SŌ PERCUSSION i SHAW, Caroline (c) Shervin Lainez

Dijous que ve, 1 de desembre (Petit Palau, 22 h), la nord-americana Caroline Shaw, compositora convidada d’aquesta temporada al Palau de la Música Catalana, torna a Barcelona al costat del quartet Sō Percussion, amb qui treballa habitualment. Shaw, guanyadora d’un Premi Pulitzer de Música el 2013, és una de les autores que sona amb més força dins el panorama musical contemporani actual. En aquest concert del cicle Palau Fronteres, Shaw es presentarà en la seva doble faceta de compositora i cantant, que inclou un programa decididament femení amb obres d’Angélica Negrón, Julia Wolfe i d’ella mateixa.

A la primera part del concert, Sō Percussion en solitari interpretarà les obres Gone i Go Back de la compositora i multiinstrumentista porto-riquenya Angélica Negrón, en les quals “els instrumentistes juguen amb una sèrie d’aparells mecànics construïts per l’artista i enginyer Nick Yulman que anomena Bricolo Mechanical Music System”, explica el musicòleg i crític musical Miquel Gené. Les dues obres “reflexionen sobre la separació”. De la compositora nord-americana i professora de música a la Universitat de Nova York Julia Wolfe, Sō Percussion interpretarà Forbidden love, obra encàrrec del mateix quartet de percussió.

La segona part del concert serà dedicada a obres de Caroline Shaw que ella mateixa interpretarà, al costat del quartet. Primer, una selecció de cançons del cicle Narrow Sea, que “utilitzen textos d’himnes tradicionals americans als quals Shaw ha incorporat melodies de creació pròpia i que ha vestit amb la riquesa rítmica i tímbrica del quartet de percussió. El fil temàtic que les uneix és la necessitat humana d’una llar on sentir-se protegit”, diu Miquel Gené. I també una  selecció de cançons del cicle Let the Soil Play its Simple Part, “que Shaw i Sō Percussion van crear conjuntament i que va suposar el debut de la compositora en la faceta de cantant solista. La combinació de la veu de Shaw, capaç de transmetre des d’una suau intimitat fins a l’èxtasi més profund, amb la col·lecció quasi interminable d’instruments i tècniques de Sō Percussion empeny els intèrprets a anar més enllà del que podrien haver imaginat als seus propis àmbits i ens obre les portes d’un univers de possibilitats sonores inabastable”.

Caroline Shaw va aterrar per primera vegada a Barcelona l’octubre passat per preparar el concert amb el Cor de Cambra del Palau (09.10.22) en què va interpretar les seves obres And the swallow i Seven joys, al costat d’obres de Ferran Cruixent, també compositor convidat d’aquesta temporada al Palau de la Música Catalana. Més obres destacades del catàleg de Caroline Shaw es podran sentir l’any que ve: el Cor de Noies de l’Orfeó Català cantarà Its motion keeps (15.04.23), l’Attaca Quartet interpretarà Entr’acte (17.04.23) i l’Orfeó Català, amb l’Orquestra Simfònica del Vallès, cantarà Music in common time (27.05.23).

Sobre els intèrprets

Caroline Shaw (Greenville, Carolina del Sud, 1982) és una vocalista, violinista, compositora i productora establerta a Nova York que actua en projectes individuals i en col·laboracions amb altres artistes. Es va iniciar en la composició essent encara una nena. El seu periple formatiu va incloure la carrera de violí a la Universitat de Yale i posteriorment el programa de doctorat en composició a la Universitat de Princeton. Actualment ensenya a la Universitat de Nova York i és associada creativa a la Juilliard School. Amb només 30 anys, Shaw ha estat la persona més jove d’aconseguir un Premi Pulitzer de Música (2013), rebut per la composició Partita for 8 voices, escrita per al seu grup Roomful of Teeth (octet vocal del qual és membre fundadora), essent la cinquena dona durant els setanta anys d’existència del premi a aconseguir-lo. Des d’aleshores el seu posicionament en l’àmbit de la composició no ha fet res més que créixer, amb un corpus d’una gran originalitat en què destaquen les obres vocals, corals, de cambra i el seu estil únic protagonitzat per les sonoritats contemporànies. Treballa sovint amb grups, com Roomful of Teeth, Attacca Quartet o Sō Percussion. Amb aquests darrers dos grups es podran sentir al Palau obres del seu catàleg en què destaca el magisteri cambrístic que sap imprimir a les seves obres. També, Shaw és especialment brillant en la composició d’obra per a diferents tipus de formacions corals; també destaquen les seves partitures cinematogràfiques. Els seus treballs més recents inclouen obres per a Renée Fleming i Inon Barnatan, Dawn Upshaw, Sō Percussion i Gil Kalish.

Sō Percussion és un quartet de percussió dels Estats Units format el 1999 i integrat per Eric Cha-Beach, Josh Quillen, Adam Sliwinski i Jason Treu-ting. Des de fa vint anys la formació redefineix la música de cambra del segle XXI a través d’una “estimulant mescla de precisió i anarquia, rigor i galimaties” («The New Yorker»). Tant el públic com els programadors celebren la varietat dels seus treballs des de les seves actuacions en directe, en les quals “els poders de comunicació telepàtics donen vida al seu vibrant repertori de percussió” («The New York Times»), fins a les seves nombroses col·laboracions en música clàssica, pop, rock indie, dansa contemporània i teatre, o el seu treball comunitari, tot creant oportunitats i plataformes per a la música i els artistes que exploren les immenses possibilitats de l’art contemporani. Entre els seus àlbums i enregistraments emblemàtics es troba la cançó Narrow sea amb Caroline Shaw, Dawn Upshaw i Gilbert Kalish, que va guanyar el Grammy 2022 a la millor composició. Al seu torn, ressalten altres àlbums: A record of amb Buke i Gase; una aclamada versió de Stay on it de Julius Eastman sota el nou segell Sō Percussion Editions, i un catàleg de vint-i-cinc obres de David Lang, Steve Reich i Steve Mackey.

(fotografia de Sō Percussion i Caroline Shaw ©Shervin Lainez)

El Petit Palau acull un concert de Caroline Shaw, en la seva doble faceta com a compositora i cantant, al costat de Sō Percussion, el proper dijous