• Programa de mà

    Orquestra Simfònica de la Ràdio Bavaresa & Rattle 

    Simfonia núm. 7 de Bruckner 

    Palau 100

    Divendres, 21 de novembre de 2025 – 20 h

    Sala de Concerts

  • Amb el suport de:

    • Logo Telefònica

    Amb la col·laboració de:

    • image/svg+xml
    • image/svg+xml
    • image/svg+xml
    • Logo nou Inaem

    Compromís amb el medi ambient:

    • Logo EMAS - ES-CAT-000323
    • Logo AENOR - ISO 14001
    • Logo Biosphere

    Membre de:

    • image/svg+xml

    • Barcelona capital
  • Programa

    Orquestra Simfònica de la Ràdio Bavaresa  
    Sir Simon Rattle, director 


    I

    Leoš Janáček (1854-1928) 
    Taras Bulba, rapsòdia per a orquestra 

    I. La mort d’Andrei
    II. La mort d’Ostap
    III. Profecia i mort de Taras Bulba 

    II

    Anton Bruckner (1824-1896) 
    Simfonia núm. 7, en Mi major, WAB 107

    I. Allegro moderato
    II. Adagio (molt solemne i molt lent)
    III. Scherzo (molt ràpid) – Trio (lleugerament més lent) 
    IV. Finale (en moviment, però no gaire ràpid)

    Durada del concert: 
    Primera part, 30 minuts | Pausa de 20 minuts | Segona part, 65 minuts. 
    La durada del concert és aproximada. 

    #simfònica #gransfigures 

  • Anunci Telefonica - Palau 100 20251121 (desktop)
  • Poema

    Pancratium maritimum

    com quan en una nit de juliol
    emergeix a la sorra un lliri de mar   en silenci   discretament
    signant el miracle del bulb que floreix a la platja
    amb tot aquest esforç descomunal per un dia de vida
    només per viure un   dia aquesta vida

    així voldria jo una biografia

    Mireia Calafell
    Si una emergència (Proa Edicions, 2024)

  • Anunci primera vegada al Palau - desktop
  • Et cal saber...

    Qui en són els protagonistes?

    Orquestra Simfònica de la Ràdio Bavaresa (Múnic, 1949).
    Considerada internacionalment una de les deu millors orquestres del món, la formació pertany a la Ràdio Bavaresa, amb seu a Múnic, land de Baviera. Les seus habituals on fa concerts a Múnic són la Philharmonie am Gasteig i a l’Herkulessaal (Münchner Residenz). Al llarg de la seva història ha col·laborat amb els millors directors d’orquestra del món, com Leonard Bernstein, Erich Kleiber, Carlos Kleiber, Otto Klemperer, Karl Böhm, Georg Solti, Carlo Maria Giulini, Wolfgang Sawallisch, Riccardo Muti, Esa-Pekka Salonen i Daniel Harding. Entre els seus directors musicals destaquen Eugen Jochum, Rafael Kubelík, Sir Colin Davis, Lorin Maazel i Mariss Jansons. Simon Rattle n’és el titular des de la temporada 2023-24.  

    Simon Rattle (Liverpool, 1955).
    Format a la Royal Academy of Music de Londres, ha estat director titular i musical de diverses orquestres: City of Birmingham Symphony Orchestra, Berliner Philharmoniker (2002-2018) substituint Claudio Abbado, London Symphony Orchestra (2018-2024) i des de la temporada 2023-24 és el director musical del cor i de la Symphonieorchester des Bayerischen Rundfunks (Orquestra Simfònica de la Ràdio Bavaresa), en substitució de Mariss Jansons. La seva discografia inclou més d’una setantena d’enregistraments, amb segells com EMI (Warner Classics) i amb la plataforma digital de la Berliner Philharmoniker: Digital Concert Hall. 

    Quines són les claus del concert?

    L’obra central del programa és la Setena Simfonia d’Anton Bruckner (Ansfelden, 1824-Viena1896), una de les que més èxit va tenir en vida del compositor austríac de les seves nou Simfonies. L’obra està dedicada al rei Lluís II de Baviera, mecenes de Richard Wagner, monarca que, com també Bruckner, era un gran admirador del compositor alemany. Estrenada el 1884, un any després de la mort de Wagner, amb els fons recaptats en la inauguració es va finançar la construcció d’un monument en memòria seva. Un exemple del pes de Wagner en aquesta obra és la inclusió de trompes wagnerianes, instruments dissenyats pel compositor per a la interpretació de L’Anell del Nibelung. L’esperit wagnerià amara tota la partitura amb evocacions en forma de temes musicals que recorden alguns temes significatius que apareixen en diverses òperes de Wagner. El nucli de la Simfonia és l’Adagio; algunes teories diuen que Bruckner es va inspirar en una premonició de la mort de Wagner i té un esperit afligit i solemne.

