Quartet Casals
̶ Haydn, Xostakóvitx i Schubert
Palau Cambra
Dimecres, 25 de gener de 2023 – 20 h
Sala de Concerts
Compromís amb el medi ambient:
Amb la col·laboració de:
Membre de:
Programa
Quartet Casals:
Vera Martínez Mehner, violí
Abel Tomàs, violí
Jonathan Brown, viola
Arnau Tomàs, violoncelI
Franz Joseph Haydn (1732-1809)
Quartet de corda núm. 6, op. 20, Hob. III:36Allegro di molto e scherzando
Adagio
Minuet – Trio
Fuga con 3 soggettiDmitri Xostakóvitx (1906-1975)
Quartet de corda núm. 10, en La bemoll major, op. 118Andante
Allegretto furioso
Adagio
Allegretto – AndanteII
Franz Schubert (1797-1828)
Quartet de corda núm. 14, en Re menor, D. 810, “la Mort i la Donzella”Allegro
Andante con moto
Scherzo. Allegro molto – Trio
Presto – PrestissimoDurada aproximada del concert: primera part, 40 minuts | pausa de 15 minuts | segona part, 37 minuts
Aquest concert s'enregistra per a Palau Digital i properament estarà disponible de manera gratuïta a la plataforma www.palaudigital.cat
#clàssics #nousreferentsPoema
estudis sobre l’horitzó
quantes glopades d’oxigen
ha de consumir cada dia un ciutadà mitjà
en condicions atmosfèriques normals
per observar la terra?Eduard Escoffet
El terra i el cel (LaBreu edicions, 2013)Comentari
Recorregut històric pel quartet
El segle XVIII, conegut com el Segle de les Llums, és un període de canvis socials profunds que transforma la manera com s’entenen les arts. La música que havia estat funcional passa a tenir un valor purament estètic i és adoptada per una nova classe emergent, la burgesia. En aquest context neix el quartet de corda, que té Joseph Haydn com un dels seus “pares”. Poc podia imaginar el compositor austríac que la unió de dos violins, una viola i un violoncel esdevindria la formació prototípica de la música de cambra per a la qual han escrit la majoria dels grans compositors fins als nostres dies.
Haydn va compondre un total de 83 Quartets en el decurs de mig segle, des del 1755 fins al 1803. En el recorregut històric pel quartet de corda que ens brinda el Quartet Casals, el concert comença amb el seu Quartet de corda núm. 6, en La major, op. 20, escrit el 1772, un any especialment fructífer per a Haydn en el qual també va compondre les Simfonies Sturm und Drang 45, 46 i 47. El Quartet forma part d’una sèrie de sis que es caracteritzen per l’impuls vehement i apassionat, la independència de les veus, l’escriptura polifònica i la irregularitat mètrica. Comença amb un “Allegro di molto e scherzando” exaltat i de frases asimètriques que contrasta amb la gravetat del llarg “Adagio cantabile” que el segueix. En el “Menuetto: Allegretto” Haydn fa ús dels seus recurrents palíndroms musicals fent repetir els compassos inicials al final. L’últim moviment és una fuga de tres temes on el compositor demostra el domini tècnic del contrapunt.
Basat en un lied del mateix títol, el Quartet núm. 14, en Re menor, “la Mort i la Donzella”, escrit per Schubert el 1824, ha esdevingut una icona de la literatura per a quartet de corda. Una obra romàntica d’estructura monumental que el compositor converteix en eloqüent i emocionant des del mateix motiu descendent del primer moviment, el colpidor moviment de les variacions sobre la melodia del lied que li dona títol, el to rústic del tercer moviment basat en una dansa popular alemanya i l’intens i explosiu final ple de dramatisme i fúria.
Des del seu primer Quartet de corda, escrit el 1938, fins a l'últim, el quinzè, compost el 1974, un any abans de la seva mort, Dmitri Xostakóvitx escriu una de les més àmplies i rellevants sèries de Quartets de corda del segle XX. El testimoni sincer d’una vida que el compositor no va poder plasmar en les seves Simfonies, en què es va veure obligat a escriure seguint les directrius polítiques de la Unió Soviètica. El seu Quartet núm. 10, en La bemoll major, op. 118 va ser escrit en onze dies el juliol del 1964 i estrenat el 20 de novembre del mateix any. Format per quatre moviments, el primer és un “Andante” de gran senzillesa harmònica seguit d’un furiós i opressiu “Allegretto”. Per al tercer moviment fa servir una de les seves formes preferides, la passacaglia, per a un poètic “Adagio”. El llarg “Allegretto–Andante” final és una sonata-rondó amb dos temes, una dansa i un coral, que s’entremesclen.
