Mónica Rikić presenta demà al Palau una escultura audiovisual que crea una melodia infinita a partir de la interacció amb so i moviment

Mónica Rikić (c)Julieta Feroz

L’activitat s’emmarca dins del Cicle Híbrids de LHivernacle del Palau

L’artista electrònica Mónica Rikić, guardonada amb el Premi Nacional de Cultura 2021, presentarà demà divendres 22 dabril, a la Sala dAssaig de lOrfeó Català a les 18.45 h, la seva nova creació: una escultura audiovisual, encarregada pel Palau de la Música Catalana, inspirada en larquitectura de ledifici, que crea una melodia algorítmica infinita a partir d’enregistraments sonors de l’Orfeó Català i la interacció amb públic i artistes.

A partir de la descripció del procés de creació de l'artefacte com a fil conductor, la sessió de demà girarà al voltant de la creativitat computacional,  la relació humà-màquina-humà i l'impacte social de la tecnologia. D'aquesta forma, sanalitzarà de quina manera la tecnologia i la programació són generadores de gramàtiques culturals, revelant noves relacions de poder i violència simbòlica. Posteriorment, a partir del dilluns 25 dabril i fins el 9 de maig, la màquina quedarà exposada a la sala Lluís Millet i el públic, amb l’entrada al concert o de la visita guiada, podrà interaccionar amb ella a través de la veu o la simple presència física.

El funcionament d’aquesta escultura es basa en la composició d’una peça musical infinita, que mai es repeteix, generada a partir de l’arxiu sonor del Palau de la Música Catalana i algoritmes autònoms que componen la partitura. A més, hi ha moments on s’activen parts mecàniques de la màquina que generen els seus propis sons. Alhora, la música genera sortides visuals, també generatives, per petites pantalles situades al l’estructura i LEDs reactius. Al voltant del seu cos, hi ha una sèrie de sensors que detecten la presència i/o interacció del públic. Mitjançant sons fets amb la veu o el cos, captats per micròfons, o situant-se a punts concrets del voltant de la peça, el públic por afectar a la composició musical generativa, participant en un joc col·laboratiu de creació amb la màquina. L’objecte es presenta com una màquina autònoma, amb tots els elements necessaris encapsulats al seu cos -ordinadors, altaveus, pantalles, etc..- , però amb un aspecte en la línia dels colors i les formes de l’edifici del Palau, principalment de les seves columnes.

La sessió de divendres s’emmarca dins del Cicle Híbrids de LHivernacle del Palau, el conjunt d’activitats complementàries a la temporada musical del Palau. Híbrids convida a personalitats de diferents disciplines que arrelen al Palau, amb carta blanca per repensar qüestions relacionades amb el fet musical, la creativitat, el cant o el patrimoni amb diferents formats.

La propera cita d’aquesta categoria serà el proper 5 de maig amb Pol Guasch, Mireia Calafell i Adriano Galante, per explorar les relacions entre la música, la poesia i la improvisació.

(fotografia de Mónica Rikić ©Julieta Feroz)