Rudolf Buchbinder
—Projecte Diabelli 2020Palau Piano
Dimecres, 3 de novembre de 2021 – 20 h
Sala de Concerts
Compromís amb el medi ambient:
Amb la col·laboració de:
Membre de:
Programa
Rudolf Buchbinder, piano
I
Anton Diabelli (1781-1858)
Vals en DoNoves Variacions sobre un vals de Diabelli (2020)
Lera Auerbach (1973): Diabellical Waltz
Brett Dean (1961): Variation for Rudi
Toshio Hosokawa (1955): Verlust (Pèrdua)
Christian Jost (1963): Rock it, Rudi!
Brad Lubman (1962): Variation for R.B.
Philippe Manoury (1952): Zwei Jahrhunderte später (200 anys desprès)
Max Richter (1966): Diabelli
Rodion Sxedrín (1932): Variation on a theme by Anton Diabelli
Johannes Maria Staud (1974): A propos...de Diabelli
Tan Dun (1957): Blue Orchid
Jörg Widmann (1973): Diabelli-VariationVariacions sobre un vals de Diabelli (1824)
Johann Nepomuk Hummel (1778-1837), Frédéric Kalkbrenner (1785-1849), Conradin Kreutzer (1780-1849), Franz Liszt (1811-1886), Ignaz Moscheles (1794-1870), Franz Xaver Wolfgang Mozart (1791-1844), Franz Schubert (1797-1828), coda: Carl Czerny (1791-1857)
II
Ludwig van Beethoven (1770-1827)
33 Variacions sobre un vals de Diabelli, op. 120 (1823)Tema: Vivace
Variació 1: Alla marcia maestoso
Variació 2: Poco allegro
Variació 3: L’istesso tempo
Variació 4: Un poco più vivace
Variació 5: Allegro vivace
Variació 6: Allegro ma non troppo e serioso
Variació 7: Un poco più allegro
Variació 8: Poco vivace
Variació 9: Allegro pesante e risoluto
Variació 10: Presto
Variació 11: Allegretto
Variació 12: Un poco più moto
Variació 13: Vivace
Variació 14: Grave e maestoso
Variació 15: Presto scherzando
Variació 16: Allegro
Variació 17: Allegro
Variació 18: Poco moderato
Variació 19: Presto
Variació 20: Andante
Variació 21: Allegro con brio – Meno allegro – Tempo primo
Variació 22: Allegro molto, alla Notte e giorno faticar di Mozart
Variació 23: Allegro assai
Variació 24: Fughetta (Andante)
Variació 25: Allegro
Variació 26: (Piacevole)
Variació 27: Vivace
Variació 28: Allegro
Variació 29: Adagio ma non troppo
Variació 30: Andante, sempre cantabile
Variació 31: Largo, molto espressivo
Variació 32: Fuga: Allegro
Variació 33: Tempo di Menuetto moderatoDurada aproximada del concert: primera part 45 minuts | pausa 15 minuts | segona part 50 minuts
#clàssics # llegendes #novacreacióLes Noves Variacions Diabelli han estat encarregades pels Amics de la Música de Viena, Brucknerhaus Linz, Centro Nacional de Difusión Musical de Madrid, Gewandhaus de Leipzig, Fundação Calouste Gulbenkian de Lisboa, National Centre for the Performing Arts de Pequín, Palau de la Música Catalana, Philharmonie de París, Festival Estrelles de les Nits Blanques de Sant Petersburg, Fundació Ruhr Piano Festival i Tonhalle-Gesellschaft de Zuric, amb el suport de la Fundació Musical Ernst von Siemens
Poema
Inhalació
Si t’encaixa la paraula
és que la busques
sense saber-ho.
Si t’encaixa el so és que abans l’has dit per dins.
Si se t’encasta el pensament
és que tu el duies a sobre.Fes de tot allò que vindrà allò que va ser
i no diguis que vivim en el cercle infinit
doncs som el cercle,
no només l’habitem.Perquè de fet encaixa allò que fins i tot lluita amb ell mateix
i no hi ha res que no encaixi.La separació és una fal·làcia.
