Jaeden Izik-Dzurko
̶ Montsalvatge, Ravel, Fàbregas, Skriabin, Schumann i Fernández-Barrero
Estiu al Palau
Dimecres, 30 d'agost de 2023 – 20 h
Sala de Concerts
Compromís amb el medi ambient:
Amb la col·laboració de:
Membre de:
Programa
Jaeden Izik-Dzurko, piano
(guanyador del Concurs Internacional de Música Maria Canals Barcelona 2022 i del Concurs Internacional de Piano de Santander Paloma O’Shea 2022)Xavier Montsalvatge (1912-2002)
“Ritmes” (dedicat a Maria Canals), de Quatre diàlegs amb el pianoMarcos Fernández-Barrero (1984)
Fuga city (obra d’encàrrec del Concurs Internacional de Música Maria Canals Barcelona)Maurice Ravel (1875-1937)
Alborada del graciosoElisenda Fàbregas (1955)
Somnis radiants (obra dedicada a Jaeden Izik-Dzurko i estrenada al Festival de Piano de Ruhr el passat mes de juny)Aleksandr Skriabin (1872-1915)
Sonata núm. 4, en Fa sostingut major, op. 30I. Andante
II. Prestissimo volandoRobert Schumann (1810-1856)
Sonata núm. 1, en Fa sostingut menor, op. 11I. Introduzione: un poco Adagio – Allegro vivace
II. Aria
III. Scherzo: Allegrissimo - Intermezzo: Lento
IV. Finale: Allegro un poco maestoso
Aquest concert té una durada de 70 minuts sense pausa.
La durada del concert és aproximada.
Concert enregistrat per Catalunya Música.#piano #patrimonicatalà #jovestalents #contemporània
Poema
postal
disposar el teló de fons, el cel.
engegar la maquinària, el món.
inclinar la voluntat cap al gest, el drama.
revinclar-se a la butaca, els llibres.
respirar fondo, pensar que no hi ets.
i veure-t’hi cada dia, sota la contenció del cel.
Eduard Escoffet
Menys i tot (LaBreu Edicions, 2017)Comentari
El 10 de novembre de 1942 la pianista Maria Canals va protagonitzar el seu primer recital en solitari al Palau de la Música Catalana. Al programa hi havia “Ritmes”, obra d’un jove compositor, Xavier Montsalvatge, que la intèrpret oferia en qualitat d’estrena absoluta, igual que unes altres dues partitures. Ara, vuitanta anys després, “Ritmes” esdevé la carta de presentació del guanyador de l’edició 2022 del Concurs Internacional de Música que fundà la mateixa Maria Canals. Tanmateix, ambdós programes, el del 1942 i el d’avui, comparteixen una atenció especial a la música catalana del seu temps i a un repertori pianístic a l’abast només dels grans virtuosos.
Així, després de la peça de Montsalvatge, que avança el període antillanista del compositor i que, una dècada més tard, serviria de base per al quart moviment del seu cèlebre Cuarteto indiano, assistim a l’estrena de Fuga city de Marcos Fernández-Barrero. L’obra, un encàrrec del Concurs Maria Canals, ret homenatge a la tradició pianística catalana, i en particular a “Ritmes”, de la qual recrea el motiu principal. Inspirada per l’energia de la ciutat de Barcelona, la música vol reflectir l’estat permanent de moviment, tan dinàmic i canviant que caracteritza la capital catalana.
També de recentíssima factura –i estrena a Catalunya– és Somnis radiants, de la compositora Elisenda Fàbregas. Dedicada a Jaeden Izik-Dzurko, que la presentà al Festival de Piano del Ruhr el 14 de juny passat, és una obra plena d’energia i brillantor. D’una gran exigència tècnica, segueix una línia molt melòdica, amb canvis constants de tonalitats i harmonies no funcionals, i amb la qual l’autora vol descriure, “sentiments reals de calidesa i lluminositat que emanen d’un món flotant i oníric”.
Entre l’una i l’altra obres sentirem l’Alborada del gracioso de Maurice Ravel, una de les primeres obres d’indiscutible accent espanyol del compositor, nascut a prop de la frontera pirinenca i amb arrels maternes basques. Escrita el 1905, és la quarta part del cicle pianístic Miroirs, estrenat a París pel pianista lleidatà Ricard Viñes –de qui Maria Canals va ser deixebla– el 6 de gener de 1906. Amb notes ràpides i repetitives, representa tot un desafiament per als intèrprets i el mateix Ravel s’encarregà d’orquestrar-la el 1918.
