HENHELBROCK, Thomas (c)Florence Grandidier

La col·laboració de l’Orfeó Català amb Hengelbrock i les seves formacions tindrà parada el 13 i 14 de febrer al Palau i el 17 i 18 de febrer a Hamburg, i es complementa amb activitats socials i educatives durant la seva estada a Barcelona

El Balthasar Neumann Chor, un dels conjunts vocals més destacats del panorama internacional actual, i el Balthasar Neumann Orchester, una de les principals orquestres del món d’interpretació històrica informada, tornen al Palau de la Música Catalana de la mà del seu director i fundador, l’aclamat violinista, musicòleg i director alemany Thomas Hengelbrock. La relació d’aquestes formacions amb el Palau es remunta al seu debut a l’escenari modernista, l’any 2014 amb una interpretació de la Missa en Si menor de J. S. Bach que va suscitar els elogis unànimes de la crítica. Des d’aleshores hi han actuat en tres ocasions més, el 2017 (Simfonies de Beethoven i Passió segons sant Mateu de Bach), 2019 (Rèquiem de Mozart) i 2022 (Missa en Si menor de Bach). Amb la voluntat de consolidar relacions estables amb grans figures del panorama internacional, el Palau els torna a convidar els pròxims dies 13 i 14 de febrer (Sala de Concerts, 20 h) actuant per primer cop amb l’Orfeó Català en dos concerts de repertori simfonicocoral romàntic que s’integren al cicle Palau 100. El dia 13 interpretaran Un rèquiem alemany de J. Brahms i el 14 la Simfonia núm. 2, “Lobgesang” de F. Mendelssohn. Aquests dos concerts es repetiran a Hamburg, a la Laeiszhalle (el 17 de febrer) i a l’Elbphilharmonie (el 18 de febrer) en la gira internacional de l’Orfeó Català d’aquesta temporada.

Un nou repte internacional per a l’Orfeó Català 

Arran de la vinculació del Palau de la Música Catalana amb el Balthasar Neumann Chor & Orchester, i després dels concerts al Palau, el projecte internacional més destacat de la temporada de l’Orfeó Català culminarà a Hamburg al costat del Balthasar Neumann Chor & Orchester sota la direcció de Hengelbrock: a la Laeiszhalle, el 17 de febrer, i a l’Elbphilarmonie, el 18 de febrer. Mentre a la Laeiszhalle, una de les sales més històriques de la ciutat d’estil neobarroc, interpretaran Un rèquiem alemany de J. Brahms; a l’Elbphilarmonie, una de les sales de concerts més grans i avançades acústicament del món, interpretaran la Simfonia núm. 2, “Lobgesang” de F. Mendelssohn. Col·laborar amb grans directors i orquestres per establir noves relacions i sinèrgies és un dels objectius de l’Orfeó Català que l’ha dut a actuar a una quarantena de sales de concerts i altres espais culturals d’arreu del món en la darrera dècada.

Així, l’any passat l’Orfeó Català va actuar al costat de la Berliner Philharmonkier en una gira amb un total de quatre concerts a Berlín (Berliner Philharmonie, 27 i 28 d’abril), la Sagrada Família de Barcelona (1 de maig) i l’Auditorio Nacional de Madrid (3 de maig) amb la interpretació de la Missa de la Coronació de W. A. Mozart, sota la direcció de Kirill Petrenko. L’any anterior, 2022, ho van fer al Théâtre des Champs Elysées de París i a la Philharmonie de Luxemburg al costat de l’Orquestra Filharmònica de Luxemburg, sota la direcció de Gustavo Gimeno. Anteriorment, el cor debutó a la Konzerthaus de Viena i a la Sala Gulbenkian de Lisboa, ha protagonitzat una gira per Itàlia amb la Mahler Chamber Orchestra, dirigits per Daniele Gatti, i ha actuat a Londres en tres ocasions: el 2015 al Royal Festival Hall de Londres i el 2017 i el 2019 al Royal Albert Hall dins els Proms. El 2018 va protagonitzar una gira per la Xina i l’estiu del 2019 (juny-juliol) va fer una gira amb Gustavo Dudamel i la Filharmònica de Munic, al costat del Cor de Cambra del Palau, actuant al Palau de la Música Catalana, Madrid, Palma (Mallorca) i Munic amb la Segona Simfonia de Mahler.

