COVID-19. Protocol de seguretat i mesures preventives. MÉS INFO

Jörg Widmann, compositor convidat

“Tinc una relació molt física amb la música, es percep en escoltar-la. M’interessa la seva dimensió física; qualsevol klang”
— Jörg Widmann

El compositor, clarinetista i director bavarès Jörg Widmann (Munic, 1973), va iniciar el seu recorregut musical amb el clarinet però ben aviat sentí una inclinació natural cap a la composició que el va portar a estudiar amb grans mestres de la composició del segle XX, com Hans Werner Henze, Wilfried Hiller, Heiner Goebbels i Wolfgang Rihm. Widmann va culminar la seva formació com a clarinetista a la Juilliard School de Nova York i durant molts anys va ser professor de clarinet i composició a la Universitat de Friburg. Des del 2017 ocupa la Càtedra Edward Said de composició a l’Acadèmia Barenboim-Said a Berlín.

Widmann transmet un vitalisme personal que es tradueix en un gran entusiasme per la música, a la qual s’acosta amb la devoció de qui estima i venera la música del passat però alhora sap que hi trobarà les arrels del seu llenguatge musical. Una de les característiques del seu discurs musical és precisament la capacitat que té de transformar les formes i els estils del passat per fer-los actuals i permetre que interpel·lin el públic contemporani amb la mateixa força com ho van fer quan es van estrenar les obres dels compositors en què s’inspira. En Widmann podem entreveure de Bach a Schumann, de Mozart a Brahms, de Mahler a Rakhmàninov, però sempre serà en forma de delicades insinuacions, picades d’ullet o pseudocitacions. L’estil Widmann, però, roman inconfusible.

La preponderància del timbre, l’ús del serialisme, la música tonal o l’electrònica, en funció del que vol transmetre, són vehicles creatius habituals i aprofitant-los ha escrit obres de gran interès, com Partita, Con brio, un Concert per a violí, les òperes Babylon i Das Gesicht im Spiegel, l’oratori Arche, quartets de corda o el trio Es war einmal..., primera obra que vam poder sentir d’ell al Palau abans de la pandèmia.

Al llarg de la propera temporada i l’inici de la següent es recuperaran els projectes que es van haver de posposar a causa de l’aturada internacional a què va obligar la pandèmia la primavera del 2020. També sentirem obres de nova creació, encàrrecs del Palau de la Música Catalana, com una nova obra per a quartet de saxos amb el Kebyart Ensemble dins el marc de l’ECHO Rising Stars i l’obra dedicada a l’Orfeó Català inspirada en cançons tradicionals catalanes.

Concerts amb obres de Jörg Widmann