Schaghajegh Nosrati
—Partites per a piano de BachPalau Bach
Dijous, 7 d'abril de 2022 – 20 h
Sala de Concerts
Compromís amb el medi ambient:
Amb la col·laboració de:
Membre de:
Programa
Schaghajegh Nosrati, piano
I
Johann Sebastian Bach (1685-1750)
Integral de les Partites per a teclat, BWV 825-830Partita núm. 1, en Si bemoll major, BWV 825
Praeludium, Allemande, Courante, Sarabande, Menuet I, Menuet II, Gigue
Partita núm. 2, en Do menor, BWV 826
Sinfonia, Allemande, Courante, Sarabande, Rondeau, Capriccio
Partita núm 3, en La menor, BWV 827
Fantasia, Allemande, Courante, Sarabande, Burlesca, Scherzo, Gigue
Partita núm. 4, en Re major, BWV 828
Overture, Allemande, Courante, Aria, Sarabande, Menuet, Gigue
II
Partita núm. 5, en Sol major, BWV 829
Praeambulum, Allemande, Courante, Sarabande, Tempo di Minuetto, Passepied, Gigue
Partita núm. 6, en Mi menor, BWV 830
Toccata, Allemande, Courente, Air, Sarabande, Tempo di Gavotta, Gigue
Durada aproximada del concert: primera part 90 minuts; pausa 15 minuts; segona part 52 minuts
#clàssics #jovestalents
Poema
Etíop
Hi ha una música que només tu sents.
Hi ha una mística que et parla.El desert escup
una cabra florida
que sap on va.Segueix el nen invisible.
el dels safirs als canells.Es trobaran al bell mig d’un oasi
i trepitjaran uns noms
que es faran seus.Si avancen inconscients
deu ser per alguna cosa.No dubteu tant.
Tot és tou.
També el mineral que crida.Anna Gual
Símbol 47 (2015)Comentari
Al voltant del 1725 Johann Sebastian Bach es trobava al zenit de la seva carrera com a compositor. Dos anys abans s’havia establert a Leipzig, on havia estat nomenat Thomaskantor i director musical de les principals esglésies de la ciutat, càrrec que comportava proveir setmanalment de música sacra els oficis i en funció del qual crearia el seu monumental corpus de Cantates religioses. I va ser en aquest mateix període que Bach també inicià la composició dels seus Clavier-Übung (Exercicis per a teclat), un conjunt d’obres per a clavicèmbal i orgue que es van publicar, dividides en quatre parts, entre el 1731 i el 1742. La primera col·lecció van ser les Sis Partites, BWV 825-830, i la darrera, les cèlebres Variacions Goldberg. Es creu que Bach va concebre aquest Clavier-Übung com un homenatge al seu predecessor com a Kantor de Leipzig, Johann Kunau, autor de dues publicacions semblants.
Escrites entre el 1726 i el 1730, les Sis Partites constitueixen, per altra banda, l’últim grup del conjunt de divuit Suites per a teclat de Bach, després de les sis Suites angleses, BWV 806-811 (1715, possiblement) i les sis Suites franceses, BWV 812-817 (1722-1725). Però a diferència de les seves predecessores, les Partites són molt més exigents des del punt de vista interpretatiu, tot i que també gaudeixen d’una major llibertat estructural.
Cadascuna d’aquestes partitures extraordinàries, absolut cim del gènere, està formada per sis o set moviments que inclouen les quatre danses habituals en una suite –“Allemande”, “Courante”, “Sarabande” i “Gigue”–, entre les quals s’intercalen altres peces addicionals. Cada Partita, a més, està precedida per un elaborat moviment d’obertura: “Praeludium”, “Sinfonia”, “Fantasia”, “Overture”, “Praeambulum” i “Toccata”, respectivament.
