L'Origen és el leimotiv de la temporada i impregna la tria d'alguns concerts i activitats, així com les figures de compositor, artistes plàstics i poeta convidats

Amb el cant coral com a element distintiu, la programació artística del Palau respon al compromís de la institució amb l'excel·lència, la personalitat pròpia, el suport a la creativitat, el discurs cultural i educatiu, els joves intèrprets i el patrimoni musical català. Més que mai els músics i artistes convidats dialoguen amb la programació, amb l’edifici, amb els cors i amb el públic, i es creen noves propostes de valor que sota el paraigua de L’Hivernacle del Palau suposen un espai simbòlic per al descobriment i creixement personal de l'audiència. Una proposta que s’amplia gràcies a la complicitat d’institucions de la ciutat.

Origen 
En un esforç per guiar el públic i oferir noves lectures i interpretacions del Palau i el seu projecte artístic, enguany s’escull el concepte Origen com a leimotiv de la temporada. Així, la tria d'algunes obres responen a aquest concepte, ja sigui perquè la seva temàtica aborda l'origen i els seus límits com a subjecte o bé perquè aquestes peces representen un nou punt de partida i un nou canvi de paradigma a partir del qual la música ja no es pot entendre de la mateixa manera.

Així, la temporada presenta obres mestres que van suposar el naixement d’un nou gènere musical (com les tres darreres Sonates de Beethoven que oferirà Josep Colom al piano (13.02.19); les Variacions Goldberg de Bach, amb Sir András Schiff (04.10.18) o la Missa en Si menor de Bach, amb Philippe Herreweghe i el Collegium Vocale de Gant (12.06.19), o bé aquelles que inclouen l’origen entès com a canvi d’estadi o transformació, com La consagració de la primavera, interpretada per l’Orquestra Simfònica del Gran Teatre del Liceu (19.03.2019), sota la batuta del seu titular, Josep Pons, o la versió per a dos pianos a càrrec dels pianistes Lucas i Arthur Jussen (01.07.19). Aquest caràcter existencial també el trobem en la Segona de Mahler, coneguda com a “Resurrecció”, en què el compositor es pregunta sobre la vida després de la mort, amb la Münchner Philharmoniker, l’Orfeó Català i el Cor de Cambra del Palau dirigits per Gustavo Dudamel (27.06.19), o en el Quartet per a la fi dels temps de Messiaen, amb Miquel Ramon, Joel Bardolet, Pau Codina i Marc Heredia (20.06.19). També entrarien en aquest apartat la Passió segons sant Mateu de Bach, amb Paul McCreesh i el Gabrieli Consort & Players (10.04.19); El Messies de Händel, amb el Cor de Cambra del Palau i l’Orquestra de Zuric, sota la direcció de Daniel Hope (13.12.18); el Winterreise de Mahler, amb Matthias Goerne i Leif Ove Andsnes (05.03.19); la Quarta també de Mahler, amb Gustavo Dudamel i la Mahler Chamber Orchestra en el concert inaugural de la temporada (19.09.18). També serà present la relació amb un gènere molt existencial com és la missa de difunts: el Requiem de Mozart, amb el Balthasar Neumann Chor und Orchester, sota la direcció de Thomas Hengelbrock (28.01.19). Helgelbrock visitarà novament el Palau després de la memorable Missa en Si menor de Bach que hi va dirigir de memòria el desembre del 2014. I els Requiem de Fauré i de Rutter, amb l’OSV (13.04.19), Un rèquiem alemany de Brahms, amb l’Orfeó Català (21.10.18) o el Requiem de Verdi participatiu (01 i 02.06.19).

Philip Glass i Josep M. Guix, compositors convidats de la temporada
Philip Glass és un músic i un intel·lectual que ha impactat al món de la música a partir de les seves òperes, simfonies i partitures. Enguany és convidat al Palau en la seva doble faceta, com a compositor i intèrpret. Com a compositor, el Palau dedicarà un nou cicle a la seva obra i les seves composicions seran presents en un total d’onze concerts. Des de la presentació en versió de concert d’Einstein on the beach (27.05.19), òpera icònica de l’últim quart del segle XX que es va poder veure a Barcelona fa gairebé trenta anys (temporada 1991-92) al Gran Teatre del Liceu, a les seves obres per a piano en les mans de Víkingur Ólafsson (15.01.19), l’obra Orphée Suite, amb Valentina Lisitsa (25.02.19), pianista molt compromesa amb la música d’avui, el concert amb l’organista Iveta Apkalna, titular de l’orgue de la nova Elbphilharmonie d’Hamburg en un diàleg Bach-Glass (11.05.19) o el programa que oferirà la BCN216 (29.05.19). A més, Glass hi actuarà com a pianista revistant el seu catàleg de piano en un concert que s’obrirà amb l’obra Vessels peça per a cor i piano del compositor, que interpretarà l’Orfeó Català (21.05.19).