    A què he de parar atenció?

    A la primera part del programa hi ha la rapsòdia per a orquestra Taras Bulba, del compositor txec Leoš Janáček (HukvaldyImperi Austríac, 1854-Ostrava, antiga Txecoslovàquia, 1928)una de les seves obres més conegudes. Està basada en la novel·la homònima de Nikolai Gógol, que s’inspira en la vida del cosac Taras Bulba i els seus dos fills, que s’uneixen en un viatge èpic per fer la guerra. Janáček va dedicar l’obra al “nostre exèrcit, el protector armat de la nostra nació”. L’obra es va publicar el 1927 i és eminentment una obra programàtica en la qual la música explica tres episodis de la història de Bulba. Així doncs, l’obra ofereix moments de simfonisme èpic, ritmes marcials, moments grotescos i danses triomfals. És una obra majestuosa i amb una gran plantilla orquestral, que inclou fins i tot orgue.  

    Sabies que...

    Anton Bruckner era un gran admirador de Richard Wagner. La seva Tercera Simfonia, de fet, està dedicada al compositor alemany. Tot i això, no és fins a la Setena Simfonia que Bruckner s’atreveix a introduir a nivell instrumental les trompes wagnerianes, un cop ja mort Wagner, i després d’una revisió de la partitura, pràctica habitual del compositor austríac.  

    Taras Bulba és un exemple clar de música programàtica, una pràctica habitual durant el Romanticisme. L’obra té trets comuns amb altres obres simfòniques contemporànies, com la Simfonia fantàstica de Berlioz o Les entremaliadures de Till Eulenspiegel de Richard Strauss.  

  • 20251114 Nadal al Palau DESKTOP
  • Comentari

    Els camins inescrutables del melòman 

    Permeteu-ne que us expliqui un parell d’anècdotes personals, perquè els camins per arribar a la música clàssica són ben variats. Totes dues tenen a veure amb les peces del programa d’avui i, en certa manera, espero que us ajudin a gaudir-ne. Som-hi, doncs!... 

    Tinc un sogre català (sí, d’aquells que van marxar a Amèrica a trobar-hi més bona sort fugint d’una Catalunya empobrida després de la Guerra Civil) que cada vegada que li comentava –allà a Veneçuela– alguna cosa sobre música clàssica, sempre em deia el mateix. “El meu pare a Tàrrega, una vegada va escoltar el Cor dels Cosacs i va quedar-ne corprès...”. Aquest comentari revenia automàticament cada vegada que jo li esmentava alguna cosa relacionada amb la música clàssica: “El Cor dels Cosacs, el meu pare Joan..., una vegada a l’Ateneu de Tàrrega...”, patim, patam... Intrigat pel famós Cor dels Cosacs, al capdavall vaig conèixer-ne la importància i la llarga trajectòria que va tenir, i fins i tot esment de la presència al Palau de la Música (abans de passar per Tàrrega) i del reconeixement mundial de què va gaudir.  

    Però allò dels cosacs em queia lluny. Al final vaig assabentar-me que aquella ètnia guerrera, llibertària i mercenària, que feia tremolar fins i tot Napoleó, fou perseguida tant pels tsaristes com pels bolxevics, pels indrets del sud de Rússia. I una vegada, mentre feia zàping, vaig anar a parar al cèlebre calb de nom Yul Brynner fent un més dels seus papers d’aire oriental: Taras Bulba i la seva trepa de cosacs zaporoges. Aleshores ja va ser fàcil saltar a l’obra de Janáček, que posava en forma de poema simfònic la història del personatge i el seu famós llarg ble de cabells al cap. La música resumia ben clarament –en tres moviments– tres capítols de la novel·la curta (¿o potser conte llarg?) de Gógol i una part de la pel·lícula del 1962, és clar, tot i que la banda sonora fos de Franz Waxman. 

    Taras Bulba havia entrenat el seu fill Andrei com a bon guerrer cosac contra els polonesos que sovint humiliaven el seu poble (i suposo que tots dos també bevien “com cosacs”...). Enfrontat el jove contra els polonesos, l’amor fa de les seves: Andrei acaba enamorat d’una polonesa, i el primer moviment ens ho mostra. Melodies líriques i sentimentals amb corn anglès, oboè i violí contrasten amb la batalla que s’estava forjant. El jove enamorat s’alia amb els polonesos i el seu pare cosac no té més remei que matar-lo –en plena batalla– amb el tot el dolor que això comporta. La música hi és per representar-ho. 

