Frames Percussion interpretarà obres de Raquel García-Tomás i Steve Reich al Palau de la Música Catalana el 12 de juny

El concert, el darrer d’aquesta temporada al Palau amb la formació resident i també amb obra dels dos compositors convidats, tancarà el cicle Palau Fronteres 2024-25.
El pròxim dijous, 12 de juny (Petit Palau, 19.30 h), el conjunt Frames Percussion, en el marc de la seva residència artística al Palau de la Música Catalana, presentarà un concert que combina tres obres de cadascun dels dos compositors convidats aquesta temporada a la sala modernista: Raquel García-Tomás i Steve Reich. Serà l’últim concert d’aquesta temporada amb protagonisme de la formació i obra dels dos compositors convidats, en un programa que certificarà el compromís del grup, un dels més destacats del panorama musical actual, amb la nova creació i la recerca de nous formats a l’hora de presentar la música contemporània. Amb direcció d’Asier Puga, acompanyaran el grup, les sopranos Anaïs Oliveres, Arantza Prats i Alba Quinquillà, els tenors Matthew Thomson i Carles Prat, les pianistes Lluïsa Espigolé i Laia Armengol, i la saxofonista Helena Otero Correa. El concert clourà el cicle Palau Fronteres 2024-25 d’aquesta temporada.
De Raquel García-Tomàs es podrà escoltar Shadja (per a marimba i vibràfon), una partitura del 2008 escrita com a encàrrec de final d’estudis a l’ESMUC, que s’inspira en la música clàssica del nord de l’Índia. També Pictures of the floating world (duo de percussió, saxòfon, electrònica i vídeo), encàrrec de Neopercussion el 2017, composta a Barcelona i que s’hi presentarà per primera vegada. “Inspirada en el gènere japonès del shunga (també conegut com a art eròtic japonès), la compositora en fa una relectura utilitzant found footage que manipula amb tècniques com el collage o la rotoscòpia”, explica el musicòleg i crític musical Miquel Gené al programa de mà del concert. I també Tangible (per a piano, electrònica i vídeo), composta a Londres el 2011. L’obra “construeix una relació simbiòtica entre la pianista i una matèria sonora efímera, que sembla sorgir del cor de l’instrument i anar prenent cos. L’electrònica reacciona, proposa idees que la pianista recull i transforma. El vídeo de Pere Ginard, afegit posteriorment, n’expandeix el gest cap al pla visual”, explica Miquel Gené.
De Steve Reich s’interpretarà Music for pieces of wood, escrita el 1973, una peça que “redueix el material a la seva mínima expressió i fa de la repetició una forma de concentració col·lectiva, gairebé ritual”. També Nagoya marimbas, del 1994, pensada i estrenada al Japó, que “reprèn les tècniques de cànons en fase i patrons repetitius característics de les primeres obres, però amb un desenvolupament melòdic més ric i divers”. I també Proverb (per a tres sopranos, dos tenors, dos vibràfons i dos orgues electrònics), escrita el 1995 i que utilitza un text del filòsof austríac Ludwig Wittgenstein, que “beu de la música vocal medieval i construeix un espai sonor suspès, amb veus, orgues i vibràfons”, explica Miquel Gené.
Frames Percussion és un ensemble dedicat al repertori de nova creació que representa el talent i el compromís amb la música del seu temps. Format per una nova generació de percussionistes del nostre país, el grup va néixer amb la intenció de presentar les propostes més singulars i innovadores, que inclouen les obres més exigents del repertori actual, amb màxima preparació i respecte envers els nous llenguatges compositius. En els seus inicis el grup va estar vinculat a Joventuts Musicals de Catalunya i a l’ESMUC; és programat regularment a l’Auditori de Barcelona i ha participat en nombrosos festivals. El seu repertori inclou obres icòniques del catàleg per a ensemble de percussió i estrenes de compositors com ara Luis Codera Puzo, Núria Giménez-Comas i Sirah Martínez, Alberto Bernal, Meriel Price, Yukiko Watanabe, Cathy van Eck, Ruud Roelofsen, Montserrat Lladó, Helena Cánovas, Manuel Rodríguez-Valenzuela o Pablo Carrascosa. L’any 2022 publicà el seu primer treball discogràfic, l’enregistrament titulat The so-called laws of nature de David Lang (Neu Records), i també Silenced d’Elena Rykova (Phonos Netlabel). El 2024 va ser guardonat amb l’Ernst von Siemens Ensemble Prize.
(fotografia de Frames Percussion ©Ana Madrid)