Cada Partita constitueix, en si mateixa, un univers sonor de bellesa indescriptible, un microcosmos musical que ens transporta per diferents estats anímics d’una pàgina a l’altra i d’un moviment al següent. La Partita núm. 1 és la més breu i senzilla i l’única a l’abast d’un intèrpret ocasional, com sembla suggerir el títol que les encapçala. A la Segona, imbuïda d’un clima de misteri i passió, Bach afegeix un “Rondeau” i un “Capriccio” elaborat que substitueix la “Gigue” final, mentre que la Tercera, oberta per una “Fantasia” contrapuntística, inclou una “Burlesca” i un “Scherzo”. La Quarta és, juntament amb la Sisena, la més llarga de la col·lecció i s’obre amb una “Overture” fugada de gran dificultat tècnica, i hi sobresurt la bellíssima i etèria “Allemande”. La Partita núm. 5 esdevé la més lluminosa i alegre del conjunt i inclou dues danses d’origen francès, un “Tempo di Menuetto” i un vigorós “Passepied”. La sèrie es tanca amb la peça més complexa i dramàtica. De caràcter ombrívol, la Partita núm. 6 porta al seu límit els recursos tècnics i expressius de l’instrument, en particular en la “Gigue” final, de gran complexitat rítmica.
L’any 1802, Johann Nikolaus Forkel, primer biògraf de Bach, deixà constància que les Partites “van fer molt de soroll en el món musical de la seva època. Mai abans s’havien vist i sentit composicions tan excel·lents per al clavicèmbal”.
Ana María Dávila, periodista musical
Biografia
Biografia
©Irène Zandel
©Irène Zandel
Schaghajegh Nosrati, piano
Schaghajegh Nosrati (Bochum, 1989) és una pianista alemanya d’origen iranià que s’ha distingit per la seva versatilitat artística i una profunda sensibilitat musical, especialment en la interpretació de l’obra de Johann Sebastian Bach. El seu talent i maduresa musical van captivar ben aviat tant el públic com la crítica, i la seva projecció internacional es va consolidar amb el guardó obtingut al Concurs Bach de Leipzig el 2014. Des d’aleshores, ha establert una fructífera relació artística amb Sir András Schiff, qui n’ha elogiat la “sorprenent claredat, puresa i maduresa” en la seva aproximació a l’univers de Bach.
Nosrati ha estat convidada a actuar en algunes de les sales més prestigioses del món, com ara la Philharmonie de Berlín, el Carnegie Hall de Nova York, el Wigmore Hall de Londres, el Palau de la Música Catalana de Barcelona, el Musikverein de Viena, la Tonhalle de Zuric, el Bozar de Brussel·les, el Festival de Lucerna, el Kennedy Center de Washington o l’Elbphilharmonie d’Hamburg, entre molts d’altres. A la temporada 2022/23 va ser artista en residència a la Beethovenhaus de Bonn, on també va actuar com a solista amb la Beethoven Orchester Bonn.
La seva trajectòria concertística inclou col·laboracions amb formacions com la Filharmònica de Bremen, l’Orquestra Simfònica de Bochum i l’orquestra del Festival Bach de Mont-real, sota la direcció de figures com Reinhard Goebel. El 2019 va debutar al Pierre Boulez Saal de Berlín substituint Radu Lupu, i hi tornà el 2022 per oferir una interpretació completa del Clavecí ben temperat, llibre 1 de Bach, obra que també enregistrà en format discogràfic per a CAvI Music.
Ha realitzat diverses gires internacionals, incloent-hi una destacada gira a la Xina i una memorable col·laboració amb Sir András Schiff i la Cappella Andrea Barca, interpretant concerts per a dos pianos de Bach a ciutats com Viena, Lucerna, Düsseldorf i Hamburg.
La seva discografia, que ja suma set enregistraments, abasta des de repertori per a piano sol fins a concerts per a piano i orquestra, amb obres de J.S. Bach, Charles Valentin Alkan i Anton Rubinstein. El seu enregistrament del Clavecí ben temperat, llibre 1 va rebre el Premi de la Crítica Discogràfica Alemanya el 2022, reconeixement que també ha obtingut el seu disc de música de cambra Morgenwind, amb el Trio Joolaee, publicat el 2025.
Apassionada també per la música de cambra i per la creació intercultural, l’any 2022 va fundar el Trio Joolaee amb Misagh Joolaee (kamancheh) i Sebastian Flaig (percussió), amb el qual ha actuat en festivals com el Rudolstadt, el Festival de Schleswig-Holstein, el Sendesaal de Bremen i el Heidelberger Frühling.
Compagina la seva activitat com a concertista amb una vocació docent destacada. Entre 2015 i 2019 va ser professora a la Universitat de Música, Teatre i Mitjans de Hannover, i des del 2020 és assistent de Sir András Schiff a la Barenboim-Said Academy de Berlín.