El Palau també posa el focus en l’univers concís, auster i quasi màgic de la música de Josep Maria Guix. L’obra d’aquest compositor català serà present en deu concerts, entre els quals destaquen la presentació de la seva obra orquestral més ambiciosa: Imatges d’un món efímer, a càrrec de l’Orquestra Simfònica del Gran Teatre del Liceu (19.03.19). Es revisaran algunes de les seves obres corals amb el Cor de Cambra del Palau i el seu catàleg per a piano i música de cambra. Finalment, la formació BCN216 n’oferirà l’estrena de la peça Jardín seco (29.05.19).

Miquel Barceló, Antoni Llena i Màrius Sampere, artistes convidats
El Palau convida novament diversos artistes a dialogar amb l’arquitectura del Palau i amb la programació artística amb l’objectiu de vèncer la literalitat de la Sala de Concerts i elaborar un relat artístic més extens amb el públic.

Convidat pel Palau per desenvolupar un projecte expositiu i lligat al concepte de l’origen, Miquel Barceló (Felanitx, 1957) pren el relleu de Santi Moix i Antonio López. La seva obra ja impregna el llibre i la imatge gràfica de la temporada i l’abril del 2019 el Palau li dedicarà una mostra en què el fang –com a material pictòric i primigeni relacionat amb l’origen dels pobles i les civilitzacions– serà protagonista. Un material que en mans de Barceló pren una nova dimensió. Enguany també els cors interaccionaran amb la seva obra en el marc d’un concert performàtic en què Barceló serà el protagonista al costat de l’Orfeó Català i els Cors de l’Escola Coral a partir també de l’estrena d’una obra encarregada a Pascal Dusapin (08.04.19 i 09.04.19).

Així mateix, Antoni Llena (Barcelona, 1942) serà artista plàstic convidat de la temporada. Artista subtil, les seves creacions, autèntiques arquitectures de paper d’equilibris impossibles, ens remeten a un treball amb materials primaris i senzills. Els seus dibuixos ja dialoguen amb la programació en el llibre de temporada, i la seva obra serà presentada a l’edifici modernista en forma d’exposició. La seva presència ha provocat igualment la creació d’un taller d’experimentació artística al voltant de la seva obra adreçat a famílies.

Finalment, Màrius Sampere (Barcelona, 1928) serà enguany el poeta convidat, un escriptor que reflexiona en profunditat amb imatges contemporànies sobre l’atracció vers l’abisme, en un món fosc en què l’origen i el final són presents per un igual. Els seus versos recorreran tots els programes de mà dels concerts, s’oferirà una lectura homenatge del seu darrer poemari, L’esfera insomne, i el Palau n’acollirà la presentació de l’antologia. Una manera d’apropar la seva obra al públic, entrar al seu univers i participar d’aquesta reflexió.

Al centre, els nostres cors
Els cors de l’Orfeó Català i el Cor de Cambra del Palau, sota el lideratge de Simon Halsey, proposen una temporada molt completa en tots els nivells: amb concerts internacionals, col·laboracions especials i amb un repertori que s’amplia i que s’endinsa als nostres dies.

Un dels objectius que es va marcar Simon Halsey fa dos anys quan es va incorporar a l’equip del Palau, era posar l’accent en la interpretació d’obres contemporànies, però sense oblidar el patrimoni català. En aquest àmbit cal subratllar el ja esmentat projecte amb Miquel Barceló i l’estrena de Dusapin, i també cal destacar l’estrena d’una obra de David Lang dedicada especialment al Palau i als seus cors. Es tracta d’un homenatge de Lang a la seva mare, la qual, fugint d’Alemanya per la seva condició de jueva, va viure cinc anys a Barcelona. Una obra que parlarà en català de la pau al món. La peça serà estrenada pel Cor de Cambra en un concert que inclourà The national anthems, també de Lang, i obres de Josep Maria Guix (10.05.19). A més, el Cicle Cor de Cambra s’obrirà amb un concert conjunt amb l’ONCA, per celebrar el quinzè aniversari de la formació andorrana (27.01.19), en el qual s’oferirà l’obertura de La belle et la bête de Glass i obres de Pärt i Bach. Per la seva banda, l’Orfeó, com ja s’ha comentat en l’apartat de compositors convidats, cantarà la peça Vessels, també deGlass(21.05.19).

