• Lluís Rodríguez-Salvà
    —Homenatge a Ricard Viñes

    Palau Piano

    Dijous, 18 de setembre de 2025 – 20 h

    Sala de Concerts

  • Compromís amb el medi ambient:

    • Logo EMAS - ES-CAT-000323
    • Logo AENOR - ISO 14001
    • Logo Biosphere

    Amb la col·laboració de:

    • image/svg+xml
    • image/svg+xml
    • image/svg+xml
    • Logo nou Inaem

    Membre de:

    • image/svg+xml
  • Programa

    Lluís Rodríguez-Salvàpiano


    Maurice Ravel (1875-1937)
    Menuet antique, M. 7
    “Oiseaux tristes”, de Miroirs, M. 43/2
    Jeux d’eau, M. 30
    Pavane pour une infante défunte, M. 19

    Claude Debussy (1862-1918)
    “Reflets dans l’eau”, d’Images I, CD 105/1
    “Poissons d’or”, d’Images II, CD 120/3
    “La cathédrale engloutie”, de Préludes I, CD 125/10

    Módest Mussorgski (1839-1881)
    Quadres d’una exposició, IMM 50

    I. Gnoms
    II. El vell castell
    III. Tulleries
    IV. Bydlo
    V. Ballet dels pollets a l’ou
    VI. Samuel Goldenberg i Schmuyle
    VII. El mercat de Llemotges
    VIII. Catacumbes
    IX. La cabana sobre potes de gallina (Baba-Iaga)    
    X. La gran porta de Kíiv

    Durada del concert:
    Primera part, 40 minuts | pausa de 15 minuts | Segona part, 35 minuts.
    La durada del concert és aproximada.

    Concert enregistrat per Catalunya Música
    #piano #aniversaris

  • Poema

  • Comentari

    Enguany commemorem el 150è aniversari del naixement del pianista lleidatà Ricard Viñes i Roda (1875-1943), una figura cabdal en la història de la interpretació pianística del segle XX i un veritable catalitzador de les avantguardes musicals europees. Instal·lat a París des de ben jove, es va integrar plenament als cercles artístics de la ciutat i va establir vincles estrets amb poetes, pintors i compositors, com Ravel i Debussy, amb qui compartia una inquietud comuna: la recerca d’una nova sonoritat per al piano.

    El concert que ofereix avui Lluís Rodríguez-Salvà és un homenatge a Ricard Viñes a través d’obres que ell mateix va estrenar, interpretar o rebre en dedicatòria. Amb Maurice Ravel, amb qui compartí formació al Conservatori de París, mantingué una complicitat artística profunda. Viñes va estrenar Menuet antique (1898) i es convertí en un intèrpret privilegiat d’obres com Pavane pour une infante défunte (1899) –que el mateix Ravel definia com “una evocació a la pavana que podria haver dansat una princesa com la que va pintar Velázquez”– o Jeux d’eau (1901), un veritable exercici impressionista que imita el moviment de l’aigua. Ravel li dedicà “Oiseaux tristes” (1905), segon moviment de la suite Miroirs, on l’autor explora el silenci i el misteri d’un ocell solitari dins el bosc.

    Amb Claude Debussy, la relació fou igualment intensa. El compositor no tan sols li confiava les seves noves obres en primícia, sinó que sovint el convidava a estrenar-les. “Reflets dans l’eau” (1905), del primer quadern d’Images, i “Poissons d’or” (1907), dedicada a Viñes, exemplifiquen la fascinació de Debussy per la llum, l’aigua i les formes en moviment. “La cathédrale engloutie” (1910), inclosa al primer quadern de Préludes, s’inspira en la llegenda bretona d’una catedral submergida que emergeix de les aigües en dies clars deixant sentir, de lluny, els cants litúrgics, l’orgue i les campanes.

    Viñes també fou un pont entre cultures. Durant les seves gires per Rússia, descobrí el repertori d’autors eslaus i els incorporà als seus recitals. L’any 1905 presentà per primera vegada a París la suite Quadres d’una exposició de Mussorgski: una galeria sonora plena de color, humor i dramatisme que Viñes convertia en art viu.

    Aquest programa és, doncs, un homenatge a un artista que va fer de l’escenari un espai de descobriment, un intèrpret que, com deia Jean Cocteau, no només interpretava, sinó que “explicava” la música.

