Utilitzem cookies per poder estudiar i millorar l'experiència d'usuari dels visitants de la web. Si continues navegant pel web entendrem que acceptes la nostra política de cookies.

L’Ensemble Simfònic de l’ESMUC presenta Déserts d’Edgar Varèse, amb projecció de Bill Viola, i obres de Magrané i Widmann

MARTÍNEZ IZQUIERDO, Ernest

El proper dijous, 24 d’octubre (Petit Palau, 19 h), l’Ensemble Simfònic de l’ESMUC iniciarà el cicle Intèrprets Catalans d’aquesta temporada del Palau de la Música Catalana amb un concert en què s’oferirà Déserts d’Edgar Varèse durant la projecció de l’obra homònima del videoartista Bill Viola. El concert, dirigit per Ernest Martínez Izquierdo, també inclourà obres de Joan Magrané i Jörg Widmann, ambdós compositors convidats de la temporada al Palau, així com ho és Bill Viola en el vessant de les arts plàstiques, tot refermant el diàleg de la música i les arts que es proposa des de la programació del Palau. Tota una cerimònia estètica que aplega alguns creadors majúsculs triats pel Palau per acompanyar-nos al llarg de la temporada.

El concert començarà amb L’argent com viu de Joan Magrané, obra composta el 2017 per a saxo soprano solista (amb Pere Méndez) i grup de set instruments (flauta, clarinet, vibràfon, piano i trio de cordes). L’obra fa referència a la dita d’origen medieval “ser com l’argent viu” per descriure un caràcter nerviós; l’obra recull tant el sentit figurat de la frase com el literal.

La seguirà Freie Stücke de Jörg Widmann. Estrenada el 2002 a la Philharmonie de Colònia, consta de deu peces diferents que van fluint entrellaçades i esdevenint cadascuna la inicial de la següent; una narració contínua inspirada en la concentració i la reducció.

Tancarà la vetllada l’obra Déserts d’Edgar Varèse, acompanyada de la videobra de Bill Viola del mateix nom, creada el 1994, que se sincronitzarà amb la interpretació musical. El desert, referència cabdal del conjunt de l’obra de Viola, és un tema i motiu recurrent entès com a paisatge somiat, ple d’ambigüitat i també marc de sensualitat d’una realitat punyent i misteriosa on es troben el món interior i exterior de l’ésser humà.

Pioner del videoart, Bill Viola (Nova York, 1951) ha creat instal·lacions, vídeos, entorns sonors, obres per a concerts, òperes i espais sacres durant més de quaranta anys. En les seves obres, Viola i la seva parella artística i esposa, Kira Perov, fan servir tecnologies audiovisuals sofisticades, a la vegada que exploren l’espiritualitat i la percepció en l’experiència humana centrant-se en temes universals, com el naixement, la mort, el despertar de la consciència... Les fonts de l’artista procedeixen de l’art d’Orient i d’Occident, de les tradicions espirituals del budisme zen, el sufisme islàmic i el misticisme cristià. En l’obra visual de Viola el so esdevé un element vital de l’experiència artística, que ajuda l’obra a ser també visualment abstracta; el so amplifica l’efecte sobre les figures i està dissenyat delicadament per complementar, subratllar i emfatitzar les imatges creades.

L’Ensemble Simfònic de l’ESMUC forma part de les formacions de caràcter estable que constitueixen la formulació visible de l’activitat acadèmica instrumental de l’Escola Superior de Música de Catalunya, conjuntament amb l’Orquestra Simfònica, la Cobla, el Conjunt de Música Antiga, la Banda, la Big Band i els conjunts de Música Tradicional i Flamenco. La formació de l’ESMUC ha estat dirigida per Salvador Mas, Jaime Martín, Enrique Mazzola, Patrick Cohën-Akenine, Lutz Köhler, Jordi Mora, George Pehlivanian, Edmon Colomer, Xavier Puig, Francesc Prat, i Ernest Martínez Izquierdo, entre d’altres.

El cicle Intèrprets Catalans, amb un total de deu concerts aquesta temporada, continuarà el 9 de gener de 2020 amb un concert del conjunt instrumental BCN216, dirigit per Ernest Martínez Izquierdo, amb un programa dedicat íntegrament a obra de Joan Guinjoan en el primer aniversari del seu traspàs. Després vindrà el Quartet Gerhard (15.01.20), amb el tercer concert del projecte de llarg recorregut que en cada concert porta a interpretar un Quartet de Mozart (durant tres anys dos concerts per temporada) i també obres de Magrané i Beethoven. I posteriorment actuaran al cicle el tenor David Alegret i Albert Guinovart al piano (04.02.20), amb cançons d’Eduard Toldrà amb motiu del 125è aniversari del seu naixement; el Quartet Lassus (03.03.20), amb obres de Magrané, Widmann i Mozart; l’Arts Quartet (10.03.20), amb obres de Txaikovski i Borodín; la soprano Núria Rial, amb Francisco Poyato al piano (04.05.20); el pianista Adrià Blanco (19.05.20), amb un programa dedicat íntegrament a obres de Magrané; la soprano Elena Copons, acompanyada de Jordi Armengol al piano i un programa dedicat a Rodrigo, Ros Marbà, Gerhard, Magrané i Serra, i, finalment, de nou el Quartet Gerhard (17.06.20), el seu segon de la temporada (el quart concert del projecte de llarg recorregut amb Quartets de Mozart), Guinjoan i Dvořák.