Lluís Rodríguez-Salvà
—Homenatge a Ricard ViñesPalau Piano
Dijous, 18 de setembre de 2025 – 20 h
Sala de Concerts
Compromís amb el medi ambient:
Amb la col·laboració de:
Membre de:
Programa
Lluís Rodríguez-Salvà, piano
Maurice Ravel (1875-1937)
Menuet antique, M. 7
“Oiseaux tristes”, de Miroirs, M. 43/2
Jeux d’eau, M. 30
Pavane pour une infante défunte, M. 19Claude Debussy (1862-1918)
“Reflets dans l’eau”, d’Images I, CD 105/1
“Poissons d’or”, d’Images II, CD 120/3
“La cathédrale engloutie”, de Préludes I, CD 125/10Módest Mussorgski (1839-1881)
Quadres d’una exposició, IMM 50I. Gnoms
II. El vell castell
III. Tulleries
IV. Bydlo
V. Ballet dels pollets a l’ou
VI. Samuel Goldenberg i Schmuyle
VII. El mercat de Llemotges
VIII. Catacumbes
IX. La cabana sobre potes de gallina (Baba-Iaga)
X. La gran porta de KíivDurada del concert:
Primera part, 40 minuts | pausa de 15 minuts | Segona part, 35 minuts.
La durada del concert és aproximada.Concert enregistrat per Catalunya Música
#piano #aniversarisPoema
Comentari
Enguany commemorem el 150è aniversari del naixement del pianista lleidatà Ricard Viñes i Roda (1875-1943), una figura cabdal en la història de la interpretació pianística del segle XX i un veritable catalitzador de les avantguardes musicals europees. Instal·lat a París des de ben jove, es va integrar plenament als cercles artístics de la ciutat i va establir vincles estrets amb poetes, pintors i compositors, com Ravel i Debussy, amb qui compartia una inquietud comuna: la recerca d’una nova sonoritat per al piano.
El concert que ofereix avui Lluís Rodríguez-Salvà és un homenatge a Ricard Viñes a través d’obres que ell mateix va estrenar, interpretar o rebre en dedicatòria. Amb Maurice Ravel, amb qui compartí formació al Conservatori de París, mantingué una complicitat artística profunda. Viñes va estrenar Menuet antique (1898) i es convertí en un intèrpret privilegiat d’obres com Pavane pour une infante défunte (1899) –que el mateix Ravel definia com “una evocació a la pavana que podria haver dansat una princesa com la que va pintar Velázquez”– o Jeux d’eau (1901), un veritable exercici impressionista que imita el moviment de l’aigua. Ravel li dedicà “Oiseaux tristes” (1905), segon moviment de la suite Miroirs, on l’autor explora el silenci i el misteri d’un ocell solitari dins el bosc.
Amb Claude Debussy, la relació fou igualment intensa. El compositor no tan sols li confiava les seves noves obres en primícia, sinó que sovint el convidava a estrenar-les. “Reflets dans l’eau” (1905), del primer quadern d’Images, i “Poissons d’or” (1907), dedicada a Viñes, exemplifiquen la fascinació de Debussy per la llum, l’aigua i les formes en moviment. “La cathédrale engloutie” (1910), inclosa al primer quadern de Préludes, s’inspira en la llegenda bretona d’una catedral submergida que emergeix de les aigües en dies clars deixant sentir, de lluny, els cants litúrgics, l’orgue i les campanes.
Viñes també fou un pont entre cultures. Durant les seves gires per Rússia, descobrí el repertori d’autors eslaus i els incorporà als seus recitals. L’any 1905 presentà per primera vegada a París la suite Quadres d’una exposició de Mussorgski: una galeria sonora plena de color, humor i dramatisme que Viñes convertia en art viu.
Aquest programa és, doncs, un homenatge a un artista que va fer de l’escenari un espai de descobriment, un intèrpret que, com deia Jean Cocteau, no només interpretava, sinó que “explicava” la música.
Albert Fontelles-Ramonet, intèrpret i doctor en musicologia
Biografia
Biografia
Lluís Rodríguez-Salvà, piano
Pianista, pedagog, musicòleg, escriptor i activista cultural, és reconegut com una de les personalitats més integrals del panorama musical actual. La crítica especialitzada l’ha titllat d’artista seductor i l’ha alabat per les seves lectures delicioses i delicades de gran refinament expressiu, juntament amb la voluptuositat del seu so de majestàtica dimensió orquestral i desplegament virtuosístic magistral.
