BLOG-Primer Palau 25 anys--Braojos-Marti-E-Berenguer-800x400

El cicle El Primer Palau celebra aquesta temporada 25 anys. Un quart de segle en què un total de 289 joves músics, que tot just iniciaven el difícil i competitiu camí de la carrera professional, han tingut l’oportunitat de debutar a la Sala de Concerts del Palau de la Música Catalana en condicions professionals. Actualment, molts d’aquests músics formen part habitualment de les programacions dels millors auditoris i sales de concerts internacionals, entre els quals el Palau de la Música Catalana. Mitsubishi Electric Europe B. V. Sucursal Espanya patrocina aquest cicle de concerts des de fa vint anys.

La Revista Musical Catalana (a la seva pàgina web) repassa aquests 25 anys de la mà de les dues persones que millor coneixen El Primer Palau: Jaume Comellas, un dels fundadors del certamen, i Mercedes Conde, directora artística adjunta del Palau de la Música. Tots dos han estat, a més, directors d’aquesta Revista. Us n’oferim un fragment de l’entrevista, que signa Albert Torrens, i us convidem a llegir-la sencera en aquest enllaç.

ALBERT TORRENS: Recordem com va néixer El Primer Palau, ara fa vint-i-cinc anys…

JAUME COMELLAS: Malgrat que el vam fundar Lluís Millet –el net del fundador de l’Orfeó Català i que va ser assessor musical del Palau de la Música– i jo mateix, cal deixar clar que la idea original va ser totalment seva. No sé com se li va acudir la idea d’un model que llavors no existia, a cavall del concurs i el cicle de concerts, però va resultar molt efectiva. La clau va ser que els aspirants vinguessin a participar en un concurs on, si no guanyaven, ja havien guanyat l’actuació al Palau i un caixet, a més de les despeses del viatge i l’estada que també se’ls sufragaven. Per tant, no hi perdien res i tothom quedava molt content.

MERCEDES CONDE: Fa vint-i-cinc anys no hi havia una fórmula similar enlloc d’Espanya, i ni tan sols a la resta d’Europa no hi havia cap sala que oferís un espai als joves talents locals, molt emergents, pràcticament sortits del conservatori. I cal sumar-hi la noció d’internacionalització, d’afavorir que els solistes puguin donar-se a conèixer i fer un primer pas en el que després pot ser una carrera internacional, ja que llavors no hi havia tants músics que marxessin a estudiar a fora. Tan sols podríem comparar-ho al cicle ECHO Rising Stars que té repercussió europea i va sorgir a la mateixa època.

Imatge destacada: el pianista Victor Braojos, durant la seva actuació a El Primer Palau l’any 2019. ©Martí E. Berenguer


Us recordem que proper dijous 19 de novembre (20 h) tindrà lloc el concert final de l’edició d’enguany amb el lliurament de premis i l’actuació el guitarrista canari Luis Alejandro García Pérez (guanyador del Premi El Primer Palau 2019), que actuarà al costat de l’Orquestra Simfònica del Vallès i sota la direcció de Xavier Puig per oferir el Concierto de Aranjuez de Joaquín Rodrigo exactament 80 anys i 10 dies després de l’estrena mundial, esdevinguda al Palau de la Música Catalana el 9 de novembre de 1940. També s’hi oferirà la suite Platero y yo d’Enrique Sainz de la Maza.

La sessió es farà a porta tancada tot seguint les darreres mesures per a la contenció de la COVID-19 decretades pel Govern. Atesa la importància de l’esdeveniment, el lliurament de premis i el concert es podran seguir en directe per streaming i gratuïtament a través de www.palaudigital.cat.

(foto) El guitarrista Luis Alejandro García Pérez durant la seva intervenció al cicle El Primer Palau 2019. ©Eva Guillamet

25 anys d’El Primer Palau. Un quart de segle de debuts