Justificació

Barcelona és la ciutat més sorollosa del món occidental;  més sorollosa que París, Londres o Nova York.

Segons la OMS, la contaminació acústica és el segon element mediambiental més perjudicial per la salut de les persones, ja que provoca estrès, trastorns del son, baix rendiment, hipertensió, diabetis, malalties del cor i obesitat, entre d’altres, i té repercussions negatives en el desenvolupament cognitiu dels infants. L’exposició a certs nivells de contaminació acústica dificulta les connexions neuronals i provoca el deteriorament cognitiu de l’infant.

L’escola és un espai de socialització i d’aprenentatge on l’infant passa bona part de la seva vida amb l’objectiu de desenvolupar-se de forma integral. Perquè aquest desenvolupament es faci realitat, l’escola ha garantir un entorn sonor saludable (calmat, silenciós, respectuós) i, al mateix temps, ha de promoure situacions d’aprenentatge que facilitin la pràctica d’escolta contemplativa del so i del silenci. El soroll ambiental i el moviment constant dels infants a l’aula esdevenen elements disruptors i dificulten que l’infant desenvolupi una capacitat d’atenció sostinguda i adequada.

La música, el silenci i el contacte amb la naturalesa ens poden ajudar a prendre consciència d’aquesta problemàtica. Escoltar música de qualitat o escoltar els sons de la naturalesa de manera més conscient, pot ajudar-nos a reconnectar amb nosaltres mateixos i amb la capacitat innata que tenim per escoltar, observar i crear.