Format amb Luiz de Moura Castro al Conservatori Isaac Albéniz de Girona i amb María Jesús Crespo al Conservatori Superior Municipal de Música de Barcelona, després a la Manhattan School of Music de NovaYork, on cursà un Master Degree amb Byron Janis, i Miyoko Nakaya Lotto, obtenint el Harold Bauer Award, el premi més prestigiós atorgat per aquesta institució.
Ha gaudit del contacte i consell de figures com Alicia de Larrocha, Martha Argerich, Daniel Barenboim, Bruno Leonardo Gelber, Joaquín Achúcarro, Josep Colom, Ruth Laredo, Nina Svetlanova i Gavor Tákacs-Nagy. Ha rebut, entre altres, els primers premis dels concursos Frechilla-Zuloaga, Bergen Philharmonic, Heida Hermanns, El Primer Palau, Concurso Permanente de Juventudes Musicales de España, Ciutat de Carlet, Dora Zaslavsky Koch, Vilafranca del Penedès, New York Chopin Competition, Ciutat de Palmanyola, Joan Massià, L’Arjau, Ricard Viñes i Cincinnati.
Desenvolupa una intensa activitat interpretativa com a recitalista, solista amb orquestra, músic de cambra, acompanyant vocal i conferenciant, en una carrera que ja l’ha portat a Itàlia, Alemanya, França, Andorra, Suïssa, Holanda, Bèlgica, el Regne Unit, Romania, els Estats Units, l’Argentina, el Perú, el Japó, la Xina, Malàisia, el Marroc i Gabon, a més de tot el territori espanyol, on ha actuat a les més prestigioses sales: Teatro Monumental de Madrid, Teatro de la Maestranza de Sevilla, Palau de la Música de València, Auditori Miguel Delibes de Valladolid, i a Barcelonia a L’Auditori i el Palau de la Música, a més de debutar l’any 2004 al Carnegie Hall de Nova York.
S’ha presentat com a solista amb les orquestres OBC, RTVE, Sevilla, Castella i Lleó, Vallès, GIOrquestra, Filharmònica Ibèrica, MSM Symphony Orchestra, Bergen Philharmonic, Mar del Plata, San Juan i Banda Municipal de Barcelona, sota la batuta d’E. Oue, U. Mund, M. Atzmon, D. Gilbert, J. Semkow, A. Izmirliev, S. Brotons, F. Llongueres, J. Mora, A. Giménez Carreras i A. Posada.
També ha compartit escenari amb el violoncel·lista Lluís Claret i el trompista Philip Myers i ha actuat a festivals com els de Granada, Torroella de Montgrí, Cadaqués, Isola di San Giulio i Verbier.
Doctor cum laude en història de l’art i musicologia per la Universidad d’Oviedo, el seu interès investigador ha donat com a fruit l’edició crítica de les obres per a teclat de Pau Marsal (Tritó) i l’edició en curs dels escrits literaris d’Isaac Albéniz (Ficta). Ha impartit la docència als conservatoris superiors de música de l’Aragó (CSMA), Liceu de Barcelona i centre superior Musical Arts de Madrid, un bagatge que ha plasmat en el llibre Falsos mites del piano (Riurau). I és també un ferm defensor dels drets dels músics en qualitat de president de l’Associació Catalana d’Intèrprets de Música Clàssica (ACIMC), vocal de la Unión de Músicos Profesionales de España (UdM) i membre de la junta constituent de l’Acadèmia Catalana de la Música.
També et pot interessar...