Una gira sostenible i amb impacte social

Des de l’arribada dels primers integrants del Balthasar Neumann Chor & Orchester, el 6 de febrer, fins al segon concert al Palau, el 14 de febrer, els membres d’ambdues formacions alemanyes, juntament amb els cantaires de l’Orfeó Català, participaran de la vida cultural, social i educativa de la ciutat amb una sèrie d’activitats programades, que combinaran amb sessions de treball i assaig exhaustiu conjunt, d’acord amb la petició expressa del mateix Hengelbrock.

Aquestes activitats es concretaran en tres concerts de cambra que s’oferiran a la Fundació Kālida, per a pacients oncològics i les seves famílies; un taller amb el Cor Infantil i el Cor Jove de Palau Vincles, el projecte social del Palau que busca millorar la vida d’infants i joves en situació de vulnerabilitat a través del cant coral; i dos assajos oberts adreçats a col·lectius del Palau, com són els abonats i els socis, amb l’objectiu de fer-los partícips de l’experiència d’un assaig amb formacions d’aquest nivell. 

Es tracta d’una residència artística que busca generar impacte social al territori, una filosofia que caracteritza les formacions de Thomas Hengelbrock que conceben les seves gires des de la sostenibilitat i amb una clara intenció de generar un impacte social positiu. Aquest  llegat en el teixit social i cultural del territori que perdura més enllà de les dates del concert és una filosofia que encaixa amb la voluntat de l’Orfeó Català i del Palau de la Música Catalana de ser motor de transformació social i posar la música a l’abast de totes les persones.

Sobre el programa dels concerts

Un rèquiem alemany es va estrenar el 1867 després d’una llarga gestació per part del seu compositor, J. Brahms (1833-1897), que hi va treballar des de 1861 fins a 1865, coincidint amb l’any la mort de la seva mare. A diferència de la majoria de rèquiems i misses de l’època, a Un rèquiem alemany no hi ha cap afany litúrgic. En paraules de Xavier Chavarria, musicòleg que fa el comentari al programa de mà del concert: “Brahms tracta la mort com una experiència només dolorosa per als vius, i, en canvi, d’esperança i de confort per als que marxen d’aquest món”, i afegeix “preparem-nos per a un viatge sonor i espiritual que ens portarà de les tenebres a la claror, del temor a la confiança, del to ombrívol i tràgic a la serenor i la pau, del mode menor al mode major, per acabar arribant a la mística confluència entre aquells que ploren i els que són plorats, afermant la fonda convicció de Brahms que, més que no pas la immortalitat, la certesa de l’ànima està en l’art”.

Continuant amb el repertori cabdal del Romanticisme alemany, l’endemà serà el torn de F. Mendelssohn (1809-1847) de qui interpretaran la Simfonia núm. 2, “Lobgesang”. L’obra va néixer de l’encàrrec de les autoritats de Leipzig, per a commemorar els 400 anys de la invenció de la impremta de tipus mòbil per part de Johannes Gutenberg. Leipzig era aleshores una de les ciutats més importants d’Europa pel que fa a l’edició de llibres i partitures. El títol complet de l’obra és Lobgesang. Una Simfonia-Cantata sobre textos de la Bíblia. “És una simfonia i és una cantata, un gènere híbrid o dos gèneres en una mateixa obra. Aquesta és l’única simfonia de Mendelssohn que inclou veus solistes i cor” explica Pere-Andreu Jariod, divulgador musical, en el comentari del programa de mà del concert. I afegeix que “amb aquesta obra Felix Mendelssohn va voler celebrar tant l’invent de la impremta, com el fet que fos la Bíblia el primer llibre imprès. Potser no té la popularitat d’altres simfonies, com l’Escocesa o la Italiana, però ens dona mostres del gran ofici i inspiració melòdica del compositor a l’hora d’escriure tant per a l’orquestra com per a les veus”.

