Riccardo Chailly i l’Orquestra Filharmònica de La Scala inauguren la temporada 2022-23 del Palau de la Música Catalana, amb Beethoven i Mahler

CHAILLY, Riccardo (c)Decca-Gert Mothes

El proper dilluns 3 d’octubre (Sala de Concerts, 20 h), Riccardo Chailly i l’Orquestra Filharmònica de La Scala de Milà, formació de la qual n’és director titular, protagonitzaran el concert inaugural de la temporada 2022-23 del Palau de la Música Catalana i del cicle Palau 100. L’esperat retorn al Palau d’una de les batutes més prestigioses del panorama internacional, al capdavant de l’orquestra del teatre d’òpera més famós del món, fan d’aquest concert una cita musical plena d’optimisme amb les Primeres Simfonies de Beethoven i de Mahler, dos noms imprescindibles de la història d’aquest gènere i dues de les obres que obren dos grans cicles simfònics de la música. Aquest concert tanca la gira de la formació milanesa per l'Estat espanyol que també actuarà a Alacant (ADDA, 1 d’octubre) i a Madrid (Auditorio Nacional, 2 d’octubre).

Estrenada al Teatre Imperial de la Cort de Viena el 2 d’abril de 1800, “Beethoven va compondre la seva Primera Simfonia relativament tard. En el moment de l’estrena ja té vint-i-nou anys, una edat en què Haydn i Mozart ja n’havien escrit un bon grapat (Haydn, una vintena, i Mozart, més de trenta)”, segons el què explica el divulgador musical Pere-Andreu Jariod al programa de mà del concert. “La crítica de l’estrena parlava d’una simfonia «plena d’art, novetat i riquesa d’idees»”. Per la seva banda, Mahler va compondre la Primera Simfonia, “Tità”, “en l’etapa en què començava a fer-se un nom com a director d’orquestra, en un moment en què ja havia aconseguit treballar en importants ciutats europees, com ara Leipzig, Praga o Budapest”. L’estrena va ser a Budapest el 1889, “on Mahler treballava com a director musical”. L’obra “descol·loca els espectadors i els crítics, que veuen en aquella Simfonia una música molt diferent d’allò que estan acostumats, en una època en què els referents són Brahms o Beethoven. Mahler inclou sons d’ocells, tonades i ritmes populars. El públic necessitarà temps per acostumar-s’hi, però tanmateix el compositor voldrà revisar l’obra en diverses ocasions. Finalment, aquell poema simfònic acabarà sent una simfonia”, explica Jariod. “És una música que ens porta a passejar per la naturalesa, en un retorn al passat, a un temps feliç”.

Una hora abans de l’inici del concert (19 h, Petit Palau, entrada lliure) tindrà lloc la sessió divulgativa “Parlem de...” entorn el concert a càrrec de Pere-Andreu Jariod.

Riccardo Chailly (Milà, 20 de febrer de 1953), considerat un dels millors directors del món, és el director musical del Teatro alla Scala i el titular de la Filarmonica della Scala. Ha estat Kapellmeister de la Gewandhausorchester de Leipzig, l’orquestra més antiga d’Europa, i va dirigir durant setze anys la Royal Concertgebouw Orchestra d’Amsterdam com a titular. Actualment és director titular de l’Orquestra del Festival de Lucerna, càrrec que havia ocupat anteriorment Claudio Abbado. També dirigeix habitualment les orquestres simfòniques europees més importants. Artista exclusiu del segell Decca, ha estat homenatjat, en els seus més de cent cinquanta CD, amb nombrosos premis, entre els quals l’ECHO Klassik en dues ocasions (2012 i 2015). Entre els premis més recents, ha rebut el Premi Gramophone com a enregistrament de l’any per la integral de les Simfonies de Brahms. La seva activitat discogràfica amb la Filarmonica della Scala, renovada el 2013 amb Viva Verdi, inclou un CD editat el 2017 amb Obertures, preludis i intermezzos d’òperes estrenades a La Scala. El 2019, es va publicar The Fellini album, amb música de cinema de Nino Rota. Els darrers llançaments són Cherubini discoveries i Respighi, tots dos de la lloada sèrie que celebra els grans compositors italians.

La Filarmonica della Scala va ser fundada el 1982 per Claudio Abbado i els músics de La Scala amb l’objectiu de desenvolupar el repertori simfònic. Ha continuat essent un conjunt autogestionat fins avui. Carlo Maria Giulini en va ser el primer director i en dirigí les primeres gires internacionals; Riccardo Muti, director titular del 1987 al 2005, en va promoure el creixement artístic i, així, va esdevenir formació habitual convidada a les més prestigioses sales de concerts internacionals. Des dels inicis ha estat dirigida per batutes de renom internacional, com Leonard Bernstein, Giuseppe Sinopoli, Seiji Ozawa, Zubin Mehta, Esa-Pekka Salonen, Riccardo Chailly, Yuri Temirkànov, Daniele Gatti, Fabio Luisi i Gustavo Dudamel, entre d’altres. Ha establert una col·laboració profunda amb Myung-Whun Chung i Daniel Harding. Daniel Barenboim, director musical de La Scala del 2006 al 2015, i Valery Gergiev en són membres honoraris, com també Georges Prêtre, Lorin Maazel i Wolfgang Sawallisch. El 2015 Riccardo Chailly va ser-ne nomenat director titular. Durant els anys següents l’orquestra va assolir un nou estàndard d’interpretació. Les gires i els enregistraments també han contribuït a la reputació de la formació.

(fotografia de Riccardo Chailly ©Gert Mothes-Decca)