Santtu-Matias Rouvali debuta al Palau de la Música Catalana al capdavant de la Philharmonia Orchestra i la violinista Nicola Benedetti

ROUVALI, Santtu-Matias (c)Kaapo Kamu

El dijous 21 d’abril (Sala de Concerts, 20 h), tindrà lloc l’esperat debut al Palau de la Música Catalana d’un dels nous referents de la direcció orquestral, el finlandès Santtu-Matias Rouvali al capdavant de la Philharmonia Orchestra, una formació londinenca llegendària de la qual n’és el director titular des d’aquesta temporada tot prenent el relleu del seu compatriota Esa-Pekka Salonen. Convidat pel cicle Palau 100, Rouvali dirigirà un programa destacat: el Concert per a violí de Beethoven, amb violinista escocesa d’origen italià Nicola Benedetti, un altre nom a l’alça, i la Simfonia núm. 5 de Txaikovski.

Obrirà la sessió Concert per a violí en Re major, op. 61 de Beethoven, que va escriure als 35 anys quan ve fer pública la seva sordesa. Aquest és l’únic concert per a violí i orquestra que escriure, encàrrec del seu amic i violinista Franz Clement. “Beethoven va tardar a entregar-lo, i a l’estrena –un concert benèfic fet a Viena dos dies abans de Nadal– Clement pràcticament el va tocar a primera vista, tot afegint-hi, entre el primer i el segon moviments, i per presumir de virtuosisme, una peça seva, tocada «a una sola corda amb el violí del revés». La rebuda va ser dolenta, i no va ser fins anys després de la mort de Beethoven que aquesta obra va ser rescatada de l’oblit per Mendelssohn, que la va dirigir amb Joseph Joachim al violí. I ara com ara és una de les peces més importants del repertori violinístic”, segons el que explica Gemma Ventura Farré al programa de mà del concert. En aquesta ocasió, Nicola Benedetti serà la solista d’aquest Concert. Benedetti (1987) és una de les violinistes més reclamades de la seva generació, que es distingeix per la capacitat de captivar el públic amb seva musicalitat innata i una presència engrescadora, a més d’un ampli atractiu com a defensora de la música clàssica d’alt nivell, trets que l’han convertida en una de les artistes clàssiques més influents actualment. La intèrpret toca el violí Gariel Stradivarius (1717), per gentilesa de Jonathan Moulds.

A la segona part s’interpretarà la Simfonia núm. 5 de Txaikovski, un viatge “de la fe perduda a la fe trobada. Perquè una bona manera de saber com sonen els sentiments és escoltar Txaikovski”, diu Gemma Ventura Farré. Una obra que traspua els temors i les inseguretats d’aquest “geni del Romanticisme” que “dubtaria de cada obra que va fer. Un geni capaç convertir l’horror en bellesa. Capaç de posar sobre la taula el destí”.

Podeu veure aquí la nova càpsula divulgativa de Perspectives Musicals amb motiu del concert protagonitzada per Gemma Ventura.

(fotografia de Santtu-Matias Rouvali ©Kaapo Kamu)