Anna Gual
Contra la degradació/Molsa (2016)Comentari
Projecte Diabelli 2020
Rudolf Buchbinder era encara un jove estudiant de piano a Viena quan va entrar en contacte per primera vegada amb les Variacions Diabelli, possiblement una de les operacions de màrqueting musical més profitoses de la història. El gran vincle que va establir amb la figura de Ludwig van Beethoven –el compositor que va respondre de manera més magistral l’encàrrec d’un espavilat editor vienès perquè un seguit d’autors escriguessin una variació a partir d’un petit vals de la seva autoria–, el va portar a enregistrar-les en dues oportunitats, tot afegint a les 33 Variacions sobre un vals de A. Diabelli, op. 120 del mestre de Bonn, les dels altres cinquanta compositors que van acceptar la invitació de l’editor.El 2020, coincidint amb la celebració de l’Any Beethoven i amb la llibertat interpretativa que li ha regalat el pas del temps, Buchbinder va abordar de nou aquest repertori enriquint-lo amb una iniciativa personal que l’amplifica i el posa en diàleg amb la música i els creadors del nostre temps. Seguint els passos del que va fer Anton Diabelli ara fa dos-cents anys, Buchbinder ha demanat a dotze autors contemporanis, entre ells Jörg Widmann, compositor convidat de la temporada del Palau de la Música Catalana, que fessin també la seva pròpia lectura del vals de Diabelli. El resultat de la iniciativa el descobrim avui en aquest recital, un veritable pont entre dos segles d’història de la música.
Com ja s’ha dit, les Variacions Diabelli van ser concebudes per Anton Diabelli com una operació per donar més projecció a la seva editorial, tot reunint i publicant en un únic quadern les variacions que hi havien d’escriure els millors compositors del moment. En va rebre cinquanta; entre les quals, obres de Czerny, Hummel, Schubert, Liszt i, fins i tot, del fill més jove de Mozart. Hi faltava, però, el nom més gran de la música vienesa. Inicialment, Beethoven, un home ja de cinquanta anys, va desestimar la proposta, però va acabar canviant de parer i s’abocà a la tasca, que encetà el 1819 i completà al principi del 1823. El resultat no en va ser una, sinó 33 variacions que avui constitueixen una de les més grans creacions per a piano del compositor; una obra mestra atrevida, exuberant i virtuosa, un exhibició d’emocions sota la qual subjau un extraordinari sentit de l’humor. Només rebre-les, Diabelli les va publicar com a “Llibre I” del seu projecte i les altres cinquanta, enfosquides pel geni de Beethoven, es van editar l’any següent.
L’extraordinari recital d’avui ens permet confrontar en una mateixa audició aquest singular corpus pianístic, tot començant pel Vals en Do major, gènesi del projecte. A partir d’aquí el programa desenvoluparà la resposta dels dotze compositors contemporanis, en què, a més de Widmann –atenció a la seva citació de la Marxa Radetzky de Strauss– trobem creacions com la de l'especialista en música de cinema, Max Richter o la russa Lera Auerbach, que amb al seu delicat Diabellical Waltz es converteix en l'única representant de la creació actual femenina del conjunt. El concert tampoc no oblida la resta de músics que van participar en la convocatòria de Diabelli, dels quals el solista ha seleccionat vuit. Entre ells, cal destacar la inspirada melodia que va escriure Franz Schubert, a més de la tumultuosa variació de Franz Liszt, aleshores un nen d’onze anys. La gran obra de Beethoven tanca un recital que deixa palès com, de vegades, un projecte comercial pot esdevenir un gran triomf per a la cultura.
