COVID-19. Protocol de seguretat i mesures preventives. MÉS INFO

Antoni Ros Marbà dirigeix diumenge vinent a Palau 100 El giravolt de maig de Toldrà i amb direcció escènica de Marc Rosich

20210606-ros-marbà

L’OBC i un elenc de luxe de cantants catalans escollits especialment per a l’ocasió protagonitzen l’òpera de Toldrà

 Amb motiu del concert, que s’emmarca en l’Any Carner, el CEDOC ofereix una mostra digital sobre la història d’aquesta joia musical de Toldrà 

El concert es retransmetrà en directe per streaming a través de Palau Digital

El proper diumenge, 6 de juny, a les 17.30 h, el cicle Palau 100 presenta El giravolt de maig d’Eduard Toldrà. Una òpera única i festiva que s’oferirà en versió semiescenificada al Palau, sota la direcció d’Antoni Ros Marbà. Ros Marbà dirigirà l’OBC i un elenc de cantants catalans de luxe, com són Elena Copons (Rosaura), Gemma Coma-Alabert (Jovita), Roger Padullés (Golferic), Lluís Vilamajó (Marcó), Josep Miquel Ramón (Perot de l’Armentera) i Josep-Ramon Olivé (Corvetó), que interpretaran per primera vegada aquesta òpera, expressament escollits pel Palau i per Ros Marbà, amb l’objectiu de difondre el llegat de Toldrà.

El giravolt de maig, concebuda en un sol acte i deu escenes, amb llibret de Josep Carner, s’emmarca dins els actes commemoratius de l’Any Carner, i atesa la rellevància del concert, el Centre de Documentació de l’Orfeó Català inaugura també avui mateix una mostra digital per apropar al públic aquesta joia musical i donar-ne a conèixer la gestació i les interpretacions al llarg dels darrers gairebé cent anys (podeu veure aquí la mostra). L’òpera s’oferirà en directe per streaming i de manera gratuïta a través de la plataforma Palau Digital (www.palaudigital.cat).

Al Palau s’estrenarà una versió semiescenificada de Marc Rosich, mentre que Ros Marbà tornarà al podi per dirigir amb “el seu magisteri aquesta òpera única, festiva i que expressa l’alegria de viure amb la contenció pròpia del caràcter noucentista”, tal com explica Mercedes Conde, directora artística adjunta el Palau, al programa de mà. Cal recordar que Antoni Ros Marbà, deixeble de Toldrà, va ser assistent seu en la darrera ocasió en què el mestre Toldrà dirigí aquesta òpera al Palau. Ros Marbà és el gran coneixedor de la partitura, autor fins i tot d’una edició crítica basada directament en la partitura manuscrita del compositor i en les seves anotacions i els comentaris durant la preparació de l’òpera en concert. Cal destacar que és també el director de les dues versions discogràfiques que se’n conserven.

El giravolt de maig, gènesi i representacions

El giravolt de maig és una de les peces més emblemàtiques, per no dir la que més, del compositor Eduard Toldrà. L’origen de la creació es troba un 23 de gener de 1927 quan al Palau va tenir lloc un dels concerts del cicle Els Poetes i els Músics, dedicat a Josep Carner, unes sessions que eren organitzades per Manuel Clausells i Francesc Martí. Aquell dia, Carner, després d’haver escoltat algunes de les cançons de Toldrà, i durant l’intermedi, explicà a Toldrà, Clausells i Martí que havia pensat d’escriure una petita comèdia sobre un tema que li semblava molt apte per fer-ne una òpera còmica, i els va fer un ràpid esbós del projecte. Immediatament i amb entusiasme es comprometeren; Toldrà a musicar-la, i Clausells i Martí a muntar-ne la representació. I així comença la història d’una llarga col·laboració.

L’argument evoca una breu nit de maig en què els efluvis perfumats de la flor de la dama de nit, l’arribada tardana de la nit a causa de la proximitat al solstici d’estiu, la brisa nocturna de la primavera i el caràcter anònim que permet la presència en un hostal porten els dos joves allotjats que fan nit enmig del camí, però també el vell contrabandista que hi arriba buscant refugi i els propis hostalers, avorrits d’una vida monòtona, a ensomniar-se sobre la possibilitat de ser algú totalment diferent de qui en realitat són. La peça constitueix la culminació de l’estètica noucentista, com a fruit de la col·laboració entre Eduard Toldrà i Josep Carner, juntament amb la col·laboració de l’artista Xavier Nogués, que en realitzà els decorats i els figurins. 

L’obra va ser estrenada precisament al Palau el 27 d’octubre de 1928. Pocs dies després, l’1 de novembre, se’n va fer una nova representació. Arran de l’èxit assolit, se’n celebraren dues audicions més al Teatre Novetats una setmana després. I trenta anys més tard, amb motiu del cinquantenari de la Sala de Concerts, es tornà a oferir al Palau, els dies 5 i 14 de desembre de 1958. Una altra interpretació al Palau s’esdevé el 19 d’octubre de 1964. Cal destacar també que el 29 d’abril de 1953 El giravolt arribà a Madrid, al Teatro Español. Posteriorment són rellevants noves interpretacions de l’òpera i el protagonisme d’Antoni Ros Marbà com a director que l’ha dirigida en nombroses ocasions al Palau els darrers cinquanta anys: 31 de maig de 1968 amb l’Orquestra Ciutat de Barcelona, les representacions del 13 i el 14 de maig de 1972 en un homenatge a Toldrà en el desè aniversari de la seva mort, amb les veus de Montserrat Alavedra, Anna Ricci i Josep Carreras, i una nova interpretació els dies 13 i 14 de novembre de 1982. Novament és Ros Marbà qui l’11 de juny de 2012 torna a dirigir una de les últimes interpretacions que se n’han fet, en l’avinentesa del cinquantenari de la mort de Toldrà.

Altres directors que també han interpretat l’obra al Palau són Franz-Paul Decker el 12 d’abril de 1995, amb l’Orquestra Simfònica de Barcelona i Nacional de Catalunya, concert en commemoració del cinquantenari de l’orquestra, i Alfons Reverté el 27 d’abril de 2008, amb l’Orquestra Simfònica Julià Carbonell de les Terres de Lleida.

Cal destacar també les interpretacions que se n’han ofert al Liceu, on arribà per primera vegada el mes de maig del 1938, i posteriorment, durant la postguerra, el gener del 1948, així com el desembre del 1963 i el gener del 1978, la qual cosa és indicativa del respecte que ha merescut l’obra en la nostra història musical.