Lourdes Morgades, periodista especialitzada en música
Biografia
Biografia
© David Ruano
© David Ruano
Quartet Casals
(Vera Martínez Mehner, violí; Abel Tomàs, violí; Jonathan Brown, viola; Arnau Tomàs, violoncel)
D’ençà que va guanyar els primers premis als concursos internacionals de Londres i d’Hamburg, el Quartet Casals, fundat el 1997 a l’Escuela Reina Sofía de Madrid, ha estat convidat habitualment a les sales de concerts més prestigioses del món, incloent-hi el Carnegie Hall (Nova York), Philharmonie (Berlín), Cité de la Musique (París), Konzerthaus i Musikverein (Viena), Concertgebouw (Amsterdam) i Suntory Hall (Tòquio), entre moltes altres sales i ciutats del món. El Quartet Casals s’acosta a la temporada del seu vint-i-cinquè aniversari, que celebrarà amb una gravació i una sèrie de concerts de la integral de L’art de la fuga de Johann Sebastian Bach. El més destacat de les seves últimes temporades inclou el cicle dels deu darrers Quartets de Mozart a la Pierre Boulez Saal de Berlín, Absolute Jest de John Adams amb l’Orquestra Simfònica de Barcelona, així com gires per Europa i l’Amèrica del Nord.
El Quartet ha desenvolupat una important producció discogràfica amb el segell Harmonia Mundi, que es tradueix fins al moment en l’edició d’una dotzena de CD, amb un repertori que inclou obres d’autors menys coneguts, com Arriaga o Toldrà, fins a compositors clàssics vienesos, com Mozart, Haydn, Schubert i Brahms, i sense oblidar grans noms del segle XX, com Debussy, Ravel i Zemlinsky. També destaca l’enregistrament en directe d’una sèrie de DVD amb la integral dels Quartets de Schubert, editats per Neu Records.
El 2020 Harmonia Mundi va publicar, amb unes crítiques excel·lents, el seu lliurament en tres volums de la integral dels Quartets de Beethoven, titulats Inventions, Revelations i Apotheosis, respectivament. L’any següent, el Quartet va llançar la segona part del seu enregistrament dels sis Quartets de Mozart dedicats a Haydn, una actuació que la revista «Strad» va descriure com “una commovedora destil·lació de l’essència mateixa de la música”.
Guanyar el prestigiós Premi de la Fundació Borletti-Buitoni de Londres va permetre al Quartet començar a utilitzar arcs del període barroc-clàssic per a la interpretació de la música d’autors que van des de Purcell fins a Schubert, pràctica que ha aportat al grup una nova dimensió acústica que afavoreix encara més les seves exposicions dels diferents llenguatges estilístics. El Quartet Casals ha rebut també una profunda influència de compositors vius de la nostra època, com György Kurtág, i ha ofert estrenes mundials de notables compositors espanyols de l’actualitat, entre els quals destaca el Concert per a quartet de corda i orquestra de Francisco Coll, estrenat juntament amb l’Orquesta Nacional de España, i encàrrecs de Mauricio Sotelo, Benet Casablancas, Dahoud Salim, Lucio Amanti, Aureliano Cattaneo i Matan Porat.
Per la seva tasca de difusió cultural, els membres del Quartet Casals han estat reconeguts com a ambaixadors culturals per la Generalitat de Catalunya i l’Institut Ramon Llull. Anteriorment, el Quartet ja havia obtingut el Premio Nacional de Música atorgat pel Ministeri de Cultura (2006), així com el Premi Ciutat de Barcelona (2005) i el Premi Nacional de Cultura de Catalunya (2016). El Quartet actua cada any al Palacio Real de Madrid amb l’extraordinària col·lecció d’instruments Stradivarius.
El Quartet apareix sovint per televisió i ràdio a tot Europa i a l’Amèrica del Nord i, a més d’impartir unes molt sol·licitades classes magistrals, és quartet resident al Conservatori Koninklijk de l’Haia, Escola de Música de Fiesole i a l’ESMUC de Barcelona, ciutat on viuen els seus quatre integrants.
