COVID-19. Protocol de seguretat i mesures preventives. MÉS INFO

Quatre preguntes a... Cosmos Quartet

cosmos quartet-4 preguntes-blog

El Cosmos Quartet, fundat el 2014, és un dels quartets més destacats de les últimes fornades de formacions de cambra del nostre país. Decidit a emprendre camí de forma seriosa com a grup estable, el quartet consolida la seva trajectòria com a formació resident del Palau de la Música Catalana aquesta temporada 2021-22 i les dues temporades següents.


Malgrat la joventut, els seus integrants: Helena Satué i Bernat Prat, violins, Lara Fernández, viola, i Oriol Prat, violoncel, ja sumen premis importants, com el primer premi a l’Irene Steels-Wilsing Foundation Competition 2018 de Heidelberg, el concurs per a quartets de corda més prestigiós actualment. Amb l’aval d’una trajectòria ascendent amb concerts i col·laboracions cada cop més rellevants, el Palau de la Música Catalana vol premiar la seva evolució creixent –demostrada també al Palau en les seves actuacions la temporada 2020-21– convidant-los a ser quartet resident durant tres temporades, per poder desenvolupar un repertori que inclogui les obres més representatives per a aquest gènere dels segles XIX i XX.

Albert Torrens, director de la «Revista Musical Catalana», signa aquesta entrevista als membres del quartet de la qual reproduïm uns fragments. Podeu llegir l’entrevista sencera al Cosmos Quartet al número 374 de la «Revista Musical Catalana», corresponent als mesos de setembre-desembre del 2021, que també li dedica la portada.

TRES TEMPORADES PER GAUDIR DE LA MÚSICA DE CAMBRA AMB EL COSMOS QUARTET

-En què consistirà la vostra residència artística al Palau de la Música? Com vau rebre la proposta i com es va concretar?

-Helena Satué: Va ser una proposta molt oberta, que ens va arribar just després de l’últim concert que vam fer al Palau, amb Lluís Claret. I tot i que sabíem que podria haver-hi determinats requisits, van acceptar de seguida i sense cap canvi el primer disseny que vam presentar. Seran sis concerts, a més d’un possible setè pendent d’una col·laboració amb algun dels compositors residents, potser una estrena, que segurament seria a l’última temporada.

-Què vau proposar i quin creieu que és el secret perquè agradés tant?

-Bernat Prat: En sis concerts –dos en cadascuna de les tres properes temporades–, fem tres integrals: Anton Webern, Robert Schumann i Johannes Brahms, a més d’algun altre autor. Són compositors que sempre ens han acompanyat.

-¿En quina mesura aquests programes reflecteixen el moment que viviu com a quartet? Set anys després de la vostra creació, ¿us sentiu en una primera maduresa?

-Lara Fernández: Són programes ambiciosos, que fa uns anys no hauríem pogut abastar, segur. També és la primera vegada que treballem amb tanta antelació.

-Com ha canviat, amb el temps, la vostra manera de treballar?

-Bernat Prat: És una bona pregunta, perquè si bé, evidentment, el treball individual sempre és important, amb el temps hem vist que l’obra passa per processos molt diferents. Als inicis, sempre hi havia por d’anar directament a l’essència de la música i anàvem lents perquè tot encaixés a la perfecció. I ens hem adonat que també pot ser bo, encara que hi hagi errors i no anem del tot junts, entendre des del principi quin és el resultat final i llavors, si cal, fer un pas enrere. Això no ho veus fins que tens poc temps per preparar un programa. Tot i que aquesta és la virtut dels quartets, a vegades pequem de perfeccionistes.

 

“En sis concerts fem tres integrals: Anton Webern, Robert Schumann i Johannes Brahms. I les combinarem amb compositors del segle XX”.

 

“Són programes ambiciosos, que fa uns anys no hauríem pogut abastar”.

 

Fotografies del Cosmos Quartet i de la portada RMC 374: ©Quim Roser

ELS DOS PRIMERS CONCERTS DELS SIS

Després de debutar-hi el juliol del 2020 amb un programa Arriaga i Beethoven i tornar-hi el mes de gener passat al costat de Lluís Claret, les properes cites –i primeres d’aquesta residència artística– del Cosmos Quartet al Palau de la Música tindran lloc el 2 de novembre, amb el Quartet 1905 de Webern, el Quartet en Fa major de Ravel –l’únic que va escriure el compositor francès– i el Quartet en Do menor, op. 51 núm. 1 de Brahms. La segona cita d’aquesta temporada –com la primera, al Petit Palau– serà el 7 de juny i prosseguirà la integral Webern amb el Quartet op. 28 i inclourà el Quartet op. 95, “Serioso” de Beethoven, juntament amb el Quartet núm. 3, op. 41/3 de Schumann.