Del rus Aleksandr Skriabin ens arriba la Sonata núm. 4, en Fa sostingut major, op. 30. D’una durada breu, consta només de dos moviments. L’expressivitat tranquil·la de l’“Andante”, basat en un únic tema, contrasta amb el caràcter festiu del segon, “Prestissimo volando”. Composta el 1903 en un estil postromàntic, va marcar l’inici d’un nou camí d’exploració harmònica per al compositor. El recital finalitza amb la Sonata núm. 1, en Fa sostingut menor, op. 11 de Robert Schumann. Escrita entre el 1833 i el 1835 i dedicada a la seva futura esposa, Clara Wieck, sovint s’ha descrit com la menys convencional de les tres Sonates per a piano del compositor. Consta de quatre moviments, el segon dels quals, anomenat “Aria”, es basa en un lied anterior seu, i tota l’obra, segons el mateix Schumann, no és res més que “un crit del meu cor” a la seva estimada Clara.
Ana María Dávila, periodista musical
Biografia
Biografia
© Concurs Maria Canals
© Concurs Maria Canals
Jaeden Izik-Dzurko, piano
Nascut el 1999 a Salmon Arm (a la Colúmbia Britànica, al Canadà), està guanyant-se ràpidament una reputació com a artista jove. Tant el públic com els directors i compositors amb qui col·labora li reconeixen la capacitat de comunicació i el caràcter reflexiu de les interpretacions.
Va guanyar el primer premi, el premi del públic Canon i el premi al millor intèrpret de música de cambra del XX Concurs Internacional de Piano de Santander Paloma O’Shea el 2022. El mateix any també va guanyar el primer premi dels concursos internacionals de Hilton Head i Maria Canals. També ha estat guardonat amb el gran premi del Concurs Nacional de la Federació de Festivals de Música Canadencs i va ser premiat al Concurs de Beques Gina Bachauer de Juilliard i al Concurs Internacional de Piano de Cochran.
Es va llicenciar en música a la Juilliard School amb Yoheved Kaplinsky. Actualment estudia amb Corey Hamm a la University of British Columbia. Recitalista experimentat, ja ha organitzat i presentat nombrosos recitals en solitari a favor de projectes socials locals i d’organitzacions humanitàries internacionals. Ha col·laborat amb instrumentistes, cantants i conjunts de cambra canadencs i internacionals, i ha actuat am la Philharmonic Orchestra de Calgary, Symphony Orchestra de Hilton Head, Symphony Orchestra d’Okanagan, Symphony de Kamloops, Jove Orquestra Nacional de Catalunya, Lions Gate Sinfonia i Orquesta Sinfónica de RTVE.
Els seus enregistraments s’ha emès a nivel nacional i internacional per la CBC al Canadà, l’emissora WQXR als Estats Units i a Espanya mitjaçant TVE i RTVE.
És un defensor apassionat de la composició canadenca i ha estat lloat per les interpretacions aprofudides que n’ha ofert. El 2017, amb motiu dels cent cinquanta anys del Canadà, va presentar amb molt d’èxit un recital d’obres escrites només per compositors canadencs. La seva interpretació del Concert romàntic per a piano d’Ernst Schneider amb la Symphony Orchestra d’Okanagan va ser enregistrada en directe el 2019 i va aparèixer publicada pel segell Canadian Soundscapes el 2022. Jaeden Izik-Dzurko està agraït al suport rebut del BC Arts Council.
La seva temporada 2022-23 inclou presentacions en solitari a Essen, Jerez, Munic, París, Tenerife, al Wigmore Hall de Londres, Sala Weill del Carnegie Hall de Nova York, Auditorio Nacional de Madrid i ara al Palau de la Música Catalana.
La temporada vinent debutarà com a solista amb les orquestres simfòniques de Bilbao, Tenerife i amb la Real Orquesta Sinfónica de Sevilla, i també actuarà amb la de Hilton Head i d’Okanagan al Canadà.
També et pot interessar...
