Giovanni Antonini © Marco Borggreve-tall

Dimecres que ve, 29 de maig (Sala de Concerts, 19 h), el Palau de la Música Catalana acollirà el tercer i darrer concert del cicle Palau Òpera d’aquesta temporada. Ho farà amb Tolomeo, re d’Egitto de Georg Friedrich Händel, una producció singular, ja que serà la primera interpretació de l’òpera en temps moderns a l’Estat espanyol amb la instrumentació original del 1730. Els protagonistes seran la Kammerorchester Basel i Il Giardino Armonico, sota la direcció de Giovanni Antonini. Les dues formacions, de gran trajectòria internacional i referents en la interpretació de música barroca, s’han unit per recuperar l’esperit musical original de Händel amb aquesta reconstrucció històrica de l’orquestra tres-cents anys després de l’estrena. La producció suposa un nou pas endavant en la interpretació amb criteris històrics de la música de Händel, per iniciativa de Clemens Birnbaum, estudiós i autor d’aquesta edició crítica i director del Festival Händel de Halle.

Tolomeo, en versió de concert, comptarà amb un elenc vocal d’alta qualitat encapçalat per l’emergent contratenor d’origen persa-canadenc Cameron Shahbazi, que substitueix l’inicialment anunciat contratenor argentí Franco Fagioli (que ha hagut de cancel·lar la participació a causa d’una afecció vocal). Cameron Shahbazi va obtenir el Premi Opus Klassik 2023 en la categoria Concert Innovador de l’Any per la seva creació Woman. Life. Freedom (un concert benèfic en suport dels drets humans a l’Iran) i fa un any va ser escollit artista Deutsche Grammophon, discogràfica amb la qual ha publicat el primer disc en solitari: Musical moments (2023). Elogiat per la seva veu “completa i voluminosa” i un timbre “personal i bell” («De Trouw»), és reconegut per les seves aclamades interpretacions, tant en música barroca com contemporània. L’acompanyaran la soprano Giulia Semenzato, la mezzosoprano Giuseppina Bridelli, el contratenor Christophe Dumaux i el baix Riccardo Novaro.

Tolomeo va ser estrenada al King’s Theatre de Londres el 30 d’abril de 1728 i també va ser la darrera òpera que Händel va compondre per a la Royal Academy of Music, institució a la qual va estar vinculat des del 1720. “Quan el compositor posà els peus per primer cop a les Illes Britàniques, cap al final del 1710, poc podia imaginar que acabarien esdevenint la seva pàtria d’adopció i que es convertiria en una figura cabdal en la història de la música d’Anglaterra”, segons el que explica el crític musical i divulgador Antoni Colomer al programa de mà del concert. “Després d’aquella breu visita, hi tornà l’any següent per estrenar-hi la seva primera òpera «anglesa», Rinaldo”, que “assolí un èxit esclatant”.

Aquesta producció, a la recerca del so original, tanca el cicle Palau Òpera d’aquesta temporada 2023-24, que ha portat a l’escenari modernista tres òperes barroques, Rinaldo i Tolomeo de Händel i L’incoronazione di Poppea de Monteverdi, ofertes per les formacions més reconegudes del gènere al panorama internacional, en format de concert o semiescenificat i amb una atenció especial a la qualitat interpretativa

 

(fotografia de Giovanni Antonini ©Marco Borggreve).

El Palau de la Música Catalana tanca el cicle Palau Òpera d’aquesta temporada amb ‘Tolomeo’ de Händel, amb la Kammerorchester Basel i Il Giardino Armonico dirigits per Giovanni Antonini