COVID-19. Protocol de seguretat i mesures preventives. MÉS INFO

Els cors de l’Orfeó Català i el Cor de Cambra del Palau reprenen l’activitat amb una temporada que inclou estrenes destacades i recupera projectes posposats per la pandèmia

Roda de premsa obres i cors

El Palau de la Música Catalana obre les portes després de les millores tècniques realitzades a la Sala de Concerts

 

Els cors de l’Orfeó Català i el Cor de Cambra del Palau reprenen l’activitat després de més d’un any i mig marcat per la pandèmia i proposen una temporada en què destaca la recuperació de projectes que s’havien posposat, estrenes, gires i col·laboracions amb formacions del país i directors internacionals.

La nova programació situa els cors novament al centre de l’activitat i s’alinea amb la voluntat del Palau de recuperar projectes que es  van haver de cancel·lar durant la pandèmia. Amb l’objectiu de donar suport als músics participants, es recuperen projectes tan destacats com el debut del Cor de Cambra al MÜPA de Budapest i el concert del Cor Jove de l’Orfeó Català amb els prestigiosos Tallis Scholars, sota la batuta del titular de la formació britànica, Peter Phillips (12.03.22).

La temporada 2021-22 també serà una temporada d’estrenes. Una de les més destacades, el 12 de novembre al Petit Palau amb el Cor de Cambra. D’una banda, oferirà Reconnaissance de Kaija Saariaho, compositora convidada del Palau, una obra que és un coencàrrec d’Accentus, SWR/Südwestrundfunk for Donaueschinger Musiktage, November Music i el Palau de la Música Catalana; i de l’altra, Invocation to the Earth de Xavier Pagès Corella, un encàrrec també del Palau en el marc del programa Barcelona Creació Sonora.

Enguany es reprèn també el projecte d’internacionalització dels cors que els darrers anys ha portat les formacions catalanes debuts històrics a Londres, París o Viena i a gires, com les efectuades per Itàlia o la Xina. En aquest àmbit, el proper mes de maig l’Orfeó Català interpretarà la Missa de Glòria de Puccini amb l’Orquestra Simfònica de Luxemburg, sota la direcció de Gustavo Gimeno, al Palau de la Música Catalana, Théâtre des Champs Élysées de París i Philharmonie de Luxemburg, tot suposant el debut de l’Orfeó en aquestes prestigioses sales internacionals. Per la seva banda, el Cor de Cambra cantarà al costat d’Europa Galante i sota la direcció de Fabio Biondi L’Orfeo de Monteverdi al Palau i a Madrid (18 i 20.02.22), i al març viatjarà a Budapest per debutar al MÜPA (11.03.22) en un projecte recuperat de la temporada anterior per oferir-hi Ensalades i madrigals del Renaixement català. Forma part de la internacionalització de les formacions la col·laboració amb directors de prestigi internacional. En aquest sentit, el Cor de Cambra i el Cor Infantil tornaran a posar-se sota la batuta de Sir John Eliot Gardiner per oferir al costat del Monteverdi Choir i l’Orchestre Révolutionnaire et Romantique L’enfance du Christ de Berlioz a Palau 100 (16.12.21).

Pel que fa a projectes de l’Orfeó Català, juntament amb els cors de l’Escola Coral de l’Orfeó Català estrenaran una obra de Marc Timón encarregada pel Palau en el marc del programa Barcelona Creació Sonora (03.04.22). Serà un moment molt especial de retrobament entre els cors de l’Orfeó, igual que ho serà el Concert de Sant Esteve, que reuneix tota la família coral i que si les circumstàncies ho permeten se celebrarà de manera presencial a l’escenari del Palau (26.12.21). L’Orfeó interpretarà Oltra mar de Kaija Saariaho, al costat de l’OBC, amb la direcció d’Anna Maria Helsing al Palau (19.02.22). La formació també actuarà a L’Auditori amb l’OBC i sota la direcció de Kazushi Ono amb la Segona Simfonia de Mahler (26, 27 i 28.05.22).

Al Palau de la Música Catalana, el Cor de Cambra dedicarà un concert homenatge a Amadeu Vives, un dels fundadors de l’Orfeó Català, amb motiu del 150è aniversari del seu naixement amb l’OSV i també interpretarà la Passió segons sant Joan de Bach amb l’Orquestra Barroca Catalana (24.04.22). També oferirà a L’Auditori, amb l’OBC, La pesta de Gerhard amb el Cor Madrigal (25 i 26.03.22) i la Missa Solemnis de Beethoven amb el Cor Madrigal i el Cor Lieder Càmera (06 i 07.05.22). Unint veus amb el Cor de Cambra de la Diputació de Girona, el Cor de Cambra també oferirà tres concerts amb el Cant espiritual de Montsalvatge i la Novena de Beethoven amb la Simfònica del Vallès sota la direcció d’Edmon Colomer.

Cal destacar dins de la programació del Cor Jove la proposta De Bach a McCartney (22.05.22), amb arranjaments a cappella de grans clàssics de tots els temps. El Cor Jove també col·laborarà amb l’OBC i la soprano Patricia Petibon al Palau en el Festival Mozart (16.07.22).

