Alba Ventura, piano
—Integral d’Iberia d’Albéniz
Palau Piano
Dimarts, 8 de juny de 2021 – 20 h
Sala de Concerts
Compromís amb el medi ambient:
Amb la col·laboració de:
Membre de:
Programa
Alba Ventura, piano
Isaac Albéniz (1860-1909)
IberiaCuaderno 1: Evocación
El Puerto
El Corpus Christi en SevillaCuaderno 2: Rondeña
Almería
TrianaCuaderno 3: El Albaicín
El Polo
LavapiésCuaderno 4: Málaga
Jerez
EritañaDurada aproximada del concert: 80 minuts, sense pausa.
#clàssics #patrimonicatalàComentari
Isaac Albéniz va ser el nostre paisatgista musical. En un context estètic marcat pel modernisme arquitectònic, per l’impressionisme pictòric francès i pel customisme decimonònic encara en voga en la literatura i en el teatre, la seva música esdevenia l’expressió imprescindible de tot un temps que encara assaborim amb fruïció.
Trobem els primers indicis d’aquesta suite Iberia de “doce nuevas impresiones” –tal com la va subtitular– distribuïdes en quatre quaderns, el 1897 a París, en compondre “La Vega”. Però no va ser fins al 1905 que va abordar definitivament la idea de fer aquest gran mural harmònic sobre l’esperit ibèric més profund.
El primer quadern arrenca amb una paraula que defineix la intenció de tota l’obra: “Evocación”. Albéniz volia evocar alguns dels llocs més pintorescos del país, com el Puerto de Santa María, a Cadis, representat per “El Puerto”, que és una peça breu amb clares influències de la fantasia de Claude Debussy; o com “El Corpus Christi en Sevilla”, que és la peça més llarga d’aquest quadern i que exigeix un gran domini del piano pel seu teixit contrapuntístic atapeït i pels salts rítmics amb què es desenvolupa. Aquest primer quadern va ser estrenat a la Salle Pleyel de París el 9 de maig de 1906 per Blanche Selva, una pianista francesa molt reconeguda a l’època que va arribar a estrenar els quatre quaderns, des de llavors fins al 1908, any en què Albèniz conclou aquesta obra.
El segon quadern comença amb una dansa, la “Rondeña”, que va alternant dos ritmes, de 6/8 i de 3/4, com ho fa una petenera. Seguim contemplant el sud de la Península amb “Almería”, en la qual combina magistralment la melangia i l’alegria amb el joc rítmic i harmònic que li són propis. L’última, “Triana”, és de les més tocades i ens descriu aquest barri de Sevilla amb una seguidilla poètica i brillant. Va ser la primera a ser estrenada, en aquesta ocasió al Teatre Principal de Barcelona, de mans del pianista i estimat amic d’Albéniz, Joaquim Malats. Les altres dues peces d’aquest quadern les va tocar per primera vegada en públic Blanche Selva a Saint Jean de Luz l’11 de setembre de 1907.
El tercer quadern, dedicat a Malats, parteix d’“El Albaicín”, el conegut barri de Granada, i hi sentirem un cante jondo i el toc de la guitarra flamenca. Està considerada una de les obres mestres d’aquest compositor i destaca enmig de la suite. Després hi col·loca “El Polo”, que és un dels pals del cante jondo que Albéniz elabora amb ressonàncies de Maurice Ravel plenes de sensualitat. Finalment, ens porta fins a Madrid i el barri de “Lavapiés” amb un ritme d’havanera que fa un tractament sonor del piano imitant els organets de carrer que es tocaven sovint en aquesta ciutat. Tot i que aquest quadern va estar inspirat pel virtuosisme de Malats, seria una vegada més Blanche Selva qui l’estrenaria el 2 de gener de 1908 a París, a casa de la princesa de Polignac.
Albéniz culmina aquest recorregut per Espanya amb un quart i últim quadern, que primer situa a “Màlaga” amb una peça rítmicament molt enrevessada, plena de cants populars d’Andalusia. Continua amb “Jerez,” en la qual extreu el piano més líric amb el seu reconegut refinament. I l’obra conclou de manera molt espectacular amb “Eritaña”, amb un ritme trepidant de sevillana que posa a prova tota la ferocitat i el control d’una pianista altament dotada com és Alba Ventura. L’última estrena va ser el 9 de febrer de 1909 a la Societat Nacional de Música de París. Isaac Albéniz moriria pocs mesos després, el 18 de maig, a la localitat de Cambó-les-Bains, al sud atlàntic de França.