També et pot interessar...
Palau Bach
Dimarts, 12.04.22 - 19 h
Sala de ConcertsCollegium Vocale Gent
Philippe Herreweghe, directorJ. S. Bach: Passió segons sant Mateu, BWV 244
Preus: de 35 a 120 €
Palau Bach
Diumenge, 24.04.22 - 11 h
Sala de ConcertsJuan de la Rubia, orgue
Solistes de la Salvat Beca Bach
Cor de Cambra del Palau de la Música Catalana (Simon Halsey, director atístic)
Orquestra Barroca Catalana
Xavier Puig, directorJ. S. Bach: Passió segons sant Joan
Preus: de 30 a 45 €
Palau Piano
Dijous, 02.06.2022 - 20 h
Sala de ConcertsArcadi Volodos, piano
Programa per determinar
Preus: de 30 a 60 €
Schaghajegh Nosrati
—Partites per a piano de BachPalau Bach
Dijous, 7 d'abril de 2022 – 20 h
Sala de Concerts
Compromís amb el medi ambient:
Amb la col·laboració de:
Membre de:
Programa
Schaghajegh Nosrati, piano
I
Johann Sebastian Bach (1685-1750)
Integral de les Partites per a teclat, BWV 825-830Partita núm. 1, en Si bemoll major, BWV 825
Praeludium, Allemande, Courante, Sarabande, Menuet I, Menuet II, Gigue
Partita núm. 2, en Do menor, BWV 826
Sinfonia, Allemande, Courante, Sarabande, Rondeau, Capriccio
Partita núm 3, en La menor, BWV 827
Fantasia, Allemande, Courante, Sarabande, Burlesca, Scherzo, Gigue
Partita núm. 4, en Re major, BWV 828
Overture, Allemande, Courante, Aria, Sarabande, Menuet, Gigue
II
Partita núm. 5, en Sol major, BWV 829
Praeambulum, Allemande, Courante, Sarabande, Tempo di Minuetto, Passepied, Gigue
Partita núm. 6, en Mi menor, BWV 830
Toccata, Allemande, Courente, Air, Sarabande, Tempo di Gavotta, Gigue
Durada aproximada del concert: primera part 90 minuts; pausa 15 minuts; segona part 52 minuts
#clàssics #jovestalents
Poema
Etíop
Hi ha una música que només tu sents.
Hi ha una mística que et parla.El desert escup
una cabra florida
que sap on va.Segueix el nen invisible.
el dels safirs als canells.Es trobaran al bell mig d’un oasi
i trepitjaran uns noms
que es faran seus.Si avancen inconscients
deu ser per alguna cosa.No dubteu tant.
Tot és tou.
També el mineral que crida.Anna Gual
Símbol 47 (2015)Comentari
Al voltant del 1725 Johann Sebastian Bach es trobava al zenit de la seva carrera com a compositor. Dos anys abans s’havia establert a Leipzig, on havia estat nomenat Thomaskantor i director musical de les principals esglésies de la ciutat, càrrec que comportava proveir setmanalment de música sacra els oficis i en funció del qual crearia el seu monumental corpus de Cantates religioses. I va ser en aquest mateix període que Bach també inicià la composició dels seus Clavier-Übung (Exercicis per a teclat), un conjunt d’obres per a clavicèmbal i orgue que es van publicar, dividides en quatre parts, entre el 1731 i el 1742. La primera col·lecció van ser les Sis Partites, BWV 825-830, i la darrera, les cèlebres Variacions Goldberg. Es creu que Bach va concebre aquest Clavier-Übung com un homenatge al seu predecessor com a Kantor de Leipzig, Johann Kunau, autor de dues publicacions semblants.
Escrites entre el 1726 i el 1730, les Sis Partites constitueixen, per altra banda, l’últim grup del conjunt de divuit Suites per a teclat de Bach, després de les sis Suites angleses, BWV 806-811 (1715, possiblement) i les sis Suites franceses, BWV 812-817 (1722-1725). Però a diferència de les seves predecessores, les Partites són molt més exigents des del punt de vista interpretatiu, tot i que també gaudeixen d’una major llibertat estructural.
