Entrevista a Cristina Colomer, responsable de la selecció musical i arranjaments del concert de fi de curs Clavé XXI
“És la música la que uneix gent molt diversa sense aixecar murs socials”
El Concert de Fi de Curs suposa per als nens i les nenes que formen part dels cors dels projectes Clavé XXI i Cors de Ciutat Vella la culminació de la feina del curs davant les famílies, en un escenari tan emblemàtic com la Sala de Concerts del Palau de la Música Catalana. Els Cors de Ciutat Vella estan adscrits al projecte Clavé XXI i participen en aquest concert compartint repertori. El concert d’aquest curs, que tindrà lloc el proper 10 de juny, ja es prepara amb il·lusió i és la compositora i directora coral Cristina Colomer la responsable de la selecció i dels arranjaments de les cançons que s’hi interpretaran.
Cristina Colomer i Térmens és pianista i directora coral. Va cursar els estudis musicals superiors al Conservatori Superior de Música del Liceu, és professora de piano de l’Escola de Músics i JPC des de l’any 2000 i actualment és la cap d’estudis d’aquest centre. També és directora de corals dels centres públics i concertats del projecte Cors de Ciutat Vella i juntament amb músics de l’Escola de Músics ha realitzat més d’una vintena de musicals a les escoles del Districte. També ha col·laborat en la creació de dos musicals: amb Damià Riera, Les aventures de l’EM, i amb Francesc Pascual i Yolanda Mallofré, La música ens ensenya. Compon i arranja obres per a les seves corals infantils i és fundadora del cor Musicals’ Choir, format per nois i noies del Districte de Ciutat Vella.
Cristina Colomer ens explica com serà aquest concert. “El tema del Concert de Fi de Curs serà la música rock i com evoluciona a la música pop, de la dècada dels anys cinquanta als vuitanta. Sempre és interessant oferir concerts i temàtiques diferents i renovar-se per mantenir vius i expectants els cantaires amb les propostes de cada any.”
El tema d’aquest any, què aporta als cantaires des del punt de vista pedagògic?
És un tipus de música molt estructurada i amena, és molt fàcil que els alumnes se sentin propers a aquest estil i això ens pot ajudar a treballar molt bé la història contemporània dels anys cinquanta als vuitanta. Aquest projecte és molt il·lustratiu de tots els esdeveniments importants d’aquestes dècades, moviments socials, culturals, la música com a eina d’expressió i eina reivindicativa, evolució dels instruments electrònics (guitarres, amplificadors, efectes sonors), tecnològics (ordinadors, televisió amb color), moviments de masses...
Quines cançons seran, de quins grups i amb quins criteris s’han escollit?
Doncs he escollit quatre cançons i autors per dècada. Ha estat realment difícil escollir només quatre temes i principalment els criteris seguits sempre han estat buscar cançons molt conegudes, que van marcar una fita a la seva dècada, tot deixant enrere cançons que la lletra no sigui prou adient per als infants. Podrem escoltar temes mítics com Blowin’ in the wind de Bob Dylan, Imagine de John Lennon, What a wonderful world de Louis Armstrong, i temes molt divertits com Jailhouse rock d’Elvis Presley, Para bailar la bamba de Ritchie Valens, Tutti frutti de Little Richard o temes que els alumnes han pogut descobrir gràcies al projecte i que els encanten, com Sunny de Bobby Hebb, Goodbye stranger de Supertramp o Hijo de la luna de Mecano.
Quina és la tasca de traducció i adaptació de les lletres de les cançons?
La traducció i l’adaptació de les lletres ha estat a càrrec d’Ariadna Pastor, actriu i guionista que sempre ha buscat acostar de manera pedagògica i amena tot el guió i les cançons als infants. Algunes de les cançons estan traduïdes i d’altres estan adaptades al guió per donar forma a la història que farà de fil conductor del concert.
I la tasca d’arranjaments?
Els arranjaments musicals els he fet jo i estan adaptats per a veu i piano. També està inclòs el xifrat modern per al concert, ja que hi participarà un combo de l’Escola de Músics format per pianista, guitarrista, baix elèctric, clarinet i bateria.
Com es dividiran les actuacions respecte de les cançons?
El Concert de Fi de Curs del projecte Clavé XXI en totes les seves edicions ha estat dividit per blocs segons les edats. Els més petits faran els blocs dels anys cinquanta i seixanta, els alumnes de 3r a 6è de primària faran els anys setanta, mentre que els juvenils (alumnes de secundària) faran els anys vuitanta. També hi ha un bloc especial en què participaran dos cors de l’Escola Coral de l’Orfeó Català: el Cor Infantil i el Cor Jove.
Cristina Colomer ens explica que aquest any, com a novetat, “hem incorporat les noves tecnologies per fer arribar el material als mestres i als cantaires, mitjançant la plataforma Wix, una plantilla que fa funció de pàgina web, on es poden consultar els vídeos dels compositors originals, les partitures, els àudios que s’han fet per acompanyar les cançons, la relació amb els fets històrics, artístics i cinematogràfics de cada dècada, i una breu biografia dels artistes”.
