Wainright

La temporada 2024-25 es tanca amb èxit i un creixement sostenible en públic i concerts 

  • L’any 2024 el Palau de la Música va batre el seu rècord de visitants: hi van passar 860.525 persones, entre les quals 506.669 espectadors als més de 609 concerts programats, i 353.856 visitants que van gaudir de l’edifici.

  • La temporada musical, 2024-25, tanca amb 382 concerts propis, més de 240.000 espectadors i gairebé 3.000 abonaments venuts.  

  • Grans formacions com l’Orquestra Simfònica de Viena, Royal Concertgebouw, Orquestra Filharmònica de Luxemburg, Orchestre des Champs Élysées o Philharmonia Orchestra, i directors de primer nivell, com Klaus Mäkelä, Teodor Currentzis, Daniel Harding o Marin Alsop han protagonitzat vetllades històriques al Palau aquesta temporada. 

  • Els cors del Palau i de l’Orfeó Català tanquen una temporada amb grans èxits i l’assoliment de reptes internacionals que els han dut a actuar a Estocolm, Copenhaguen i Torí, entre altres ciutats.

  • Els concerts educatius i familiars segueixen la tendència de creixement dels darrers anys, amb 51.000 assistents i un total de 180 concerts per a escoles i famílies. 

  • El Palau posa en marxa tres noves iniciatives socials i educatives: el programa “Escola Canta”, per dur el cant coral a les escoles; la Beca Lluís Millet, primera beca formativa de direcció coral del Palau, i Cor Respira Bellvitge, amb pacients de malalties respiratòries cròniques, una col·laboració amb l’Hospital de Bellvitge i l’Institut Català de la Salut.

  • El projecte social del Palau, Palau Vincles, ha estat reconegut internacionalment als Premis Art Explora de l’Acadèmia Europea de les Belles Arts 2024, i a casa nostra als Premis Alícia 2025.

  • La institució fa un pas endavant en la seva aposta per la sostenibilitat i esdevé la primera sala de concerts que acredita la neutralitat en emissions de carboni d’abast 1 i 2 a nivell català i espanyol, amb una reducció del 94% d’emissions de gasos d’efecte hivernacle i la instal·lació d’una planta solar fotovoltaica per a autoconsum.
  • La Fundació Orfeó Català-Palau de la Música Catalana va tancar l’exercici 2024 amb uns ingressos de 22.300.000 euros i preveu arribar durant aquest 2025 a 22.400.000 euros. 

Una temporada amb 382 concerts i vetllades inoblidables al Palau 

El Palau de la Música Catalana arriba al final de la temporada amb unes xifres rècord en la seva història pel que fa a nombre d’assistents, visitants i concerts. 860.525 persones, entre les quals 506.669 espectadors als 609 concerts programats, i 353.856 visitants. Unes xifres que demostren la consolidació del creixement sostingut i sostenible del Palau els darrers anys que ja supera les bones xifres assolides abans de la pandèmia.  

Pel que fa a la programació pròpia, la temporada 2024-25 ha tancat amb un total de 382 concerts, entre els quals hi ha els 180 adreçats a un públic familiar i educatiu, que han aplegat a la sala modernista un total de 232.086 espectadors. Això suposa un increment respecte els 352 concerts de la temporada anterior i també pel que fa al nombre total d’espectadors, que va ser de 214.036.  

A l’escenari modernista, s’hi han donat cita grans formacions, com l'Orquestra Filharmònica de Viena i la Royal Concertgebouw d’Amsterdam (considerades dues de les tres millors orquestres del món), així com l’Orquestra Filharmònica de Luxemburg, Orchestre des Champs Élysées, Philharmonia Orchestra de Londres i Orquestra Simfònica de la Ràdio Sueca, per esmentar-ne algunes. També han estat protagonistes de nits inoblidables a l’escenari modernista directors de primer nivell, com Klaus Mäkelä, Teodor Currentzis, Daniele Gatti, Daniel Harding, Marin Alsop, Gustavo Gimeno i Pablo Heras-Casado, i icones i nous referents del panorama musical actual, com els violinistes Joshua Bell i María Dueñas, els pianistes Maria João Pires, Kristian Bezuidenhout i Denis Kozhukhin, i grans veus del panorama musical actual com Juan Diego Flórez, Sarah Connolly, Philippe Jaroussky, Serena Sáenz, Diana Damrau, Jonas Kaufmann i Andrè Schuen. 