Cadascuna d’aquestes partitures extraordinàries, absolut cim del gènere, està formada per sis o set moviments que inclouen les quatre danses habituals en una suite –“Allemande”, “Courante”, “Sarabande” i “Gigue”–, entre les quals s’intercalen altres peces addicionals. Cada Partita, a més, està precedida per un elaborat moviment d’obertura: “Praeludium”, “Sinfonia”, “Fantasia”, “Overture”, “Praeambulum” i “Toccata”, respectivament.
Cada Partita constitueix, en si mateixa, un univers sonor de bellesa indescriptible, un microcosmos musical que ens transporta per diferents estats anímics d’una pàgina a l’altra i d’un moviment al següent. La Partita núm. 1 és la més breu i senzilla i l’única a l’abast d’un intèrpret ocasional, com sembla suggerir el títol que les encapçala. A la Segona, imbuïda d’un clima de misteri i passió, Bach afegeix un “Rondeau” i un “Capriccio” elaborat que substitueix la “Gigue” final, mentre que la Tercera, oberta per una “Fantasia” contrapuntística, inclou una “Burlesca” i un “Scherzo”. La Quarta és, juntament amb la Sisena, la més llarga de la col·lecció i s’obre amb una “Overture” fugada de gran dificultat tècnica, i hi sobresurt la bellíssima i etèria “Allemande”. La Partita núm. 5 esdevé la més lluminosa i alegre del conjunt i inclou dues danses d’origen francès, un “Tempo di Menuetto” i un vigorós “Passepied”. La sèrie es tanca amb la peça més complexa i dramàtica. De caràcter ombrívol, la Partita núm. 6 porta al seu límit els recursos tècnics i expressius de l’instrument, en particular en la “Gigue” final, de gran complexitat rítmica.
L’any 1802, Johann Nikolaus Forkel, primer biògraf de Bach, deixà constància que les Partites “van fer molt de soroll en el món musical de la seva època. Mai abans s’havien vist i sentit composicions tan excel·lents per al clavicèmbal”.
Ana María Dávila, periodista musical
Biografia
Schaghajegh Nosrati, piano
©Irène Zandel
Schaghajegh Nosrati (Bochum, 1989) és una pianista alemanya d’origen iranià que s’ha distingit per la seva versatilitat artística i una profunda sensibilitat musical, especialment en la interpretació de l’obra de Johann Sebastian Bach. El seu talent i maduresa musical van captivar ben aviat tant el públic com la crítica, i la seva projecció internacional es va consolidar amb el guardó obtingut al Concurs Bach de Leipzig el 2014. Des d’aleshores, ha establert una fructífera relació artística amb Sir András Schiff, qui n’ha elogiat la “sorprenent claredat, puresa i maduresa” en la seva aproximació a l’univers de Bach.
Nosrati ha estat convidada a actuar en algunes de les sales més prestigioses del món, com ara la Philharmonie de Berlín, el Carnegie Hall de Nova York, el Wigmore Hall de Londres, el Palau de la Música Catalana de Barcelona, el Musikverein de Viena, la Tonhalle de Zuric, el Bozar de Brussel·les, el Festival de Lucerna, el Kennedy Center de Washington o l’Elbphilharmonie d’Hamburg, entre molts d’altres. A la temporada 2022/23 va ser artista en residència a la Beethovenhaus de Bonn, on també va actuar com a solista amb la Beethoven Orchester Bonn.
La seva trajectòria concertística inclou col·laboracions amb formacions com la Filharmònica de Bremen, l’Orquestra Simfònica de Bochum i l’orquestra del Festival Bach de Mont-real, sota la direcció de figures com Reinhard Goebel. El 2019 va debutar al Pierre Boulez Saal de Berlín substituint Radu Lupu, i hi tornà el 2022 per oferir una interpretació completa del Clavecí ben temperat, llibre 1 de Bach, obra que també enregistrà en format discogràfic per a CAvI Music.
Ha realitzat diverses gires internacionals, incloent-hi una destacada gira a la Xina i una memorable col·laboració amb Sir András Schiff i la Cappella Andrea Barca, interpretant concerts per a dos pianos de Bach a ciutats com Viena, Lucerna, Düsseldorf i Hamburg.
