Nascuda en una família de músics a Ciutat de Mèxic, Gabriela Ortiz sempre ha sentit que no va ser ella qui va triar la música, sinó la música qui la va triar a ella. Filla de dos dels fundadors de Los Folkloristas, un reconegut conjunt dedicat a interpretar música popular llatinoamericana, Ortiz tocava el charango i la guitarra mentre aprenia piano clàssic. Va començar els seus estudis amb els reputats compositors mexicans Mario Lavista, Federico Ibarra i Daniel Catán. Va continuar la seva formació a Europa, i aconseguí un màster a la Guildhall School of Music and Drama i un doctorat en composició i música electrònica
a la London’s City University.

Sota la direcció de Gustavo Dudamel, la Filharmònica de Los Angeles ha encarregat i estrenat set obres a Ortiz, incloent-hi el ballet Revolución diamantina, guanyador de tres premis Grammy el 2025, i el concert per a violí Altar de cuerda, que es va escoltar al Palau amb María Dueñas l’any passat. Dudamel, un gran defensor de la música d’Ortiz, afirma: “La seva capacitat per aportar colors, per aportar ritmes i harmonies que connectin amb tu és quelcom únic”.

La música d’Ortiz té la singularitat d’incorporar mons musicals aparentment dispars, des d’idiomes tradicionals i populars fins a tècniques d’avantguarda i obres multimèdia: una enginyosa fusió de diferents mons sonors. Les seves partitures per a dansa, cinema i teatre exploren sovint temes contemporanis, com per exemple preocupacions ambientals, racisme, sexisme i globalització. Però també trobem en les seves obres temes característics en la cultura mexicana, com són el culte als morts i els diversos rituals i festivitats que enriqueixen la cultura mexicana i que arrelen en la diversitat d’influències que el país nord-americà ha anat acumulant amb el pas del temps. Un país que neix en les cultures ancestrals prehispàniques, com els maies o els asteques, que creix i evoluciona amb la conquesta de les terres obra de l’imperi espanyol i que es consolida a partir de la seva independència amb les múltiples influències nord-americanes, tot creant un folklore, uns rituals i una cultura única i diversa.

Gabriela Ortiz