S’han celebrat més de 60 concerts amb més d’un 90% d’ocupació, i d’aquests han destacat un total de 17 concerts amb entrades exhaurides, entre els quals el del cicle Grans Veus amb Juan Diego Flórez (21 de setembre), el concert inaugural amb l’Orquestra Filharmònica de Viena (3 d’octubre), el Concert de Sant Esteve (26 de desembre), el Dream requiem de Rufus Wainwright (25 de gener), el concert protagonitzat per Teodor Currentzis al capdavant de la seva formació musicAeterna (23 de març) i la Simfonia Resurrecció de Mahler dirigida per Daniel Harding (26 de maig). Així mateix, al llarg de la temporada s’han venut 2.961 abonaments.  

A les dades de concerts i espectadors, cal sumar-hi les dels concerts promoguts per promotors externs amb què s’assoleix la xifra total de l’activitat musical del Palau de la Música Catalana durant la temporada 2024-25: un total de 621 concerts i un volum de 508.592 espectadors.  

Una temporada de grans èxits per als cors de l’Orfeó Català 

La temporada 2024-25 ha estat una temporada intensa i amb grans èxits per als cors del Palau. L’Orfeó Català va debutar a Suècia amb el reconegut director britànic Daniel Harding i l’Orquestra Simfònica de la Ràdio Sueca, en un doble concert els dies 4 i 5 d’abril passat, a la sala Berwaldhallen d’Estocolm, amb la Simfonia Resurrecció de Gustav Mahler, una de les obres més celebrades del compositor bohemi. Aquest concert es va repetir al Palau el 25 de maig. Un altre projecte destacat de la temporada ha estat la participació en el concert del Dream requiem de Rufus Wainwright, juntament amb l’OBC i el Cor Infantil, sota la direcció de Ludovic Morlot. El concert, el 25 de gener al Palau de la Música Catalana, va suposar l’estrena a l’Estat espanyol de l’obra del compositor americà, encàrrec conjunt del Palau de la Música Catalana, L’Auditori i set auditoris internacionals més. També cal mencionar la participació de l’Orfeó Català en el concert del 20è aniversari d’Els Amics de les Arts aquest juliol. 

El Cor de Cambra ha estrenat una nova producció pròpia, Canto la lluita... i l’amor, d’homenatge a Joan Salvat-Papasseit en el centenari de la seva mort en una temporada en què la formació ha treballat en la consolidació dels projectes amb segell propi, com Una Schubertíada i Un cant a la natura. Un crit de la terra, produccions estrenades la temporada passada i que van ser acollides amb gran èxit en diverses ciutats. També cal destacar la nova col·laboració amb Marc Minkowski i Les Musiciens du Louvre presentant una versió de concert d’El ratpenat de Johann Strauss, amb actuacions al Gran Teatre del Liceu, Teatro de la Maestranza de Sevilla i al Palau de la Música de València, i la col·laboració amb la Franz Schubert Filharmonia amb el Requiem de Fauré, amb concerts a Tarragona, Lleida i al Palau. Finalment, el Cor de Cambra va actuar al costat de l’OBC a Clàssica a la platja, sota la direcció de Ludovic Morlot, interpretant fragments de l’òpera Carmen de Bizet. 

Del Cor Jove destaca aquesta temporada el Requiem de Mozart, una producció amb l’Orquestra de la Universitat de València que van oferir al Palau de la Música de València el 18 de maig, i després a Barcelona, al Palau de la Música Catalana el 24 de maig. Igualment, el Cor Jove va assumir el gran repte d’interpretar les Misses luteranes de J. S Bach al costat del Bach Collegium Barcelona i solistes de la Salvat Beca Bach, sota la direcció de Pablo Larraz i Oriol Castanyer. 

