Xiaolu Zang
—Bach-Petri, Schumann i ProkófievEstiu al Palau
Dimecres, 6 d'agost de 2025 – 20 h
Sala de Concerts
Compromís amb el medi ambient:
Amb la col·laboració de:
Membre de:
Programa
Xiaolu Zang, piano
Johann Sebastian Bach (1685-1750) - Egon Petri (1881-1962)
Sheep may safely graze, BWV 208Robert Schumann (1810-1856)
Humoreske, en Si bemoll major, op.20Serguei Prokófiev (1891-1953)
Sonata per a piano núm. 8, en Si bemoll major, op. 84Andante dolce
Andante sognando
VivaceAquest concert té una durada de 60 minuts, sense pausa.
La durada del concert és aproximada.
Concert enregistrat per Catalunya Música
#piano #jovestalentsPoema
Parla
Com a l’alzinar,
allí on el caçador
atrapa el llapí
amb la llacera,
així l’encalç del mot
que es desdiu del silenci.
L’alenda del món,
el tímid remoreig,
la lesura de no saber-se
al costat de les coses
quan es trenca el caos
i arriba el balbuceig.Si algú no se’ns adreça,
en allò que viu i és,
com el coneixerem?Compartir pa i taula
és estimar els noms,
la conversa, el so
fugaç d’un aleteig
rere el turó feréstec.Perquè l’amor és una escolta.
I tot ressona i canta.Som perquè algú
ha parlat.
Lluís Calvo
Del llibre Talismà.
Barcelona: LaBreu Edicions, 2017.Comentari
La música de Bach va influenciar de manera decisiva l’obra del compositor i pianista alemany d’origen holandès Egon Petri (1881-1962). Seguint el rastre del seu mestre Ferrucio Busoni, compositor recordat per les adaptacions al piano de la música de Bach, Petri ens va llegar la meravellosa transcripció de l’ària “Sheep may safely graze” (Les ovelles poden estar tranquil·les), pertanyent a la Cantata “Was mir behagt, ist nur die muntre Jagd”, coneguda com la Cantata de la caça, BWV 208. Bach va compondre aquesta obra a Weimar l’any 1713 per celebrar l’aniversari del duc Cristià de Saxònia-Weissenfels. La plàcida musicalitat d’aquesta ària queda subtilment reflectida al piano, tot erigint-se en una de les adaptacions més reeixides de l’obra de Bach, tradició vinculada als noms de Liszt, Busoni, Kempff, Siloti...
“He estat tota la setmana assegut al piano, component i escrivint, rient i plorant, tot al mateix temps”, paraules escrites el mes de març de l’any 1839 per Robert Schumann destinades a Clara Wieck i que il·lustraven el caràcter de l’Humoreske, op. 20. Schumann vivia a Viena, allunyat encara de Clara, i les grans obres per a piano brollaven en aquells anys sense descans. Schumann adopta una forma pianística lliure, que segueix una línia musical poètica estructurada en cinc seccions amb efectes sonors plenament romàntics. L’oníric inici conviu amb episodis apassionants abans d’emergir l’“Intermezzo”, el sublim episodi central. Schumann assoleix la màxima expressió poètica, una evocació del personatge d’Eusebius que quedarà colpit per una enèrgica tocata com a reflex de l’impetuós Florestan. Tres seccions ocupen el quart apartat, on passatges íntims, efectes sonors dissonants i moments majestuosos conviuen en aquest moviment ple d’imaginació creativa. Schumann evoca la tendresa i la subtilitat en el darrer episodi; oníric, melangiós, pas previ per una enèrgica coda que corona una de les obres més intenses i impactants del llegat pianístic del compositor romàntic.