Quant a la internacionalització dels cors, cal destacar la gira de l’Orfeó Català a la Xina, en el marc del vintè aniversari del Shanghai International Arts Festival, que portarà el cor a actuar en cinc concerts, del 23 al 30 d’octubre, a Xangai i ciutats properes, amb un repertori centrat en el Requiem de Brahms i obres de Casals, Toldrà, Fauré i Guinovart. També cal esmentar la gira de l’Orfeó Català i el Cor de Cambra amb la Münchner Philharmoniker, sota la batuta de Gustavo Dudamel, amb la Segona de Mahler al Palau de la Música Catalana (27.06.19), Madrid (28.06.19) i a Munic (01.07.19) en el marc de la temporada de la mítica formació alemanya, i que constituirà la tercera col·laboració dels cors amb el carismàtic director. Aquesta voluntat de tenir una vinculació estreta i continuada amb grans batutes es materialitzarà també en el concert de l’Orfeó i cantaires del Cor Jove amb Valery Gergiev al costat de l’Orquestra del Teatre Mariïnski en la interpretació d’Aleksandr Nevski de Prokófiev al Palau (12.03.19) i a Girona (11.03. 19), i una nova col·laboració amb Jonathan Nott aleshores amb el Cor Infantil i el Cor de Noies amb la Tercera de Mahler (14.03.19). Finalment, cal destacar la col·laboració ja esmentada amb Daniel Hope, amb El Messies de Händel a Palau 100 (13.12.18) i a L’Atlàntida de Vic (14.12.18).

Després dels èxits anteriors dels concerts participatius en què els cors conviden cantaires d’arreu a assajar i cantar al Palau, enguany es repetirà la convocatòria amb dues cites de la Messa da Requiem de Verdi (01 i 02.06.19) en què participaran l’Orfeó Català, el Cor de Noies, el Cor Jove i el Berliner Rundfunkschor, amb l’OBC, sota la direcció de Halsey.

Quant al Cor de Cambra, a més de la novetat de comptar amb Xavier Puig com a director principal la propera temporada, la formació repetirà actuació amb Simon Carrington (03.03.19) i col·laborarà amb l’Orquestra Simfònica del Vallès per oferir concerts al territori i augmentar la seva presència al país, que és un dels objectius del Cor la propera temporada.

També els cors de l’Escola Coral tindran actuacions destacades, com la versió escenificada de l’òpera Dido & Aeneas de Purcell amb el Cor Jove (07.07.19 i 08.07.19) o el concert del Cor de Noies amb repertori francès i body percussion (12.05.19). Finalment tots els cors de la família coral s’uniran un cop més en el tradicional Concert de Sant Esteve (26.12.18).

Retrats
Continuant amb la voluntat d’aprofundir en el discurs artístic propi, el Palau fomenta relacions estables i projectes ambiciosos amb artistes, formacions i intèrprets. Així, es continuen els projectes amb Philippe Herreweghe i el seu Collegium Vocale Gent (03.12.18 i 12.06.19); Juan Diego Flórez i el seu Univers Flórez (07.05.19); Benjamin Alard amb el projecte d’oferir la integral de l’obra per a clavecí sol de Bach (30.05.19) i la relació amb el llaütista Thomas Dunford, amb la integral de l’obra per a llaüt de Bach (06.06.19). A més, s’inicia un nou projecte amb el Quartet Gerhard, de revisió durant tres anys dels sis Quartets de Mozart dedicats a Haydn (23.01.19 i 28.05.19).

Enguany s’intensifiquen relacions amb Gustavo Dudamel, que actuarà en tres ocasions durant la temporada (18.09.18, 19.09.18 i 27.06.19); amb Matthias Goerne acompanyat de Leif Ove Andsnes, que oferiran en tres concerts els tres grans cicles de Schubert: Die schöne Müllerin (04.03.19), Winterreise (05.03.19) i Schwanengesang (07.03.19); amb Josep Colom, que hi actuarà en dues ocasions: en un concert de cambra al costat dels germans Tomàs (20.03.19) i després en solitari amb les tres darreres Sonates de Beethoven (13.02.19).

