• Concert d’Any Nou

    —Orquestra Simfònica del Vallès & Rubio

    Nadal al Palau

    Dilluns, 1 de gener de 2024 - 21 h
    Dimarts, 2 de gener de 2024 - 18 h

    Sala de Concerts

  • Concert organitzat i coproduït per:

    • Logo orfeo palau
    • OSV

    Amb el suport de:

    • FLUIDRA-llegat-JP

    Patrocinadors i col·laboradors principals de l'OSV:

    • Banc Sabadell
    • Fundació Fluidra
    • Moventia
    • Departament de cultura
    • Diputació BCN
    • Diputació de Girona
    • Ajuntament de Sabadell

    Finançat per:

    • Unió Europea fons Europeu
    • Plan recuperación
    • Next generation Catalunya
    • Generalitat de Catalunya

    Compromís amb el medi ambient:

    • Logo EMAS - ES-CAT-000323
    • Logo AENOR - ISO 14001
    • Logo Biosphere

    Amb la col·laboració de:

    • image/svg+xml
    • image/svg+xml
    • image/svg+xml
    • Logo nou Inaem

    Membre de:

    • image/svg+xml
  • Programa

    Orquestra Simfònica del Vallès
    Isabel Rubio, directora


    Antonín Dvořák (1841-1904)
    Dansa eslava núm. 8

    Jeanne Danglas (1871-1915)
    L’amour s’éveille (vals)
    (partitura publicada i posada a disposició pel Palazzetto Bru Zane-Centre de Musique Romantique Française)

    Arthur Sullivan (1842-1900)
    El Mikado (obertura)

    Piotr Ílitx Txaikovski (1840-1893)
    La bella dorment (vals)

    Johann Strauss (1825-1899)
    Marxa egípcia

    Leonard Bernstein (1918-1990)
    Divertimento (vals)

    Johann Strauss
    Vals de l’emperador, op. 437

    Tritsch-tratsch-polka, op. 214, “Triqui traqui” (arr. de Paul Desenne)

    Sota llamps i trons (polca)

    Al bell Danubi blau, op. 314

     

    Aquest concert té una durada de 70 minuts sense pausa.
    La durada del concert és aproximada.

    #simfònica #músicauniversal #enfamília

  • Anunci Fluidra (Nadal 22 - desktop)
  • Poema

    Nadala

    Ara que arribes, somni de Nadal,
    joiós en el silenci de la fosca...
    D’on ve la llum que vetlla en el fondal
    i esguarda la paraula que s’embosca?

    Un crit esquinça el ventre terrenal
    i el cant que en neix s’escampa per la posta.
    A l’alba el vent festeja divinal:
    és temps de mirra i or, temps de resposta.

    Homes: ¿que recordeu aquell portal
    i el gest humil que al món l’estrella mostra?
    Heu vist la fonda nit, l’alè pasqual,
    que oculta entre els avets el seu bell rostre?

    Una deu cristal·lina i eternal
    encén boscatge endins la vella cova.
    I l’aigua que prové del cel més alt
    proclama de matí la bona nova.

     

    Laia Llobera
    (Desembre de 2023)

  • Comentari

    El Concert d’Any Nou: una tradició festiva i musical

    El tradicional Concert d’Any Nou és més que un ritual d’Occident nascut amb la Segona Guerra Mundial i normalitzat després d’aquesta. Es tracta d’una festa que entreté amb composicions conegudes de diversa procedència i que no oblida el sentit de la cultura (i de l’art, en concret) segons Hanna Arendt: la bellesa. Una bellesa sublimada en forma de vals, altres danses i formes de “música lleugera”, que tenen l’originalitat i la comunicabilitat directa com a trets comuns i el ritme com a ens diferencial.

