• Sérgio Pires, clarinet | Trio Orion
    —Descobrint joves talents

    El Primer Palau

    Dilluns, 18 d'octubre de 2021 – 18 h

    Sala de Concerts

  • Amb el suport de:

    • image/svg+xml

    Amb la col·laboració de:

    • Classical Futures Europe

    Amb la col·laboració de:

    • image/svg+xml
    • image/svg+xml
    • image/svg+xml
    • Logo nou Inaem

    Membre de:

    • image/svg+xml
  • Programa

    I

    Sérgio Pires, clarinet
    Raúl da Costa, piano

    Claude Debussy (1862-1918)
    Primera rapsòdia per a clarinet, CD 124

    Luigi Bassi (1833-1871)
    Fantasia sobre ‘Rigoletto’ de Verdi, ILB 1

    Robert Schumann (1810-1856)
    Drei Romanzen, op. 94

    1. Nicht schnell
    2. Einfach, innig
    3. Nicht schnell

    II

    Trio Orion 
    Róza Lachegyi, violí 
    Ágnes Furka-Márkus, violoncel 
    Gergely Kovacs, piano 

    Sergei Rakhmàninov (1873-1943)
    Trio elegíac núm. 1, en Sol menor 

    Dmitri Xostakóvitx (1906-1975)
    Trio amb piano núm. 1, en Do menor, op. 8

    Durada aproximada del concert: 
    Primera Part: 36 minuts | Pausa tècnica | Segona part: 30 minuts

    Concert enregistrat per Catalunya Música

    #clàssics #jovestalents #patrimonicatalà

  • Comentari

    El quart concert d’El Primer Palau ens presenta el clarinetista Sérgio Pires, el qual, acompanyat pel pianista Raúl da Costa, interpretarà un repertori d’alta exigència tècnica i expressiva. Claude Debussy va compondre la Primera rapsòdia per a clarinet l’any 1910 com a obra d’examen del Conservatori de París. L’obra es basa en la sèrie d’intervals que el piano introdueix a l’inici i que Debussy desenvolupa dins d’un context d’exuberància sonora. Durant el segle XIX era habitual que intèrprets-compositors creessin les seves pròpies obres per a lluïment personal. Aquest és el cas del clarinetista Luigi Bassi, el qual s’especialitzà en la composició de fantasies sobre temes d’òpera. Entre introduccions, interludis i cadències, Bassi presenta els moments més celebrats d’òperes com Rigoletto de Giuseppe Verdi. De caràcter més introspectiu són les Tres romances, op. 94 que Robert Schumann va escriure en el tram final de la seva vida. Les peces exploren l’habitual joc de contrastos de la personalitat del compositor. Dins d’un context de cançó sense paraules, Schumann ens fa transitar de l’assossegament més somiador fins a una inquietud plena de foc.

    A la segona part del concert, el Trio Orion ens porta fins a Rússia per descobrir dues obres primerenques de compositors que esdevindrien imprescindibles dins del repertori de la música clàssica. Serguei Rakhmàninov va escriure el Trio elegíac núm. 1, en Sol menor (1892) als 19 anys, quan encara era estudiant del Conservatori de Moscou. L’obra, concebuda en un sol moviment en forma sonata, presenta una enorme influència del Trio per a piano en La menor (1882) de Txaikovski, sobretot del seu primer moviment (“Pezzo elegiaco”) i de l’aire de marxa fúnebre final. Per la seva banda, un adolescent Xostakóvitx de tan sols 16 anys va compondre el Trio amb piano núm. 1, en Do menor, op. 8 (1923), dedicat al seu primer amor, una noia que havia conegut en un sanatori tot recuperant-se de tuberculosi. L’obra, també en un sol moviment en forma sonata, conjuga el domini de les tècniques de composició més escolàstiques amb un estil personal a través d’un aire rapsòdic, harmonies mordaces i contrastos de ritme i energia.

    Aurèlia Pessarrodona,  Doctora en Musicologia i cantant
    Miquel Gené, musicòleg i crític musical

  • Biografies

    Sérgio Pires, clarinet

    Sérgio Pires

    ©Natalia Michalec OHNE

    Nascut el 1995, va iniciar els estudis musicals als 8 anys. El 2007 va ingressar a l’Academia de Música Valentim Moreira de Sá, a Guimarães, on estudià fins al 2013 amb Vitor Matos. Després va anar a Basilea, on estudià amb François Benda a la Hochschule für Musik der Stadt de Basilea i el 2018 acabà el màster d’interpretació solista amb les màximes qualificacions.