Ana María Dávila, periodista musical
Col·laboradors
Armand Basi – Bagués-Marsiera Joiers – Balot Restauració – Cardoner Grup – CECOT – Col·legi d'Enginyers de Camins, Canals i Ports – Eurofirms Group – Fundació Abertis – Fundació Antigues Caixes Catalanes - BBVA – Fundació Caixa d'Enginyers – Fundació Castell de Peralada – Fundació Metalquimia – Gómez-Acebo & Pombo – Helvetia Compañía Suiza S.A. de Seguros y Reaseguros – Illy – Laboratorio Reig Jofre – La Fageda – Quadis – Saba Infraestructures, S.A. – Saret de Vuyst Travel – Scasi Soluciones de Impresión S.L. – Soler Cabot – Colonial – Veolia Serveis Catalunya –Benefactors d'Honor
Mariona Carulla Font – Mª Dolors i Francesc – Pere Grau Vacarisas – Mª. del Carmen Pous Guardia – Joaquim Uriach i Torelló –Benefactors Principals
Elvira Abril – Eulàlia Alari Ballart – Pere Armadàs Bosch – Rosamaria Artigas i Costajussà – Professor Rafael I. Barraquer Compte – Francesc Xavier Carbonell Castellón – Lluís Carulla Font – Josep Colomer Maronas – Josep Daniel i Lluïsa Fornos – Isabel Esteve Cruella – Jordi Gual i Solé – María José Lavin Guitart – Ramón Poch Segura – Juan Manuel Soler Pujol – Daniela Turco – Joan Uriach Marsal – Manel Vallet Garriga –Benefactors
Maria Victoria de Alós Martín – Mahala Alzamora Figueras-Dotti – Zacaries Benamiar – Gemma Borràs i Llorens – Elvira Gaspar Farreras – Pablo Giménez-Salinas Framis – Maite González Rodríguez – Pepita Izquierdo Giralt – Inés Pujol Agenjo – Pepe Pujol Agenjo – Toni Pujol Agenjo – Jordi Simó Sanahuja – Salvador Viñas Amat –Biografia
Biografia
© Rita Newman
© Rita Newman
Rudolf Buchbinder, piano
És un dels intèrprets llegendaris del nostre temps. L’autoritat d’una carrera de més de seixanta anys es combina de manera única amb l’esperit i l’espontaneïtat en la seva interpretació del piano. Tradició i innovació, fidelitat a l’obra i llibertat, autenticitat i cosmopolitisme es fonen en la seva lectura de la gran literatura pianística. És considerat tot un referent, especialment com a intèrpret de les obres de Ludwig van Beethoven. Ha interpretat les 32 Sonates per a piano cíclicament més d’una seixantena de vegades arreu del món i ha continuat desenvolupant la història de la interpretació d’aquestes obres durant dècades.
Amb l’edició Buchbinder-Beethoven, Deutsche Grammophom (DG) acaba de llançar l’enregistrament complet de les 32 Sonates per a piano i els cinc Concerts per a piano just abans dels 75 anys del pianista. Buchbinder va ser el primer a tocar la integral de Sonates per a piano al Festival de Salzburg el 2014 en un festival d’estiu, interpretació enregistrada en DVD en directe per a Unitel i ara també està disponible en una capsa de 9 CD. La recopilació sensacional dels cinc Concerts per a piano de Beethoven es va gestar la temporada de concerts 2019-20 a la sala del Musikverein de Viena. Han acompanyat Buchbinder, la Gewandhausorchester de Leipzig, sota la direcció d’Andris Nelsons; la Wiener Philharmoniker amb Riccardo Muti, i la Symphonieorchester des Bayerischen Rundfunks, Münchner Philharmoniker i Staatskapelle de Dresden, sota les ordres dels seus titulars, Mariss Jansons, Valery Gergiev i Christian Thielemann, respectivament. Concerts que s’han enregistrat tots en directe.
Com a contribució a les celebracions del 250 aniversari de Ludwig van Beethoven, va iniciar un cicle de noves variacions de Diabelli. Basat en la gènesi de les Variacions Diabelli, op. 120 de Beethoven, va encarregar-ne de noves a compositors rellevants del nostre temps: Lera Auerbach, Brett Dean, Toshio Hosokawa, Christian Jost, Brad Lubman, Philippe Manoury, Max Richter, Rodion Sxedrín, Johannes Maria Staud, Tan Dun i Jörg Widmann. El resultat són les onze Noves Variacions Diabelli, que l’artista va estrenar al Musikverein de Viena i que han esdevingut una part dels seus programes de gira per Europa, l’Àsia i els Estats Units. Onze sales de concerts d’arreu han intervingut com a coproductores del projecte, amb el suport de la Fundació Musical Ernst von Siemens. El projecte reflecteix el treball de Beethoven en el present i mostra d’una manera impressionat la universalitat del seu llenguatge més enllà de qualsevol frontera.