Petit Palau Cambra
Dimarts, 19.09.23 – 19.30 h
Petit PalauMariona Camats, violoncel
Eudald Buch, pianoJ. S. Bach: Nun komm, der Heiden Heiland, BWV 659
J. S. Bach: Sonata per a viola de gamba núm. 3, en Sol menor, BWV 1029
J. Brahms: Sonata per a violoncel i piano núm. 2, en Fa major, op. 99
J. Garreta: Sonata per a violoncel i pianoPreu: 15 euros
Col·laboradors
Armand Basi – Bagués-Marsiera Joiers – Balot Restauració – Cardoner Grup – CECOT – Col·legi d'Enginyers de Camins, Canals i Ports – Eurofirms Group – Fundació Abertis – Fundació Antigues Caixes Catalanes - BBVA – Fundació Caixa d'Enginyers – Fundació Castell de Peralada – Fundació Metalquimia – Gómez-Acebo & Pombo – Helvetia Compañía Suiza S.A. de Seguros y Reaseguros – Illy – Laboratorio Reig Jofre – La Fageda – Quadis – Saba Infraestructures, S.A. – Saret de Vuyst Travel – Scasi Soluciones de Impresión S.L. – Soler Cabot – Colonial – Veolia Serveis Catalunya –Benefactors d'Honor
Mariona Carulla Font – Mª Dolors i Francesc – Pere Grau Vacarisas – Mª. del Carmen Pous Guardia – Joaquim Uriach i Torelló –Benefactors Principals
Elvira Abril – Eulàlia Alari Ballart – Pere Armadàs Bosch – Rosamaria Artigas i Costajussà – Professor Rafael I. Barraquer Compte – Francesc Xavier Carbonell Castellón – Lluís Carulla Font – Josep Colomer Maronas – Josep Daniel i Lluïsa Fornos – Isabel Esteve Cruella – Jordi Gual i Solé – María José Lavin Guitart – Ramón Poch Segura – Juan Manuel Soler Pujol – Daniela Turco – Joan Uriach Marsal – Manel Vallet Garriga –Benefactors
Maria Victoria de Alós Martín – Mahala Alzamora Figueras-Dotti – Zacaries Benamiar – Gemma Borràs i Llorens – Elvira Gaspar Farreras – Pablo Giménez-Salinas Framis – Maite González Rodríguez – Pepita Izquierdo Giralt – Inés Pujol Agenjo – Pepe Pujol Agenjo – Toni Pujol Agenjo – Jordi Simó Sanahuja – Salvador Viñas Amat –
Jaeden Izik-Dzurko
̶ Montsalvatge, Ravel, Fàbregas, Skriabin, Schumann i Fernández-Barrero
Estiu al Palau
Dimecres, 30 d'agost de 2023 – 20 h
Sala de Concerts
Compromís amb el medi ambient:
Amb la col·laboració de:
Membre de:
Programa
Jaeden Izik-Dzurko, piano
(guanyador del Concurs Internacional de Música Maria Canals Barcelona 2022 i del Concurs Internacional de Piano de Santander Paloma O’Shea 2022)Xavier Montsalvatge (1912-2002)
“Ritmes” (dedicat a Maria Canals), de Quatre diàlegs amb el pianoMarcos Fernández-Barrero (1984)
Fuga city (obra d’encàrrec del Concurs Internacional de Música Maria Canals Barcelona)Maurice Ravel (1875-1937)
Alborada del graciosoElisenda Fàbregas (1955)
Somnis radiants (obra dedicada a Jaeden Izik-Dzurko i estrenada al Festival de Piano de Ruhr el passat mes de juny)Aleksandr Skriabin (1872-1915)
Sonata núm. 4, en Fa sostingut major, op. 30I. Andante
II. Prestissimo volandoRobert Schumann (1810-1856)
Sonata núm. 1, en Fa sostingut menor, op. 11I. Introduzione: un poco Adagio – Allegro vivace
II. Aria
III. Scherzo: Allegrissimo - Intermezzo: Lento
IV. Finale: Allegro un poco maestoso
Aquest concert té una durada de 70 minuts sense pausa.
La durada del concert és aproximada.
Concert enregistrat per Catalunya Música.#piano #patrimonicatalà #jovestalents #contemporània
Poema
postal
disposar el teló de fons, el cel.
engegar la maquinària, el món.
inclinar la voluntat cap al gest, el drama.
revinclar-se a la butaca, els llibres.
respirar fondo, pensar que no hi ets.
i veure-t’hi cada dia, sota la contenció del cel.
