Foto de família, compositors de la Generació C i Xavier Puig

El concert se celebrarà al Palau el 9 de novembre i es repetirà a l’Elbphilharmonie d’Hamburg el dia 15.

Juntament amb les obres dels compositors actuals, el programa recull també obres del patrimoni coral català i del cançoner popular contemporani.

El Cor de Cambra del Palau de la Música Catalana posarà veu a l’obra dels compositors corals catalans contemporanis en el concert sobre la Generació C el pròxim 9 de novembre al Palau de la Música Catalana (Petit Palau, 17 h) i que es repetirà a l’Elbphilharmonie d’Hamburg el dia 15 de novembre en el marc d’una setmana que la sala alemanya dedica a la música catalana. El programa incorporarà també obres tradicionals del patrimoni coral català i del cançoner popular contemporani, que permetrà gaudir d’un viatge musical per la història de la música coral del nostre país.

Bernat Vivancos, Josep Ollé, Joan Magrané, Josep Vila, Carles Prat i Anna Campmany són alguns dels protagonistes d’aquest concert que du el nom de Generació C. Quatre C –de: compositors, corals, catalans i contemporanis– que defineixen un grup emergent de compositors catalans en actiu, de gran talent, que destaquen per la seva passió per la música coral, la contemporaneïtat del seu llenguatge i un fort arrelament al país. Amb una qualitat, quantitat i diversitat creatives sense precedents, els membres de la Generació C són els representants indiscutibles del moment excepcional en la creació coral catalana actual i del futur. Aquesta temporada, des del Palau s’està donant un impuls especial a la seva obra, expressió musical del patrimoni cultural del nostre país, incloent-la a la programació de la sala modernista i, de manera especial, a la dels cors de l’Orfeó Català i del Cor de Cambra del Palau. Aquest és un projecte que comença ara, però de llarg recorregut i del qual aquest concert és un dels exemples més emblemàtics.

El mateix Xavier Puig, director del Cor de Cambra del Palau, explica en el comentari del programa que acompanya el concert d’Hamburg: “Podem dir amb orgull que actualment tenim la millor generació de compositors corals de la història del nostre país. Pel que fa a quantitat, qualitat, diversitat i coneixement de l’instrument coral. Compositors vinculats al ressorgiment coral, sigui com a directors o cantaires, i que coneixen de primera mà la realitat coral. L’estreta unió entre els cors i els creadors és un element fonamental per a la formació d’un so coral. Juntament amb la llengua materna, ells han estat en tota la història els qui imaginen un so i transformen els instruments. Per això volem ser promotors, intèrprets i ambaixadors d’aquesta generació de compositors corals catalans contemporanis”.

Al concert Generació C es podrà escoltar El cant dels ocells de Bernat Vivancos, arranjament d’una de les cançons populars més arrelades a Catalunya i divulgada pel cèlebre violoncel·lista Pau Casals. Vivancos és considerat un dels degans del moviment, tant per trajectòria com per influència. De Josep Ollé, compositor convidat de la temporada 2025-26 del Palau, el programa recull Ave Maris Stella, una obra que va ser guanyadora del III Concurs Internacional de Composició Coral de l’Orfeó Català l’any 2019. Es tracta d’una obra dolça i expansiva que busca la bellesa des de la senzillesa i que representa plenament l’esperit d’una generació de compositors corals, l’actual, que no tenen por de reivindicar la bellesa com a valor artístic deixant enrere les barreres estilístiques del passat. El programa inclou també O vos omnes de Joan Magrané, inspirada en el motet homònim a quatre veus de Tomás Luis de Victoria i una de les primeres obres que Magrané va escriure per a cor. De Josep Vila Casañas –exdirector de l’Orfeó Català i del Cor de Cambra del Palau– s’interpretarà Salve Regina, inspirada en la coneguda antífona religiosa i que recull la profunda i emotiva humanitat de l’escriptura de Vila. També s’interpretarà O Magnum Mysterium, obra de Carles Prat, que a més de compositor és integrant del Cor de Cambra del Palau, així com del Cor Francesc Valls de la catedral de Barcelona. L’obra, que va ser un encàrrec de la Coral Càrmina, evoca la irrupció d'un gran misteri en el món, una aparició, lluminosa i alegre a través d’una música que es conforma a base de textures compactes i construccions harmòniques plenes contrastant amb frases que recorden melodies gregorianes.