    Albert Fontelles-Ramonet, intèrpret i doctor en musicologia

  • Biografia

    Lluís Rodríguez-Salvà, piano

    Lluís Rodríguez-Salvà

    Pianista, pedagog, musicòleg, escriptor i activista cultural, és reconegut com una de les personalitats més integrals del panorama musical actual. La crítica especialitzada l’ha titllat d’artista seductor i l’ha alabat per les seves lectures delicioses i delicades de gran refinament expressiu, juntament amb la voluptuositat del seu so de majestàtica dimensió orquestral i desplegament virtuosístic magistral.

    Format amb Luiz de Moura Castro al Conservatori Isaac Albéniz de Girona i amb María Jesús Crespo al Conservatori Superior Municipal de Música de Barcelona, després a la Manhattan School of Music de NovaYork, on cursà un Master Degree amb Byron Janis, i Miyoko Nakaya Lotto, obtenint el Harold Bauer Award, el premi més prestigiós atorgat per aquesta institució.

    Ha gaudit del contacte i consell de figures com Alicia de Larrocha, Martha Argerich, Daniel Barenboim, Bruno Leonardo Gelber, Joaquín Achúcarro, Josep Colom, Ruth Laredo, Nina Svetlanova i Gavor Tákacs-Nagy. Ha rebut, entre altres, els primers premis dels concursos Frechilla-Zuloaga, Bergen Philharmonic, Heida Hermanns, El Primer Palau, Concurso Permanente de Juventudes Musicales de España, Ciutat de Carlet, Dora Zaslavsky Koch, Vilafranca del Penedès, New York Chopin Competition, Ciutat de Palmanyola, Joan Massià, L’Arjau, Ricard Viñes i Cincinnati.

    Desenvolupa una intensa activitat interpretativa com a recitalista, solista amb orquestra, músic de cambra, acompanyant vocal i conferenciant, en una carrera que ja l’ha portat a Itàlia, Alemanya, França, Andorra, Suïssa, Holanda, Bèlgica, el Regne Unit, Romania, els Estats Units, l’Argentina, el Perú, el Japó, la Xina, Malàisia, el Marroc i Gabon, a més de tot el territori espanyol, on ha actuat a les més prestigioses sales: Teatro Monumental de Madrid, Teatro de la Maestranza de Sevilla, Palau de la Música de València, Auditori Miguel Delibes de Valladolid, i a Barcelonia a L’Auditori i el Palau de la Música, a més de debutar l’any 2004 al Carnegie Hall de Nova York.

    S’ha presentat com a solista amb les orquestres OBC, RTVE, Sevilla, Castella i Lleó, Vallès, GIOrquestra, Filharmònica Ibèrica, MSM Symphony Orchestra, Bergen Philharmonic, Mar del Plata, San Juan i Banda Municipal de Barcelona, sota la batuta d’E. Oue, U. Mund, M. Atzmon, D. Gilbert, J. Semkow, A. Izmirliev, S. Brotons, F. Llongueres, J. Mora, A. Giménez Carreras i A. Posada.

    També ha compartit escenari amb el violoncel·lista Lluís Claret i el trompista Philip Myers i ha actuat a festivals com els de Granada, Torroella de Montgrí, Cadaqués, Isola di San Giulio i Verbier.

    Doctor cum laude en història de l’art i musicologia per la Universidad d’Oviedo, el seu interès investigador ha donat com a fruit l’edició crítica de les obres per a teclat de Pau Marsal (Tritó) i l’edició en curs dels escrits literaris d’Isaac Albéniz (Ficta). Ha impartit la docència als conservatoris superiors de música de l’Aragó (CSMA), Liceu de Barcelona i centre superior Musical Arts de Madrid, un bagatge que ha plasmat en el llibre Falsos mites del piano (Riurau). I és també un ferm defensor dels drets dels músics en qualitat de president de l’Associació Catalana d’Intèrprets de Música Clàssica (ACIMC), vocal de la Unión de Músicos Profesionales de España (UdM) i membre de la junta constituent de l’Acadèmia Catalana de la Música.

  • També et pot interessar...

    Palau Piano
    Dimecres, 08.10.25 – 20 h
    Sala de Concerts

    Mozart, Schumann i Schubert

    Christian Blackshaw, piano

    W. A. Mozart: Sonata en Do menor, KV 457
    R. Schumann: Fantasia en Do major, op. 17
    F. Schubert: Sonata en Si bemoll major, D. 960

    Preus: 25 i 35 €

  • Mecenes d'Honor

    Mecenes Protectors

    Mecenes col·laboradors

    Mitjans Col·laboradors

    Benefactors d'Honor

    Benefactors Principals

    Benefactors

Índex