Com és habitual els darrers anys, es presentarà novament Sir John Eliot Gardiner i les seves formacions, Monteverdi Choir i English Baroque Soloists (24.04.19), que oferiran al Palau i per primera vegada la versió de concert íntegra de Semele de Händel. També hi tornarà Yuri Temirkànov amb l’Orquestra Simfònica de Sant Petersburg (09.05.2019) per dirigir Txaikovski amb la participació de Behzod Abduraimov, un dels pianistes més destacats de la seva generació.

Grans noms: cantants, pianistes i música de cambra
El Palau ha estat escenari privilegiat d’autèntiques llegendes. Seguint aquesta línia alguns dels artistes que actuaran a l’escenari modernista seran la mezzosoprano Cecilia Bartoli (25.10.18), que interpretarà el personatge d’Angelina, la protagonista de l’òpera La Cenerentola, un dels seu rols icònics; la soprano Renée Fleming, que tornarà al Palau després de quinze anys (05.02.19). Es presentaran també dos projectes internacionals de dos tàndems indiscutibles en unes de les seves poques dates de concerts arreu del món: Magdalena Kožená i Mitsuko Uchida (17.01.19), i Diana Damrau i Xavier De Maistre (22.05.19). També s’oferirà un recital amb Simon Keenlyside (10.10.18), un dels grans barítons anglesos de les darreres dècades, en la primera col·laboració entre el Palau i el Lied Festival Victoria de los Ángeles (LIFE Victoria).

Quant als pianistes, debutarà al Palau Nelson Goerner, poeta del teclat argentí (04.06.19); Benjamin Grosvenor tornarà al Palau després de l’èxit del seu recital de fa dos anys (20.05.19); Grigory Sokolov, en la seva dotzena actuació consecutiva a la Sala de Concerts (06.03.19); Murray Perahia, el gran pianista americà amb un repertori que abasta des de Bach fins als romàntics centreeuropeus (08.11.18), i Iván Martín (21.11.18) i Javier Perianes (26.03.19), els dos pianistes espanyols amb més projecció i reconeixement internacional i també habituals de les temporades del Palau.

Cal destacar igualment el retorn del Quartet Casals, formació que va debutar al Palau, en un concert en col·laboració amb la Fundació Pau Casals amb un programa que inclou la participació del violoncel·lista Alban Gerhardt en el Quintet en Do major de Schubert (18.06.19). Tanca aquest capítol dedicat a la música de cambra la presència del Cuarteto Quiroga (12.02.19), habitual de la Sala de Concerts i l’actuació del Trio Wanderer amb un bellíssim programa consagrat als dos Trios amb piano de Schubert amb la seva aclamada versió (31.01.19).

Els joves talents
El Palau manté el seu suport als joves talents i aquest any posa en valor artistes amb futur que ja tenen una incipient carrera internacional. Hi destaquen  el baríton Josep-Ramon Olivé (04.04.19), com artista de l’ECHO Rising Stars, a proposta del Palau i L’Auditori, que actuarà en gira als auditoris europeus de referència i hi estrenarà un cicle de cançons de la compositora Raquel Garcia-Tomàs; el Quartet Gerhard, en el projecte a tres anys amb el Palau; el clavecinista Diego Ares, que ha signat les versions de referència de les Sonates del pare Soler (21.01.19); els germans Jussen (01.07.19), o la pianista Noelia Rodiles amb un programa el proper estiu que inclou Musica ricercata de Ligeti (06.08.18).

L’Hivernacle del Palau
L’Hivernacle del Palau és un espai simbòlic, hereu de l’anterior Escola de l’Oient, en què s’ofereixen més de 50 activitats complementàries als concerts de la temporada i itineraris orientats a comprendre i enriquir l’experiència musical. Una iniciativa creada per fidelitzar i iniciar a la músicanous públics amb activitats paral·leles, que teixeix col·laboracions amb altres entitats culturals i que convida l’audiència a ampliar els coneixements i enfocaments artístics de la temporada.

L’Hivernacle proposa tres itineraris de concerts amb sessions prèvies a diferents espais emblemàtics de la ciutat escollits segons la temàtica. Es mantenen els itineraris Obertura: iniciació a la clàssica, per introduir a la música els nous melòmans; Lletraferits, que posa en relació la literatura i la música amb sessions prèvies en quatre de les llibreries de referència de Barcelona, i s’estrena Cinemàtics, per explorar els vincles entre la música i el cinema.

