UCHIDA, Mitsuko ©Geoffroy Schied

El dimecres 11 de gener (Sala de Concerts, 20 h), el Palau de la Música Catalana convida Mitsuko Uchida, tota una llegenda del piano, que des del teclat dirigirà la Mahler Chamber Orchestra per interpretar els Concerts per a piano núm. 5 i núm. 25 de Mozart. Uchida manté una col·laboració estreta amb la formació des de l’any 2016 “que s’ha confirmat com una de les unions més inspiradores dels escenaris actuals”. La formació sola interpretarà també la Simfonia de cambra núm. 1 d’Arnold Schönberg, obra considerada la baula perduda entre el postromanticisme i el dodecafonisme. Un concert atractiu i suggeridor que proposa aquest diàleg Mozart-Schönberg i que suposa una de les cites imperdibles del cicle Palau 100 d’aquesta temporada.

La combinació entre els dos autors respon a l’essència de la col·laboració entre la pianista i l’orquestra autogestionada que va fundar Claudio Abbado. El musicòleg i periodista Pep Gorgori explica, al programa de mà del concert, que “a l’hora d’establir aquest vincle es van autoimposar tres condicions. La primera, que els programes combinessin sempre obres dels compositors que etiquetem com a Primera Escola de Viena (Haydn, Mozart, Beethoven al capdavant) i dels que incloem a la Segona Escola de Viena (amb Schönberg, Berg i Webern com a membres més destacats). La segona, que hi hagués com a mínim una obra de Mozart. La tercera, que s’hi inclogués una obra per a orquestra sola. Les combinacions que han anat sorgint d’aquesta idea resulten sempre suggeridores i posen en diàleg obres de compositors separats per més de dos-cents anys. Ens conviden a deixar-nos estar d’etiquetes per, simplement, gaudir del talent de grans genis musicals. Perquè, al capdavall, és d’això del que es tracta: d’ordenar sons i gaudir del resultat d’aquest procés creatiu”.

Una hora abans de l’inici del concert (19 h, Petit Palau, entrada lliure) tindrà lloc la sessió divulgativa “Parlem de...” entorn el concert a càrrec de Pep Gorgori.

La japonesa Mitsuko Uchida (1948) és una de les artistes més venerades del nostre temps, coneguda per uns dots inigualables com a intèrpret de Mozart, Schubert, Schumann i Beethoven, i per ser una entusiasta de la música per a piano d’Alban Berg, Arnold Schönberg, Anton Webern i György Kurtág. Ha guanyat el Premi Artista de l’Any de «Musical America» en el certamen del 2022 i és la protagonista del cicle Perspectives del Carnegie Hall durant les temporades 2022-23, 2023-24 i 2024-25. El seu darrer enregistrament, amb les Variacions Diabelli de Beethoven, publicat al principi de l’any 2022, va rebre les lloances de la crítica i ha estat guardonat amb el Premi Gramophone de piano 2022.

La Mahler Chamber Orchestra (MCO) celebra aquesta temporada 2022-23 el seu vint-i-cinquè aniversari. Des que va ser fundada l’any 1997, segueix donant forma contínuament al seu so distintiu, a la identitat artística independent i a una estructura àgil i democràtica. Fins avui, els seus socis artístics (Mitsuko Uchida, Leif Ove Andsnes, Pekka Kuusisto, Daniel Harding, Daniele Gatti i Henrik Oppermann-Schallgeber), que inspiren i donen forma a l’orquestra, juntament amb l’equip gestor són els encarregats de l’administració de l’MCO. Claudio Abbado, el mentor fundador de l’orquestra, va inspirar el conjunt a desenvolupar una filosofia basada en el poder de l’escolta i la comunicació, tant en termes d’estructura com musicalment. L’orquestra s’enriqueix gràcies al suport dels col·laboradors artístics en la creació de projectes pluriennals centrats en un tema artístic específic. La MCO també manté col·laboracions estretes amb George Benjamin, Gustavo Dudamel, Patricia Kopatchinskaja i Yuja Wang.

(fotografia de Mitsuko Uchida ©Geoffroy Schied)

Mitsuko Uchida i la Mahler Chamber Orchestra porten el seu projecte amb Mozart i Schönberg al Palau de la Música Catalana