Caroline Shaw, portada de la Revista Musical Catalana núm. 378

RMC-378-portada-Caroline-Shaw - detall-mida

Ja podeu llegir la Revista Musical Catalana núm. 378, corresponent als mesos de gener-abril de 2023, que es complementa, com és habitual, amb els continguts de la pàgina web i les xarxes socials Facebook, Twitter i Instagram de la publicació, que s’actualitzen permanentment.

Aquest nou número de la Revista Musical Catalana dedica la portada i l’entrevista principal, que signa Albert Torrens, a la compositora nord-americana Caroline Shaw, compositora convidada d’aquesta temporada 2022-23 del Palau de la Música Catalana, al costat de Ferran Cruixent. Caroline Shaw és especialment brillant en la composició d’obra per a diferents tipus de formacions corals, la seva presència com a artista convidada permetrà als cors de l’Orfeó Català i al Cor de Cambra del Palau endinsar-se en el seu llenguatge i treballar amb ella personalment el seu estil compositiu, molt nord-americà en un ampli sentit de la paraula. La seva obra connecta amb la font original de la música occidental europea, però alhora es produeixen connexions amb una àmplia diversitat de fons estilístiques de la cultura universal.

De Shaw, el Cor de Cambra del Palau de la Música Catalana ha interpretat les obres And the swallow i Seven joys, i Sō Percussion Narrow sea (selecció) i  Let the soil play its simple part (selecció), amb la mateixa compositora com a cantant. Properament, el Cor de Noies de l’Orfeó Català cantarà Its motion keeps (15.04.23, Petit Palau), l’Attacca Quartet tocarà Entr’acte (17.04.23, Petit Palau) i, finalment, l’Orfeó Català i l’Orquestra Simfònica del Vallès, dirigits per Marzena Diakun, interpretaran Music in common time (27.05.23, Sala de Concerts).

També s’inclouen dues converses més. Albert Ferrer Flamarich conversa amb el membres del Trio Fortuny i Ana María Dávila ho fa amb el director d’escena Rafael R. Villalobos. Altres continguts destacats d’aquest número son els reportatges de Rosa Massagué, dedicat a la consciència mediambiental de les orquestres europees, i Òpera al comerç d’Aurèlia Pessarrodona, sobre una iniciativa de l’Associació Òpera Jove de Catalunya.

El dossier està dedicat a la presència de la música en l’obra de Pablo Picasso, el pintor de qui enguany es commemora el cinquantenari de la mort, amb articles de Jorge de Persia, Xavier Pagès-Corella i Brigitte Léal. Una altra efemèride de la qual s’informa és el múltiple aniversari a l’entorn de la figura del tenor Francesc Viñas, amb un article de Nona Arola. Per la seva banda, Marta Porter signa un article que explica l’aposta per la nova generació de compositors de l’Auditori de Barcelona aquesta temporada.

Com és habitual, la secció La Casa dels Cants recull l’activitat dels cors de la família de l’Orfeó Català i l’actualitat de la Fundació Orfeó Català-Palau de la Música Catalana. En aquesta ocasió s’inclou un article dedicat a Palau Vincles, el projecte social del Palau de la Música Catalana, posant el focus en l’estrena de la cantata El barret prodigiós i la barraca dels monstres, una entrevista a Eduard Escoffet, poeta convidat del Palau d’aquesta temporada, i la notícia de la sortida internacional de l’Orfeó Català a Berlín a l’abril.

Aquest número es completa, entre d’altres, amb seccions habituals: El compositor, dedicada a Richard Wagner; Escenaris del mon, dedicada al Teatre Municipal de Santiago de Xile; Investigadors; i Melòmans, en què las monja Lucía Caram explica el seu gust musical. La secció dedicada a l’emissora Catalunya Música parla del programa Històries trobades, presentat per Maria Montes. Finalment, la secció La Cornucòpia, de Sílvia Pujalte, es dedicada a La bella molinera de Franz Schubert.

Us convidem, doncs, a llegir aquest número 377 de la Revista Musical Catalana que podeu trobar als punts de venda habituals, o bé en versió digital a través del portal de premsa i revistes en català iQuiosc.cat.

També podeu escoltar la banda sonora d’aquest número a la llista d’Spotify que hem creat especialment per a l’ocasió.


Fotografia de Caroline Shaw (portada RMC 378): ©Quim Roser