Mònica Pagès, periodista musical
Col·laboradors
Armand Basi – Bagués-Marsiera Joiers – Balot Restauració – Calaf Grup – Cardoner Grup – CECOT – Coca-Cola – Col·legi d'Enginyers de Camins, Canals i Ports – Deloitte – Eurofirms Group – FC Barcelona – Fundació Abertis – Fundació Antigues Caixes Catalanes - BBVA – Fundació Caixa d'Enginyers – Fundació Castell de Peralada – Fundació Metalquimia – Gómez-Acebo & Pombo – Helvetia Compañía Suiza S.A. de Seguros y Reaseguros – Illy – Laboratorio Reig Jofre – La Fageda – Nexo – Quadis – Saba Infraestructures, S.A. – Saret de Vuyst – Scasi Soluciones de Impresión S.L. – Soler Cabot – Abacus – Colonial – Veolia Serveis Catalunya –Amics Benefactors
Ascensores Jordà, S.A. – Fundació Antoni Serra Santamans – Veolia Serveis Catalunya S.A.U. – Salvador Viñas Amat –Benefactors Palau XXI
Mª Dolors i Francesc – Elvira Abril – Pere Armadàs Bosch – Rosamaria Artigas i Costajussà – Professor Rafael I. Barraquer Compte – Francesc Xavier Carbonell Castellón – Lluís Carulla Font – Mariona Carulla Font – Josep Colomer Maronas – Josep Daniel i Lluïsa Fornos – Isabel Esteve Cruella – Pere Grau Vacarisas – Jordi Gual i Solé – María José Lavin Guitart – Ramón Poch Segura – Mª. del Carmen Pous Guardia – Juan Manuel Soler Pujol – Daniela Turco – Joan Uriach Marsal – Joaquim Uriach Torello – Manel Vallet Garriga – Jordi Simó Sanahuja –Biografia
Biografia
© Ricardo Rios Visual Art
© Ricardo Rios Visual Art
Alba Ventura, piano
Nascuda a Barcelona, va debutar com a solista als 13 anys amb l’Orquestra de Cadaqués i Sir Neville Marriner a Sant Sebastià i a l’Auditorio Nacional de Música de Madrid. Des d’aleshores la seva carrera com a solista internacional no ha parat de créixer amb invitacions de nombrosos auditoris, com el Wigmore Hall, Barbican i església de St. Martin in the Fields, Concertgebouw, Musikverein, Cité de la Musique i Sala Svetlanovski de Moscou, entre d’altres, a més de les principals sales espanyoles, així com de Bogotà i Nova Zelanda. Ha estat dirigida per personalitats com Antonini, Harth-Bedoya, Hogwood, Mas, Pons, Ros Marbà i Vasary, i ha col·laborat amb importants conjunts, com les orquestres Philharmonia i Hallé Orchestra, London Mozart Players, Filharmònica Nacional d’Hongria, Simfònica Nacional Txeca, les principals orquestres espanyoles i els quartets Brodsky, Takacs i Casals.
El 2014 es va presentar amb gran èxit a la Xina i als Estats Units, convidada per la Societat Chopin de Connecticut per a una gira de recitals i per oferir una masterclass a la Hartt School. Entre les distincions rebudes, cal destacar que va guanyar les audicions internacionals del Young Concert Artist Trust (YCAT), la concessió del Queen Elisabeth Rosebowl per part del príncep de Gal·les, la distinció com a Junior Fellow del Royal College of Music durant dos anys, la selecció del programa Rising Stars que promou l’European Concert Hall Organisation (ECHO) i el Premi Impulsa de la Fundació Príncep de Girona.
El darrer projecte discogràfic d’Alba Ventura consisteix en l’enregistrament de la integral de les Sonates per a piano de Mozart, del qual els dos primers volums van veure la llum el mes de març passat amb gran acollida de públic i crítica. Ha dedicat treballs anteriors a Rakhmàninov i als Études (des de Czerny a Rautavaara).
Alba Ventura és professora titular al Conservatori Superior de Música del Liceu.
També et pot interessar...
