Sons del Cel
Un munt d'activitats i propostes educatives per prendre consciència de l'entorn sonor i per adquirir estratègies que ajudin a disminuir la contaminació acústica a l'aula i a l'escola
Descripció
Es tracta d’un itinerari educatiu que des d’una perspectiva multidisciplinària pretén resoldre una problemàtica global que afecta tota la societat: La contaminació acústica.
Des de l’àmbit artístic, científic, mediambiental i de la salut, l’infant desenvoluparà capacitats i coneixements que li permetran prendre consciència del seu entorn sonor amb l’objectiu de buscar estratègies que l’ajudin a disminuir la contaminació acústica a l’aula i a l’escola. És a dir, a través d’aquest projecte potenciarem aprenentatges competencials que siguin transferibles, significatius, permanents, productius i funcionals.
El projecte es desenvolupa durant tot el curs escolar. Els alumnes participants realitzen dos tallers d’exploració sonora i creació musical a l'escola, assisteixen a un concert-espectacle al Palau de la Música Catalana, realitzen un taller d’enregistraments de sons en el Jardí Botànic i finalment participen a en una cimera de clausura. Tots els tallers són implementats per educadors/es o artistes vinculats a les institucions impulsores i de manera periòdica, es faciliten materials complementaris perquè des de l’àrea de música, ciències o tutoria l’escola pugui seguir aprofundint en els continguts treballats.
Durant el transcurs del projecte, els tutors han de fer seguiment de les activitats realitzades i també han d’assistir a la reunió inicial de format online.
Què es treballa?
Capacitats
Capacitat d’escoltar i d’observar el nostre entorn de manera més activa i conscient.
Capacitat d’empatitzar amb els altres i amb les futures generacions.
Capacitat d’analitzar, pensar, crear i transformar el nostre entorn.
Sabers
Saber: artístic, científic, lingüístic, mediambiental, social i de la salut.
Finalitats
Prendre consciència de l’entorn sonor i de les problemàtiques que la contaminació acústica genera en la nostra societat per buscar solucions compatides de millora. Implicar-se activament perquè l’escola esdevingui un espai de silenci, diàleg, pau i desenvolupar la capacitat d’atenció i escolta conscient que ens connecti amb el món que ens envolta.
Justificació
Segons la OMS, la contaminació acústica és el segon element mediambiental més perjudicial per la salut de les persones, ja que provoca estrès, trastorns del son, baix rendiment, hipertensió, diabetis, malalties del cor i obesitat, entre d’altres, i té repercussions negatives en el desenvolupament cognitiu dels infants. L’exposició a certs nivells de contaminació acústica dificulta les connexions neuronals i provoca el deteriorament cognitiu de l’infant.
L’escola és un espai de socialització i d’aprenentatge on l’infant passa bona part de la seva vida amb l’objectiu de desenvolupar-se de forma integral. Perquè aquest desenvolupament es faci realitat, l’escola ha garantir un entorn sonor saludable (calmat, silenciós, respectuós) i, al mateix temps, ha de promoure situacions d’aprenentatge que facilitin la pràctica d’escolta contemplativa del so i del silenci. El soroll ambiental i el moviment constant dels infants a l’aula esdevenen elements disruptors i dificulten que l’infant desenvolupi una capacitat d’atenció sostinguda i adequada.
La música, el silenci i el contacte amb la naturalesa ens poden ajudar a prendre consciència d’aquesta problemàtica. Escoltar música de qualitat o escoltar els sons de la naturalesa de manera més conscient, pot ajudar-nos a reconnectar amb nosaltres mateixos i amb la capacitat innata que tenim per escoltar, observar i crear.