• Bernat Català, piano
    –Albéniz, Debussy i Liszt

    Estiu al Palau

    Dimecres, 23 d'agost de 2023 – 20 h

    Sala de Concerts

  • Compromís amb el medi ambient:

    • Logo EMAS - ES-CAT-000323
    • Logo AENOR - ISO 14001
    • Logo Biosphere

    Amb la col·laboració de:

    • image/svg+xml
    • image/svg+xml
    • image/svg+xml
    • Logo nou Inaem

    Membre de:

    • image/svg+xml
  • Programa

    Bernat Català, piano 


    Isaac Albéniz (1860-1909) 
    Primer quadern d’Iberia

    Evocación
    El puerto
    Corpus Christi en Sevilla

    Claude Debussy (1862-1918)
    “Preludi núm. 9”, del primer quadern de la Sérénade interrompue

    Isaac Albéniz
    Segon quadern d’Iberia

    Rondeña
    Almería
    Triana

    Franz Liszt (1811-1886)
    Rhapsodie espagnole, S. 254

    Aquest concert té una durada de 60 minuts sense pausa.
    La durada del concert és aproximada.

    Concert enregistrat per Catalunya Música.

    #clàssics #piano #jovestalents

  • Poema

    postal

    disposar el teló de fons, el cel.

    engegar la maquinària, el món.

    inclinar la voluntat cap al gest, el drama.

    revinclar-se a la butaca, els llibres.

    respirar fondo, pensar que no hi ets.

    i veure-t’hi cada dia, sota la contenció del cel.


    Eduard Escoffet

    Menys i tot (LaBreu Edicions, 2017)

  • Comentari

    La música amb arrels espanyoles és el leitmotiv d’aquest recital integrat per obres de Debussy i Liszt que acompanyen els dos primers quaderns de la monumental suite Iberia d’Albéniz. El compositor de Camprodon, amb les dotze impressions per a piano que integren aquesta suite, va apropar-nos a un folklore imaginari espanyol on les figuracions, timbres i colors evoquen melodies encisadores complementades amb uns ritmes multicolors d’una exigent complexitat tècnica. La nostàlgica “Evocación” seguida d’“El puerto”, amb els seus ritmes alegres que evoquen el característic pol d’arrels flamenques, precedeixen el “Corpus Christi en Sevilla”; en aquesta impressió, Albéniz copsa la passional devoció d’aquesta processó mitjançant un ritme punyent que culmina amb uns fortissimi, com a expressió màxima de sentiment religiós.

    Molts compositors francesos –Chabrier, Ravel, Debussy– van dirigir una mirada a Espanya com a font d’inspiració per crear obres emblemàtiques (Carmen, Pavana per a una infanta difunta, Espanya...). Amb el “Preludi núm. 9” de Sérénade interrompue, Claude Debussy evocarà els sons de la guitarra, amb la seva rítmica i sonoritats d’arrels gitanes, amb al·lusions al cante jondo. Com amb el preludi La puerta del vino –una de les portes de l’Alhambra granadina, que Debussy coneixia gràcies a una postal que va enviar-li Manuel de Falla–, amb la Sérénade es torna a deixar imbuir per una atmosfera musical inequívocament espanyola.

    El segon quadern d’Iberia obre les portes amb el colorista ritme de la “Rondeña” i el seu sensual lirisme que flueix sobre un ritme de malaguenya. “Almería”, peça plena de contrastos, melangiosa i onírica, amb d’altres de vehement opulència, ens conduirà a “Triana”, el barri ple de carrerons de Sevilla, retratat musicalment amb una elegància suggestiva, on les audàcies harmòniques conviuen amb el ritme de la seguiriya.