Una hora abans de l’inici del concert al Palau (19 h, Petit Palau, entrada lliure) tindrà lloc la sessió divulgativa “Parlem de...” entorn el concert a càrrec de Xavier Chavarria (el 13 de febrer) i de Pere Andreu Jariod (el 14 de febrer).

Sobre Thomas Hengelbrock i les seves formacions

Thomas Hengelbrock és un dels artistes més versàtils i interessants de la seva generació. Va fundar el Balthasar Neumann Chor & Orchester, dues formacions de primera línia en la interpretació de música històricament informada, amb què gaudeix d’èxit internacional ja fa més de vint-i-cinc anys. Com a descobridor entusiasta i inspirador de música, es dedica a un repertori que comprèn des de la música antiga, passant pels segles XIX i XX, fins a les obres contemporànies i abasta tots els gèneres. A través dels seus projectes, acosta al públic composicions gairebé oblidades o permet la revaloració del repertori estàndard. Els seus programes de concert, que inclouen diverses èpoques, són llegendaris, sovint revelen afinitats musicals sorprenents i presenten amb creativitat els temes seleccionats.

El Balthasar Neumann Chor és un dels conjunts vocals més destacats del panorama internacional. La revista «Gramophone» va atribuir-li la condició de ser un dels “millors cors del món”. Recupera, amb gran èxit, tresors musicals, presenta obres conegudes des de perspectives noves i també entrellaça la música amb altres formes d’expressió, com la literatura o la dansa. Una profunda passió per la música, la més alta qualitat artística i una alegria desenfrenada en cantar. Això és el que representa el Cor Balthasar Neumann, fundat per Thomas Hengelbrock el 1991. Amb gran èxit, el conjunt vocal sorprèn una vegada i una altra amb enèrgiques interpretacions i crea moments màgics per a un públic internacional.

Tots els cantants actuen també com a solistes i es reuneixen, procedents de tot el món, per fondre les seves veus en un so únic al Cor Balthasar Neumann. Els assaigs intensius i l’exploració en profunditat de les composicions i els seus creadors són tan importants com el treball en comú, el sentit de comunitat i els viatges a les diferents residències dels conjunts. Tot plegat fa possible l’alta qualitat del cor, en què cada cantant pot contribuir i desenvolupar-se individualment.

Per la seva banda, la Balthasar Neumann Orchester és considerada com una de les principals orquestres del món de la interpretació històricament informada, és a dir, que té darrera una profunda tasca d’investigació històrica. Fundada per Thomas Hengelbrock el 1995, es caracteritza per la seva valentia a l’hora de fer nous descobriments, la seva extraordinària qualitat musical i el pur plaer de tocar. Com una de les principals orquestres de so original del món, obre constantment noves perspectives, impressiona amb les seves interpretacions enèrgiques i pensa més enllà d’encasellaments i fronteres. El col·lectiu d’artistes europeus reuneix els millors músics del seu camp per fer música junts de manera totalment radical. Volen entendre les obres de forma holística, considerar-les en el seu context històric i sociocultural i interpretar-les de la manera més autèntica possible, tot menys avorrida i convencional. Som diversos, disposats a assumir riscos i plens de passió.

L’Orquestra Balthasar Neumann no només es pot experimentar en concert, sinó també com a educadora musical; en el marc de diversos programes acadèmics, Thomas Hengelbrock i els músics transmeten el seu entusiasme i els seus coneixements musicals a les noves generacions.

Podeu veure aquí la nova càpsula divulgativa de Perspectives Musicals de la plataforma Palau Digital amb motiu del concert.

 

(fotografia de Thomas Hengelbrock ©Florence Grandidier)

El Palau de la Música Catalana i el Balthasar Neumann Chor & Orchester de Thomas Hengelbrock i l’Orfeó Català teixeixen un projecte internacional