La seva discografia, que ja suma set enregistraments, abasta des de repertori per a piano sol fins a concerts per a piano i orquestra, amb obres de J.S. Bach, Charles Valentin Alkan i Anton Rubinstein. El seu enregistrament del Clavecí ben temperat, llibre 1 va rebre el Premi de la Crítica Discogràfica Alemanya el 2022, reconeixement que també ha obtingut el seu disc de música de cambra Morgenwind, amb el Trio Joolaee, publicat el 2025.
Apassionada també per la música de cambra i per la creació intercultural, l’any 2022 va fundar el Trio Joolaee amb Misagh Joolaee (kamancheh) i Sebastian Flaig (percussió), amb el qual ha actuat en festivals com el Rudolstadt, el Festival de Schleswig-Holstein, el Sendesaal de Bremen i el Heidelberger Frühling.
Compagina la seva activitat com a concertista amb una vocació docent destacada. Entre 2015 i 2019 va ser professora a la Universitat de Música, Teatre i Mitjans de Hannover, i des del 2020 és assistent de Sir András Schiff a la Barenboim-Said Academy de Berlín.
També et pot interessar...
Palau Bach
Dimarts, 12.04.22 - 19 h
Sala de ConcertsCollegium Vocale Gent
Philippe Herreweghe, directorJ. S. Bach: Passió segons sant Mateu, BWV 244
Preus: de 35 a 120 €
Palau Bach
Diumenge, 24.04.22 - 11 h
Sala de ConcertsJuan de la Rubia, orgue
Solistes de la Salvat Beca Bach
Cor de Cambra del Palau de la Música Catalana (Simon Halsey, director atístic)
Orquestra Barroca Catalana
Xavier Puig, directorJ. S. Bach: Passió segons sant Joan
Preus: de 30 a 45 €
Palau Piano
Dijous, 02.06.2022 - 20 h
Sala de ConcertsArcadi Volodos, piano
Programa per determinar
Preus: de 30 a 60 €
Col·laboradors
Armand Basi – Ascensors Jordà – Bagués-Marsiera Joiers – Balot Restauració – Caixa Enginyers – Calaf Grup – CECOT – Colonial – Fundació Antigues Caixes Catalanes - BBVA – Fundació Castell de Peralada – Fundació Metalquimia – Gómez-Acebo & Pombo – Helvetia Compañía Suiza S.A. de Seguros y Reaseguros – Illy – Quadis – Saba Infraestructures, S.A. – Saret de Vuyst Travel – Scasi Soluciones de Impresión S.L. – Soler Cabot – Veolia Serveis Catalunya –Benefactors d'Honor
Mariona Carulla Font – M. Dolors i Francesc – Pere Grau Vacarisas – María José Lavin Guitart – Mª. del Carmen Pous Guardia – Daniela Turco – Joaquim Uriach i Torelló –Benefactors Principals
Elvira Abril – Eulàlia Alari Ballart – Pere Armadàs Bosch – Rosamaria Artigas i Costajussà – Professor Rafael I. Barraquer Compte – Francesc Xavier Carbonell Castellón – Lluís Carulla Font – Joaquim Coello Brufau – Josep Colomer Viure – Josep Daniel i Lluïsa Fornos – Isabel Esteve Cruella – Casimiro Gracia Abian – Jordi Gual i Solé – Ramón Poch Segura – Juan Eusebio Pujol Chimeno – Juan Manuel Soler Pujol – Joan Uriach Marsal – Manel Vallet Garriga –Benefactors
Maria Victoria de Alós Martín – Mahala Alzamora Figueras-Dotti – Zacaries Benamiar – Gemma Borràs i Llorens – Jordi Capdevila i Pons – David Carrasco Chiva – Oriol Coll – Rolando Correa – Elvira Gaspar Farreras – Pablo Giménez-Salinas Framis – Maite González Rodríguez – Irene Hidalgo de Vizcarrondo – Pepita Izquierdo Giralt – Immaculada Juncosa – Joan Oller i Cuartero – Rafael Pous Andrés – Inés Pujol Agenjo – Pepe Pujol Agenjo – Toni Pujol Agenjo – Carla Sanfeliu – Josep Ll. Sanfeliu – Marc Sanfeliu – Elina Selin – Jordi Simó Sanahuja – M. Dolors Sobrequés i Callicó – Salvador Viñas Amat –