• Programa de mà

    Alba Ventura

    —Chopin, Skriabin i Mompou

    Palau Piano

    Dimecres, 26 de novembre de 2025 – 20 h

    Sala de Concerts

  • Amb la col·laboració de:

    • image/svg+xml
    • image/svg+xml
    • image/svg+xml
    • Logo nou Inaem

    Compromís amb el medi ambient:

    • Logo EMAS - ES-CAT-000323
    • Logo AENOR - ISO 14001
    • Logo Biosphere

    Membre de:

    • image/svg+xml
  • Programa

    Alba Ventura, piano 


    I part

    Frederic Mompou (1893-1987) 
    Variations sur un thème de Chopin 

    Tema. Andantino  
    Variació I. Tranquillo e molto amabile  
    Variació II. Gracioso  
    Variació III. Lento  
    Variació IV. Espressivo  
    Variació V. Tempo di mazurka  
    Variació VI. Recitativo  
    Variació VII. Allegro leggiero  
    Variació VIII. Andante dolce e espressivo  
    Variació IX. Valse  
    Variació X. Évocation. Cantabile molto espressivo  
    Variació XI. Lento dolce e legato  
    Variació XII. Galop et epilogue 

    Aleksandr Skriabin (1872-1915) 
    Deux poèmes, op. 32 

    I. Andante cantabile
    II. Allegro, con eleganza, con fiducia

    II part 

    Frédéric Chopin (1810-1849) 
    24 Préludes, op. 28 

    I. Agitato
    II. Lento
    III. Vivace 
    IV. Largo
    V. Allegro molto
    VI. Lento assai
    VII. Andantino 
    VIII. Molto agitato 
    IX. Largo
    X. Allegro molto
    XI. Vivace
    XII. Presto 
    XIII. Lento 
    XIV. Allegro 
    XV. Sostenuto
    XVI. Presto con fuoco 
    XVII. Allegretto 
    XVIII. Allegro molto 
    XIX. Vivace 
    XX. Largo
    XXI. Cantabile 
    XXII. Molto agitato 
    XXIII. Moderato 
    XXIV. Allegro appassionato 

    Durada: 

    Primera part: 40 min | Pausa de 15 min |Segona Part 45 minuts. 

    La durada del concert és aproximada.
    #piano #patrimonicatalà 

    Concert enregistrat per Catalunya Música 

     

  • anunci programa digital fes-te benefactor v4 DESKTOP
  • Poema

    Així 

    Com  
    qui empelta una figuera que era borda i s’hi 
    asseu a llegir fins que fa ombra. 

    Així és com tu sabies estimar-me. 

    Mireia Calafell  
    Aquesta sang (Cafè Central, 2024) 

  • Anunci programa de mà digital - Palau Digital - Desktop 1300x1854
  • Et cal saber...

    Qui en són els protagonistes?

    Alba Ventura (Barcelona, 1978). Hereva del gran llegat de l’escola espanyola de piano provinent de la tradició que transmet i perpetua l’Acadèmia Marshall, fundada per Enric Granados l’any 1901, va rebre’n el llegat mitjançant Carlota Garriga i Alicia de Larrocha, successores de Frank Marshall al capdavant de l’Acadèmia. De fet, Alba Ventura n’és actualment la directora, a més de professora a l’Escola Superior Forum Musikae de Madrid i al Conservatori Superior de Música del Liceu, a Barcelona. 

    Ventura va completar la seva formació pianística amb la tradició russa a través de mestres i mentors com són Dimitri Bashkirov, Vladimir Ashkenazy i, molt especialment, Irina Zaritskaya. Va ser ECHO Rising Star la temporada 2009-10 i ofereix concerts habitualment a les millors sales de l’Estat i d’Europa. 

    Quines són les claus del concert?

    Alba Ventura ha confegit un programa que gira al voltant de la figura de Frédéric Chopin, en què la poètica evocació onírica del compositor polonès troben en Mompou i Skriabin un nexe d’unió. Les Variations sur un thème de Chopin (1938), del compositor català Frederic Mompou, suposa un exercici de sinceritat i transparència musicals. Basades en el Preludi en La major, op. 28 núm. 7 de Chopin, Mompou ens convida a entrar al seu món de serenor i temps pausat tot revisant la pàgina del polonès. 