Totes aquestes obres formaran la part central del concert, que Martí Marimon, filòsof i músic, ha definit al programa de mà com: “Una música intel·lectualment ambiciosa i escrita des del més meditat dels rigors, forjada al caliu de l’estudi de la tradició d’escriptura polifònica europea, molt sovint d’àmbit sacre, però que no té vergonya de mirar els seus orígens ni la senzillesa de les tradicions populars. Una música que vol construir una identitat artística catalana amb l’alquímia justa d’ingredients que barreja el romanticisme germànic, els perfums cromàtics de la tradició francesa i la càlida sal del Mediterrani”.

L’obra d’aquests compositors només es pot entendre aprofundint en la tradició, que els nodreix i inspira, i de la qual agafen el relleu. És per això que la primera part del programa està dedicada als grans clàssics corals catalans, començant pels fundadors de l’Orfeó Català: Lluís Millet, de qui s’interpretarà El cant de la Senyera, i Amadeu Vives, de qui es podrà escoltar L’emigrant. Els seguiran El rústec villancet de Lluís Maria Millet, O vos omnes de Pau Casals i La sardana de les monges d’Enric Morera.

La tercera part del concert donarà veu al Cançoner Popular Contemporani, un projecte del Cor de Cambra del Palau que convida compositors actuals i en actiu a revisitar i arranjar les obres recollides a la gran Obra del Cançoner Popular de Catalunya fa més de cent anys. Obrirà aquest darrer bloc del concert, l’arranjament d’Anna Campmany (compositora i cantant del Cor de Cambra del Palau) de Tota la gent de Rupit. Es tracta d’un arranjament per a cor, violí, guitarra barroca i percussions, una peça enèrgica i desenfadada, amb picades d'ullet a la sardana. La seguirà La fadrina galana d’Arnau Tordera, Jota i fandango de Xavier Puig, Sa ximbomba de Josep-Lluís Guzmán i Antich i El comte Arnau de Feliu Gasull.

Amb aquest projecte, el Palau de la Música Catalana i el Cor de Cambra volen retre homenatge i reivindicar el valor històric, però també actual i de futur, de la història coral catalana: una història que mira enrere amb gratitud i avança amb determinació. La Generació C és el testimoni viu d’aquest moviment, expressió de la força creadora i el compromís col·lectiu que defineixen la nostra cultura.

Sobre els compositors

Bernat Vivancos (Barcelona, 1973) és un dels compositors catalans més destacats de la seva generació, amb una personalitat musical marcada pels anys com a escolà a Montserrat. Format amb Maria Canals i David Padrós a Barcelona, amplià estudis de composició a París amb els mestres Guy Reibel i Frédéric Durieux, i posteriorment a Oslo, on el descobriment de Lasse Thoresen va definir la seva orientació artística. La seva música es caracteritza per una riquesa tímbrica i espiritual on conflueixen la tradició modal occidental i un ús de l’harmonia d’inspiració espectral, fortament influïda per la natura. Va ser director musical de l’Escolania de Montserrat (2007-2014) i és professor de composició i orquestració a l’ESMUC. Autor dels discs Blanc (2011) i Requiem (2016), la seva obra ha rebut un ampli reconeixement internacional. Ha estat compositor resident del Palau de la Música Catalana (2014-15) i convidat a L’Auditori (2021-22). Amb un llenguatge obert i atemporal, ha col·laborat amb artistes com Rosalía i Jennifer López.

Josep Ollé i Sabaté (Tortosa, 1987) és compositor i pedagog especialitzat en música coral. Es va formar inicialment al Conservatori de Tortosa amb Joan Vidal i Arasa, i més tard a l’Escola Superior de Música de Catalunya, on es va graduar en pedagogia musical i composició, sota el mestratge de Bernat Vivancos i Albert Guinovart. També té el Màster de Recerca en Educació per la UAB. L’any 2012 va participar a l’European Composer’s Masterclass a Ochsenhausen amb Bo Holten i Gunnar Eriksson.

La seva música s’interpreta arreu del món i forma part del repertori de molts cors de casa nostra. El seu catàleg se centra sobretot en la música coral, amb una especial sensibilitat per la poesia catalana i els textos sacres. Les seves obres han estat interpretades per destacats cors catalans i europeus. També ha compost música per al teatre musical, com L’esbudellador de Whitechapel (2014). Guardonat amb diversos premis –entre els quals el Premi de Composició Coral de l’Orfeó Català 2019–, ha rebut encàrrecs de formacions i institucions corals de prestigi. Actualment viu a Barcelona i combina la composició amb la docència a l’Escola Municipal de Música Can Ponsic.