    Però Andrei tenia un germà, Ostap, un altre jove que acaba segrestat pels polonesos, la qual cosa genera el segon moviment. No hi ha remei: Ostap presoner, serà torturat i executat. El pare, Taras Bulba, aconsegueix d’introduir-se entre la turba polonesa que espera l’execució mentre gaudeixen d’una masurca salvatge. Impotent, Taras Bulba es dol pel seu fill amb notables crits de trombó, i llança un darrer prec en un agut de clarinet. El pare aconsegueix fugir, però l’acaben enxampant i, així, ja anem a parar al tercer moviment.  

    Taras Bulba –amb tots dos fills morts– estava disposat a “destruir-ho tot!” i per això la música representa les batalles, però al final el capturen (perquè s’atura a buscar els seus “amics inseparables”: la pipa i el tabac, que li havien caigut al terra...). Condemnat a morir a la foguera, des d’allà formula la seva profecia amb correlat sonor d’orgue i metalls: “No hi ha res al món que esporugueixi un cosac! Espereu una mica, perquè ben aviat arribarà el dia que sabreu el que és la religió russa ortodoxa”. Repiquen les campanes, el triomf sonor se superposa a la tortura que crema Taras. Però, com diu Gógol: “¿Pot haver-hi foc, tortura o poder que siguin capaços de domar la força cosaca?”. Vet aquí la música heroica que el txec Janáček va concebre el 1915 per mostrar la seva empatia no solament amb els cosacs i Rússia, sinó amb tots els pobles eslaus oprimits pels imperis, siguin l’austrohongarès o alemany, que al final van caure amb la Primera Guerra Mundial.  

    *** 

    La meva altra anècdota és més senzilla... Era l’any 2004 i el meu fill estava immergit al món dels videojocs. Un dels quals, el popular i cèlebre Call of duty (La crida del deure), una saga bèl·lica de trets en primera persona ambientada a la Segona Guerra Mundial que continua sent tot un èxit. En pantalla hi havia una missió de soldats americans que arribaven a un campament nazi abandonat on només hi havia una vella ràdio desmanegada. D’on brollava una bella música, entre trets, sorolls i interferències: era l’“Adagio” de la Setena Simfonia de Bruckner.  

    Un dia, mentre jo –el pare, que signo aquestes ratlles– escoltava precisament aquesta Setena de Bruckner, de sobte va aparèixer el meu fill i va exclamar: “Això és Call of duty!”. Per descomptat, tot seguit va rebre la meva paternal lliçó d’història de la música i li vaig explicar les relacions entre la música bruckneriana i el nazisme: l’apropiació d’aquella música que en va fer el règim nazi i, sobretot, que aquest “Adagio” va ser la música que es va emetre just abans d’anunciar al poble alemany la mort de Hitler.  

    Vaig aprofitar per explicar-li que totes les Simfonies de Bruckner eren fàcils d’escoltar si un es fixa en el cèlebre ABC brucknerià: el primer i el quart moviments sempre tenen un primer tema A, grandiós, potent, heroic; un segon tema B, líric, cantabile, poètic, i un tercer tema C, de caràcter rítmic i dinàmic, que tanca l’exposició. Després ve el desenvolupament i la reexposició dels temes A-B-C. El segon moviment ell ja el coneixia –a través d’aquella escena nostàlgica i malenconiosa del videojoc– i el tercer era el típic “Scherzo” brucknerià, ple d’ímpetu i no exempt de rusticitat camperola.  

    Això que acabo d’explicar no era una casualitat: la música bruckneriana ha estat emprada en infinitat de pel·lícules, sèries, publicitat i, per descomptat, videojocs. Una revisió a IMBD o a la reconeguda pàgina www.abruckner.com en mostra una llista ben sucosa. Entre tots els segells destaca l’afany de Luchino Visconti a fer servir l’“Adagio” esmentat per musicar íntegrament el seu film Senso (1954), un drama entre un oficial austríac i una bella italiana (Aida Valli) en temps de Garibaldi. La fórmula la va repetir Visconti –amb molt més d’èxit– en la seva cèlebre Mort a Venècia, on Mahler (alumne de Bruckner) i el seu “Adagietto” de la Cinquena Simfonia van començar a formar part de la cultura popular.  