El Cor de Noies protagonitzarà la primera estrena de la temporada amb  La victòria de la dona lluna de Ferran Cruixent sobre textos de Jaume C. Pons Alorda, poeta convidat de la temporada 2021-22 del Palau, en el marc del  cicle Simfònics al Palau (25.09.21). Un encàrrec del Palau de la Música Catalana també en cl marc de la Barcelona Creació Sonora. Així mateix, el Cor de Noies actuarà al costat de Vespres d’Arnadí per oferir l’Stabat Mater de Pergolesi al Palau, amb direcció escènica de Marc Rosich (18.07.22). Finalment, un altre projecte destacat és el concert del cor com a homenatge a Albert Guinovart el mes de febrer (13.02.22)

Pel que fa al Cor Mitjans de l’Orfeó Català, actuarà juntament amb el Cor Infantil Palau Vincles en el concert recuperat amb la Simfònica del Vallès en què s’estrenarà una obra de Marc Timón, compositor convidat del Palau, sobre textos de Greta Thunberg (05.02.22), mentre que els cors Petits, Mitjans i Infantil reprogramen el concert d’El capità Noè i el seu zoo flotant de Horovitz (29.05.22).

Després d’una temporada prèvia marcada per la pandèmia i les cancel·lacions derivades, i en la qual, malgrat tot, els cors van mantenir els assajos setmanals amb totes les mesures per fer segura la seva activitat, enguany es pot parlar del ressorgiment dels cors. De la represa d’una programació molt necessària i que és fruit de la feina d’un equip que no ha deixat de treballar i d’adaptar-se a les circumstàncies canviants i que es presenta gràcies a uns cantaires que, amb el suport de les seves famílies i mostrant un compromís ferm envers la institució, han mantingut la il·lusió, la qualitat i les ganes de cantar. Durant aquest període els cors i tot l’equip han après moltes coses: a valorar la importància del cant coral a les seves vides, a resistir, a tenir paciència, a ser més creatius i explorar noves ubicacions i noves fórmules per cantar, a escoltar-se més que mai en la distància i a sentir-se segurs i integrants d’una gran família.

 

Millora de les instal·lacions de la Sala de Concerts

Des del 21 de juliol passat, la Sala de Concerts del Palau de la Música Catalana ha estat tancada per implementar una sèrie de millores tècniques que s’emmarquen en el programa de manteniment i conservació continuada  del patrimoni. Aquest seguit de millores estan centrades en la renovació de la maquinària de la graderia mòbil, la revisió i neteja del sostre ceràmic de la Sala de Concerts i de la lluerna, i, finalment, també la neteja de l’orgue que presideix la Sala de Concerts. Aquestes feines de conservació han comptat amb la subvenció del Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya. La Sala de Concerts es reobrirà el proper dia 20 amb el concert inaugural de la temporada, amb la actuació de la mezzosoprano Joyce DiDonato i el programa titulat My favorite things. Per la seva banda, les visites guiades a aquest espai ja s’han reprès, d’acord amb tres modalitats: la visita guiada tradicional amb guia, la visita lliure amb audioguia i l’escape room que rep el nom de Tocata i fuga.

Al sostre de la Sala de Concerts, els treballs han consistit en la neteja i inspecció general, tant dels elements ceràmics com dels vitralls de la lluerna. Per poder fer-ho es va instal·lar una bastida ocupant la totalitat de la sala a fi de suportar i permetre l’accés a una plataforma de treball col·locada a 1,8 metres per sota del sostre. El revestiment inferior del sostre està recobert d’enrajolats, mosaics ornamentals i altres elements de ceràmica vidriada i vitralls. Els processos derivats de la inspecció han estat: la neteja de les superfícies, la consolidació amb diversos materials i procediments de les zones amb una possible inestabilitat i la reintegració a les zones del sostre ceràmic on s’havia perdut el material original, que s’ha reintegrat mitjançant la incorporació de peces noves similars.

El Palau de la Música Catalana estrena, d’altra banda, una nova graderia mòbil, més versàtil, amb 11 plataformes mòbils, distribuïdes en 7 nivells, que es poden desplegar fins a 2 metres. A més, amb la nova grada recollida es genera una superfície lliure a l’escenari més gran. La nova grada és més lleugera, amb més capacitat de càrrega i per poder distribuir-la d’una forma molt més homogènia i delicada sobre el terra de l’escenari. Un punt innovador és la utilització de tracció electromagnètica. Per construir-la, s’han utilitzat materials reciclables, majoritàriament alumini i fusta natural. Els treballs han inclòs també el sanejament d’infraestructures existents sota la graderia. El disseny, els proveïdors i els mantenidors han estat pràcticament tots tècnics i empreses de proximitat.

Pel que fa a l’Orgue Walcker, els treballs han consistit en la neteja dels tubs de l’orgue i del sostre de l’escenari de sobre. Se n’han netejat els tubs, se n’ha fet el control de taps, el desmuntatge i muntatge de llengüetes i proves de funcionament. S’han reparat fuites d’una de les manxes i s’han controlat les membranes dels salmers. S’ha actuat en aproximadament 4.000 elements. Finalment se n’ha efectuat l’harmonització i l’afinació.