Palau Piano
Dimecres, 08.10.25 – 20 h
Sala de ConcertsMozart, Schumann i Schubert
Christian Blackshaw, piano
W. A. Mozart: Sonata en Do menor, KV 457
R. Schumann: Fantasia en Do major, op. 17
F. Schubert: Sonata en Si bemoll major, D. 960Preus: 25 i 35 €
Col·laboradors
Armand Basi – Ascensors Jordà – Bagués-Marsiera Joiers – Balot Restauració – Caixa Enginyers – Calaf Grup – CECOT – Colonial – Fundació Antigues Caixes Catalanes - BBVA – Fundació Castell de Peralada – Fundació Metalquimia – Gómez-Acebo & Pombo – Helvetia Compañía Suiza S.A. de Seguros y Reaseguros – Illy – Quadis – Saba Infraestructures, S.A. – Saret de Vuyst Travel – Scasi Soluciones de Impresión S.L. – Soler Cabot – Veolia Serveis Catalunya –Benefactors d'Honor
Professor Rafael I. Barraquer Compte – Mariona Carulla Font – M. Dolors i Francesc – Pere Grau Vacarisas – María José Lavin Guitart – Marta Mora Raurich – Mª. del Carmen Pous Guardia – Daniela Turco – Joaquim Uriach i Torelló – Manel Vallet Garriga –Benefactors Principals
Elvira Abril – Eulàlia Alari Ballart – Pere Armadàs Bosch – Rosamaria Artigas i Costajussà – Núria Basi Moré – Francesc Xavier Carbonell Castellón – Lluís Carulla Font – Joaquim Coello Brufau – Josep Colomer Viure – Josep Daniel i Lluïsa Fornos – Isabel Esteve Cruella – Casimiro Gracia Abian – Jordi Gual i Solé – Ramón Poch Segura – Juan Eusebio Pujol Chimeno – Juan Manuel Soler Pujol – Joan Uriach Marsal –Benefactors
Maria Victoria de Alós Martín – Mahala Alzamora Figueras-Dotti – Zacaries Benamiar – Gemma Borràs i Llorens – Jordi Capdevila i Pons – David Carrasco Chiva – Oriol Coll – Rolando Correa – Elvira Gaspar Farreras – Pablo Giménez-Salinas Framis – Maite González Rodríguez – Irene Hidalgo de Vizcarrondo – Pepita Izquierdo Giralt – Immaculada Juncosa – Joan Oller i Cuartero – Rafael Pous Andrés – Inés Pujol Agenjo – Pepe Pujol Agenjo – Toni Pujol Agenjo – Carla Sanfeliu – Josep Ll. Sanfeliu – Marc Sanfeliu – Elina Selin – Jordi Simó Sanahuja – M. Dolors Sobrequés i Callicó – Salvador Viñas Amat –
Lluís Rodríguez-Salvà
—Homenatge a Ricard ViñesPalau Piano
Dijous, 18 de setembre de 2025 – 20 h
Sala de Concerts
Compromís amb el medi ambient:
Amb la col·laboració de:
Membre de:
Programa
Lluís Rodríguez-Salvà, piano
Maurice Ravel (1875-1937)
Menuet antique, M. 7
“Oiseaux tristes”, de Miroirs, M. 43/2
Jeux d’eau, M. 30
Pavane pour une infante défunte, M. 19Claude Debussy (1862-1918)
“Reflets dans l’eau”, d’Images I, CD 105/1
“Poissons d’or”, d’Images II, CD 120/3
“La cathédrale engloutie”, de Préludes I, CD 125/10Módest Mussorgski (1839-1881)
Quadres d’una exposició, IMM 50I. Gnoms
II. El vell castell
III. Tulleries
IV. Bydlo
V. Ballet dels pollets a l’ou
VI. Samuel Goldenberg i Schmuyle
VII. El mercat de Llemotges
VIII. Catacumbes
IX. La cabana sobre potes de gallina (Baba-Iaga)
X. La gran porta de KíivDurada del concert:
Primera part, 40 minuts | pausa de 15 minuts | Segona part, 35 minuts.
La durada del concert és aproximada.Concert enregistrat per Catalunya Música
#piano #aniversarisPoema
Comentari
Enguany commemorem el 150è aniversari del naixement del pianista lleidatà Ricard Viñes i Roda (1875-1943), una figura cabdal en la història de la interpretació pianística del segle XX i un veritable catalitzador de les avantguardes musicals europees. Instal·lat a París des de ben jove, es va integrar plenament als cercles artístics de la ciutat i va establir vincles estrets amb poetes, pintors i compositors, com Ravel i Debussy, amb qui compartia una inquietud comuna: la recerca d’una nova sonoritat per al piano.