Eduard Escoffet
Menys i tot (LaBreu Edicions, 2017)Comentari
El 10 de novembre de 1942 la pianista Maria Canals va protagonitzar el seu primer recital en solitari al Palau de la Música Catalana. Al programa hi havia “Ritmes”, obra d’un jove compositor, Xavier Montsalvatge, que la intèrpret oferia en qualitat d’estrena absoluta, igual que unes altres dues partitures. Ara, vuitanta anys després, “Ritmes” esdevé la carta de presentació del guanyador de l’edició 2022 del Concurs Internacional de Música que fundà la mateixa Maria Canals. Tanmateix, ambdós programes, el del 1942 i el d’avui, comparteixen una atenció especial a la música catalana del seu temps i a un repertori pianístic a l’abast només dels grans virtuosos.
Així, després de la peça de Montsalvatge, que avança el període antillanista del compositor i que, una dècada més tard, serviria de base per al quart moviment del seu cèlebre Cuarteto indiano, assistim a l’estrena de Fuga city de Marcos Fernández-Barrero. L’obra, un encàrrec del Concurs Maria Canals, ret homenatge a la tradició pianística catalana, i en particular a “Ritmes”, de la qual recrea el motiu principal. Inspirada per l’energia de la ciutat de Barcelona, la música vol reflectir l’estat permanent de moviment, tan dinàmic i canviant que caracteritza la capital catalana.
També de recentíssima factura –i estrena a Catalunya– és Somnis radiants, de la compositora Elisenda Fàbregas. Dedicada a Jaeden Izik-Dzurko, que la presentà al Festival de Piano del Ruhr el 14 de juny passat, és una obra plena d’energia i brillantor. D’una gran exigència tècnica, segueix una línia molt melòdica, amb canvis constants de tonalitats i harmonies no funcionals, i amb la qual l’autora vol descriure, “sentiments reals de calidesa i lluminositat que emanen d’un món flotant i oníric”.
Entre l’una i l’altra obres sentirem l’Alborada del gracioso de Maurice Ravel, una de les primeres obres d’indiscutible accent espanyol del compositor, nascut a prop de la frontera pirinenca i amb arrels maternes basques. Escrita el 1905, és la quarta part del cicle pianístic Miroirs, estrenat a París pel pianista lleidatà Ricard Viñes –de qui Maria Canals va ser deixebla– el 6 de gener de 1906. Amb notes ràpides i repetitives, representa tot un desafiament per als intèrprets i el mateix Ravel s’encarregà d’orquestrar-la el 1918.
Del rus Aleksandr Skriabin ens arriba la Sonata núm. 4, en Fa sostingut major, op. 30. D’una durada breu, consta només de dos moviments. L’expressivitat tranquil·la de l’“Andante”, basat en un únic tema, contrasta amb el caràcter festiu del segon, “Prestissimo volando”. Composta el 1903 en un estil postromàntic, va marcar l’inici d’un nou camí d’exploració harmònica per al compositor. El recital finalitza amb la Sonata núm. 1, en Fa sostingut menor, op. 11 de Robert Schumann. Escrita entre el 1833 i el 1835 i dedicada a la seva futura esposa, Clara Wieck, sovint s’ha descrit com la menys convencional de les tres Sonates per a piano del compositor. Consta de quatre moviments, el segon dels quals, anomenat “Aria”, es basa en un lied anterior seu, i tota l’obra, segons el mateix Schumann, no és res més que “un crit del meu cor” a la seva estimada Clara.
Ana María Dávila, periodista musical
Biografia
Jaeden Izik-Dzurko, piano
© Concurs Maria Canals
Nascut el 1999 a Salmon Arm (a la Colúmbia Britànica, al Canadà), està guanyant-se ràpidament una reputació com a artista jove. Tant el públic com els directors i compositors amb qui col·labora li reconeixen la capacitat de comunicació i el caràcter reflexiu de les interpretacions.
Va guanyar el primer premi, el premi del públic Canon i el premi al millor intèrpret de música de cambra del XX Concurs Internacional de Piano de Santander Paloma O’Shea el 2022. El mateix any també va guanyar el primer premi dels concursos internacionals de Hilton Head i Maria Canals. També ha estat guardonat amb el gran premi del Concurs Nacional de la Federació de Festivals de Música Canadencs i va ser premiat al Concurs de Beques Gina Bachauer de Juilliard i al Concurs Internacional de Piano de Cochran.