Joan Magrané (Reus, 1988) és compositor. Ha estat lauréat de la Villa Medici de Roma, membre de la Casa de Velázquez de Madrid i compositor convidat de La Pedrera, el Palau de la Música Catalana, CNDM i Auditori de Barcelona, així com Premi Reina Sofía de Composició 2014. La seva música, de cambra fins a la simfònica, passant per l’òpera, és interpretada regularment per intèrprets de prestigi, com Isabelle Faust, Ensemble Intercontemporain, quartets Diotima i Gerhard, Trio Fortuny, Kebyart, Cor de Cambra del Palau i les orquestres OBC, Orquesta Nacional de España, BBC Scottish Symphony, Kansas City Symphony, Franz Schubert Filharmonia i d’altres. L’any 2021 va estrenar el monodrama Intérieur al Théâtre du Châtelet de París, amb direcció escènica de Silvia Costa i musical de Matthias Pintscher.

Josep Vila i Casañas (Sabadell, 1966) és un dels directors de cor més prestigiosos de Catalunya i de l’Estat espanyol. Especialista en repertori vocal a cappella i en la literatura coral-orquestral de totes les èpoques, ha desenvolupat una reconeguda trajectòria com a director i com a compositor. El seu catàleg inclou nombroses obres per a cors infantils, juvenils i mixtos, així com per a cor i orquestra. Entre les més interpretades destaquen Sanctus-Benedictus (1992) i Salve Regina (2001). Ha estat director titular de l’Orfeó Català, Cor de Cambra del Palau, Cor de Radiotelevisión Española i Cor Lieder Càmera, i ha enregistrat per als segells Columna Música o RTVE. Ha col·laborat amb formacions de prestigi internacional i ha treballat amb els directors Barenboim, Rattle o Dudamel. Des del 2005 és professor de direcció de cor a l’ESMUC i imparteix regularment tallers i masterclasses arreu d’Europa i Llatinoamèrica. Va ser designat nou director titular del Cor de la Radiotelevisió alemanya MDR, càrrec que ostenta des de la present temporada.

Carles Prat (Igualada, 1985). Iniciat en la música des de ben petit, va formar part durant quatre anys de l’Escolania de Montserrat i posteriorment va estudiar a l’Escola Municipal de Música d’Igualada. Es va graduar en cant clàssic a l’Escola Superior de Música de Catalunya amb Francesc Garrigosa i Mireia Pintó i el 2011 va completar el Màster d’Òpera a la Hochschule für Musik und Tanz de Colònia, amb el professor Josef Protschka. Actualment és membre del Cor de Cambra del Palau de la Música i del Cor de la Catedral de Barcelona del qual ha sigut també director titular. Es va formar en composició amb Concepció Ramió i en instrumentació amb Albert Guinovart. Gran part de la seva producció es focalitza en la música coral on destaquen premis en dues categories del “Concurs de internacional de composició coral” del Palau de la Música Catalana, primer premi al concurs internacional de composició “Musica Sacra Nova” i primer premi en dues categories al concurs “AERCO My first 50 years” amb l'estrena de l'obra Spring the sweet spring per part de The King's Singers. Enguany ha estrenat al Gran Teatre del Liceu Estètica i Massacre la seva tercera òpera.

Anna Campmany (Sant Cugat del Vallès, 1993) és soprano i compositora. Com a cantant, es graduà al Conservatori Superior del Liceu, essent-ne finalista als premis extraordinaris, i obtingué el Màster de Cant a la Hochschule für Musik de Basilea. Canta freqüentment amb agrupacions com ara el Cor de Cambra del Palau de la Música o el Cor Jove Mundial, L'Auditori de Barcelona o el Festival de Peralada, entre altres, i les seves obres s’han interpretat en sales i festivals d’Europa, Àsia, Amèrica i Austràlia com l'Oxford Inernational Song Festival, el Festival of Voices de Tasmània o Choralies. La seva obra ha estat reconeguda en múltiples ocasions, entre les quals al Concurs Internacional de Composició Coral de l’Orfeó Català, als Premis Clavé o als Premis Alícia.

(foto de família, d’esquerra a dreta i de darrera a endavant: Joan Magrané, Carles Prat, Josep Ollé, Anna Campmany, Xavier Puig i Bernat Vivancos).

El Cor de Cambra del Palau de la Música Catalana presenta la Generació C en un concert dedicat als compositors corals catalans contemporanis