També et pot interessar...
Palau Bach
Dilluns, 13.02.2023 – 20 h
Sala de ConcertsAngela Hewitt, piano
J. S. Bach: El clave ben temperat. Llibre segon (selecció)
J. S. Bach: Obertura francesa, BWV 831Preus: de 20 a 30 euros
Col·laboradors
Armand Basi – Bagués-Marsiera Joiers – Balot Restauració – Cardoner Grup – CECOT – Col·legi d'Enginyers de Camins, Canals i Ports – Eurofirms Group – Fundació Abertis – Fundació Antigues Caixes Catalanes - BBVA – Fundació Caixa d'Enginyers – Fundació Castell de Peralada – Fundació Metalquimia – Gómez-Acebo & Pombo – Helvetia Compañía Suiza S.A. de Seguros y Reaseguros – Illy – Laboratorio Reig Jofre – La Fageda – Quadis – Saba Infraestructures, S.A. – Saret de Vuyst – Scasi Soluciones de Impresión S.L. – Soler Cabot – Colonial – Veolia Serveis Catalunya –Benefactors d'Honor
Mariona Carulla Font – Mª Dolors i Francesc – Pere Grau Vacarisas – Mª. del Carmen Pous Guardia – Joaquim Uriach Torello –Benefactors Principals
Elvira Abril – Eulàlia Alari Ballart – Pere Armadàs Bosch – Rosamaria Artigas i Costajussà – Professor Rafael I. Barraquer Compte – Francesc Xavier Carbonell Castellón – Lluís Carulla Font – Josep Colomer Maronas – Josep Daniel i Lluïsa Fornos – Isabel Esteve Cruella – Jordi Gual i Solé – María José Lavin Guitart – Ramón Poch Segura – Juan Manuel Soler Pujol – Daniela Turco – Joan Uriach Marsal – Manel Vallet Garriga –Benefactors
Zacaries Benamiar – Pepita Izquierdo Giralt – Jordi Simó Sanahuja – Salvador Viñas Amat – Gemma Borràs i Llorens –
Quartet Casals
̶ Haydn, Xostakóvitx i Schubert
Palau Cambra
Dimecres, 25 de gener de 2023 – 20 h
Sala de Concerts
Compromís amb el medi ambient:
Amb la col·laboració de:
Membre de:
Programa
Quartet Casals:
Vera Martínez Mehner, violí
Abel Tomàs, violí
Jonathan Brown, viola
Arnau Tomàs, violoncelI
Franz Joseph Haydn (1732-1809)
Quartet de corda núm. 6, op. 20, Hob. III:36Allegro di molto e scherzando
Adagio
Minuet – Trio
Fuga con 3 soggettiDmitri Xostakóvitx (1906-1975)
Quartet de corda núm. 10, en La bemoll major, op. 118Andante
Allegretto furioso
Adagio
Allegretto – AndanteII
Franz Schubert (1797-1828)
Quartet de corda núm. 14, en Re menor, D. 810, “la Mort i la Donzella”Allegro
Andante con moto
Scherzo. Allegro molto – Trio
Presto – PrestissimoDurada aproximada del concert: primera part, 40 minuts | pausa de 15 minuts | segona part, 37 minuts
Aquest concert s'enregistra per a Palau Digital i properament estarà disponible de manera gratuïta a la plataforma www.palaudigital.cat
#clàssics #nousreferentsPoema
estudis sobre l’horitzó
quantes glopades d’oxigen
ha de consumir cada dia un ciutadà mitjà
en condicions atmosfèriques normals
per observar la terra?Eduard Escoffet
El terra i el cel (LaBreu edicions, 2013)Comentari
Recorregut històric pel quartet
El segle XVIII, conegut com el Segle de les Llums, és un període de canvis socials profunds que transforma la manera com s’entenen les arts. La música que havia estat funcional passa a tenir un valor purament estètic i és adoptada per una nova classe emergent, la burgesia. En aquest context neix el quartet de corda, que té Joseph Haydn com un dels seus “pares”. Poc podia imaginar el compositor austríac que la unió de dos violins, una viola i un violoncel esdevindria la formació prototípica de la música de cambra per a la qual han escrit la majoria dels grans compositors fins als nostres dies.