El Cor de Noies ha viatjat aquesta temporada a Dinamarca, en un intercanvi cultural i musical amb el Cor Nordlys, amb el qual va actuar primer a Barcelona, a la basílica de la Mercè el 17 d’octubre de 2024, i els dies 3 i 4 de maig a Copenhaguen, en el marc del festival Musikskoledage.  

El Cor Infantil també ha participat aquesta temporada en dos intercanvis culturals, el mes d’abril va rebre el Cor de Niños Cantores de Morelia, de Mèxic, amb el qual van oferir un concert al Palau el 27 d’abril, i una gira a la ciutat italiana de Torí, amb dos concerts, per actuar a l’Auditori Estatal Giuseppe Verdi.  

Entre les produccions destacades dels petits de la casa, el Cor Mitjans i el Cor Petits de l’Orfeó Català, cal esmentar el concert de l’11 de maig amb De qui és el bosc?, una cantata amb música de Josep Ollé i llibret de Marc Donat, encarregada i produïda per la coral Virolet dels Lluïsos de Gràcia fa quatre anys.

Finalment, com a projectes conjunts de la família coral han destacat el Concert de Sant Esteve, esdeveniment insígnia de la institució que reuneix tots els cors del Palau a l’escenari modernista; La Nit de Nadal de Joan Lamote de Grignon, concert participatiu, amb l’Orfeó Català i el Cor Infantil; The sacred veil de John Tavener, en el marc del festival Grec, amb l’Orfeó Català, el Cor Jove i el Cor de Noies, al costat del Cor Albada i el cor Roig Korai; i així mateix l’Stabat Mater de Poulenc, a L’Auditori, corresponent a la temporada de l’OBC, amb el Cor de Cambra i el Cor Jove. 

La vocació educativa de l’Escola Coral s’ha estès aquesta temporada, també, a l’àmbit de la direcció amb la Beca Lluís Millet, la primera beca formativa de direcció coral de la Fundació Orfeó Català-Palau de la Música Catalana, guanyada per la jove directora Belén Clemente. Així, aquesta temporada i la que ve, Clemente s’ha integrat a la vida diària musical i organitzativa dels diferents cors de l’Orfeó Català.  

A més, el Palau, a través de departament coral de l’Orfeó Català, ha consolidat aquesta temporada una nova iniciativa, Escola Canta, per dur el cant coral als centres d’educació primària. Després de dos cursos en fase pilot, el projecte s’estendrà la temporada vinent a diversos centres de la capital catalana.   

Creixement dels concerts educatius i familiars i noves propostes 

El Servei Educatiu del Palau ha seguit creixent aquesta temporada i manté la tendència dels darrers anys. Durant el curs 2024-25 el Palau ha ofert un total de 180 concerts familiars i escolars, que han atret més de 50.000 espectadors. Això suposa un augment respecte els 163 concerts familiars i escolars de la temporada anterior, que han permès oferir un format més esponjat i pròxim a l’espectador. 

La novetat dels concerts familiars i escolars ha estat la nova producció Tocats x l’Orgue, que es va estrenar el 23 de febrer i ha ofert un total de set sessions. El concert-espectacle reivindica l’orgue de tubs com a instrument colossal, ple de possibilitats sonores i artístiques, més enllà de l’ús tradicional en contextos litúrgics.  

El cicle Concerts Familiars al Palau vol facilitar l’experiència musical compartida entre pares, mares, fills, filles, avis, nets i germans a través d’espectacles familiars ideats perquè la música interaccioni amb altres formes d’expressió artística, com la dansa, el teatre, la poesia o les arts plàstiques, amb l’objectiu de potenciar la curiositat, la sensibilitat, la imaginació i la creativitat de menuts i grans. Aquesta temporada ha ofert dotze produccions diferents.  

