ORFEÓ CATALÀ (c)Ricardo Rios Visual Art

Diumenge i dilluns que ve, 10 i 11 d’octubre (Sala de Concerts, 17.30 i 20 h, respectivament), el pianista anglès especialista en Beethoven Paul Lewis i la Franz Schubert Filharmonia (abans Orquestra Simfònica Camera Musicae) oferiran al Palau de la Música Catalana la integral dels cinc Concerts per a piano i orquestra de Beethoven, que va compondre al llarg de quinze anys. Dirigida pel titular de la formació, Tomàs Grau, aquesta integral és una coproducció de l’orquestra i la Fundació Orfeó Català-Palau de la Música Catalana, amb el patrocini d’Endesa, que recupera un dels programes posposats per la pandèmia i amb la qual ara la Franz Schubert Filharmonia inicia la seva temporada 2021-22 a la sala modernista. Cal destacar que Paul Lewis és un dels principals intèrprets del repertori pianístic centreeuropeu i les seves interpretacions i enregistraments de Beethoven han rebut elogis unànimes a tot el món. Per apropar aquestes obres al públic del Palau, el divendres 8 d’octubre, a les 19 h, al Petit Palau tindrà lloc la conferència “Beethoven: cinc formes d’explicar una història amb piano i orquestra”, que serà impartida per Carlos Calderón, doctor en humanitats, amb accés lliure. A més, el concert del dilluns es retransmetrà per streaming en directe i de manera gratuïta a través de la plataforma Palau Digital (www.palaudigital.cat).

La sessió del diumenge dia 10 començarà amb el Concert per a piano i orquestra núm. 2, en Si bemoll major, op. 19, el més clàssic dels cinc, que Beethoven va escriure i estrenar l’any 1795, i amb el qual es presentà en societat com a concertista tot demostrant el seu virtuosisme amb 25 anys. El seguirà el Concert per a piano i orquestra núm. 3, en Do menor, op. 37, estrenat el 1803, quan la sordesa de Beethoven ja era manifesta, però encara no li impedia d’interpretar les seves obres. I acabarà amb el Concert per a piano i orquestra núm. 4, en Sol major, op. 58, estrenat el 1808, i que marca el final de Beethoven com a intèrpret. Algunes crítiques de l’època van considerar aquest concert “el millor que mai ha compost” i alguns, com el musicòleg Emil Ludwig, el van qualificar com “el concert per a instrument solista i orquestra més perfecte que mai s’hagi escrit”. Tots tres concerts van ser estrenats a Viena.

A la sessió del dilluns dia 11, que començarà amb l’Obertura Coriolà, op. 62, es podran sentir el Concert per a piano i orquestra núm. 1, en Do major, op. 15, de llenguatge marcadament clàssic, estrenat el 1798 a Praga, i el Concert per a piano i orquestra núm. 5, en Mi bemoll major, op. 73, “Emperador”, considerada l’obra més espectacular mai vista fins al moment i una peça monumental, enèrgica i vital, carregada de bon gust i d’una exigència virtuosística extrema. A causa de la sordesa del compositor, l’Emperador va ser estrenat a Viena el 1812 pel seu deixeble, el pianista Carl Czerny. Aquestes dues obres compostes amb quinze anys de diferència coincideixen amb el màxim esplendor en l’evolució tecnològica del piano.

Paul Lewis és un dels principals intèrprets del repertori pianístic centreeuropeu i les seves interpretacions i enregistraments de Beethoven i Schubert han rebut elogis unànimes. Apareix habitualment com a solista amb les grans orquestres del món i la seva estreta relació amb la Boston Symphony Orchestra va fer que el seleccionessin com a Artista Koussevitzky 2020 a Tanglewood. Entre altres premis i distincions, va ser guardonat amb el CBE (comanador de l’Orde de l’Imperi Britànic) pels seus serveis a la música, i la sinceritat i profunditat del seu enfocament musical li han fet guanyar seguidors a tot el món.

Amb una afinitat natural per Beethoven i una recerca incessant a fi d’entendre les seves obres, Lewis ha estat fonamental en les celebracions del 250 aniversari del compositor a tot el món. Va participar en el documental de tres parts de la BBC Being Beethoven i va ser el primer pianista a tocar el cicle sencer en una sola temporada, als BBC Proms del 2010. Ha interpretat el cicle integral dels Concerts per a piano del compositor de Bonn arreu. A més de molts enregistraments premiats de Beethoven, la seva discografia amb Harmonia Mundi també reflecteix l’aprofundiment del seu enfocament característic en el repertori romàntic, com Schubert, Schumann, Mussorgski, Brahms i Liszt.

En música de cambra és un assidu al Wigmore Hall, on ha actuat més d’un centenar de vegades. Treballa estretament amb el tenor Mark Padmore en recitals de lied per tot arreu i han enregistrat tres cicles de cançons de Schubert junts.

La Franz Schubert Filharmonia, anteriorment coneguda amb el nom d’Orquestra Simfònica Camera Musicae, fundada l’any 2006, ha gaudit des dels inicis d’una gran rebuda del públic, tant per la seva qualitat artística com per la rellevància dels programes. Formada per una nova generació dels millors músics del país que actuen sota la inspirada batuta de Tomàs Grau, director titular i artístic des del principi, la formació ha treballat també amb els directors Antoni Ros Marbà, Salvador Mas, Edmon Colomer, Josep Pons, Rinaldo Alessandrini, Gábor Takács-Nagy, Marzio Conti, Jordi Mora, Josep Caballé Domenech, Virginia Martínez i Salvador Brotons, entre d’altres, i amb solistes prestigiosos, com Anne-Sophie Mutter, Maria João Pires, Mischa Maisky, Midori, Stephen Kovacevich, Sabine Meyer, Rudolf Buchbinder, Steven Isserlis, Patricia Kopatchinskaja, Roberto Alagna, Gautier Capuçon, Mark Padmore, Alexander Melnikov, Seong-Jin Cho, Alice Sara Ott, Ainhoa Arteta, Asier Polo, Leticia Moreno, Pablo Ferrández, Judith Jáuregui o Iván Martín.

Ha actuat al Palau de la Música Catalana, Gran Teatre del Liceu, Auditori de Barcelona, Auditorio Nacional de Música de Madrid, Auditorio de Saragossa, Palacio Euskalduna de Bilbao i Palau de les Arts de València, i ha ofert gires de concerts per Alemanya, Suïssa i la República Txeca. La Franz Schubert Filharmonia desplega les seves temporades d’abonament a Barcelona, Tarragona, Lleida i Sant Cugat del Vallès, i té l’honor de ser, des de l’any 2009, l’orquestra resident del Vendrell, vila natal del gran mestre Pau Casals.

L’activitat discogràfica de la formació compta amb diversos discs, entre els quals Die Romantische Seele amb la pianista Judith Jáuregui, produït pel segell alemany ARS Produktion (guanyador dels International Classical Music Awards) i nominat als Premis Opus Klassik, i Alba eterna, òpera del compositor Albert Guinovart, produïda pel segell Sony Classical.

L’Orfeó Català convida els cors Zóngora i Tyrichae a actuar diumenge vinent al Palau de la Música Catalana en el marc del projecte Xarxa Coral