Myung-Whun Chung

El concert inclou el Concert per a violí i orquestra de Txaikovski amb el violinista Maxim Vengerov.

El dijous 6 de novembre (Sala de Concerts, 20 h), l’Orquestra Filharmònica de Tòquio visita el Palau de la Música Catalana dirigida pel veterà director sud-coreà Myung-Whun Chung i amb el virtuós violinista rus Maxim Vengerov com a solista convidat. El programa de concert inclou dues obres icòniques que representen mons estilísticament contrastats i moments de gran transformació social i cultural a Rússia, el Concert per a violí i orquestra de Txaikovski, actualment un dels cinc concerts més interpretats del repertori, i el ballet La consagració de la primavera d'Igor Stravinsky, una explosió de ritme, color i tensió orquestral que va sacsejar el món de la música des del primer acord. Un concert del cicle Palau 100 que transita del lirisme al primitivisme en una nit de contrastos radicals i reveladors.

La sessió començarà amb el Concert per a violí i orquestra, en Re major, op. 35 de Txaikovski, una partitura apassionada, plena de llum i d’exuberància melòdica que en mans de Vengerov promet una experiència de gran intensitat. Refugiat a Suïssa, el 1878 Txaikovski compon el que serà el seu únic concert de violí, estrenat el 4 de desembre de 1881 pel violinista rus Adolf Brodsky a Viena, amb l’Orquestra Filharmònica de Viena dirigida per Hans Richter. “L’obra no va ser ben acollida per la crítica”, explica el divulgador musical Pere-Andreu Jariod al programa de mà del concert. “Amb el temps, però, el Concert s’ha convertit en una obra molt estimada, tant pels violinistes com pel públic. És un Concert exigent per al solista –que ha de ser extremadament virtuós–, que combina moments delicats amb d’altres de força i passió. El primer moviment destaca per la seva expressivitat i lirisme. El segon, més íntim, té un caràcter melancòlic, mentre que el tercer és festiu i rítmic, i evoca les danses populars russes”.

A la segona part s’interpretarà La consagració de la primavera de Stravinsky. El compositor “va tenir la idea de compondre aquest ballet mentre escrivia L’ocell de foc –el seu primer ballet– cap al 1910”, diu Pere-Andreu Jariod. “El coreògraf Vàtslav Nijinski, el dissenyador Nicholas Roerich (responsable de l’escenografia i el vestuari originals) i l’empresari Serguei Diaghilev, van unir-se a Stravinsky per crear una obra totalment nova, trencadora en tots els sentits”. El ballet va suposar una “revolució artística, que va sacsejar els fonaments del llenguatge musical de l’època”; estrenat el 29 de maig de 1913 al Théâtre des Champs Élysées de París, “va acabar en un dels escàndols més sonats de la història de la música”. Instrumentalment, La consagració de la primavera continua essent un repte majúscul per a qualsevol orquestra.

Sobre els intèrprets

Nascut l’any 1974, Maxim Vengerov és una figura destacada del panorama musical internacional i universalment reconegut com un dels músics més excepcionals del món, i sovint considerat el millor intèrpret de corda en actiu. Va començar carrera com a violinista solista als cinc anys. Va guanyar els concursos internacionals Wieniawski i Carl Flesch als deu i quinze anys, respectivament. Es va formar amb Galina Tourchaninova i Zakhar Bron, va fer la seva primera gravació als deu anys i posteriorment va enregistrar per a segells de prestigi: Melodia, Teldec, Deutsche Grammophon i Warner. Ha estat guardonat amb diversos premis, incloent-hi un Grammy i el premi Artista de l’Any de «Gramophone». Amb motiu dels seus cinquanta anys, està oferint un cicle de tres anys titulat Perspectives al Carnegie Hall, amb més de dotze concerts. Aquest cicle començarà aquest novembre amb la interpretació de tots els Concerts de Mozart i culminarà l’any 2027 amb la integral de Sonates de Beethoven. Durant aquest projecte també actuarà amb destacats músics de cambra, com Evgeny Kissin, Yefim Bronfman i Martha Argerich. Maxim Vengerov toca amb un violí Kreutzer-Stradivari del 1727.

Nascut a Seül el 1953, Myung-Whun Chung va guanyar la medalla de plata al Concurs Internacional Txaikovski de Piano l’any 1974. Després de completar els seus estudis de direcció a la Juilliard School, va exercir com a ajudant i posteriorment com a director associat de Carlo Maria Giulini a Los Angeles Philharmonic. Des del seu nomenament com a director musical de l’Opéra de París (Opéra Bastille) el 1989, el mestre Chung ha dirigit nombroses orquestres destacades, com ara la Wiener Philharmoniker, Berliner Philharmoniker i Orchestra Filarmonica della Scala. Ha estat director musical de l’Orchestre Philharmonique de Radio France (2000-2015), Orquestra Filharmònica de Seül (2006-2015) i Asia Philharmonic Orchestra, que ell mateix va fundar l’any 1997. Des del 2012 és director principal convidat de la Staatskapelle de Dresden. Des del 2022 és el primer director llorejat de la història de l’Orquestra Simfònica de la KBS i, des del 2023, director artístic de Classic Busan. El juny del 2022 va rebre el títol de Gran Oficial de l’Orde del Mèrit de la República Italiana per la seva contribució al desenvolupament cultural italià al llarg dels anys. El març del 2023 es convertí en el primer director emèrit de l’Orchestra Filarmonica della Scala de Milà. La seva llarga i destacada carrera musical ha estat reconeguda amb el seu recent nomenament com a director musical del Teatro alla Scala, càrrec que assumirà a partir del 2027.

Fundada a Nagoya l’any 1911, l’Orquestra Filharmònica de Tòquio (també denominada Tokyo Phil) és l’orquestra amb més història i tradició del Japó; aquest 2025 celebra el 114è aniversari com a primera orquestra simfònica del país asiàtic. Amb aproximadament 160 músics, ofereix habitualment concerts simfònics i representacions d’òpera. L’orquestra s’enorgulleix d’haver nomenat el mestre Myung-Whun Chung, que la dirigeix des del 2001, com a director musical honorari, el mestre Andrea Battistoni, com a director principal, i el mestre Mikhail Pletnev com a director convidat especial. A més a més, molts músics de renom internacional han actuat amb la Tokyo Phil. L’any 1973, l’Orquestra Filharmònica de Tòquio va actuar a l’estranger per primera vegada amb set concerts en quatre països del Sud-est Asiàtic. El 1984 va realitzar la seva primera gira europea amb vint-i-vuit actuacions en set països. Des de llavors ha dut a terme tres gires europees, amb gran acollida, i nombroses gires asiàtiques, tot consolidant-se com una orquestra emergent de prestigi internacional.

Una hora abans de l’inici del concert (19 h, Petit Palau, entrada lliure) tindrà lloc la sessió divulgativa “Parlem de...” entorn del concert, a càrrec del divulgador musical Pere-Andreu Jariod.

 

(fotografia de Myung-Whun Chung ©Takafumi Ueno-Tokyo Phil).

L’Orquestra Filharmònica de Tòquio, dirigida per Myung-Whun Chung, interpreta ‘La consagració de la primavera’ de Stravinsky al Palau de la Música Catalana el 6 de novembre