Una altra activitat destacada del Servei Educatiu aquesta temporada ha estat la consolidació del projecte Sons del Cel, que ja ha arribat a set centres, una iniciativa transversal que convida infants d’escoles de Barcelona a reflexionar –a través de l’art, la ciència i el medi ambient– sobre la contaminació acústica. Mitjançant tallers, activitats a l’aire lliure i un concert-espectacle al Palau, el projecte fomenta una escolta conscient i promou entorns escolars més saludables i sostenibles. Es tracta d’una iniciativa impulsada pel Palau juntament amb el Servei Meteorològic de Catalunya i l’Institut de Salut Global de Barcelona, amb la col·laboració també del Museu de Ciències Naturals de Barcelona i el suport de la Fundación Española para la Ciencia y la Tecnología (FECYT) del Ministeri de Ciència i Innovació. 

Les noves iniciatives socials del Palau i el reconeixement internacional a Palau Vincles 

Aquesta temporada, Palau Vincles, el projecte social del Palau, ha estat premiat a l’edició 2024 dels Premis Art Explora de l’Acadèmia Europea de les Belles Arts, on va rebre el Premi Especial del Jurat com a reconeixement per la seva tasca de foment de la inclusió i la integració social a través de la pràctica coral col·lectiva d’infants i joves. 

A casa nostra, el projecte va rebre també el Premi a Projecte Social i Educatiu en la sisena edició dels Premis Alícia, que es va celebrar el 19 de juny.  

Mitjançant Palau Vincles, des del Palau es treballa per fomentar la inclusió i la integració social a través, principalment, de la pràctica coral col·lectiva d’infants i joves en zones o situacions de vulnerabilitat, des del convenciment del gran poder de transformació personal i social del cant coral.  

A més, el Palau ha consolidat aquesta temporada una nova iniciativa, l’Escola Canta, que du el cant coral als centres d’educació primària. Després de dos cursos en fase pilot, el projecte s’estendrà la temporada vinent a tres centres de la capital catalana.  

Així mateix, a través d’una col·laboració del Palau amb l’Hospital de Bellvitge emparat en el projecte Arts i Salut de l’Institut Català de la Salut, s’ha creat el Cor Respira Bellvitge, una formació integrada per pacients amb malalties respiratòries cròniques. La iniciativa, liderada per un grup professional interdisciplinar (mèdic i artístic) vol demostrar l'efectivitat de l'art com a alternativa terapèutica no farmacològica que contribueix a millorar la qualitat de vida i els símptomes en pacients amb patologia respiratòria crònica. 

El Palau de la Música, institució cultural pionera en sostenibilitat   

El Palau ha fet un pas endavant important en la seva aposta per la sostenibilitat, un dels eixos de l’actual Pla Estratègic 2023-2026. La institució musical ha esdevingut la primera sala de concerts a acreditar la neutralitat en emissions de CO2 d’abast 1 i 2 a nivell català i de l’Estat espanyol. La sala modernista va tancar l’any 2023 amb una reducció del 94 % dels gasos d’efecte hivernacle d’abast 1 (els generats directament per l’activitat que s’hi du a terme) i d’abast 2 (els referents a l’energia elèctrica que es consumeix de la xarxa) i ha aconseguit compensar el 6 % restant mitjançant l’adhesió al Programa de Compensacions Voluntàries de la Generalitat de Catalunya. Actualment està treballant per assolir també la neutralitat en les emissions d’abast 3.  

Així mateix, el mes de maig passat entrava en funcionament la nova instal·lació de plaques solars fotovoltaiques a la coberta de l’edifici històric. Amb un total de 62 plaques solars que generen anualment uns 43.450 kWh d’energia 100 % renovable per a autoconsum, el Palau obté, actualment, entre un 6 i un 7% de l’energia que consumeix de la seva pròpia instal·lació.  