El concert que ofereix avui Lluís Rodríguez-Salvà és un homenatge a Ricard Viñes a través d’obres que ell mateix va estrenar, interpretar o rebre en dedicatòria. Amb Maurice Ravel, amb qui compartí formació al Conservatori de París, mantingué una complicitat artística profunda. Viñes va estrenar Menuet antique (1898) i es convertí en un intèrpret privilegiat d’obres com Pavane pour une infante défunte (1899) –que el mateix Ravel definia com “una evocació a la pavana que podria haver dansat una princesa com la que va pintar Velázquez”– o Jeux d’eau (1901), un veritable exercici impressionista que imita el moviment de l’aigua. Ravel li dedicà “Oiseaux tristes” (1905), segon moviment de la suite Miroirs, on l’autor explora el silenci i el misteri d’un ocell solitari dins el bosc.
Amb Claude Debussy, la relació fou igualment intensa. El compositor no tan sols li confiava les seves noves obres en primícia, sinó que sovint el convidava a estrenar-les. “Reflets dans l’eau” (1905), del primer quadern d’Images, i “Poissons d’or” (1907), dedicada a Viñes, exemplifiquen la fascinació de Debussy per la llum, l’aigua i les formes en moviment. “La cathédrale engloutie” (1910), inclosa al primer quadern de Préludes, s’inspira en la llegenda bretona d’una catedral submergida que emergeix de les aigües en dies clars deixant sentir, de lluny, els cants litúrgics, l’orgue i les campanes.
Viñes també fou un pont entre cultures. Durant les seves gires per Rússia, descobrí el repertori d’autors eslaus i els incorporà als seus recitals. L’any 1905 presentà per primera vegada a París la suite Quadres d’una exposició de Mussorgski: una galeria sonora plena de color, humor i dramatisme que Viñes convertia en art viu.
Aquest programa és, doncs, un homenatge a un artista que va fer de l’escenari un espai de descobriment, un intèrpret que, com deia Jean Cocteau, no només interpretava, sinó que “explicava” la música.
Albert Fontelles-Ramonet, intèrpret i doctor en musicologia
Biografia
Lluís Rodríguez-Salvà, piano
Pianista, pedagog, musicòleg, escriptor i activista cultural, és reconegut com una de les personalitats més integrals del panorama musical actual. La crítica especialitzada l’ha titllat d’artista seductor i l’ha alabat per les seves lectures delicioses i delicades de gran refinament expressiu, juntament amb la voluptuositat del seu so de majestàtica dimensió orquestral i desplegament virtuosístic magistral.
Format amb Luiz de Moura Castro al Conservatori Isaac Albéniz de Girona i amb María Jesús Crespo al Conservatori Superior Municipal de Música de Barcelona, després a la Manhattan School of Music de NovaYork, on cursà un Master Degree amb Byron Janis, i Miyoko Nakaya Lotto, obtenint el Harold Bauer Award, el premi més prestigiós atorgat per aquesta institució.
Ha gaudit del contacte i consell de figures com Alicia de Larrocha, Martha Argerich, Daniel Barenboim, Bruno Leonardo Gelber, Joaquín Achúcarro, Josep Colom, Ruth Laredo, Nina Svetlanova i Gavor Tákacs-Nagy. Ha rebut, entre altres, els primers premis dels concursos Frechilla-Zuloaga, Bergen Philharmonic, Heida Hermanns, El Primer Palau, Concurso Permanente de Juventudes Musicales de España, Ciutat de Carlet, Dora Zaslavsky Koch, Vilafranca del Penedès, New York Chopin Competition, Ciutat de Palmanyola, Joan Massià, L’Arjau, Ricard Viñes i Cincinnati.
Desenvolupa una intensa activitat interpretativa com a recitalista, solista amb orquestra, músic de cambra, acompanyant vocal i conferenciant, en una carrera que ja l’ha portat a Itàlia, Alemanya, França, Andorra, Suïssa, Holanda, Bèlgica, el Regne Unit, Romania, els Estats Units, l’Argentina, el Perú, el Japó, la Xina, Malàisia, el Marroc i Gabon, a més de tot el territori espanyol, on ha actuat a les més prestigioses sales: Teatro Monumental de Madrid, Teatro de la Maestranza de Sevilla, Palau de la Música de València, Auditori Miguel Delibes de Valladolid, i a Barcelonia a L’Auditori i el Palau de la Música, a més de debutar l’any 2004 al Carnegie Hall de Nova York.