Palau Cambra
Gautier Capuçon, violoncel
―Homenatge a Pau CasalsGautier Capuçon, violoncel
Frank Braley, piano
: Sonata
: Sonata núm. 3, en La major, op. 69
: Fantasiestücke, op. 73
: Elégie, op. 24, “Après un Rêve” (transcripció de Pau Casals)
: “El cigne”, d’El Carnaval dels animals
: “Boscos silents”, de Dels boscos de Bohèmia, op. 68
: Variacions sobre un tema de ‘Mosè in Egitto’ de Rossini
Coorganitzat amb la Fundació Pau CasalsDimarts, 15.06.21 – 20 h
Sala de Concerts
Preu: 35 euros
Alba Ventura, piano
—Integral d’Iberia d’Albéniz
Palau Piano
Dimarts, 8 de juny de 2021 – 20 h
Sala de Concerts
Compromís amb el medi ambient:
Amb la col·laboració de:
Membre de:
Programa
Alba Ventura, piano
Isaac Albéniz (1860-1909)
IberiaCuaderno 1: Evocación
El Puerto
El Corpus Christi en SevillaCuaderno 2: Rondeña
Almería
TrianaCuaderno 3: El Albaicín
El Polo
LavapiésCuaderno 4: Málaga
Jerez
EritañaDurada aproximada del concert: 80 minuts, sense pausa.
#clàssics #patrimonicatalàComentari
Isaac Albéniz va ser el nostre paisatgista musical. En un context estètic marcat pel modernisme arquitectònic, per l’impressionisme pictòric francès i pel customisme decimonònic encara en voga en la literatura i en el teatre, la seva música esdevenia l’expressió imprescindible de tot un temps que encara assaborim amb fruïció.
Trobem els primers indicis d’aquesta suite Iberia de “doce nuevas impresiones” –tal com la va subtitular– distribuïdes en quatre quaderns, el 1897 a París, en compondre “La Vega”. Però no va ser fins al 1905 que va abordar definitivament la idea de fer aquest gran mural harmònic sobre l’esperit ibèric més profund.
El primer quadern arrenca amb una paraula que defineix la intenció de tota l’obra: “Evocación”. Albéniz volia evocar alguns dels llocs més pintorescos del país, com el Puerto de Santa María, a Cadis, representat per “El Puerto”, que és una peça breu amb clares influències de la fantasia de Claude Debussy; o com “El Corpus Christi en Sevilla”, que és la peça més llarga d’aquest quadern i que exigeix un gran domini del piano pel seu teixit contrapuntístic atapeït i pels salts rítmics amb què es desenvolupa. Aquest primer quadern va ser estrenat a la Salle Pleyel de París el 9 de maig de 1906 per Blanche Selva, una pianista francesa molt reconeguda a l’època que va arribar a estrenar els quatre quaderns, des de llavors fins al 1908, any en què Albèniz conclou aquesta obra.
El segon quadern comença amb una dansa, la “Rondeña”, que va alternant dos ritmes, de 6/8 i de 3/4, com ho fa una petenera. Seguim contemplant el sud de la Península amb “Almería”, en la qual combina magistralment la melangia i l’alegria amb el joc rítmic i harmònic que li són propis. L’última, “Triana”, és de les més tocades i ens descriu aquest barri de Sevilla amb una seguidilla poètica i brillant. Va ser la primera a ser estrenada, en aquesta ocasió al Teatre Principal de Barcelona, de mans del pianista i estimat amic d’Albéniz, Joaquim Malats. Les altres dues peces d’aquest quadern les va tocar per primera vegada en públic Blanche Selva a Saint Jean de Luz l’11 de setembre de 1907.
El tercer quadern, dedicat a Malats, parteix d’“El Albaicín”, el conegut barri de Granada, i hi sentirem un cante jondo i el toc de la guitarra flamenca. Està considerada una de les obres mestres d’aquest compositor i destaca enmig de la suite. Després hi col·loca “El Polo”, que és un dels pals del cante jondo que Albéniz elabora amb ressonàncies de Maurice Ravel plenes de sensualitat. Finalment, ens porta fins a Madrid i el barri de “Lavapiés” amb un ritme d’havanera que fa un tractament sonor del piano imitant els organets de carrer que es tocaven sovint en aquesta ciutat. Tot i que aquest quadern va estar inspirat pel virtuosisme de Malats, seria una vegada més Blanche Selva qui l’estrenaria el 2 de gener de 1908 a París, a casa de la princesa de Polignac.
Albéniz culmina aquest recorregut per Espanya amb un quart i últim quadern, que primer situa a “Màlaga” amb una peça rítmicament molt enrevessada, plena de cants populars d’Andalusia. Continua amb “Jerez,” en la qual extreu el piano més líric amb el seu reconegut refinament. I l’obra conclou de manera molt espectacular amb “Eritaña”, amb un ritme trepidant de sevillana que posa a prova tota la ferocitat i el control d’una pianista altament dotada com és Alba Ventura. L’última estrena va ser el 9 de febrer de 1909 a la Societat Nacional de Música de París. Isaac Albéniz moriria pocs mesos després, el 18 de maig, a la localitat de Cambó-les-Bains, al sud atlàntic de França.