El Palau realitza i publica anualment la Declaració Ambiental, disposa del Certificat EMAS, la Certificació ISO 14001, la Certificació Biosphere, i ara també del Certificat de Petjada Neutra de Carboni d’abast 1 i 2. Igualment, està treballant per obtenir l’adaptació del sistema de gestió de responsabilitat social (RS) als requisits de l’estàndard IQNet SR 10 i la implantació del model de gestió de la sostenibilitat basat en la contribució als Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS).  

Rècord de visitants l’any 2024: 860.525 persones van gaudir dels concerts i el patrimoni arquitectònic 

A les xifres dels assistents als concerts cal sumar-hi la xifra de visitants que el 2024 va ser de 353.856, de manera que l’any 2024 un total de 860.525 persones van passar pel Palau de la Música Catalana entre assistents a concerts i visites. El nombre de visitants suposa un increment d’un 20% respecte de l’any 2023 (en què el nombre de visitants van ser 294.359) i d’un 41% respecte de l’any 2019, que amb 208.030 visitants, era la xifra més alta assolida en període prepandèmia.   

Pel que fa a les visites guiades, aquesta temporada s’ha posat en marxa una nova iniciativa, Mirades al Palau, una sèrie de visites monogràfiques a l’edifici que permet redescobrir el Palau des d’una altra perspectiva, amb una “mirada” diferent. Adreçades a tots els públics, s’ofereixen en diversos idiomes, i estan especialment ideades per al públic local que ja coneix l’edifici i així té l’oportunitat de redescobrir-lo a través d’una experiència única. Concretament, aquesta temporada s’ha pogut visitar el Palau des de la història i obra dels seus artesans amb la visita Herois en la construcció del Palau i també a través dels sentits, i molt especialment, a través de l’olfacte gràcies a l’experiència Essència Palau, entre altres propostes. 

Tancament de comptes de l’exercici 2024 i pressupost per 2025 

Amb el tancament de l’exercici 2024, la Fundació Orfeó Català-Palau de la Música Catalana liquida l’any amb un balanç favorable. Els ingressos van assolir els 22.306.591 euros, amb un 26% per entrades venudes dels concerts i un 27% procedent de les visites. Així, els ingressos obtinguts per la venda d’entrades als concerts, 5.753.609 euros, són un 25% superiors als de l’any 2023, un fet que s’explica per l’augment de programació pròpia respecte de l’any anterior, en nombre de concerts, d’ocupació i d’ingrés mitjà per concert.  

Pel què fa als ingressos per visites, l’any 2024 es van assolir els 5.937.667 euros, un 38% superiors al 2023 i un 78% superiors al 2019. Aquest increment s’explica per l’augment del turisme i pels esforços de la Fundació Orfeó Català-Palau de la Música Catalana per atreure públic, una voluntat que el 2024 va suposar un increment d’un 20% de visitants respecte del 2023.  

Durant aquest any 2025, s’estima un increment dels ingressos, amb un pressupost de fins als 22,470.899 euros.   

Pel què fa a l’Associació Orfeó Català, el 17 de juny, al Petit Palau, en sessió ordinària, l’Assemblea General de Socis va aprovar per àmplia majoria l’estat de comptes de l’exercici de l’any 2024, el pressupost de l’Associació per a l’any 2025, i l’informe de gestió de la Junta Directiva de l’Orfeó Català. Entre altres punts de l’ordre del dia, també es van presentar els comptes de la Fundació Orfeó Català-Palau de la Música Catalana, la informació sobre l’activitat dels cors de l’Orfeó Català i del Palau, informació sobre l’estat del patrimoni de l’Associació Orfeó Català i de la Fundació, així com sobre les actuacions de millora realitzades al Palau i espais vinculats. També es va presentar el seguiment del desenvolupament de les principals línies del Pla Estratègic 2023-2026 i la informació sobre l’activitat de la Comissió de Compliment i Governança.  

 

Podeu consultar aquí la Memòria 2024 del Palau de la Música Catalana.  

El Palau de la Música Catalana bat el seu rècord de visitants anuals amb 860.000 persones