El març del 2020 Deutsche Grammophon va llançar el primer enregistrament mundial de les Noves Variacions Diabelli amb un àlbum que inclou les Variacions Diabelli que Buchbinder va enregistrar per darrera vegada el 1976. El doble àlbum, titulat El Projecte Diabelli, ha marcat l’inici de la seva associació en exclusiva amb DG. El mateix 2020 va fer un enregistrament en directe del Primer Concert per a piano de Beethoven amb Christian Thielemann i la Berliner Philharmoniker.
És membre honorari de la Wiener Philharmoniker, la Societat d’Amics de la Música de Viena, de la Wiener Konzerthausgesellschaft, de la Wiener Symphoniker i de la Israeli Philharmonic Orchestra. És el primer solista que ha rebut la Insígnia d’Or d’Honor de la Sächsische Staatskapelle de Dresden.
Buchbinder atorga una gran importància a la recerca de les fonts. La seva col·lecció de música privada inclou 39 edicions completes de les Sonates per a piano de Beethoven, com també un ampli arxiu de primeres impressions, edicions originals i còpies de les parts manuscrites per a piano dels dos Concerts per a piano de Johannes Brahms.
Com a director artístic, és el responsable del Festival Grafenegg, que ha estat un dels festivals orquestrals més influents d’Europa des que es va fundar ara fa quinze anys.
Rudolf Buchbinder ha publicat una autobiografia titulada Da capo i el llibre My Beethoven. Life with the master. I el seu darrer llibre, The last waltz es va publicar amb motiu de l’estrena de les New Diabelli Variations el març del 2020 i inclou 33 textos sobre Beethoven, Diabelli i la interpretació al piano.
Més informació: www.buchbinder.net
També et pot interessar...
Palau Piano
Dilluns, 22.11. 2021 - 20 h
Sala de ConcertsBenjamin Grosvenor, piano
J. Brahms: Intermezzi, op. 117
F. Chopin: Sonata núm. 3
F. Liszt: Berceuse
F. Liszt: Sonata per a piano en Si menor, S. 178Preus: de 20 a 30 euros
Rudolf Buchbinder
—Projecte Diabelli 2020Palau Piano
Dimecres, 3 de novembre de 2021 – 20 h
Sala de Concerts
Compromís amb el medi ambient:
Amb la col·laboració de:
Membre de:
Programa
Rudolf Buchbinder, piano
I
Anton Diabelli (1781-1858)
Vals en DoNoves Variacions sobre un vals de Diabelli (2020)
Lera Auerbach (1973): Diabellical Waltz
Brett Dean (1961): Variation for Rudi
Toshio Hosokawa (1955): Verlust (Pèrdua)
Christian Jost (1963): Rock it, Rudi!
Brad Lubman (1962): Variation for R.B.
Philippe Manoury (1952): Zwei Jahrhunderte später (200 anys desprès)
Max Richter (1966): Diabelli
Rodion Sxedrín (1932): Variation on a theme by Anton Diabelli
Johannes Maria Staud (1974): A propos...de Diabelli
Tan Dun (1957): Blue Orchid
Jörg Widmann (1973): Diabelli-VariationVariacions sobre un vals de Diabelli (1824)
Johann Nepomuk Hummel (1778-1837), Frédéric Kalkbrenner (1785-1849), Conradin Kreutzer (1780-1849), Franz Liszt (1811-1886), Ignaz Moscheles (1794-1870), Franz Xaver Wolfgang Mozart (1791-1844), Franz Schubert (1797-1828), coda: Carl Czerny (1791-1857)
II
Ludwig van Beethoven (1770-1827)
33 Variacions sobre un vals de Diabelli, op. 120 (1823)Tema: Vivace
Variació 1: Alla marcia maestoso
Variació 2: Poco allegro
Variació 3: L’istesso tempo
Variació 4: Un poco più vivace
Variació 5: Allegro vivace
Variació 6: Allegro ma non troppo e serioso
Variació 7: Un poco più allegro
Variació 8: Poco vivace
Variació 9: Allegro pesante e risoluto
Variació 10: Presto
Variació 11: Allegretto
Variació 12: Un poco più moto
Variació 13: Vivace
Variació 14: Grave e maestoso
Variació 15: Presto scherzando
Variació 16: Allegro
Variació 17: Allegro
Variació 18: Poco moderato
Variació 19: Presto
Variació 20: Andante
Variació 21: Allegro con brio – Meno allegro – Tempo primo
Variació 22: Allegro molto, alla Notte e giorno faticar di Mozart
Variació 23: Allegro assai
Variació 24: Fughetta (Andante)
Variació 25: Allegro
Variació 26: (Piacevole)
