BANDA MUNICIPAL DE BARCELONA (c)May Zircus

Dijous que ve, 29 de juny (Sala de Concerts, 19 h), la Banda Municipal de Barcelona, sota la direcció del seu titular José Rafael Pascual-Vilaplana, tornarà al Palau de la Música Catalana amb un programa atractiu que proposarà un viatge pel simfonisme rus centrat en Piotr Ilitx Txaikovski. Formació compromesa amb la societat que l’envolta i protagonista activa de l’escena musical barcelonina, la Banda Municipal de Barcelona tancarà amb aquest concert el cicle Tardes al Palau d’aquesta temporada, cicle del qual n’és convidada habitual.

El concert començarà amb la vibrant “Dansa dels saltimbanquis” de La dama de les neus, op. 12, “música incidental que Txaikovski creà l’any 1873 per a l’obra teatral Snegúrotxka (La donzella de les neus) d’Aleksandr Ostrovski”, segons el què explica la doctora en musicologia i cantant Aurèlia Pessarrodona al programa de mà del concert. Seguirà “la que es considera la primera gran obra de Txaikovski, Romeu i Julieta. Obertura fantasia”, obra “possiblement inspirada en la decebedora experiència sentimental amb la cantant lírica Desirée Artot” i en què “Txaikosvki busca expressar l’essència tràgica de l’obra de Shakespeare a partir de la confrontació de dos temes: la rivalitat entre les dues famílies protagonistes i el romanç idíl·lic entre la parella d’enamorats”, explica Pessarrodona. Finalment, el passeig pel simfonisme de Txaikovski acabarà amb la vibrant Marxa de la coronació, en Re major, obra “composta per a la coronació del tsar Alexandre III el 4 de juny de 1883 a Moscou: una obra colossal molt acordada amb el caràcter del personatge i de l’acte, tot plegat emfatitzat amb citacions de l’himne Déu salvi el tsar”.

El programa es completarà amb la Dansa de l’amazona, op. 65 d’Anatoli Liadov, “compositor deixeble de Rimski-Kórsakov i seguidor de la línia de Glinka i Balàkirev que, malgrat ser poc programat, val la pena conèixer”, diu Aurèlia Pessarrodona. L’obra, que respira un aire oriental, “està basada en dues cançons folklòriques gregues i fou creada per a la ballarina Ida Rubinstein”. Per acabar, la Banda tancarà el cercle amb Extreme make-over. Metamorfosi sobre un tema de Txaikovski de Johan de Meij (1953), “una revisió contemporània de Txaikovski” d’aquest compositor holandès, “especialitzat en orquestres de vent amb un estil molt influït per la música de cinema”, a partir de fragments d’obres del rus com el Quartet de corda núm. 1, la Sisena i Quarta Simfonies, l’Obertura 1812 o Romeu i Julieta.

Fundada el 1886, la Banda Municipal de Barcelona és una institució indispensable per entendre la història de la música a Catalunya. El seu paper ha anat més enllà de la programació de concerts i de la participació en actes oficials: ha estat garant de la divulgació musical posant als seus faristols les millors obres de la història. El gran artífex de l’èxit de la Banda va ser Joan Lamote de Grignon, que la va dotar d’una personalitat artística fins a esdevenir un conjunt de referència internacional. Fins i tot Richard Strauss la va dirigir fa gairebé un segle. El projecte de la Banda fa un gran pas l’any 2007, en passar a ser formació resident de L’Auditori de Barcelona i iniciant-hi una temporada estable de concerts en la qual col·laboren artistes i formacions imprescindibles de l’àmbit local i internacional. Els darrers anys han contribuït a fer-la créixer artísticament els seus titulars, dos referents de la direcció com són Salvador Brotons i José Rafael Pascual-Vilaplana, que han fet una aposta sòlida per recuperar el repertori bandístic i l’encàrrec d’obres noves.

(fotografia de la Banda Municipal de Barcelona ©May Zircus)

La Banda Municipal de Barcelona tanca el cicle Tardes al Palau amb un viatge pel simfonisme rus amb Txaikovski com a protagonista