Els anys que van precedir la composició de les anomenades Sonates de guerra van estar marcats per la gran purga estalinista, i amb els compositors obligats a compondre segons les directrius del govern. L’any 1939 Prokófiev iniciaria la composició simultània d’aquestes tres sonates, Sisena, Setena i Vuitena del seu catàleg, que van ser estrenades, respectivament, pel propi Prokófiev l’any 1940, Sviatsolav Richter l’any 1943 i Emil Gilels al Conservatori de Moscou el 30 de desembre de 1944. L’obra colpeix per les seves sonoritats radicals i abruptes. L’“Andante dolce” inicial queda trencat per uns arpegis incisius en diferents tonalitats i una coda punyent i virtuosa de sonoritats abruptes. L’ evocador “Andante sognando” de ressons clàssics sembla cercar un refinament en l’escriptura abans que les sonoritats motòriques i els staccati marquin l’inici del “Vivace” final. Una marxa a l’apartat central i uns ritmes punyents evoquen la duresa de la guerra. Uns breus moments plàcids ens conduiran cap a un final brillant, el triomf. L’amargor d’aquesta música, com la contemporània de Xostakóvitx, resulta evident. Però, com en la contemporània Cinquena Simfonia, Prokófiev hi destil·la un estat d’ optimisme.
Lluís Trullén, crític musical
Biografia
Biografia
Xiaolu Zang, piano
Nascut el 1999 a Qinhuangdao (la Xina), Xiaolu Zang va començar els estudis de piano als quatre anys amb la professora Yaqing Pan. L’any 2010 va ingressar a l’escola mitjana del Conservatori Central de Música de Pequín, on va estudiar amb el professor Ye Lin. El 2017 es va traslladar a Hannover (Alemanya) per cursar els estudis de grau i màster sota la tutela del professor Arie Vardi a la Universitat de Música, Teatre i Mitjans de Hannover.
Lloat per tenir “la comprensió musical més profunda, la màxima precisió i virtuosisme, una gran força creativa interior, així com una coloració sonora gairebé increïble” («ZF Kunststiftung»), el pianista Xiaolu Zang ha obtingut reconeixement internacional guanyant el primer premi i el premi del públic al 69è Concurs Internacional de Música Maria Canals i el segon Premi Bergé al 20è Concurs Internacional de Piano Paloma O’Shea de Santander. També ha estat guardonat amb el ZF-Musikpreis i el primer premi al Concurs Internacional de Piano de Verona.
Com a solista, ha actuat en sales de gran prestigi, com l’Auditorio Nacional de Música de Madrid, Salle Cortot de París, Teatro Municipal de Santiago de Compostel·la, Regentenbau de Bad Kissingen, Graf-Zeppelin-Haus de Friedrichshafen, Konzerthaus de Ravensburg, Kleiner Goldener Saal d’Augsburg, Konzil de Konstanz, National Centre of Performing Arts de Pequín, Concert Hall de Pequín, Gran Teatre de Xangai i Chengdu City Concert Hall, entre moltes d’altres.
Ha col·laborat amb la Südwestdeutsche Philharmonie Konstanz, Niedersächsisches Staatsorchester de Hannover, Orquesta Sinfónica de RTVE, Orquesta Ciudad de Almería, Filharmònica Mihail Jora de Bacǎu, Jove Orquestra Nacional de Catalunya, Südwestdeutsches Kammerorchester Pforzheim i Orchestre Royal de Chambre de Valònia. Ha treballat amb els directors Michael Thomas, Douglas Bostock, Pablo González, Hankyeol Yoon, Frank Braley, Valtteri Rauhalammi, Florian Groß i Ovidiu Balan.
Els seus compromisos futurs inclouen actuacions amb l’Orquesta Sinfónica de Madrid, Orquesta Real Sinfónica de Sevilla, Orquestra Simfònica de Bilbao i Orquesta Sinfónica de Tenerife, així com recitals en solitari arreu del món.
També et pot interessar...