Variació 27: Vivace
Variació 28: Allegro
Variació 29: Adagio ma non troppo
Variació 30: Andante, sempre cantabile
Variació 31: Largo, molto espressivo
Variació 32: Fuga: Allegro
Variació 33: Tempo di Menuetto moderatoDurada aproximada del concert: primera part 45 minuts | pausa 15 minuts | segona part 50 minuts
#clàssics # llegendes #novacreacióLes Noves Variacions Diabelli han estat encarregades pels Amics de la Música de Viena, Brucknerhaus Linz, Centro Nacional de Difusión Musical de Madrid, Gewandhaus de Leipzig, Fundação Calouste Gulbenkian de Lisboa, National Centre for the Performing Arts de Pequín, Palau de la Música Catalana, Philharmonie de París, Festival Estrelles de les Nits Blanques de Sant Petersburg, Fundació Ruhr Piano Festival i Tonhalle-Gesellschaft de Zuric, amb el suport de la Fundació Musical Ernst von Siemens
Poema
Inhalació
Si t’encaixa la paraula
és que la busques
sense saber-ho.
Si t’encaixa el so és que abans l’has dit per dins.
Si se t’encasta el pensament
és que tu el duies a sobre.Fes de tot allò que vindrà allò que va ser
i no diguis que vivim en el cercle infinit
doncs som el cercle,
no només l’habitem.Perquè de fet encaixa allò que fins i tot lluita amb ell mateix
i no hi ha res que no encaixi.La separació és una fal·làcia.
Anna Gual
Contra la degradació/Molsa (2016)Comentari
Projecte Diabelli 2020
Rudolf Buchbinder era encara un jove estudiant de piano a Viena quan va entrar en contacte per primera vegada amb les Variacions Diabelli, possiblement una de les operacions de màrqueting musical més profitoses de la història. El gran vincle que va establir amb la figura de Ludwig van Beethoven –el compositor que va respondre de manera més magistral l’encàrrec d’un espavilat editor vienès perquè un seguit d’autors escriguessin una variació a partir d’un petit vals de la seva autoria–, el va portar a enregistrar-les en dues oportunitats, tot afegint a les 33 Variacions sobre un vals de A. Diabelli, op. 120 del mestre de Bonn, les dels altres cinquanta compositors que van acceptar la invitació de l’editor.El 2020, coincidint amb la celebració de l’Any Beethoven i amb la llibertat interpretativa que li ha regalat el pas del temps, Buchbinder va abordar de nou aquest repertori enriquint-lo amb una iniciativa personal que l’amplifica i el posa en diàleg amb la música i els creadors del nostre temps. Seguint els passos del que va fer Anton Diabelli ara fa dos-cents anys, Buchbinder ha demanat a dotze autors contemporanis, entre ells Jörg Widmann, compositor convidat de la temporada del Palau de la Música Catalana, que fessin també la seva pròpia lectura del vals de Diabelli. El resultat de la iniciativa el descobrim avui en aquest recital, un veritable pont entre dos segles d’història de la música.
Com ja s’ha dit, les Variacions Diabelli van ser concebudes per Anton Diabelli com una operació per donar més projecció a la seva editorial, tot reunint i publicant en un únic quadern les variacions que hi havien d’escriure els millors compositors del moment. En va rebre cinquanta; entre les quals, obres de Czerny, Hummel, Schubert, Liszt i, fins i tot, del fill més jove de Mozart. Hi faltava, però, el nom més gran de la música vienesa. Inicialment, Beethoven, un home ja de cinquanta anys, va desestimar la proposta, però va acabar canviant de parer i s’abocà a la tasca, que encetà el 1819 i completà al principi del 1823. El resultat no en va ser una, sinó 33 variacions que avui constitueixen una de les més grans creacions per a piano del compositor; una obra mestra atrevida, exuberant i virtuosa, un exhibició d’emocions sota la qual subjau un extraordinari sentit de l’humor. Només rebre-les, Diabelli les va publicar com a “Llibre I” del seu projecte i les altres cinquanta, enfosquides pel geni de Beethoven, es van editar l’any següent.