Què en destacaries, en general, del Concert? Què aporta als cantaires?
El Concert de Fi de Curs sempre és especial, perquè s’hi reuneixen tants grups que provenen de diversos espais, escoles, centres, instituts... Evidentment que l’espai màgic que ofereix el Palau és un al·licient per a aquesta trobada musical, però és la música la que uneix gent molt diversa sense aixecar murs socials, ni murs per creences ni culturals... Tots som el mateix davant d’un concert d’aquestes característiques, som el mateix cor i hem de cantar per aconseguir el mateix, emocionar-nos i fer emocionar.
I a nivell personal?
L’experiència que estic tenint amb aquest repertori que ja estem treballant amb els cantaires és molt bonica, els alumnes estan molt il·lusionats amb el repertori i curiosament sobretot perquè és un repertori que motiva molt els pares i familiars dels cantants, ja que podríem dir que és la música de “la seva època”. Són obres que senten molt properes i estic convençuda que tant cantaires com públic en gaudiran molt.
¿Pots explicar breument la gènesi del projecte Cors de Ciutat Vella i quin paper vas tenir-hi?
Els Cors de Ciutat Vella van néixer l’any 2006 a partir del
Pla Educatiu d’Entorn del Raval. Actualment s’ha implantat també al barri del Besòs. El projecte el va crear el director de l’Escola de Músics i JPC, Jordi Farrés Xirinachs, i jo m’hi vaig afegir durant el segon any. Entre els dos districtes tenim una trentena de cors amb més de mil cantaires. Dels Cors de Ciutat Vella, jo en dirigeixo onze, els cors de grans i petits de les escoles Labouré, Vedruna Àngels, Cervantes, Parc de la Ciutadella, Institut Pau Claris i el grup de joves de l’Escola de Músics, el Musicals’ Choir.
Compons i arranges obres per a les teves corals. En quins elements, factors o premisses et bases?
Sempre arranjo les obres que canten els meus cors, primer perquè m’agrada experimentar amb el cor, m’agrada fer-me meves les obres i adaptar-les a les possibilitats de cada cor. Sento que la creativitat i la musicalitat del cor es potencia i m’agrada molt el resultat final. Intento que totes les veus juguin un paper protagonista i m’agrada donar papers importants a totes les veus, crec sincerament que és una forma de potenciar molt cada una de les cordes.
Com creus que beneficia el cant coral en general? I en particular els infants? Quins valors n’aprenen?
El cant coral trenca barreres, és un art que es viu en grup, en comunitat, cohesiona, ens obliga a ser iguals, a escoltar-nos, a respectar el torn, el silenci, a batre la pulsació exactament igual que el company, a saber respectar unes pautes i a compartir-les per poder arribar a una finalitat comuna que no és una altra que la creació i el gaudi de la bellesa musical.
Què t’aporta aquesta professió?
La veritat és que des de petita tenia clar que em volia dedicar a la música, i mai he pensat a fer una altra cosa. Per a mi la música no és una professió, és una forma d’entendre la vida, de fet és LA forma d’entendre la meva vida. Com diu una persona molt propera a mi, “la música t’entra al cor sense demanar permís” i això és el que m’apassiona, com em fa sentir la música i sobretot com em fa sentir el fet que la puc transmetre i viure-la amb la gent que m’envolta. Sempre he pensat que la música m’ajuda a fer un món millor dins de les meves petites possibilitats.
I el contacte amb els cors del projecte Cors de Ciutat Vella?
Els principis del projecte van ser difícils: treballar amb alumnes que no tenien cap tipus de rutina musical, cap contacte amb el món coral, va ser molt complicat. Realment ha estat una feina de base i construir dia a dia hàbits, actituds i rutines, però alhora ha estat una forma de conèixer realitats molt diverses i molt diferents d’aquelles a què estava acostumada. M’ha fet ser molt més oberta de ment, m’ha ajudat a conèixer altres cultures i altres maneres de viure, m’ha ajudat a acceptar la diversitat i a valorar-la per sobre de la meva pròpia individualitat. Ets professora de piano i cap d’estudis de l’Escola de Músics i JPC.
Com compagines la feina a l’escola amb la de Cors de Ciutat Vella?
Als matins i migdies em dedico a dirigir els cors del barri, tant d’escoles públiques, concertades com instituts, i a la tarda em transformo en professora de piano a l’Escola de Músics i JPC. Sempre faig broma dient que tinc dues jornades laborals en una i això m’encanta.
Com valores la col·laboració amb Clavé XXI?
Tant el projecte Clavé XXI com els Cors de Ciutat Vella de l’Escola de Músics i JPC tenen molts punts en comú: millorar la cohesió social i la transformació que pot arribar a fer la música en un col·lectiu. No és una creença, és una constatació, ho he viscut i ho visc dia rere dia. Així doncs, que els dos projectes sumin per augmentar la seva força davant de l’educació, fomentar la música entre els infants i que lluitin junts per la inclusió social, ho trobo fabulós. Desitgem des de l’Escola de Músics poder continuar col·laborant durant molts anys més i ajudar a fomentar encara amb més força el cant coral!