S’ha presentat com a solista amb les orquestres OBC, RTVE, Sevilla, Castella i Lleó, Vallès, GIOrquestra, Filharmònica Ibèrica, MSM Symphony Orchestra, Bergen Philharmonic, Mar del Plata, San Juan i Banda Municipal de Barcelona, sota la batuta d’E. Oue, U. Mund, M. Atzmon, D. Gilbert, J. Semkow, A. Izmirliev, S. Brotons, F. Llongueres, J. Mora, A. Giménez Carreras i A. Posada.
També ha compartit escenari amb el violoncel·lista Lluís Claret i el trompista Philip Myers i ha actuat a festivals com els de Granada, Torroella de Montgrí, Cadaqués, Isola di San Giulio i Verbier.
Doctor cum laude en història de l’art i musicologia per la Universidad d’Oviedo, el seu interès investigador ha donat com a fruit l’edició crítica de les obres per a teclat de Pau Marsal (Tritó) i l’edició en curs dels escrits literaris d’Isaac Albéniz (Ficta). Ha impartit la docència als conservatoris superiors de música de l’Aragó (CSMA), Liceu de Barcelona i centre superior Musical Arts de Madrid, un bagatge que ha plasmat en el llibre Falsos mites del piano (Riurau). I és també un ferm defensor dels drets dels músics en qualitat de president de l’Associació Catalana d’Intèrprets de Música Clàssica (ACIMC), vocal de la Unión de Músicos Profesionales de España (UdM) i membre de la junta constituent de l’Acadèmia Catalana de la Música.
També et pot interessar...
Palau Piano
Dimecres, 08.10.25 – 20 h
Sala de ConcertsMozart, Schumann i Schubert
Christian Blackshaw, piano
W. A. Mozart: Sonata en Do menor, KV 457
R. Schumann: Fantasia en Do major, op. 17
F. Schubert: Sonata en Si bemoll major, D. 960Preus: 25 i 35 €
Col·laboradors
Armand Basi – Ascensors Jordà – Bagués-Marsiera Joiers – Balot Restauració – Caixa Enginyers – Calaf Grup – CECOT – Colonial – Fundació Antigues Caixes Catalanes - BBVA – Fundació Castell de Peralada – Fundació Metalquimia – Gómez-Acebo & Pombo – Helvetia Compañía Suiza S.A. de Seguros y Reaseguros – Illy – Quadis – Saba Infraestructures, S.A. – Saret de Vuyst Travel – Scasi Soluciones de Impresión S.L. – Soler Cabot – Veolia Serveis Catalunya –Benefactors d'Honor
Professor Rafael I. Barraquer Compte – Mariona Carulla Font – M. Dolors i Francesc – Pere Grau Vacarisas – María José Lavin Guitart – Marta Mora Raurich – Mª. del Carmen Pous Guardia – Daniela Turco – Joaquim Uriach i Torelló – Manel Vallet Garriga –Benefactors Principals
Elvira Abril – Eulàlia Alari Ballart – Pere Armadàs Bosch – Rosamaria Artigas i Costajussà – Núria Basi Moré – Francesc Xavier Carbonell Castellón – Lluís Carulla Font – Joaquim Coello Brufau – Josep Colomer Viure – Josep Daniel i Lluïsa Fornos – Isabel Esteve Cruella – Casimiro Gracia Abian – Jordi Gual i Solé – Ramón Poch Segura – Juan Eusebio Pujol Chimeno – Juan Manuel Soler Pujol – Joan Uriach Marsal –Benefactors
Maria Victoria de Alós Martín – Mahala Alzamora Figueras-Dotti – Zacaries Benamiar – Gemma Borràs i Llorens – Jordi Capdevila i Pons – David Carrasco Chiva – Oriol Coll – Rolando Correa – Elvira Gaspar Farreras – Pablo Giménez-Salinas Framis – Maite González Rodríguez – Irene Hidalgo de Vizcarrondo – Pepita Izquierdo Giralt – Immaculada Juncosa – Joan Oller i Cuartero – Rafael Pous Andrés – Inés Pujol Agenjo – Pepe Pujol Agenjo – Toni Pujol Agenjo – Carla Sanfeliu – Josep Ll. Sanfeliu – Marc Sanfeliu – Elina Selin – Jordi Simó Sanahuja – M. Dolors Sobrequés i Callicó – Salvador Viñas Amat –