Estiu al Palau
Dimecres, 13.08.25 – 20 h
Sala de ConcertsSchumann i Sibelius
Annika Treutler, piano
R. Schumann: Variacions Abegg, op. 1; Fantasia, en Do major, op. 17
J. Sibelius: Miniatures per a piano, op. 76 (selecció)Preu: 25 €
Col·laboradors
Armand Basi – Ascensors Jordà – Bagués-Marsiera Joiers – Balot Restauració – Caixa Enginyers – Calaf Grup – CECOT – Colonial – Fundació Antigues Caixes Catalanes - BBVA – Fundació Castell de Peralada – Fundació Metalquimia – Gómez-Acebo & Pombo – Helvetia Compañía Suiza S.A. de Seguros y Reaseguros – Illy – Quadis – Saba Infraestructures, S.A. – Saret de Vuyst Travel – Scasi Soluciones de Impresión S.L. – Soler Cabot – Veolia Serveis Catalunya –Benefactors d'Honor
Mariona Carulla Font – M. Dolors i Francesc – Pere Grau Vacarisas – María José Lavin Guitart – Mª. del Carmen Pous Guardia – Daniela Turco – Joaquim Uriach i Torelló – Manel Vallet Garriga –Benefactors Principals
Elvira Abril – Eulàlia Alari Ballart – Pere Armadàs Bosch – Rosamaria Artigas i Costajussà – Professor Rafael I. Barraquer Compte – Núria Basi Moré – Francesc Xavier Carbonell Castellón – Lluís Carulla Font – Joaquim Coello Brufau – Josep Colomer Viure – Josep Daniel i Lluïsa Fornos – Isabel Esteve Cruella – Casimiro Gracia Abian – Jordi Gual i Solé – Ramón Poch Segura – Juan Eusebio Pujol Chimeno – Juan Manuel Soler Pujol – Joan Uriach Marsal –Benefactors
Maria Victoria de Alós Martín – Mahala Alzamora Figueras-Dotti – Zacaries Benamiar – Gemma Borràs i Llorens – Jordi Capdevila i Pons – David Carrasco Chiva – Oriol Coll – Rolando Correa – Elvira Gaspar Farreras – Pablo Giménez-Salinas Framis – Maite González Rodríguez – Irene Hidalgo de Vizcarrondo – Pepita Izquierdo Giralt – Immaculada Juncosa – Joan Oller i Cuartero – Rafael Pous Andrés – Inés Pujol Agenjo – Pepe Pujol Agenjo – Toni Pujol Agenjo – Carla Sanfeliu – Josep Ll. Sanfeliu – Marc Sanfeliu – Elina Selin – Jordi Simó Sanahuja – M. Dolors Sobrequés i Callicó – Salvador Viñas Amat –
Xiaolu Zang
—Bach-Petri, Schumann i ProkófievEstiu al Palau
Dimecres, 6 d'agost de 2025 – 20 h
Sala de Concerts
Compromís amb el medi ambient:
Amb la col·laboració de:
Membre de:
Programa
Xiaolu Zang, piano
Johann Sebastian Bach (1685-1750) - Egon Petri (1881-1962)
Sheep may safely graze, BWV 208Robert Schumann (1810-1856)
Humoreske, en Si bemoll major, op.20Serguei Prokófiev (1891-1953)
Sonata per a piano núm. 8, en Si bemoll major, op. 84Andante dolce
Andante sognando
VivaceAquest concert té una durada de 60 minuts, sense pausa.
La durada del concert és aproximada.
Concert enregistrat per Catalunya Música
#piano #jovestalentsPoema
Parla
Com a l’alzinar,
allí on el caçador
atrapa el llapí
amb la llacera,
així l’encalç del mot
que es desdiu del silenci.
L’alenda del món,
el tímid remoreig,
la lesura de no saber-se
al costat de les coses
quan es trenca el caos
i arriba el balbuceig.Si algú no se’ns adreça,
en allò que viu i és,
com el coneixerem?Compartir pa i taula
és estimar els noms,
la conversa, el so
fugaç d’un aleteig
rere el turó feréstec.Perquè l’amor és una escolta.
I tot ressona i canta.Som perquè algú
ha parlat.
Lluís Calvo
Del llibre Talismà.
Barcelona: LaBreu Edicions, 2017.Comentari
La música de Bach va influenciar de manera decisiva l’obra del compositor i pianista alemany d’origen holandès Egon Petri (1881-1962). Seguint el rastre del seu mestre Ferrucio Busoni, compositor recordat per les adaptacions al piano de la música de Bach, Petri ens va llegar la meravellosa transcripció de l’ària “Sheep may safely graze” (Les ovelles poden estar tranquil·les), pertanyent a la Cantata “Was mir behagt, ist nur die muntre Jagd”, coneguda com la Cantata de la caça, BWV 208. Bach va compondre aquesta obra a Weimar l’any 1713 per celebrar l’aniversari del duc Cristià de Saxònia-Weissenfels. La plàcida musicalitat d’aquesta ària queda subtilment reflectida al piano, tot erigint-se en una de les adaptacions més reeixides de l’obra de Bach, tradició vinculada als noms de Liszt, Busoni, Kempff, Siloti...
