Marató Primer Palau ©MarioWurzburger

El proper dissabte 18 d’octubre l’escenari modernista acollirà els vuit concerts de manera ininterrompuda, des de les 11 fins a les 18 h.

Guillem Gràcia, guanyador del Premi El Primer Palau 2024, oferirà el concert de cloenda el 19 de novembre, moment en què s’entregaran els premis d’aquesta edició.

El Primer Palau, que arriba enguany a la vint-i-novena edició, rep el patrocini de Mitsubishi Electric.

El proper dissabte 18 d’octubre (Sala de Concerts, d’11 a 18 h) se celebrarà la vint-i-novena edició del cicle i concurs El Primer Palau, una jornada concebuda com una marató de vuit concerts, als quals es podrà accedir amb una entrada única de 20 euros. Amb aquesta iniciativa, el Palau posa a l’abast del públic l’oportunitat de gaudir, en un mateix dia, del debut a la sala modernista de nou joves promeses de la música clàssica, prèviament seleccionats, provinents de diferents països. Impulsat per la Fundació Orfeó Català-Palau de la Música Catalana, el cicle té el patrocini exclusiu de Mitsubishi Electric, que fa vint-i-quatre anys que hi dona suport. Els concerts s’enregistraran i estaran disponibles a Palau Digital. 

El Primer Palau, amb la seva trajectòria, s’ha consolidat com un espai de referència per als joves músics que inicien el camí artístic oferint-los l’oportunitat de viure les primeres experiències de concert amb tot el rigor i la professionalitat d’un escenari d’excel·lència. És, també, una finestra privilegiada al talent de les noves generacions d’intèrprets clàssics. A l’edició d’enguany participaran nou joves artistes (dos ho fan junts en format de duet) que han estat seleccionats d’entre les 161 sol·licituds rebudes, tant nacionals com internacionals.

Noms coneguts del panorama musical actual van ser, al seu moment, guanyadors d’aquest certamen, com el Quartet Atenea, el pianista Eudald Buch, la viola Cristina Cordero (integrant del Quartet Casals), la soprano Mercedes Gancedo, l’organista Juan de la Rubia i el Quartet Quiroga, tots Premi El Primer Palau els anys 2022, 2021, 2020, 2017, 2004 i 2005, respectivament. Arnau Tomàs, violoncel·lista també del Quartet Casals, va ser premiat en la primera edició del cicle. Així mateix, la violoncel·lista Mariona Camats i la soprano Mireia Tarragó van rebre, l’any 2020, el Premi de la Crítica i el Premi Catalunya Música, respectivament.

Obrirà la jornada la violoncel·lista Marlene Förstel (Àustria, 2000), que compagina carrera com a solista amb una passió especial per la música de cambra. Durant la temporada 2024-25 es va incorporar a la prestigiosa acadèmia de l’Orquestra NDR-Elbphilharmonie d’Hamburg i actualment estudia a la Hochschule für Musik Hanns Eisler de Berlín amb Claudio Bohórquez, i a la Musik-Akademie de Basilea amb Sol Gabetta. Förstel presenta al Palau un programa que combina obra de Mendelssohn i de Gaspar Cassadó. La seguirà la saxofonista Aina Font (Alacant, 1999), actualment establerta a Amsterdam i Berlín, i que ha estat nomenada Artista Vandoren Paris i Portrait Artist 25’ per la «VAN Music Magazine». Ha actuat com a solista a sales tan emblemàtiques com la Philharmonie de Berlín o el Concertgebouw d’Amsterdam. Oferirà un programa que transita de la solitud de l’intèrpret a la necessitat de compartir, tot unint l’avantguarda de Jean-Denis Michat, la sensibilitat poètica de Joan Albert Amargós i la bellesa impressionista de Debussy.

Després de la pausa del matí, pujaran a l’escenari modernista les guitarres del Duo StriAgo, format per Mario Strinati (Ravenna, 1998) i Pietro Agosti (Forli, 1998). La seva actuació, que inicialment estava prevista en l’anterior edició d’aquest concert, portarà sobre l’escenari un programa amb obres de Pereira, Gnattali, Chiquinha Gonzaga, Bellinati, Gismonti i Piazzolla. El duet ha estat reconegut en alguns dels concursos internacionals de música de cambra més prestigiosos, entre els quals cal destacar el Richmond Concert Society Award al Royal Over-Seas League Competition (Londres, 2025), el tercer premi de la Guitar Foundation of America (Nova York, 2023), el primer premi del Concurs Paganini (Parma, 2024) i el primer premi del Concurs Altamira (Gorizia, 2024). Tot seguit pujarà a l’escenari el clarinetista Itay Hazan (Jerusalem, 2008), que actualment està estudiant al Conservatori Ida Rubinstein de París, on rep classes de clarinet de Franck Amet i Paul Meyes, i de música de cambra de Sébastien Surel. Hazan ha obtingut nombrosos premis i reconeixements. El programa previst al concert inclou obres de Poulenc, Brahms i Chausson.