    Skriabin manifesta una gran influència de Chopin en la seva creació pianística, com demostren els Dos poemes, op. 32, si bé en la seva obra es percep un llenguatge harmònic més lliure i lluminós. Els 24 Preludis, op. 2 de Chopin s’emmirallen en El clave ben temperat de Bach, tot i que Chopin els concep amb una voluntat més poètica que no pas com un exercici harmònic. 

    A què he de parar atenció?

    Els 24 Preludis, op. 28 de Chopin són un conjunt de miniatures compostes entre els anys 1835 i 1839 a Valldemossa (Mallorca) durant la seva estada amb George Sand. Tots els Preludis segueixen un patró tonal cíclic que confereix equilibri al conjunt. El segell Chopin es copsa principalment en el recorregut emocional que el compositor imprimeix al llarg de tot el cicle. Schumann en va escriure que són “fragments d’una ruïna, restes d’una gran obra”. 

    Skriabin i Mompou van ser grans admiradors de l’obra de Chopin, cosa que es percep en les dues obres que serveixen de pòrtic a l’obra central del concert. Això resulta evident en la manera com, en les seves obres, citen o evoquen l’esperit del compositor polonès amb una clara voluntat poètica. 

    Sabies que...

    Alba Ventura ha publicat recentment el disc titulat Reflets (2024), en el qual inclou, precisament, les tres obres del programa d’aquest vespre. 

    Aleksandr Skriabin vivia amb sinestèsia, un fenomen que permet veure colors en sentir notes musicals. D’alguna manera, Skriabin “pintava” quan escrivia les seves obres. 

    Els 24 Preludis de Chopin són de les peces més conegudes del compositor polonès. El Preludi núm. 15 va ser titulat per George Sand com “la Gota d’Aigua”, sobrenom amb què ha passat a la posteritat, malgrat que a Chopin no li agradava. 

  • Comentari

    La pianista Alba Ventura ha concebut un programa amb una mirada àmplia i poètica entorn dels 24 Préludes, op. 28 de Frédéric Chopin, precedits de dos autors com Mompou i Skriabin que connotaran la sonoritat intimista i suggestiva dels Preludis. Aquest programa és un viatge sonor evocador i ple de lirisme interpretat amb una tècnica polida i capaç d’un atac net i cristal·lí que permet jugar amb el pedal sense que el núvol sonor absorbeixi la claredat melòdica. Ventura té mestratge a donar veu a cadascuna de les textures sonores i a posar de rellevància cada element sonor. 

    Les Variations sur un thème de Chopin (1938) de Frederic Mompou es basen en el Preludi en La major, op. 28 núm. 7 de Chopin, una obra composta per un tema i dotze variacions. Cal parar esment en la variació 10, “Evocació”, en què Mompou fa referència a la seva Cançó i dansa núm. 6 i, a la secció central, cita la Fantsia-Impromptu, op. 66 del mateix Chopin. L’ambient que ens convida a habitar Mompou va des de la calma serena a l’agitació continguda en una obra plena de llum que a cops es filtra per un núvol sonor que, en cap cas, fa emboirar la nostra percepció. 

    Els dos poemes d’Aleksandr Skriabin marquen un punt d’inflexió en l’obra de l’artista rus, fins al moment influïda per Chopin i a partir del 1903 –any de què daten els poemes– el seu llenguatge harmònic és més lliure, lluminós i visionari. Els Deux poèmes, op. 32 són poemes musicals sense base textual. Amb harmonies lluminoses i flotants ens envolten d’un dolç ennui, una melangia subtil que sembla pressentir el món espiritual i filosòfic cap al qual Skriabin es dirigiria els anys posteriors. 

    Els 24 Preludis, op. 28 de Chopin són un conjunt de miniatures compostes entre el 1835 i el 1839 a Valldemossa (Mallorca), durant la seva estada amb George Sand. Chopin s’inspira en El clave ben temperat de Bach, però amb una voluntat poètica. Totes les obres segueixen un patró tonal cíclic que confereix equilibri al conjunt. El cicle presenta una unitat emocional i simbòlica, en un recorregut vital i psicològic des de la passió al dramatisme, passant per la dolcesa, la malenconia i la tempesta emocional, fins a arribar a l’alliberament. Schumann en va escriure que són “fragments d’una ruïna, restes d’una gran obra”, que Alba Ventura recompondrà a les tecles. 

