• Programa de mà

    Ensemble Artaserse & Philippe Jaroussky
    Alcina de Händel

    Palau Òpera

    Diumenge, 9 de novembre de 2025 – 17.30 h

    Sala de Concerts

  • Amb la col·laboració de:

    • image/svg+xml
    • image/svg+xml
    • image/svg+xml
    • Logo nou Inaem

    Compromís amb el medi ambient:

    • Logo EMAS - ES-CAT-000323
    • Logo AENOR - ISO 14001
    • Logo Biosphere

    Membre de:

    • image/svg+xml

    • Logo Capitalitat Cultural y Científica de Barcelona
  • Programa

    Kathryn Lewek, soprano – Alcina
    Lauranne Oliva, soprano – Morgana
    Carlo Vistoli, contratenor – Ruggiero
    Zachary Wilder, tenor – Oronte
    Nicolas Brooymans, baix– Melisso
    Katarina Bradić, contralt – Bradamante
    Ensemble Artaserse
    Philippe Jaroussky, director


    Georg Friedrich Händel (1685-1759)
    Alcina (drama musical en tres actes, versió concert)

    Llibret de Riccardo Broschi (1698-1756), basat en basat en el poema èpic Orlando Furioso de Ludovico Ariosto (1474-1516)

  • 20250919 Palau Grans Veus Palau Opera T2526 Desktop
  • Poema

    Mesures

    que els pantans són quasi buits
    que no plou amb constància suficient
    que no hi ha prou aigua de reserva
    i que les previsions tampoc no apunten canvis
    —diuen avui com deien ahir a la ràdio

    i jo que quan ho escolto penso en tu
    en tots aquests diluvis que provoques


    Mireia Calafell
    Si una emergència (Proa Edicions, 2024)

  • Argument

  • Et cal saber...

    Qui en són els protagonistes?

    Georg Friedrich Händel (Halle, antic Sacre Imperi Romanogermànic, 1685-Londres, 1759). Compositor alemany, nacionalitzat britànic, va ser un dels músics més coneguts del Barroc. Va escriure òperes, oratoris i música instrumental i sacra. El seu estil combina la tradició alemanya, l’òpera italiana i la música coral anglesa.

    Ensemble Artaserse (fundat a París, 2002). Els orígens del grup es troben en un conjunt de músics format inicialment per Christine Plubeau (viola de gamba), Claire Antonini (tiorba), Yoko Nakamura (clavicèmbal i orgue) i Philippe Jaroussky (contratenor), que compartien conceptes musicals, especialment en la interpretació de música italiana de principis del segle XVII. Referent de la música amb instruments històrics, ha actuat als escenaris més prestigiosos de França i de l’estranger. L’any 2021 va ser el primer cop que Philippe Jaroussky en va assumir la direcció sense cantar.

    Philippe Jaroussky (Maisons-Laffitte, França, 1978). Format al Conservatori de París en violí i cant antic, és un dels contratenors més destacats del panorama actual, amb un ampli repertori que va des de la música barroca fins a la contemporània, amb estrenes d’òperes de Kaija Saariaho, entre molts altres projectes d’èxit. A més, des del 2021 dirigeix concerts de l’Ensemble Artaserse.

    Quines són les claus del concert?

    El tema de l’òpera està extret del poema èpic cavalleresc Orlando furioso de Ludovico Ariosto, una obra que va inspirar moltes òperes del Barroc. És molt habitual, en la literatura èpica de l’edat mitjana, que els fets narrats barregin la màgia amb elements versemblants.

    En aquest sentit, Alcina conté molts elements propis de la màgia, començant per la seva protagonista, una fetillera que transforma tots els enamorats que cauen sota l’embruix dels seus encants en elements de la natura. Com moltes de les òperes de Händel, Alcina va caure en l’oblit durant dos-cents anys, fins al seu redescobriment a mitjan segle XX. L’òpera va ser estrenada a Barcelona l’any 1943, al Teatre Tívoli.

    A què he de parar atenció?

    La magnífica capacitat melòdica de G. F. Händel troba en aquesta òpera moments de gran expressivitat. Com és habitual en l’òpera barroca, les àries són els moments solistes en què els personatges poden expressar els seus sentiments i emocions, com l’ària “Ah! Mio cor! Schernito sei!”, en què Alcina expressa el seu lament quan reconeix que, en realitat, està genuïnament enamorada de Ruggiero, que ha estat víctima dels seus encanteris.

    Una altra ària molt famosa és “Tornami a vagheggiar”, en què la fetillera Morgana expressa el seu amor per Ricciardo, en aquest cas amb un sentiment optimista i festiu que es posa de manifest en l’ornamentació brillant atorgada a la soprano.

    El personatge de Ruggiero, encarnat per un contratenor, té el seu moment de màxim lluïment amb l’ària “Sta nell’incarna”, que requereix un gran virtuosisme vocal.

    Sabies que…

    La veu de contratenor és el resultat d’un entrenament tècnic particular de les veus masculines. En aquest cas, els homes fan servir el registre de falset de manera uniforme, tot treballant-ne la projecció.

    En canvi, a l’època barroca, els papers destinats actualment a contratenors eren interpretats pels anomenats castrati, que, com el nom indica, eren homes castrats durant la infantesa. Aquest terrible costum, adoptat a Europa al segle XVI, es va mantenir fins a final del segle XIX.

    Consistia a castrar els nens que tenien aptituds per a la música i veus particularment atractives per la seva qualitat tímbrica, per tal d’evitar la posterior transformació –el canvi de veu– durant l’adolescència. Els castrati –que durant el Barroc eren les veus més apreciades en l’àmbit operístic– tot sovint interpretaven papers reservats a les dones, que durant algunes èpoques de la història van ser apartades dels escenaris.

    En el cas de l’òpera Alcina, la veu de contratenor pertany, curiosament, a un personatge masculí.

  • Comentari

  • Biografies

  • També et pot interessar...

    Palau Òpera
    Diumenge,15.02.26 – 17.30 h
    Sala de Concerts

    Giulio Cesare de Händel

    Sabine Devieilhe, soprano
    Rebecca Leggett, 
    mezzosoprano
    Beth Taylor, 
    contralt
    Jakub Józef Orliński, 
    contratenor
    Yuri Minenko, 
    contratenor
    Rémy Brès-Feuillet, 
    contratenor
    Marco Saccardin, 
    baríton
    Alex Rosen, 
    baix
    Il Pomo d’Oro
    Francesco Corti, 
    director

    Preus: de 45 a 98 €

  • Mecenes d'Honor

    Mecenes Protectors

    Mecenes col·laboradors

    Mitjans Col·laboradors

    Benefactors d'Honor

    Benefactors Principals

    Benefactors

Índex