• Schaghajegh Nosrati
    Partites per a piano de Bach

    Palau Bach

    Dijous, 7 d'abril de 2022 – 20 h

    Sala de Concerts

  • Amb la col·laboració de:

    • image/svg+xml
    • image/svg+xml
    • image/svg+xml
    • Logo nou Inaem

    Membre de:

    • image/svg+xml
  • Programa

    Schaghajegh Nosrati, piano


    I

    Johann Sebastian Bach (1685-1750)
    Integral de les Partites per a teclat, BWV 825-830

    Partita núm. 1, en Si bemoll major, BWV 825

    Praeludium, Allemande, Courante, Sarabande, Menuet I, Menuet II, Gigue

    Partita núm. 2, en Do menor, BWV 826

    Sinfonia, Allemande, Courante, Sarabande,  Rondeau, Capriccio

    Partita núm 3, en La menor, BWV 827

    Fantasia, Allemande, Courante, Sarabande,  Burlesca, Scherzo, Gigue

    Partita núm. 4, en Re major, BWV 828

    Overture, Allemande, Courante, Aria, Sarabande, Menuet, Gigue

    II

    Partita núm. 5, en Sol major, BWV 829

    Praeambulum, Allemande, Courante, Sarabande, Tempo di Minuetto, Passepied, Gigue

    Partita núm. 6, en Mi menor, BWV 830

    Toccata, Allemande, Courente, Air, Sarabande, Tempo di  Gavotta, Gigue

     

    Durada aproximada del concert: primera part 90 minuts; pausa 15 minuts; segona part 52 minuts

    #clàssics #jovestalents

  • Poema

    Etíop

    Hi ha una música que només tu sents.
    Hi ha una mística que et parla.

    El desert escup
    una cabra florida
    que sap on va.

    Segueix el nen invisible.
    el dels safirs als canells.

    Es trobaran al bell mig d’un oasi
    i trepitjaran uns noms
    que es faran seus.

    Si avancen inconscients
    deu ser per alguna cosa.

    No dubteu tant.
    Tot és tou.
    També el mineral que crida.

    Anna Gual
    Símbol 47
    (2015)

  • 20220330 Anunci Generic DESKTOP
  • Comentari

    Al voltant del 1725 Johann Sebastian Bach es trobava al zenit de la seva carrera com a compositor. Dos anys abans s’havia establert a Leipzig, on havia estat nomenat Thomaskantor i director musical de les principals esglésies de la ciutat, càrrec que comportava proveir setmanalment de música sacra els oficis i en funció del qual crearia el seu monumental corpus de Cantates religioses. I va ser en aquest mateix període que Bach també inicià la composició dels seus Clavier-Übung (Exercicis per a teclat), un conjunt d’obres per a clavicèmbal i orgue que es van publicar, dividides en quatre parts, entre el 1731 i el 1742. La primera col·lecció van ser les Sis Partites, BWV 825-830, i la darrera, les cèlebres Variacions Goldberg. Es creu que Bach va concebre aquest Clavier-Übung com un homenatge al seu predecessor com a Kantor de Leipzig, Johann Kunau, autor de dues publicacions semblants.

    Escrites entre el 1726 i el 1730, les Sis Partites constitueixen, per altra banda, l’últim grup del conjunt de divuit Suites per a teclat de Bach, després de les sis Suites angleses, BWV 806-811 (1715, possiblement) i les sis Suites franceses, BWV 812-817 (1722-1725). Però a diferència de les seves predecessores, les Partites són molt més exigents des del punt de vista interpretatiu, tot i que també gaudeixen d’una major llibertat estructural.

    Cadascuna d’aquestes partitures extraordinàries, absolut cim del gènere, està formada per sis o set moviments que inclouen les quatre danses habituals en una suite –“Allemande”, “Courante”, “Sarabande” i “Gigue”–, entre les quals s’intercalen altres peces addicionals. Cada Partita, a més, està precedida per un elaborat moviment d’obertura: “Praeludium”, “Sinfonia”, “Fantasia”, “Overture”, “Praeambulum” i “Toccata”, respectivament.

    Cada Partita constitueix, en si mateixa, un univers sonor de bellesa indescriptible, un microcosmos musical que ens transporta per diferents estats anímics d’una pàgina a l’altra i d’un moviment al següent. La Partita núm. 1 és la més breu i senzilla i l’única a l’abast d’un intèrpret ocasional, com sembla suggerir el títol que les encapçala. A la Segona, imbuïda d’un clima de misteri i passió, Bach afegeix un “Rondeau” i un “Capriccio” elaborat que substitueix la “Gigue” final, mentre que la Tercera, oberta per una “Fantasia” contrapuntística, inclou una “Burlesca” i un “Scherzo”. La Quarta és, juntament amb la Sisena, la més llarga de la col·lecció i s’obre amb una “Overture” fugada de gran dificultat tècnica, i hi sobresurt la bellíssima i etèria “Allemande”. La Partita núm. 5 esdevé la més lluminosa i alegre del conjunt i inclou dues danses d’origen francès, un “Tempo di Menuetto” i un vigorós “Passepied”. La sèrie es tanca amb la peça més complexa i dramàtica. De caràcter ombrívol, la Partita núm. 6 porta al seu límit els recursos tècnics i expressius de l’instrument, en particular en la “Gigue” final, de gran complexitat rítmica.