Mònica Pagès, periodista musical
Col·laboradors
Armand Basi – Bagués-Marsiera Joiers – Balot Restauració – Calaf Grup – Cardoner Grup – CECOT – Coca-Cola – Col·legi d'Enginyers de Camins, Canals i Ports – Deloitte – Eurofirms Group – FC Barcelona – Fundació Abertis – Fundació Antigues Caixes Catalanes - BBVA – Fundació Caixa d'Enginyers – Fundació Castell de Peralada – Fundació Metalquimia – Gómez-Acebo & Pombo – Helvetia Compañía Suiza S.A. de Seguros y Reaseguros – Illy – Laboratorio Reig Jofre – La Fageda – Nexo – Quadis – Saba Infraestructures, S.A. – Saret de Vuyst – Scasi Soluciones de Impresión S.L. – Soler Cabot – Abacus – Colonial – Veolia Serveis Catalunya –Amics Benefactors
Ascensores Jordà, S.A. – Fundació Antoni Serra Santamans – Veolia Serveis Catalunya S.A.U. – Salvador Viñas Amat –Benefactors Palau XXI
Mª Dolors i Francesc – Elvira Abril – Pere Armadàs Bosch – Rosamaria Artigas i Costajussà – Professor Rafael I. Barraquer Compte – Francesc Xavier Carbonell Castellón – Lluís Carulla Font – Mariona Carulla Font – Josep Colomer Maronas – Josep Daniel i Lluïsa Fornos – Isabel Esteve Cruella – Pere Grau Vacarisas – Jordi Gual i Solé – María José Lavin Guitart – Ramón Poch Segura – Mª. del Carmen Pous Guardia – Juan Manuel Soler Pujol – Daniela Turco – Joan Uriach Marsal – Joaquim Uriach Torello – Manel Vallet Garriga – Jordi Simó Sanahuja –Biografia
Alba Ventura, piano
© Ricardo Rios Visual Art
Nascuda a Barcelona, va debutar com a solista als 13 anys amb l’Orquestra de Cadaqués i Sir Neville Marriner a Sant Sebastià i a l’Auditorio Nacional de Música de Madrid. Des d’aleshores la seva carrera com a solista internacional no ha parat de créixer amb invitacions de nombrosos auditoris, com el Wigmore Hall, Barbican i església de St. Martin in the Fields, Concertgebouw, Musikverein, Cité de la Musique i Sala Svetlanovski de Moscou, entre d’altres, a més de les principals sales espanyoles, així com de Bogotà i Nova Zelanda. Ha estat dirigida per personalitats com Antonini, Harth-Bedoya, Hogwood, Mas, Pons, Ros Marbà i Vasary, i ha col·laborat amb importants conjunts, com les orquestres Philharmonia i Hallé Orchestra, London Mozart Players, Filharmònica Nacional d’Hongria, Simfònica Nacional Txeca, les principals orquestres espanyoles i els quartets Brodsky, Takacs i Casals.
El 2014 es va presentar amb gran èxit a la Xina i als Estats Units, convidada per la Societat Chopin de Connecticut per a una gira de recitals i per oferir una masterclass a la Hartt School. Entre les distincions rebudes, cal destacar que va guanyar les audicions internacionals del Young Concert Artist Trust (YCAT), la concessió del Queen Elisabeth Rosebowl per part del príncep de Gal·les, la distinció com a Junior Fellow del Royal College of Music durant dos anys, la selecció del programa Rising Stars que promou l’European Concert Hall Organisation (ECHO) i el Premi Impulsa de la Fundació Príncep de Girona.
El darrer projecte discogràfic d’Alba Ventura consisteix en l’enregistrament de la integral de les Sonates per a piano de Mozart, del qual els dos primers volums van veure la llum el mes de març passat amb gran acollida de públic i crítica. Ha dedicat treballs anteriors a Rakhmàninov i als Études (des de Czerny a Rautavaara).
Alba Ventura és professora titular al Conservatori Superior de Música del Liceu.
També et pot interessar...
Palau Cambra
Gautier Capuçon, violoncel
―Homenatge a Pau CasalsGautier Capuçon, violoncel
Frank Braley, piano
: Sonata
: Sonata núm. 3, en La major, op. 69
: Fantasiestücke, op. 73
: Elégie, op. 24, “Après un Rêve” (transcripció de Pau Casals)
: “El cigne”, d’El Carnaval dels animals
: “Boscos silents”, de Dels boscos de Bohèmia, op. 68
: Variacions sobre un tema de ‘Mosè in Egitto’ de Rossini
Coorganitzat amb la Fundació Pau CasalsDimarts, 15.06.21 – 20 h
Sala de Concerts
Preu: 35 euros