    A la selecció d’enguany, hi trobem la Dansa eslava núm. 8, op. 46 de Dvořák i el vals de La bella dorment de Txaikovski. Si la primera és una furianta, dansa txeca de tempo ràpid i compàs binari –a vegades ternari–, l’altra suposa un dels hits de la història de la dansa europea i correspon a la festa del setzè aniversari de la protagonista, Aurora, la bella dorment. Entre ambdues peces, L’amour s’eveille, de la compositora Jeanne Danglas, ens remet a un vals francès més lent que el vienès, en la línia del que al principi del segle XIX era el vals musette i que al segle XX va evolucionar cap a altres estils musicals. Tot seguit, l’obertura de l’opereta The Mikado d’Arthur Sullivan ens portarà cap a la paròdia d’un Japó imaginari i d’una repressiva llei contra el flirteig i les vel·leïtats amoroses –sexuals, en el fons–; sense objectiu matrimonial i com a crítica a l’Anglaterra victoriana. Els característics cops de bombo i les sonoritats pentatòniques de caire oriental de la introducció precedeixen una secció central lenta i cantable (fustes primer i corda després) que remata un enjogassat allegro.

    D’altra banda, en l’aire txaikovskinià del vals per a cordes pertanyent al Divertimento, Leonard Bernstein hi destaca una sensualitat, hedonisme i afectuositat explícites a la secció central. Aquí el violoncel, la viola i el violí primer s’alternen en una bella melodia damunt el pizzicato de la resta d’instruments. El seu compàs, durada i estructura disten de l’estil que el Rei del Vals, Johann Strauss fill, va desenvolupar a partir de la dècada del 1860 elaborant una introducció, cinc tandes de valsos i una coda que reprèn el material del principi com demostren el Vals de l’emperador i Al bell Danubi blau. Si l’un va commemorar els quaranta anys de regnat de l’emperador Francesc Josep II d’Àustria, l’altre va ser estrenat per a una societat coral masculina. Afortunadament, la desfasada i xenòfoba lletra original n’ha quedat en l’oblit.

    Lloat per Wagner en la seva gràcia, finor i substància musical i aplaudit per Richard Strauss (que res tenia amb veure amb la nissaga valsaire) com el més amable dispensador d’alegria, de Johann Strauss fill també escoltarem tres composicions peculiars. D’una banda, la Marxa egípcia, que simula la música turca amb l’ús de la percussió dins una visió eurocentrista i orientalitzant, tot contrastant amb una melodia de caire modal i la graciosa participació dels músics taral·lejant. També ens mullarem amb els llamps, els trons i les corredisses simulades per la percussió i la corda de la polca Unter Donner und Blitz. I, vorejant el final, la coneguda Tritsch-tratsch-polka sonarà passada pel sedàs de la reinterpretació caribenya que el director d’orquestra Gustavo Dudamel va encarregar a Paul Dessene com a felicitació d’Any Nou del 2017. Amb alguna broma que altra i reivindicant-se com a fonament de l’existència humanes, la festa i la música estan garantides per felicitar-nos el nou any. Gaudiu-ne!

     

    Albert Ferrer Flamarich, Musicògraf i historiador de l’art

  • 20231121 Nadal al Palau DESKTOP
  • Biografies

    Orquestra Simfònica del Vallès

    Orquestra Simfònica del Vallès

    © Lorenzo Duaso

    Va néixer el 1987 en el si de l’Associació d’Amics de l’Òpera de Sabadell i ben aviat s’estructurà com una societat anònima laboral, en què els treballadors en són alhora els propietaris. La seva activitat se centra al Palau de la Música Catalana, amb el cicle de concerts Simfònics al Palau i Nadal al Palau, i a la ciutat de Sabadell, amb una temporada pròpia. És membre fundador de la Fundació Òpera a Catalunya i acompanya el circuit Òpera a Catalunya. N’han estat directors titulars: Albert Argudo, Jordi Mora, Salvador Brotons, Edmon Colomer, David Giménez Carreras, Rubén Gimeno i James Ross. Des del setembre del 2018 el director és Xavier Puig. Ha rebut el Premi Nacional de Música 1992, atorgat per la Generalitat de Catalunya, i la Medalla d’Honor 2012 de la ciutat de Sabadell.

