PIEMONTESI, Francesco (piano) ©Camille Blake

El cicle Palau 100 del Palau de la Música Catalana convida l’Orquestra Filharmònica de Dresden, formació amb més cent cinquanta anys d’història, que vindrà acompanyada pel pianista Francesco Piemontesi,  considerat un intèrpret excepcional i de tècnica brillant. El concert, que tindrà lloc dilluns 22 de gener (Sala de Concerts, 20 h), estarà dirigit pel director asturià Pablo González i comptarà amb obres de W. A. Mozart, Gustav Mahler i Richard Strauss en un programa que abasta un ampli arc de música germànica entre el Classicisme i el Romanticisme tardà.

La sessió començarà amb el Concert per a piano núm. 25, Do major, K. 503 de Mozart de la mà de Piemontesi, solista convidat i precisament conegut per les seves interpretacions del compositor salzburguès. Aquest és el darrer concert que Mozart va compondre en aquesta tonalitat “i el més llarg dels que va escriure per al teclat. És també una partitura que marca una diferència amb les seves obres concertants amb instrument solista, perquè anuncia una nova manera, més simfònica i amb menys contrastos”, segons el què explica la periodista Rosa Massagué al programa de mà del concert. Un concert que “avui és considerat amb tota la raó una obra mestra del catàleg concertístic de Mozart”.

Seguirà l’“Adagio” de la Simfonia núm. 10, en Fa sostingut major de Mahler, obra que no va concloure, perquè mesos després d’iniciar-la (1910) el compositor moriria (1911), i de la qual només en quedà complet i orquestrat aquest moviment. “Les anotacions que havia fet a l’esborrany de la Desena revelen el patiment físic i emocional de l’autor”, explica Rosa Massagué. “És l’obra més innovadora de les que va compondre. Amb moltes dissonàncies i cromatismes”. El concert clourà amb el poema simfònic, de gran càrrega psicològica, Mort i transfiguració de Strauss. Estrenada a Eisenach el 1890, l’obra narra “les darreres hores d’un moribund, un artista que ha aspirat als ideals més elevats. Amb Mort i transfiguració Strauss intenta esbrinar el misteri de la mort i del més enllà. Estructurat en quatre parts, incorpora una orquestració amb la novetat de dues arpes, i unes harmonies molt avançades”, detalla Massagué.

Una hora abans de l’inici del concert (19 h, Petit Palau, entrada lliure) tindrà lloc la sessió divulgativa “Parlem de...” entorn el concert a càrrec de Rosa Massagué.

Podeu veure aquí la nova càpsula divulgativa de Perspectives Musicals de la plataforma Palau Digital amb motiu del concert.

Sobre els intèrprets

La Dresdner Philharmonie va ser fundada el 1870 a iniciativa privada dels ciutadans de Dresden. Durant les seves primeres dècades, compositors com ara Brahms, Txaikovski, Dvořák i Strauss van situar-se’n al podi per dirigir les seves pròpies obres. Paul van Kempen la va convertir en un conjunt de categoria mundial a partir del 1934. I després d’ell van deixar-hi empremta Kurt Masur, Marek Janowski, Rafael Frühbeck de Burgos i Michael Sanderling. Actualment, la Dresdner Philharmonie té com a lema “Música per a tothom”. L’orquestra és sinònim de concerts del més alt nivell artístic, d’educació musical per a totes les edats i suposa una mirada més enllà del vessant musical. Les seves actuacions arreu del món i amb convidats d’arreu n’han consolidat la reputació arreu del món. Marek Janowski n’és el director titular i artístic des de la temporada 2019-20.

Nascut a Locarno (Suïssa), Francesco Piemontesi va estudiar amb Arie Vardi i després amb Alfred Brendel, Murray Perahia, Cécile Ousset i Alexis Weissenberg. Va esdevenir conegut internacionalment després de guanyar diversos concursos importants, com el Queen Elisabeth de l’any 2007. Des del 2012 és el director artístic de la Settimane Musicale di Ascona. Especialista en Mozart i del repertori romàntic primerenc, interpreta igualment amb una sensibilitat magistral Brahms, Liszt, Dvořák, Ravel, Debussy i Bartók. Entre les seves fites destacades més recents figura el debut amb la Berliner Philharmoniker. L’any 2019 va publicar les darreres Sonates de Schubert. Enregistraments anteriors inclouen Els anys de pelegrinatge de Liszt i els Concerts per a piano de Mozart amb la Scottish Chamber Orchestra i Andrew Manze per al segell Linn. I per a Naïve ha enregistrat els Preludis de Debussy i obres per a piano sol de Mozart.

Reconegut com un dels directors més versàtils i apassionats de la seva generació, Pablo González és un músic que transmet gran inspiració, tant a orquestres com a públic d’arreu del món. Va néixer a Oviedo i estudià a la Guildhall School of Music & Drama de Londres. Ha estat director titular de l’Orquesta y Coro de RTVE (2019-2023) i de l’Orquestra Simfònica de Barcelona i Nacional de Catalunya (OBC, 2010-2015), director principal convidat de l’Orquesta Ciudad de Granada i director assistent de la London Symphony Orchestra, i ha dirigit les principals orquestres europees. També manté una estreta relació amb les orquestres simfòniques espanyoles, amb les quals actua habitualment a festivals internacionals. Entre els seus enregistraments discogràfics, destaca el monogràfic sobre Enric Granados en tres volums, així com un CD amb les suites de Carmen i L’Arlésienne de Bizet, amb l’OBC, per al segell Naxos. Pablo González gaudeix d’una col·laboració continuada amb la Deutsche Radio Philharmonie Saarbrücken Kaiserslautern (DRP), amb la qual enregistrarà pròximament un CD amb música d’Emmanuel Moor. El seu enregistrament centrat en Schumann amb Lena Neudauer ha estat guardonat amb el prestigiós International Classical Music Award.

(fotografia de Francesco Piemontesi ©Camille Blake).

 

Amb el suport de:

L’Orquestra Filharmònica de Dresden i el pianista Francesco Piemontesi interpretaran Mahler, Strauss i Mozart al Palau de la Música Catalana el proper 22 de gener