    És un dels clarinetistes més prometedors i artísticament actius de la seva generació. Ha guanyat més d’una dotzena de premis en concursos internacionals, entre els quals el primer premi del Gheorghe Dima (2017), Marco Fiorindo (2012), Terras de La-Salette (2011 i 2008) i Paços Premium (2008).

    És clarinet solista amb el Winterthur Musikkollegium (Suïssa) des del 2016 i se suma habitualment a la London Symphony Orchestra com a clarinet principal, amb Simon Rattle. També és professor a la Universitat de Minho (Portugal).

    Com a solista ha actuat amb orquestres de renom, com la Bremen Philharmoniker, Kammerorchester de Basilea, Musikkollegium Winterthur, Orchestra Filarmonicii de Stat de Transsilvània, Sinfonieorchester de Basilea, Silesian Chamber Orchestra (Polònia) i Argovia Philharmonic, interpretant obres de W. Mozart, J. Stamitz, C. Weber, G. Rossini, K. Penderecki, F. Danzi i C. Nielsen.

    Com a músic de cambra és molt reclamat i actua habitualment amb els artistes Heinz Holliger, Michael Collins, Valentin Erben, Felix Renggli, Daniel Haefliger, Krzysztof Chorzelski i Emmanuel Abbuehl, entre d’altres.

    També ha participat en alguns dels festivals de música clàssica més importants del món, com l’European Music Campus (Àustria), Kultursommer Nordhessen (Alemanya), BBC Proms, Schleswig-Holstein Festival, Festival Isang-Yun (Corea del Sud), Festival East Neuk (Escòcia) i Festival Bozen (Itàlia).

    I com a intèrpret d’orquestra, als 18 anys va ser acceptat a tres de les orquestres de joves més importants, com són l’European Union Youth Orchestra, Gustav Mahler Jugendorchester i Festivalorchester de Schleswig-Holstein. Posteriorment va ser convidat a tocar amb diverses orquestres europees i d’arreu, tot compartint escenari amb nombrosos solistes de prestigi.

    Des del 2016 és Artista Henry Selmer (i actua amb una sèrie de clarinets Recital) i Artista Silverstein Works (toca amb brides Cryo4). Sérgio Pires és acadèmic de la Mozartgesellschaft Dortmund.

  • Raúl da Costa, piano

    Raúl da Costa

    Nascut el 1993, va començar als 7 anys a l’Escola de Música de la seva ciutat a estudiar piano amb al professor Luis Amaro i després amb Emília Coelho. Del 2006 al 2011 estudià a l’Academia de Música S. Pio X a la Vila do Conde (Portugal), amb el professor Álvaro Teixeira Lopes.

    És convidat habitual a les sales de més prestigi de Portugal i a diversos festivals europeus. La música de cambra constitueix un pilar fonamental de la seva carrera, especialment en col·laboració amb Christoph Poppen, Juliane Banse, Daniel Hope, Bruno Monsaingeon i Matvey Demin.

    Va debutar amb orquestra als 12 anys a la Casa de Música de Porto, i des d’aleshores ha tocat sota la batuta de directors prestigiosos amb diverses orquestres, com l’Orquestra Gulbenkian, Orquestra Sinfónica de Porto, Orquestra Filharmònica Janáček, Orquestra Simfònica Estatal de Sibèria o Orquestra Simfònica d’Antalya.

    Ha guanyat el primer premi en diversos concursos internacionals de piano: el de Sant Sebastià, l’Skriabin de París i el Concurs Jove Pianista del de Piano North de Newcastle. També va ser guardonat al Concurs de Piano de la Unió Europea a Praga (en representació de Portugal) amb només 16 anys. El 2016 va guanyar el primer premi i per unanimitat el premi del públic del Premi Internacional ZF Musikpreis. És acadèmic de la reconeguda Fundació Yamaha Music d’Europa, Fundació Yehudi Menuhin Live Music Now i de la Fundação Gulbenkian a Lisboa.