Haydn va compondre un total de 83 Quartets en el decurs de mig segle, des del 1755 fins al 1803. En el recorregut històric pel quartet de corda que ens brinda el Quartet Casals, el concert comença amb el seu Quartet de corda núm. 6, en La major, op. 20, escrit el 1772, un any especialment fructífer per a Haydn en el qual també va compondre les Simfonies Sturm und Drang 45, 46 i 47. El Quartet forma part d’una sèrie de sis que es caracteritzen per l’impuls vehement i apassionat, la independència de les veus, l’escriptura polifònica i la irregularitat mètrica. Comença amb un “Allegro di molto e scherzando” exaltat i de frases asimètriques que contrasta amb la gravetat del llarg “Adagio cantabile” que el segueix. En el “Menuetto: Allegretto” Haydn fa ús dels seus recurrents palíndroms musicals fent repetir els compassos inicials al final. L’últim moviment és una fuga de tres temes on el compositor demostra el domini tècnic del contrapunt.
Basat en un lied del mateix títol, el Quartet núm. 14, en Re menor, “la Mort i la Donzella”, escrit per Schubert el 1824, ha esdevingut una icona de la literatura per a quartet de corda. Una obra romàntica d’estructura monumental que el compositor converteix en eloqüent i emocionant des del mateix motiu descendent del primer moviment, el colpidor moviment de les variacions sobre la melodia del lied que li dona títol, el to rústic del tercer moviment basat en una dansa popular alemanya i l’intens i explosiu final ple de dramatisme i fúria.
Des del seu primer Quartet de corda, escrit el 1938, fins a l'últim, el quinzè, compost el 1974, un any abans de la seva mort, Dmitri Xostakóvitx escriu una de les més àmplies i rellevants sèries de Quartets de corda del segle XX. El testimoni sincer d’una vida que el compositor no va poder plasmar en les seves Simfonies, en què es va veure obligat a escriure seguint les directrius polítiques de la Unió Soviètica. El seu Quartet núm. 10, en La bemoll major, op. 118 va ser escrit en onze dies el juliol del 1964 i estrenat el 20 de novembre del mateix any. Format per quatre moviments, el primer és un “Andante” de gran senzillesa harmònica seguit d’un furiós i opressiu “Allegretto”. Per al tercer moviment fa servir una de les seves formes preferides, la passacaglia, per a un poètic “Adagio”. El llarg “Allegretto–Andante” final és una sonata-rondó amb dos temes, una dansa i un coral, que s’entremesclen.
Lourdes Morgades, periodista especialitzada en música
Biografia
Quartet Casals
© David Ruano
(Vera Martínez Mehner, violí; Abel Tomàs, violí; Jonathan Brown, viola; Arnau Tomàs, violoncel)
D’ençà que va guanyar els primers premis als concursos internacionals de Londres i d’Hamburg, el Quartet Casals, fundat el 1997 a l’Escuela Reina Sofía de Madrid, ha estat convidat habitualment a les sales de concerts més prestigioses del món, incloent-hi el Carnegie Hall (Nova York), Philharmonie (Berlín), Cité de la Musique (París), Konzerthaus i Musikverein (Viena), Concertgebouw (Amsterdam) i Suntory Hall (Tòquio), entre moltes altres sales i ciutats del món. El Quartet Casals s’acosta a la temporada del seu vint-i-cinquè aniversari, que celebrarà amb una gravació i una sèrie de concerts de la integral de L’art de la fuga de Johann Sebastian Bach. El més destacat de les seves últimes temporades inclou el cicle dels deu darrers Quartets de Mozart a la Pierre Boulez Saal de Berlín, Absolute Jest de John Adams amb l’Orquestra Simfònica de Barcelona, així com gires per Europa i l’Amèrica del Nord.
El Quartet ha desenvolupat una important producció discogràfica amb el segell Harmonia Mundi, que es tradueix fins al moment en l’edició d’una dotzena de CD, amb un repertori que inclou obres d’autors menys coneguts, com Arriaga o Toldrà, fins a compositors clàssics vienesos, com Mozart, Haydn, Schubert i Brahms, i sense oblidar grans noms del segle XX, com Debussy, Ravel i Zemlinsky. També destaca l’enregistrament en directe d’una sèrie de DVD amb la integral dels Quartets de Schubert, editats per Neu Records.