L’extraordinari recital d’avui ens permet confrontar en una mateixa audició aquest singular corpus pianístic, tot començant pel Vals en Do major, gènesi del projecte. A partir d’aquí el programa desenvoluparà la resposta dels dotze compositors contemporanis, en què, a més de Widmann –atenció a la seva citació de la Marxa Radetzky de Strauss– trobem creacions com la de l'especialista en música de cinema, Max Richter o la russa Lera Auerbach, que amb al seu delicat Diabellical Waltz es converteix en l'única representant de la creació actual femenina del conjunt. El concert tampoc no oblida la resta de músics que van participar en la convocatòria de Diabelli, dels quals el solista ha seleccionat vuit. Entre ells, cal destacar la inspirada melodia que va escriure Franz Schubert, a més de la tumultuosa variació de Franz Liszt, aleshores un nen d’onze anys. La gran obra de Beethoven tanca un recital que deixa palès com, de vegades, un projecte comercial pot esdevenir un gran triomf per a la cultura.
Ana María Dávila, periodista musical
Col·laboradors
Armand Basi – Bagués-Marsiera Joiers – Balot Restauració – Cardoner Grup – CECOT – Col·legi d'Enginyers de Camins, Canals i Ports – Eurofirms Group – Fundació Abertis – Fundació Antigues Caixes Catalanes - BBVA – Fundació Caixa d'Enginyers – Fundació Castell de Peralada – Fundació Metalquimia – Gómez-Acebo & Pombo – Helvetia Compañía Suiza S.A. de Seguros y Reaseguros – Illy – Laboratorio Reig Jofre – La Fageda – Quadis – Saba Infraestructures, S.A. – Saret de Vuyst Travel – Scasi Soluciones de Impresión S.L. – Soler Cabot – Colonial – Veolia Serveis Catalunya –Benefactors d'Honor
Mariona Carulla Font – Mª Dolors i Francesc – Pere Grau Vacarisas – Mª. del Carmen Pous Guardia – Joaquim Uriach i Torelló –Benefactors Principals
Elvira Abril – Eulàlia Alari Ballart – Pere Armadàs Bosch – Rosamaria Artigas i Costajussà – Professor Rafael I. Barraquer Compte – Francesc Xavier Carbonell Castellón – Lluís Carulla Font – Josep Colomer Maronas – Josep Daniel i Lluïsa Fornos – Isabel Esteve Cruella – Jordi Gual i Solé – María José Lavin Guitart – Ramón Poch Segura – Juan Manuel Soler Pujol – Daniela Turco – Joan Uriach Marsal – Manel Vallet Garriga –Benefactors
Maria Victoria de Alós Martín – Mahala Alzamora Figueras-Dotti – Zacaries Benamiar – Gemma Borràs i Llorens – Elvira Gaspar Farreras – Pablo Giménez-Salinas Framis – Maite González Rodríguez – Pepita Izquierdo Giralt – Inés Pujol Agenjo – Pepe Pujol Agenjo – Toni Pujol Agenjo – Jordi Simó Sanahuja – Salvador Viñas Amat –Biografia
Rudolf Buchbinder, piano
© Rita Newman
És un dels intèrprets llegendaris del nostre temps. L’autoritat d’una carrera de més de seixanta anys es combina de manera única amb l’esperit i l’espontaneïtat en la seva interpretació del piano. Tradició i innovació, fidelitat a l’obra i llibertat, autenticitat i cosmopolitisme es fonen en la seva lectura de la gran literatura pianística. És considerat tot un referent, especialment com a intèrpret de les obres de Ludwig van Beethoven. Ha interpretat les 32 Sonates per a piano cíclicament més d’una seixantena de vegades arreu del món i ha continuat desenvolupant la història de la interpretació d’aquestes obres durant dècades.