    Entre el 1844 i el 1845 Liszt va oferir una gira de concerts per Espanya. Va arribar a Barcelona el 4 d’abril de 1845, una setmana abans de la col·locació de la primera pedra del Gran Teatre del Liceu, i va marxar-ne el 21 d’abril amb destinació a Marsella. A més d’oferir recitals integrats per un repertori immens, aquesta estada va inspirar al compositor hongarès la Rhapsodie espagnole, S. 254, enllestida l’any 1863 i publicada el 1867. La música de les cèlebres follies d’Espagne i el ritme de la jota aragonesa van quedar expressades en una obra vertiginosa, en què l’exigència virtuosística delata irremeiablement el compositor.

     Lluís Trullén, crític musical de la «Revista Musical Catalana»

  • 20231105 Anunci Palau 100 DESKTOP
  • Biografia

    Bernat Català, piano

    Bernat Català

    Nascut a Molins de Rei (1993), és pianista i compositor. Després de graduar-se a l’Escola Superior de Música de Catalunya, continuà la formació musical a la Guildhall School of Music and Drama i a la Royal Academy of Music de Londres, becat per la Fundació Pedro i Pons, la Fundació Güell i la Fundació de la Royal Academy of Music. L’any 2017, el seu esperit inconformista el conduí a Suïssa, on es formà en el camp de la pedagogia musical a l’Haute École de Musique de Ginebra. S’ha format amb reconeguts professors, entre els quals destaquen María Jesús Crespo, Peter Bithel, Diana Ketler, Luiz de Moura Castro i Sylviane Deferne.

    Ha actuat com a solista a diverses sales de renom i és convidat habitualment a festivals i cicles de concerts a Espanya, França, Suïssa, Itàlia i al Regne Unit. Ha estat premiat en nombrosos concursos nacionals i internacionals, i ha obtingut el primer premi del Concurs de Joventuts Musicals de Vilafranca del Penedès, el tercer premi del Concurs Internacional Sobrio Festival (Suïssa) i el Premi Adolphe Neumann de la Ville de Ginebra.

    Bernat Català és membre del Caravaggio Piano Quartet, amb el qual ha guanyat el primer premi del Concurs del Festival delle Nazioni i el Premi de l’Associació de Crítics Musicals Italians 2019 a la millor formació emergent, i amb el qual actua en importants sales italianes. El Quartet ha rebut cursos de perfeccionament a l’Accademia Perosi de Biella (Itàlia), sota el mestratge de l’Atos Trio. També col·labora estretament amb el saxofonista Antonio Sola Corpas interpretant obres del gran repertori de la música de cambra arranjades per a saxòfon i piano, incloent-hi obres contemporànies i de nova creació.

    Després de formar-se en harmonia, contrapunt i composició amb els mestres Xavier Boliart i Alessandro Timossi, també desenvolupa la seva gran passió per la composició. Destaquen entre les seves creacions, obres per a piano sol i per a diferents formacions de cambra, així com una cantata per a cor infantil estrenada el 2015.

    Actualment resideix a Suïssa, on combina l’activitat de solista amb la de músic de cambra i amb l’ensenyament pianístic. És professor titular del Cercle Lémanique d’Études Musicales de Lausana.

  • També et pot interessar...

    Estiu al Palau
    Dimecres, 30.08.23 – 20 h
    Sala de Concerts

    Jaeden Izik-Dzurko, piano
    (guanyador del Concurs Internacional de Música Maria Canals Barcelona 2022 i del Concurs Internacional de Piano de Santander Paloma O’Shea 2022)

    X. Montsalvatge: “Ritmes” de Quatre diàlegs amb el piano 
    M. Fernández-Barrero: Fuga city 
    M. Ravel: Alborada del gracioso
    E. Fàbregas: Somnis radiants 
    A. Skriabin: Sonata núm. 4, en Fa sostingut major, op. 30
    R. Schumann: Sonata núm. 1, en Fa sostingut menor, op. 11

    Preu: 25 €

  • Mecenes d'Honor

    Mecenes Protectors

    Mitjans Col·laboradors

    Mecenes col·laboradors

    Benefactors d'Honor

    Benefactors Principals

    Benefactors

Índex