  • Isabel Rubio, directora

    Isabel Rubio

    Directora d’orquestra murciana, actualment titular de la Jove Orquestra de les Comarques Gironines (JOCG), està associada a l’Orquesta Vigo 430 i a la Joven Orquesta Sinfónica de Granada (JOSG), a més de ser assistent resident de la Joven Orquesta Nacional d’Espanya (JONDE).

    Ha resultat finalista en el concurs per la plaça de directora assistent de la Berliner Philharmoniker amb Kirill Petrenko. Guanyadora del I Concurs de Direcció d’Orquestra d’Aspe, I Concurs Internacional de Direcció Ciutat de Villena i guanyadora de la I Trobada sobre Direcció Orquestral a Bilbao, en l’àmbit internacional també ha estat seleccionada per participar en diversos concursos de direcció a França, Portugal, Alemanya, Holanda i Itàlia, on va ser semifinalista del Concurs Internacional Premi Guido Cantelli.

    Ha dirigit l’Orquesta Nacional d’Espanya, Orquesta Sinfónica de Radiotelevisión Española, Orquesta Sinfónica de Castella i Lleó, Bilbao Orkestra Sinfonikoa, Orquesta d’Extremadura, Orquesta Ciudad de Granada, Orquesta de Còrdova, Orquesta Sinfónica de Màlaga, Orquesta Filarmónica de Gran Canaria, Orquestra de València, Orquesta Sinfónica de la Región de Múrcia, Oviedo Filarmonía, Orquesta Sinfónica de Pontevedra, Orquestra d’Antalya (Turquia), Orquestra Federal de la Comunitat Valenciana, Joven Orquesta de la Comunidad de Madrid, Jove Orquestra Simfònica de Castelló, Joven Orquesta Nacional d’Espanya, Orquestra de Cambra Illa de Menorca, Orquestra de Cambra Sine Tempore i les bandes professionals de Madrid, Bilbao, Alacant, Pontevedra, Santiago de Compostel·la, Almeria, Vitòria i València.

    Va ser directora assistent de l’Orquestra de València i de diferents produccions operístiques, com El gato montés al Teatro Campoamor d’Oviedo dins del Festival de Teatre Líric Espanyol.

    Dirigeix al Pärnu Music Festival d’Estònia, Festival Internacional de la Setmana de Música Religiosa de Conca, Festival d’Orgue de Lugo, Encontres de Composició de l’Orquestra de València, Ourearte Music Fest a Portugal, Concurs Internacional de Violí CullerArts i Festival Internacional de Música de Cinema de Màlaga.

  • També et pot interessar...

    Nadal al Palau
    Dissabte, 06.01.24 – 18 h
    Diumenge, 07.01.24 – 12 h
    Sala de Concerts

    —El trencanous de Txaikovski

    Borja González, art amb sorra
    Luis Posada, narrador
    Orquestra Simfònica del Vallès
    Rubén Gimeno, director

    P. I. Txaikovski: El trencanous: suite del ballet, op. 71 (selecció)

    Concert amb narracions en català.

    Preus: de 28 a 55 euros


    Nadal al Palau
    Dissabte, 13.01.24 – 18 h
    Diumenge, 14.01.24 – 12 h
    Sala de Concerts

    —Requiem de Mozart

    Mireia Tarragó, soprano
    Tànit Bono, soprano
    Roger Padullés, tenor
    Gerard Farreras, baix
    Cor Madrigal (Pere Lluís Biosca, director)
    Orquestra Simfònica del Vallès
    Carlos Ágreda, director

    W. A. Mozart: Divertiment en Re major
    M. Lauridsen: Sonet de la nit
    W. A. Mozart: Requiem

    Preus: de 28 a 48 euros

  • Mecenes d'Honor

    Mecenes Protectors

    Mitjans Col·laboradors

    Mecenes col·laboradors

    Benefactors d'Honor

    Benefactors Principals

    Benefactors

Índex