Se celebraran els tradicionals Parlem de Músicaabans dels concerts de Palau 100 i s’oferiran quatre cicles de conferències gratuïts:“Origen/Final en la música”, que ressegueix el fil conductor de la temporada;“Introducció al lied”; “Biennal Ciutat Oberta”, i “Enregistraments: (Di)versions i (Per)versions”. Aquest darrer serà en format de trobades després de quatre concerts al voltant d’obres llegendàries de la clàssica i algunes de les seves versions publicades més destacades. També queden sota el paraigua de L’Hivernacle les exposicions del Centre de Documentació de l’Orfeó Català. Enguany el CEDOC proposarà quatre mostres al Foyer del Palau: “El Palau del jazz”; “Les estrenes de compositors catalans al Palau, 1908-1960”; “Grans prohoms de l’Orfeó Català” i “Quan l’art acompanya la música”, una exposició que mostrarà els dibuixos i les pintures que s’han inspirat en el Palau i l’Orfeó i que testimonien la relació entre els artistes plàstics i la música.

Col·laboracions i altres cicles
Del total de 116 concerts programats aquesta temporada vinent, 34 corresponen a coproduccions amb l’Orquestra Simfònica del Vallès (cicle Simfònics al Palau), amb l’Orquestra Nacional Clàssica d’Andorra (cicle ONCA al Palau), i així mateix amb: POEMA SL, cicle Mestres de la Guitarra al Palau, i amb l’ECHO, cicle ECHO Rising Stars, entre altres projectes. També hi ha col·laboracions específiques, ja esmentades, amb altres entitats culturals: Fundació Victoria de los Ángeles, Fundació Pau Casals, o amb la Cobla Sant Jordi-Ciutat de Barcelona.

A més d’aquest centenar de concerts que es vertebren mitjançant els cicles Palau 100, Palau Grans Veus, Palau Cambra, Palau Bach, Palau Piano, Philip Glass, Schubert, Tardes, El Primer Palau, Cicle Coral Orfeó Català, La Casa dels Cants, Cicle Cor de Cambra, Intèrprets Catalans, ECHO Rising Stars, Orgue al Palau, Estiu al Palau i els ja esmentats cicles coproduïts, s’han d’afegir els 133 concerts del Cicle Escoles al Palau i els 48 que corresponen al cicle Concerts Familiars al Palau.

Abonaments
El públic disposa de les sèries clàssiques d’abonaments de temporada, que permeten gaudir d’un conjunt de beneficis, com ara, entre d’altres, el servei Butaca Lliure,que ofereix flexibilitat per poder tornar entrades de concerts fins a 24 h abans de la celebració. Igualment es manté el Pack a Mida, en què el públic pot escollir el seu propi itinerari de concerts dels diversos cicles, amb descomptes del 15% al 20%. Per tal d’aprofundir en el concepte “a la carta”, una altra opció és Deixa’t Enlluernar, una recomanació de concerts personalitzada en funció de les preferències individuals del públic (nombre de concerts desitjats, pressupost, expectatives davant d’un concert, dies de la setmana favorits, gustos, etc.).

Per als menors de 35 anys es manté l’Abonament Jove, amb descomptes del 40% respecte del preu dels abonaments, i d’un 30% en entrades individuals, i se segueix amb la iniciativa Grada Jove, amb preus reduïts en una selecció de concerts i en forma d’ofertes exclusives d’última hora adreçades a un públic prèviament inscrit.

Quant a entrades individuals, es manté la Tarifa Comparteix, per a grups de quatre persones, amb un 10% de descompte en una àmplia selecció de concerts de la temporada, amb l’objectiu de fomentar l’assistència en grup als concerts.

La renovació d’abonaments (i la compra d’entrades addicionals per a abonats de la temporada 2017-18, socis de l’Orfeó Català i altres col·lectius) comença avui dia 19 d’abril. La venda d’entrades, abonaments i packs a mida per al públic en general arrenca el 23 d’abril. 

La temporada 2018-19 del Palau de la Música Catalana va més enllà de la música: 116 concerts, més de 50 activitats complementàries i Philip Glass, Miquel Barceló, Josep Maria Guix, Antoni Llena i Màrius Sampere com a artistes convidats