    *** 

    En resum, per un costat la repetida cantarella del meu sogre explicant-me com el seu pare, a la Tàrrega del 1926, havia quedat impactat pels cosacs que cantaven a l’Ateneu em va permetre d’aturar-me en Gógol i Janáček, que ressonen, finalment, en aquest text. Per un altre costat, he de reconèixer que mai no se sap on pot anar a parar una diversió adolescent que –a primera vista– podria semblar indesitjable o bandejable, com ara matar nazis en un videojoc mentre de fons sona l’“Adagio” de la Setena de Bruckner... Això sí, els pares han d’haver escoltat Bruckner i estar disposats a explicar-ho tot plegat amorosament i amb devoció.  

    Però cap d’aquestes anècdotes té comparació amb la d’un amic –al seu moment addicte a la balada pop-rock– que va comprar un cotxe de segona mà que, curiosament, tenia encallat al reproductor de cassets una cinta amb el Quartet núm. 10, “les Arpes” de Beethoven i el Quartet núm. 6 de Bartók. No va tenir més remei que escoltar, incansablement, tots dos Quartets fins que van esdevenir d’allò més bells per a la seva orella. I avui dia és un melòman d’alta volada.  

    Per això ho diem sempre: els camins estètics són insondables.  

     

    Carlos Calderón, doctor en humanitats i divulgador musical  

  • Anunci programa de mà digital - Palau Digital - Desktop 1300x1854
  • Biografies

    Symphonieorchester des Bayerischen Rundfunks
    (Orquestra Simfònica de la Ràdio Bavaresa)

    Symphonieorchester des Bayerischen Rundfunks (Orquestra Simfònica de la Ràdio Bavaresa)

    © Astrid Ackermann

    La temporada 2023-24 va iniciar una nova etapa artística amb l’arribada de Sir Simon Rattle com a director titular, que n’esdevé el sisè titular en la història de l’orquestra, després de figures de gran prestigi, com Eugen Jochum, Rafael Kubelík, Sir Colin Davis, Lorin Maazel i Mariss Jansons. Reconegut per la seva obertura artística i versatilitat, Rattle aporta a la formació una visió renovada a una agrupació ja consolidada entre les millors del món. 

    Fundada el 1949, la BRSO ben aviat va assolir prestigi internacional gràcies a l’excel·lència en la interpretació del repertori clàssic i romàntic, juntament amb el seu ferm compromís amb la música contemporània. Des dels primers anys ha estat vinculada al cicle Musica Viva, impulsat per Karl Amadeus Hartmann, i ha gaudit de directors convidats de renom, com Leonard Bernstein, Sir Georg Solti, Carlo Maria Giulini i Wolfgang Sawallisch, que van deixar la seva empremta personal en l’orquestra.  

    Actualment manté col·laboracions periòdiques amb directors destacats, com Herbert Blomstedt, Franz Welser-Möst, Daniel Harding, Yannick Nézet-Séguin, Jakub Hrůša i Iván Fischer. L’orquestra sovint fa gires per Europa, l’Àsia i Amèrica que li permeten refermar la seva presència als escenaris més importants del món.  

    La BRSO té una discografia extensa, premiada i reconeguda amb guardons com ara els Grammy, Diapason d’Or i el Preis der deutschen Schallplattenkritik. Sota la batuta de Simon Rattle ha afegit nous enregistraments discogràfics que són referències fonamentals d’obres de Mahler i Wagner.  

    Un altre eix de la seva activitat és la formació de noves generacions, i així, l’Acadèmia BRSO és un dels centres formatius més reconeguts en el seu àmbit, juntament amb el compromís del Concurs Internacional de Música ARD, que fou fundat el 1952. A tot plegat cal afegir el programa educatiu BRSO und Du (BRSO i Tu), que ofereix diverses activitats adreçades a escoles i famílies.  

    El 2023 la BRSO va ser reconeguda com la tercera millor orquestra del món segons el rànquing internacional Bachtrack. 

  • Sir Simon Rattle, director

    Simon Ratlle

    © EvS musikstiftung Rui Camilo

    Amb un carisma captivador, un marcat esperit experimental i un entusiasme encomanadís, Sir Simon Rattle, nascut a Liverpool, ha esdevingut una de les figures més fascinants de la direcció orquestral. Va debutar el 2010 al capdavant de la BRSO i des d’aleshores hi ha forjat una intensa col·laboració artística en què les seves actuacions a Múnic són veritables esdeveniments. El vincle entre Rattle i la BRSO es va enfortir encara més el 2021 mitjançant un contracte com a director titular a partir de la temporada 2023-24. 