“He estat tota la setmana assegut al piano, component i escrivint, rient i plorant, tot al mateix temps”, paraules escrites el mes de març de l’any 1839 per Robert Schumann destinades a Clara Wieck i que il·lustraven el caràcter de l’Humoreske, op. 20. Schumann vivia a Viena, allunyat encara de Clara, i les grans obres per a piano brollaven en aquells anys sense descans. Schumann adopta una forma pianística lliure, que segueix una línia musical poètica estructurada en cinc seccions amb efectes sonors plenament romàntics. L’oníric inici conviu amb episodis apassionants abans d’emergir l’“Intermezzo”, el sublim episodi central. Schumann assoleix la màxima expressió poètica, una evocació del personatge d’Eusebius que quedarà colpit per una enèrgica tocata com a reflex de l’impetuós Florestan. Tres seccions ocupen el quart apartat, on passatges íntims, efectes sonors dissonants i moments majestuosos conviuen en aquest moviment ple d’imaginació creativa. Schumann evoca la tendresa i la subtilitat en el darrer episodi; oníric, melangiós, pas previ per una enèrgica coda que corona una de les obres més intenses i impactants del llegat pianístic del compositor romàntic.
Els anys que van precedir la composició de les anomenades Sonates de guerra van estar marcats per la gran purga estalinista, i amb els compositors obligats a compondre segons les directrius del govern. L’any 1939 Prokófiev iniciaria la composició simultània d’aquestes tres sonates, Sisena, Setena i Vuitena del seu catàleg, que van ser estrenades, respectivament, pel propi Prokófiev l’any 1940, Sviatsolav Richter l’any 1943 i Emil Gilels al Conservatori de Moscou el 30 de desembre de 1944. L’obra colpeix per les seves sonoritats radicals i abruptes. L’“Andante dolce” inicial queda trencat per uns arpegis incisius en diferents tonalitats i una coda punyent i virtuosa de sonoritats abruptes. L’ evocador “Andante sognando” de ressons clàssics sembla cercar un refinament en l’escriptura abans que les sonoritats motòriques i els staccati marquin l’inici del “Vivace” final. Una marxa a l’apartat central i uns ritmes punyents evoquen la duresa de la guerra. Uns breus moments plàcids ens conduiran cap a un final brillant, el triomf. L’amargor d’aquesta música, com la contemporània de Xostakóvitx, resulta evident. Però, com en la contemporània Cinquena Simfonia, Prokófiev hi destil·la un estat d’ optimisme.
Lluís Trullén, crític musical
Biografia
Xiaolu Zang, piano
Nascut el 1999 a Qinhuangdao (la Xina), Xiaolu Zang va començar els estudis de piano als quatre anys amb la professora Yaqing Pan. L’any 2010 va ingressar a l’escola mitjana del Conservatori Central de Música de Pequín, on va estudiar amb el professor Ye Lin. El 2017 es va traslladar a Hannover (Alemanya) per cursar els estudis de grau i màster sota la tutela del professor Arie Vardi a la Universitat de Música, Teatre i Mitjans de Hannover.
Lloat per tenir “la comprensió musical més profunda, la màxima precisió i virtuosisme, una gran força creativa interior, així com una coloració sonora gairebé increïble” («ZF Kunststiftung»), el pianista Xiaolu Zang ha obtingut reconeixement internacional guanyant el primer premi i el premi del públic al 69è Concurs Internacional de Música Maria Canals i el segon Premi Bergé al 20è Concurs Internacional de Piano Paloma O’Shea de Santander. També ha estat guardonat amb el ZF-Musikpreis i el primer premi al Concurs Internacional de Piano de Verona.