El 2020 Harmonia Mundi va publicar, amb unes crítiques excel·lents, el seu lliurament en tres volums de la integral dels Quartets de Beethoven, titulats Inventions, Revelations i Apotheosis, respectivament. L’any següent, el Quartet va llançar la segona part del seu enregistrament dels sis Quartets de Mozart dedicats a Haydn, una actuació que la revista «Strad» va descriure com “una commovedora destil·lació de l’essència mateixa de la música”.
Guanyar el prestigiós Premi de la Fundació Borletti-Buitoni de Londres va permetre al Quartet començar a utilitzar arcs del període barroc-clàssic per a la interpretació de la música d’autors que van des de Purcell fins a Schubert, pràctica que ha aportat al grup una nova dimensió acústica que afavoreix encara més les seves exposicions dels diferents llenguatges estilístics. El Quartet Casals ha rebut també una profunda influència de compositors vius de la nostra època, com György Kurtág, i ha ofert estrenes mundials de notables compositors espanyols de l’actualitat, entre els quals destaca el Concert per a quartet de corda i orquestra de Francisco Coll, estrenat juntament amb l’Orquesta Nacional de España, i encàrrecs de Mauricio Sotelo, Benet Casablancas, Dahoud Salim, Lucio Amanti, Aureliano Cattaneo i Matan Porat.
Per la seva tasca de difusió cultural, els membres del Quartet Casals han estat reconeguts com a ambaixadors culturals per la Generalitat de Catalunya i l’Institut Ramon Llull. Anteriorment, el Quartet ja havia obtingut el Premio Nacional de Música atorgat pel Ministeri de Cultura (2006), així com el Premi Ciutat de Barcelona (2005) i el Premi Nacional de Cultura de Catalunya (2016). El Quartet actua cada any al Palacio Real de Madrid amb l’extraordinària col·lecció d’instruments Stradivarius.
El Quartet apareix sovint per televisió i ràdio a tot Europa i a l’Amèrica del Nord i, a més d’impartir unes molt sol·licitades classes magistrals, és quartet resident al Conservatori Koninklijk de l’Haia, Escola de Música de Fiesole i a l’ESMUC de Barcelona, ciutat on viuen els seus quatre integrants.
També et pot interessar...
Palau Bach
Dilluns, 13.02.2023 – 20 h
Sala de ConcertsAngela Hewitt, piano
J. S. Bach: El clave ben temperat. Llibre segon (selecció)
J. S. Bach: Obertura francesa, BWV 831Preus: de 20 a 30 euros
Col·laboradors
Armand Basi – Bagués-Marsiera Joiers – Balot Restauració – Cardoner Grup – CECOT – Col·legi d'Enginyers de Camins, Canals i Ports – Eurofirms Group – Fundació Abertis – Fundació Antigues Caixes Catalanes - BBVA – Fundació Caixa d'Enginyers – Fundació Castell de Peralada – Fundació Metalquimia – Gómez-Acebo & Pombo – Helvetia Compañía Suiza S.A. de Seguros y Reaseguros – Illy – Laboratorio Reig Jofre – La Fageda – Quadis – Saba Infraestructures, S.A. – Saret de Vuyst – Scasi Soluciones de Impresión S.L. – Soler Cabot – Colonial – Veolia Serveis Catalunya –Benefactors d'Honor
Mariona Carulla Font – Mª Dolors i Francesc – Pere Grau Vacarisas – Mª. del Carmen Pous Guardia – Joaquim Uriach Torello –Benefactors Principals
Elvira Abril – Eulàlia Alari Ballart – Pere Armadàs Bosch – Rosamaria Artigas i Costajussà – Professor Rafael I. Barraquer Compte – Francesc Xavier Carbonell Castellón – Lluís Carulla Font – Josep Colomer Maronas – Josep Daniel i Lluïsa Fornos – Isabel Esteve Cruella – Jordi Gual i Solé – María José Lavin Guitart – Ramón Poch Segura – Juan Manuel Soler Pujol – Daniela Turco – Joan Uriach Marsal – Manel Vallet Garriga –Benefactors
Zacaries Benamiar – Pepita Izquierdo Giralt – Jordi Simó Sanahuja – Salvador Viñas Amat – Gemma Borràs i Llorens –