Amb l’edició Buchbinder-Beethoven, Deutsche Grammophom (DG) acaba de llançar l’enregistrament complet de les 32 Sonates per a piano i els cinc Concerts per a piano just abans dels 75 anys del pianista. Buchbinder va ser el primer a tocar la integral de Sonates per a piano al Festival de Salzburg el 2014 en un festival d’estiu, interpretació enregistrada en DVD en directe per a Unitel i ara també està disponible en una capsa de 9 CD. La recopilació sensacional dels cinc Concerts per a piano de Beethoven es va gestar la temporada de concerts 2019-20 a la sala del Musikverein de Viena. Han acompanyat Buchbinder, la Gewandhausorchester de Leipzig, sota la direcció d’Andris Nelsons; la Wiener Philharmoniker amb Riccardo Muti, i la Symphonieorchester des Bayerischen Rundfunks, Münchner Philharmoniker i Staatskapelle de Dresden, sota les ordres dels seus titulars, Mariss Jansons, Valery Gergiev i Christian Thielemann, respectivament. Concerts que s’han enregistrat tots en directe.
Com a contribució a les celebracions del 250 aniversari de Ludwig van Beethoven, va iniciar un cicle de noves variacions de Diabelli. Basat en la gènesi de les Variacions Diabelli, op. 120 de Beethoven, va encarregar-ne de noves a compositors rellevants del nostre temps: Lera Auerbach, Brett Dean, Toshio Hosokawa, Christian Jost, Brad Lubman, Philippe Manoury, Max Richter, Rodion Sxedrín, Johannes Maria Staud, Tan Dun i Jörg Widmann. El resultat són les onze Noves Variacions Diabelli, que l’artista va estrenar al Musikverein de Viena i que han esdevingut una part dels seus programes de gira per Europa, l’Àsia i els Estats Units. Onze sales de concerts d’arreu han intervingut com a coproductores del projecte, amb el suport de la Fundació Musical Ernst von Siemens. El projecte reflecteix el treball de Beethoven en el present i mostra d’una manera impressionat la universalitat del seu llenguatge més enllà de qualsevol frontera.
El març del 2020 Deutsche Grammophon va llançar el primer enregistrament mundial de les Noves Variacions Diabelli amb un àlbum que inclou les Variacions Diabelli que Buchbinder va enregistrar per darrera vegada el 1976. El doble àlbum, titulat El Projecte Diabelli, ha marcat l’inici de la seva associació en exclusiva amb DG. El mateix 2020 va fer un enregistrament en directe del Primer Concert per a piano de Beethoven amb Christian Thielemann i la Berliner Philharmoniker.
És membre honorari de la Wiener Philharmoniker, la Societat d’Amics de la Música de Viena, de la Wiener Konzerthausgesellschaft, de la Wiener Symphoniker i de la Israeli Philharmonic Orchestra. És el primer solista que ha rebut la Insígnia d’Or d’Honor de la Sächsische Staatskapelle de Dresden.
Buchbinder atorga una gran importància a la recerca de les fonts. La seva col·lecció de música privada inclou 39 edicions completes de les Sonates per a piano de Beethoven, com també un ampli arxiu de primeres impressions, edicions originals i còpies de les parts manuscrites per a piano dels dos Concerts per a piano de Johannes Brahms.
Com a director artístic, és el responsable del Festival Grafenegg, que ha estat un dels festivals orquestrals més influents d’Europa des que es va fundar ara fa quinze anys.
Rudolf Buchbinder ha publicat una autobiografia titulada Da capo i el llibre My Beethoven. Life with the master. I el seu darrer llibre, The last waltz es va publicar amb motiu de l’estrena de les New Diabelli Variations el març del 2020 i inclou 33 textos sobre Beethoven, Diabelli i la interpretació al piano.
Més informació: www.buchbinder.net
També et pot interessar...
Palau Piano
Dilluns, 22.11. 2021 - 20 h
Sala de ConcertsBenjamin Grosvenor, piano
J. Brahms: Intermezzi, op. 117
F. Chopin: Sonata núm. 3
F. Liszt: Berceuse
F. Liszt: Sonata per a piano en Si menor, S. 178Preus: de 20 a 30 euros