    Aina Vega i Rofes, doctora en Filosofia de la Música i periodista cultural

  • 20251114 Nadal al Palau DESKTOP
  • Biografia

    Alba Ventura

    Alba Ventura, piano

    Nascuda a Barcelona, va debutar com a solista als tretze anys amb l’Orquestra de Cadaqués i Sir N. Marriner a Sant Sebastià i a l’Auditorio Nacional de Música. Des d’aleshores la seva carrera com a solista no ha parat de créixer, amb invitacions de sales com ara Wigmore Hall, Barbican i St. Martin in the Fields, Concertgebouw d’Amsterdam, Musikverein, Cité de la Musique de París i Sala Svetlanovsky de Moscou, entre d’altres, a més de tocar als principals auditoris de l’Estat espanyol. La seva activitat també l’ha portada als Estats Units, Colòmbia, l’Argentina, Nova Zelanda i la Xina. Ha estat dirigida per personalitats musicals, com Albiach, Antonini, Diakun, Harth-Bedoya, Hogwood, Mas, Mena, Pons, Oue, Ros Marbà i Vásary, i ha tocat amb orquestres importants, com la Philharmonia i Hallé, London Mozart Players, Filharmònica Nacional d’Hongria, Simfònica Nacional Txeca o Norwegian National Youth Orchestra, a més a més de les principals orquestres espanyoles.  

    Alba Ventura també té molt d’interès en la música de cambra, i ha col·laborat, entre d’altres, amb la pianista Elisabeth Leonskaja, els quartets Brodsky, Takacs i Casals, amb els violinistes Boris Belkin, Gordan Nikolic, Leticia Moreno, Tai Murray, Lina Tur Bonet i Francisco Fullana, la violista Isabel Villanueva, i els violoncel·listes David Cohen i Astrig Siranossian. Actualment forma part del Trio Freixas.  

    Entre els guardons que ha rebut, destaca el Queen Elizabeth Rosebowl lliurat per l’aleshores príncep de Gal·les, el triomf en les audicions internacionals del Young Concert Artist Trust (YCAT), la inclusió al programa Rising Stars promogut per l’ECHO (European Concert Halls Organisation), el Premi Impulsa de la Fundació Princesa de Girona i la Medalla Albéniz de la Fundació Isaac Albéniz.  

    Els seus enregistraments inclouen un àlbum monogràfic dedicat a Rakhmàninov i Études, una selecció de vint estudis des de Czerny fins a Rautavaara que va tenir una gran acollida del públic i la crítica. El 2019 va acarar l’enregistrament de la integral de les Sonates per a piano de Mozart. El juny del 2023 va aparèixer l’àlbum Spanish light, al costat del violinista Francisco Fullana, i recentment ha publicar Reflets, amb obres de Mompou, Skriabin i Chopin, que és finalista com a millor àlbum de música clàssica als Premis de l’Academia de la Música de España. 

    Alba Ventura és professora al Conservatori Superior de Música del Liceu i a l’Escuela Superior de Música Forum Musikae de Madrid, així com directora de la prestigiosa Acadèmia Marshall, que al seu dia va ser encapçalada per Alicia de Larrocha. 

  • També et pot interessar...

    Palau Piano 
    Dilluns, 19.01.26 – 20 h 
    Sala de Concerts 

    —Beethoven, Schubert, Schumann, Brahms, Schönberg, Stockhausen i Sherman 

    Stephen Hough, piano 

    F. Schubert: Klavierstück núm. 2, D. 946
    J. Brahms: Kavierstück núm. 6, op. 118
    A. Schönberg: 6 Kleine Klavierstücke, op. 19
    K. Stockhausen: Klavierstück III
    L. van Beethoven: Bagatelle op. 119 núm. 10
    L. van Beethoven: Sonata núm. 21 en Do major, op. 53, “Waldstein”
    R. Schumann: Carnaval, op. 9
    R. M. Sherman-S. Hough: Mary Poppins Suite 

    Preus: 25 i 35 €

  • Mecenes d'Honor

    Mecenes Protectors

    Mecenes col·laboradors

    Mitjans Col·laboradors

    Benefactors d'Honor

    Benefactors Principals

    Benefactors

Índex