Es va llicenciar en música a la Juilliard School amb Yoheved Kaplinsky. Actualment estudia amb Corey Hamm a la University of British Columbia. Recitalista experimentat, ja ha organitzat i presentat nombrosos recitals en solitari a favor de projectes socials locals i d’organitzacions humanitàries internacionals. Ha col·laborat amb instrumentistes, cantants i conjunts de cambra canadencs i internacionals, i ha actuat am la Philharmonic Orchestra de Calgary, Symphony Orchestra de Hilton Head, Symphony Orchestra d’Okanagan, Symphony de Kamloops, Jove Orquestra Nacional de Catalunya, Lions Gate Sinfonia i Orquesta Sinfónica de RTVE.
Els seus enregistraments s’ha emès a nivel nacional i internacional per la CBC al Canadà, l’emissora WQXR als Estats Units i a Espanya mitjaçant TVE i RTVE.
És un defensor apassionat de la composició canadenca i ha estat lloat per les interpretacions aprofudides que n’ha ofert. El 2017, amb motiu dels cent cinquanta anys del Canadà, va presentar amb molt d’èxit un recital d’obres escrites només per compositors canadencs. La seva interpretació del Concert romàntic per a piano d’Ernst Schneider amb la Symphony Orchestra d’Okanagan va ser enregistrada en directe el 2019 i va aparèixer publicada pel segell Canadian Soundscapes el 2022. Jaeden Izik-Dzurko està agraït al suport rebut del BC Arts Council.
La seva temporada 2022-23 inclou presentacions en solitari a Essen, Jerez, Munic, París, Tenerife, al Wigmore Hall de Londres, Sala Weill del Carnegie Hall de Nova York, Auditorio Nacional de Madrid i ara al Palau de la Música Catalana.
La temporada vinent debutarà com a solista amb les orquestres simfòniques de Bilbao, Tenerife i amb la Real Orquesta Sinfónica de Sevilla, i també actuarà amb la de Hilton Head i d’Okanagan al Canadà.
També et pot interessar...
Petit Palau Cambra
Dimarts, 19.09.23 – 19.30 h
Petit PalauMariona Camats, violoncel
Eudald Buch, pianoJ. S. Bach: Nun komm, der Heiden Heiland, BWV 659
J. S. Bach: Sonata per a viola de gamba núm. 3, en Sol menor, BWV 1029
J. Brahms: Sonata per a violoncel i piano núm. 2, en Fa major, op. 99
J. Garreta: Sonata per a violoncel i pianoPreu: 15 euros
Col·laboradors
Armand Basi – Bagués-Marsiera Joiers – Balot Restauració – Cardoner Grup – CECOT – Col·legi d'Enginyers de Camins, Canals i Ports – Eurofirms Group – Fundació Abertis – Fundació Antigues Caixes Catalanes - BBVA – Fundació Caixa d'Enginyers – Fundació Castell de Peralada – Fundació Metalquimia – Gómez-Acebo & Pombo – Helvetia Compañía Suiza S.A. de Seguros y Reaseguros – Illy – Laboratorio Reig Jofre – La Fageda – Quadis – Saba Infraestructures, S.A. – Saret de Vuyst Travel – Scasi Soluciones de Impresión S.L. – Soler Cabot – Colonial – Veolia Serveis Catalunya –Benefactors d'Honor
Mariona Carulla Font – Mª Dolors i Francesc – Pere Grau Vacarisas – Mª. del Carmen Pous Guardia – Joaquim Uriach i Torelló –Benefactors Principals
Elvira Abril – Eulàlia Alari Ballart – Pere Armadàs Bosch – Rosamaria Artigas i Costajussà – Professor Rafael I. Barraquer Compte – Francesc Xavier Carbonell Castellón – Lluís Carulla Font – Josep Colomer Maronas – Josep Daniel i Lluïsa Fornos – Isabel Esteve Cruella – Jordi Gual i Solé – María José Lavin Guitart – Ramón Poch Segura – Juan Manuel Soler Pujol – Daniela Turco – Joan Uriach Marsal – Manel Vallet Garriga –Benefactors
Maria Victoria de Alós Martín – Mahala Alzamora Figueras-Dotti – Zacaries Benamiar – Gemma Borràs i Llorens – Elvira Gaspar Farreras – Pablo Giménez-Salinas Framis – Maite González Rodríguez – Pepita Izquierdo Giralt – Inés Pujol Agenjo – Pepe Pujol Agenjo – Toni Pujol Agenjo – Jordi Simó Sanahuja – Salvador Viñas Amat –