    L’any 1802, Johann Nikolaus Forkel, primer biògraf de Bach, deixà constància que les Partites “van fer molt de soroll en el món musical de la seva època. Mai abans s’havien vist i sentit composicions tan excel·lents per al clavicèmbal”.

    Ana María Dávila, periodista musical

  • Biografia

    Schaghajegh Nosrati, piano

    Poster Schaghajegh Nosrati

    Va néixer a Bochum l’any 1989. S’ha donat a conèixer com una músic extremadament versàtil que es va poder establir com a concertista els primers anys gràcies a la seva reputació excel·lent com a intèrpret de la música de Bach. El seu avenç internacional es va produir l’any 2014 com a guanyadora del Concurs Internacional Bach de Leipzig i, sobretot, gràcies a la seva col·laboració musical creixent amb Sir András Schiff, que en va lloar una “claredat, puresa i maduresa sorprenents”, així com la comprensió musical que hi associa quan ella interpreta Bach.

    Després de molts anys de treballar amb Rainer M. Klaas, Schaghajegh Nosrati va ser admesa a la Universitat de Música, Drama i Mitjans de Comunicació de Hannover com a jove estudiant d’Einar Steen-Nökleberg. Va completar el seu màster amb Christopher Oakden el 2015 i el seu diploma d’artista amb Ewa Kupiec el 2017. Va completar un altre diploma d’artista el 2020 com a estudiant de Sir András Schiff a la Barenboim-Said Academy de Berlín. Robert Levin, Murray Perahia i Daniel Barenboim li han donat més inspiració artística.

    Entre el 1998 i el 2018 va actuar com a convidada a festivals internacionals de música, com el Festival International Echternach, Schumannfest de Düsseldorf i Menuhin Festival de Gstaad. Han ofert actuacions a l’Alte Oper de Frankfurt, NDR Kleine Sendesaal de Hannover, Gewandhaus de Leipzig, Anneliese Brost Musikforum Ruhr de Bochum, Beethovenhaus de Bonn, Palais des Beaux Arts de Brussel·les, Tonhalle de Zuric, 92nd Street Y de Nova York, Palau de la Música Catalana, així com a la Berliner Philharmonie (amb la Mitteldeutsches Kammerorchester, Deutsches Kammerorchester de Berlín i Bochumer Symphoniker).

    El 2017 va fer la primera gira de concerts a la Xina, incloent-hi actuacions de debut a Xangai i Pequín.

    A més, va ser convidada a fer una gira de concerts amb Sir András Schiff i Capella Andrea Barca el 2018 amb actuacions a Dortmund (Konzerthaus), Düsseldorf (Tonhalle), Luxemburg (Philharmonie), Brussel·les (Palais des Beaux Arts), Viena (Musikverein). Baden-Baden (Festspielhaus), Salzburg (Stiftung Mozarteum), Bratislava (Philharmonic Concert Hall), Lucerna (KKL) i Hamburg (Elbphilharmonie).

    El 2019 va pujar a l’escenari de la Pierre Boulez Saal de Berlín substituint Radu Lupu, que va haver de retirar-se del recital per malaltia.

    Nosrati ha publicat dos CD molt aclamats amb el segell alemany Genuin Classics. El 2015 va gravar l’àlbum debut amb L’art de la fuga de J. S. Bach. El seu segon àlbum (tardor del 2017) inclou els Concerts per a piano, BWV 1052-1054 de Bach interpretats amb la Deutsches Kammerorchester de Berlín. L’octubre del 2019 el segell alemany CAvi Music va publicar el tercer CD de la pianista, amb una selecció d’obres per a piano solista, com Concerto pour piano seul de Charles Valentin Alkan, entre d’altres.

    Després d’haver treballat com a professora a la Universitat de Música, Drama i Mitjans de Comunicació de Hannover del 2015 al 2019, va esdevenir membre de la Barenboim-Said Academy de Berlín el 2020 com a assistent de professor de Sir András Schiff.

  • També et pot interessar...

    Palau Bach
    Dimarts, 12.04.22 - 19 h
    Sala de Concerts

    Collegium Vocale Gent
    Philippe Herreweghe, director

    J. S. Bach: Passió segons sant Mateu, BWV 244

    Preus: de 35 a 120 €

    Palau Bach
    Diumenge, 24.04.22 - 11 h
    Sala de Concerts

    Juan de la Rubia, orgue
    Solistes de la Salvat Beca Bach
    Cor de Cambra del Palau de la Música Catalana (Simon Halsey, director atístic)
    Orquestra Barroca Catalana
    Xavier Puig, director

    J. S. Bach: Passió segons sant Joan

    Preus: de 30 a 45 €

    Palau Piano
    Dijous, 02.06.2022 - 20 h
    Sala de Concerts

    Arcadi Volodos, piano

    Programa per determinar

    Preus: de 30 a 60 €

  • Mecenes d'Honor

    Mecenes Protectors

    Mitjans Col·laboradors

    Amics Benefactors

    Benefactors Palau XXI

Índex