Com a solista, ha actuat en sales de gran prestigi, com l’Auditorio Nacional de Música de Madrid, Salle Cortot de París, Teatro Municipal de Santiago de Compostel·la, Regentenbau de Bad Kissingen, Graf-Zeppelin-Haus de Friedrichshafen, Konzerthaus de Ravensburg, Kleiner Goldener Saal d’Augsburg, Konzil de Konstanz, National Centre of Performing Arts de Pequín, Concert Hall de Pequín, Gran Teatre de Xangai i Chengdu City Concert Hall, entre moltes d’altres.
Ha col·laborat amb la Südwestdeutsche Philharmonie Konstanz, Niedersächsisches Staatsorchester de Hannover, Orquesta Sinfónica de RTVE, Orquesta Ciudad de Almería, Filharmònica Mihail Jora de Bacǎu, Jove Orquestra Nacional de Catalunya, Südwestdeutsches Kammerorchester Pforzheim i Orchestre Royal de Chambre de Valònia. Ha treballat amb els directors Michael Thomas, Douglas Bostock, Pablo González, Hankyeol Yoon, Frank Braley, Valtteri Rauhalammi, Florian Groß i Ovidiu Balan.
Els seus compromisos futurs inclouen actuacions amb l’Orquesta Sinfónica de Madrid, Orquesta Real Sinfónica de Sevilla, Orquestra Simfònica de Bilbao i Orquesta Sinfónica de Tenerife, així com recitals en solitari arreu del món.
També et pot interessar...
Estiu al Palau
Dimecres, 13.08.25 – 20 h
Sala de ConcertsSchumann i Sibelius
Annika Treutler, piano
R. Schumann: Variacions Abegg, op. 1; Fantasia, en Do major, op. 17
J. Sibelius: Miniatures per a piano, op. 76 (selecció)Preu: 25 €
Col·laboradors
Armand Basi – Ascensors Jordà – Bagués-Marsiera Joiers – Balot Restauració – Caixa Enginyers – Calaf Grup – CECOT – Colonial – Fundació Antigues Caixes Catalanes - BBVA – Fundació Castell de Peralada – Fundació Metalquimia – Gómez-Acebo & Pombo – Helvetia Compañía Suiza S.A. de Seguros y Reaseguros – Illy – Quadis – Saba Infraestructures, S.A. – Saret de Vuyst Travel – Scasi Soluciones de Impresión S.L. – Soler Cabot – Veolia Serveis Catalunya –Benefactors d'Honor
Mariona Carulla Font – M. Dolors i Francesc – Pere Grau Vacarisas – María José Lavin Guitart – Mª. del Carmen Pous Guardia – Daniela Turco – Joaquim Uriach i Torelló – Manel Vallet Garriga –Benefactors Principals
Elvira Abril – Eulàlia Alari Ballart – Pere Armadàs Bosch – Rosamaria Artigas i Costajussà – Professor Rafael I. Barraquer Compte – Núria Basi Moré – Francesc Xavier Carbonell Castellón – Lluís Carulla Font – Joaquim Coello Brufau – Josep Colomer Viure – Josep Daniel i Lluïsa Fornos – Isabel Esteve Cruella – Casimiro Gracia Abian – Jordi Gual i Solé – Ramón Poch Segura – Juan Eusebio Pujol Chimeno – Juan Manuel Soler Pujol – Joan Uriach Marsal –Benefactors
Maria Victoria de Alós Martín – Mahala Alzamora Figueras-Dotti – Zacaries Benamiar – Gemma Borràs i Llorens – Jordi Capdevila i Pons – David Carrasco Chiva – Oriol Coll – Rolando Correa – Elvira Gaspar Farreras – Pablo Giménez-Salinas Framis – Maite González Rodríguez – Irene Hidalgo de Vizcarrondo – Pepita Izquierdo Giralt – Immaculada Juncosa – Joan Oller i Cuartero – Rafael Pous Andrés – Inés Pujol Agenjo – Pepe Pujol Agenjo – Toni Pujol Agenjo – Carla Sanfeliu – Josep Ll. Sanfeliu – Marc Sanfeliu – Elina Selin – Jordi Simó Sanahuja – M. Dolors Sobrequés i Callicó – Salvador Viñas Amat –