Després del descans del migdia, a les 15.30 h es reprendran els concerts amb la violoncel·lista Eva Arderius (Madrid, 2001), que està estudiant a la Càtedra de Violoncel Aline Foriel-Destezet de l’Escuela Superior de Música Reina Sofía amb el professor Jens Peter Maintz. Ha rebut diversos guardons, entre els quals el primer premi del Concurso Juventudes Musicales de España (2024) i el primer premi també del Concurs Internacional María Herrero. Interpretarà obres de Kodály, Poulenc i Txaikovski. A continuació serà el torn d’Inés Issel (Tarragona, 2001), que actualment combina els seus estudis al New England Conservatory de Boston amb la professora Miriam Fried, amb la seva carrera musical, en la qual ha obtingut nombrosos premis i distincions i que l’ha dut a actuar com a solista amb grans orquestres. El programa que defensarà a l’escenari modernista inclou obra de Gershwin, Massenet i Hubay. 

A continuació actuarà la viola Adriana Snape (Bèlgica, 2003), que amb només tretze anys va debutar com a solista amb orquestra i ja ha actuat a escenaris de gran prestigi, com el Musikverein de Viena, Concertgebouw d’Amsterdam o Konzerthaus de Berlín. Actualment està estudiant a l’Escuela Superior de Música Reina Sofia a la Càtedra de Viola de la professora Diemut Poppen. Interpretarà obres de Schumann, Bowen i Joan Lamote de Grignon. Clourà la jornada la pianista Karen Kuronuma (Tòquio, 1998), formada a la Universitat de les Arts de Tòquio i al Conservatori Nacional Superior de Música i Dansa de París; ha estat guanyadora de premis com ara la medalla d’honor al Concurs Maria Canals i el premi de la Fundació Gautier Capuçon, ha actuat com a solista amb la Tokyo Symphony Orchestra i a festivals internacionals. El seu disc Les soirées françaises (2021) va rebre grans elogis per la interpretació de Ravel i Poulenc. És considerada una de les joves pianistes més prometedores del panorama actual. Oferirà un programa amb obres dedicades a l’amor amb obres de Couperin, Granados i Debussy. 

El concert de cloenda d’El Primer Palau 2025 serà el dimecres 19 de novembre (Sala de Concerts, 20 h), amb el lliurament de premis als guardonats i l’actuació de Guillem Gràcia, com a guanyador del Premi El Primer Palau 2024, en què interpretarà obres de Rakhmàninov i Txaikovski.

Les bases per poder participar a l’edició d’El Primer Palau 2026 es donaran a conèixer a final d’aquest mes d’octubre i estaran disponibles en aquest enllaç.

Premis

A més de debutar a la sala modernista en condicions professionals, el cicle afegeix com a estímul el Premi El Primer Palau, que està dotat amb 5.000 euros. Igualment, s’hi preveu un segon premi de 2.500 euros o dos accèssits de 1.250 euros cadascun. I entre els intèrprets participants en aquesta edició, Catalunya Música, juntament amb el Palau de la Música Catalana, atorgarà un premi que consistirà en l’enregistrament d’una maqueta professional amb un repertori triat per l’artista i en la promoció nacional i internacional del guanyador mitjançant els seus canals de difusió (emissores de ràdio i xarxa de la Unió Europea de Radiodifusió). Per la seva banda, la Federació de Joventuts Musicals de Catalunya concedirà el Premi Joventuts Musicals de Catalunya al millor intèrpret d’obra d’autor català, que consistirà en la participació al circuit Xarxa de Músiques de Catalunya, mentre que la Confederación de Juventudes Musicales de España oferirà el Premi Juventudes Musicales de España a un dels participants, consistent en la inclusió en la programació de la Red de Músicas de JM España que organitza a diverses localitats de l’Estat. Finalment, un jurat format per una representació de la crítica musical de Barcelona atorgarà el Premi de la Crítica, dotat amb 1.000 euros, destinats a la compra de material musical.

El jurat d’El Primer Palau 2025 estarà format per Joaquín Arrabal, contrabaix solista de l’Orquestra Simfònica del Gran Teatre del Liceu i professor al Conservatori Superior de Música del Liceu; Raimon Colomer, guitarrista i responsable de l’Àrea de Producció de Catalunya Música; Joan Magrané, compositor i president de Joventuts Musicals de Catalunya; Pau Codina, violoncel·lista, i Noelia Rodiles, pianista. Per la seva banda, al jurat de la crítica hi haurà Meritxell Tena («Núvol»), Albert Torrens («Revista Musical Catalana»), Lluís Trullén («Scherzo»), Jorge de Persia («La Vanguardia») i Toni Colomer («Platea Magazine»).

 

Podeu descarregar-vos aquí fotos dels protagonistes d’aquesta edició i del guanyador de l’edició anterior.

Podeu consultar aquí el programa del concert.

Amb el patrocini exclusiu de:


(fotografia Guillem Gràcia (c)Mario Wurzburger)

El Palau de la Música Catalana presenta una nova edició de la marató de concerts El Primer Palau, on debutaran nou joves d’arreu del món