    Ha fet enregistraments en directe per a ràdio i televisió portugueses i estrangeres, com ara la cadena Arte, Deutschlandradio, NDR, SWR a Alemanya o Radio France. Va publicar en CD el seu enregistrament en directe del Concert per a piano núm. 4 de Rakhmàninov amb l’Orquestra Sinfónica de Porto i Stefan Blunier.

    Estudià a la Hochschule für Musik, Medien und Drama de Hannover, on formà part de la classe del famós professor Karl-Heinz Kämmerling i del professor Bernd Goetzke, i també va formar part del cos docent. Actualment estudia amb Kirill Gerstein a la Hochschule für Musik Hanns Eisler de Berlín.

    Ha rebut consells i masterclasses de pianistes de renom, com Maria João Pires, Ferenc Rados, Dmitri Bashkirov, Thomas Adès, Karl-Heinz Kämmerling, Boris Berezovsky, Roger Muraro i Tatiana Zelikman.

    El 2018 va ser nomenat director artístic del Festival Internacional de Música de Póvoa de Varzim (Portugal).

  • Trio Orion

    Róza Lachegyi, violí
    Ágnes Furka-Márkus, violoncel 
    Gergely Kovacs, piano 

    La música de cambra és un canal per obrir una porta entre els músics i el públic. Comunicació que forneix als artistes l’avinentesa de traslladar els seus pensaments a les persones. La tasca en equip i l’amor envers la música van esperonar el jove pianista Gergely Kovacs a fundar un conjunt de música de cambra que pogués treballar durant molt de temps conjuntament i donar alegria al públic.

    El pianista hongarès Gergely Kovacs, guanyador del Premi Junior Prime, fa anys que interpreta música de cambra. Actualment està cursant el màster de solista a l’Acadèmia de Música Franz Liszt de Budapest sota la direcció del professor Kálmán Dráfi. Ha guanyat dues vegades el premi del Concurs Nacional de Música de Cambra Weiner Leo, i ha ampliat coneixements amb Márta Gulyás i Balázs Fülei. A més, ha estat premiat a concursos de piano sol, com el Pietro Argento a Itàlia (primer premi), Associació Mundial de Professors de Piano (guardonat) i Concurs Internacional Chopin de Budapest (segon premi).

    Kovacs, intèrpret en moltes formacions de música de cambra a Hongria i a l’estranger, és membre fundador del festival de música Klassz a pART-on a Hongria i organitzador dels concerts de cambra que inclou. Va començar a col·laborar amb la violinista Róza Lachegyi el 2016.

    La violinista Róza Lachegyi és membre de la famosa Orquestra Orfeo i recorre el món com a violinista indispensable del grup. Va perfeccionar coneixements en masterclasses amb artistes de categoria mundial, com Dmitry Sinkovsky, Simon Standage, Gábor Takács-Nagy o Pierre Amoyal.

    Després d’una exitosa interpretació del Quintet la Truita de Schubert, els dos músics van decidir emprendre un nou camí i van crear el trio amb la violoncel·lista Ágnes Márkus.

    La violoncel·lista Ágnes Márkus ha estat premiada als concursos nacionals de violoncel Antal Friss (segon premi) i János Starkeer (tercer premi). Està orgullosa de ser alumna d’István Varga, Márta Gulyás, Balázs Fülei i Rita Wagner.

    Els membres del Trio Orion van rebre el títol de mestratge a l’Acadèmia de Música Franz Liszt de Budapest. Han ofert concerts importants, a més del debut a Budapest i Roma la primavera del 2018, una gira pels Països Baixos i, el 2019, es van presentar al Festival Internacional de Piano de Lancaster (Estats Units). Estan ampliant el seu repertori amb el lideratge del pianista Balázs Fülei i buscant noves possibilitats al món de la música de cambra. El seu objectiu és mostrar l’alegria i el poder de la música a les audiències d’arreu del món.

  • 20211004 Generic Piano DESKTOP
  • També et pot interessar...

    El primer Palau
    Dijous 18.11.21 – 20 h
    Sala de Concerts

    Concert de cloenda d’El Primer Palau 2021

    Cristina Cordero, viola
    (guanyadora del Premi El Primer Palau 2020)
    Juan Baraona, piano

    S. Prokófiev: Dotze peces del ballet "Romeu i Julieta"
    (arranjament de V. Borisovski) 

     

    Preu: 15 €

Índex