    Així, el 2023 va assumir la direcció de l’orquestra, formació que admira des de jove. Fidel al seu estil, ofereix un ampli repertori: des del Barroc fins a obres modernes, en què inclou clàssics simfònics i òpera en concert. Gràcies al lema “BRSO barock”, ha impulsat la interpretació de música antiga amb instruments originals. Compromès amb la formació musical, promou projectes com l’Acadèmia BRSO o la Jove Orquestra Estatal de Baviera. Per a ell, tenen la mateixa prioritat que iniciatives innovadores com el Symphonischer Hoagascht, que el 2024 va aplegar conjunts de metall bavaresos juntament amb la BRSO.  

    La seva brillant carrera va començar amb la City of Birmingham Symphony Orchestra (CBSO), orquestra que entre el 1980 i el 1998 va assolir fama mundial. Del 2002 al 2008 va ser titular de la Berliner Philharmoniker, i del 2017 al 2023, director musical de la London Symphony, amb la qual continua vinculat com a director emèrit. A més és artista principal de l’Orchestra of the Age of Enlightenment, primer director convidat de la Filharmònica Txeca i manté una estreta relació amb orquestres de primer nivell, com Wiener Philharmoniker o Staatskapelle de Berlín, a més de col·laborar amb teatres d’òpera de renom, com la Royal Opera House, Berliner Staatsoper, Met de Nova York i Festival d’Ais de Provença. El maig del 2024 va col·laborar amb la Mahler Chamber Orchestra. 

    Ha estat distingit amb nombrosos guardons. Els seus enregistraments de les Simfonies núm. 6, 7 i 9 de Mahler han estat guardonats amb el Gramophone Editor’s Choice; la Sisena va ser inclosa en la llista de les millors gravacions dels Preis der deutschen Schallplattenkritik; la Setena, amb el Diapason d’Or ARTE, i el seu enregistrament de La Creació de Haydn, amb el Pizzicato Supersonic Award. El 2025 va rebre el Premi de Música Ernst von Siemens i fou artista de l’any als Gramophone Classical Music Awards.

  • Formació

    .

    • Logo RSBO
    Symphonieorchester des Bayerischen Rundfunks
    (Orquestra Simfònica de la Ràdio Bavaresa)

    Violins I
    Radoslaw Szulc *, Anton Barakhovsky *, Tobias Steymans *, Thomas Reif *, N.N., Julita Smoleń, Peter Riehm, Corinna Clauser-Falk, Franz Scheuerer, Michael Friedrich, Andrea Karpinski, Daniel Nodel, Marije Grevink, Nicola Birkhan, Karin Löffler, Anne Schoenholtz, Daniela Jung, Andrea Eun-Jeong Kim, Stefano Farulli, Fabian Jüngling

    Violins II
    Korbinian Altenberger *, N.N. *, N.N. *, Yi Li, Leopold Lercher, Key-Thomas Märkl, Bettina Bernklau, Valérie Gillard, Stephan Hoever, David van Dijk, Susanna Baumgartner, Celina Bäumer, Amelie Böckheler-Kharadze, Lorenz Chen, Alexander Kisch, N.N.

    Violes
    Emiko Yuasa *, N.N. *, N.N.*, Benedict Hames, Giovanni Menna, Anja Kreynacke, Mathias Schessl, Klaus-Peter Werani, Christiane Hörr, Véronique Bastian, Alice Marie Weber, Elisabeth Buchner, Christa Jardine, Philipp Sussmann

    Violoncels
    N.N. *, N.N. *, Till Schuler *, Hanno Simons, Eva-Christiane Laßmann, Jan Mischlich, Uta Zenke-Vogelmann, Jaka Stadler, Frederike Jehkul-Sadler, Samuel Lutzker, Katharina Jäckle, Sayaka Selina Studer

    Contrabaixos
    Philipp Stubenrauch *, Wies de Boevé *, José Sebastião Trigo, Teja Andresen, Lukas Richter, David Santos Luque, Naomi Shaham, Harry Atkinson, N.N.

    Flautes
    Henrik Wiese *, Lucas Spagnolo *, Petra Schiessel, Natalie Schwaabe, Ivanna Ternay

    Oboès
    Stefan Schilli *, Ramón Ortega Quero *, Tobias Vogelmann, Emma Schied, Melanie Rothman

    Clarinets
    Christopher Patrick Corbett *, N.N. *, Bettina Faiss, Werner Mittelbach, Heinrich Treydte

    Fagots
    Marco Postinghel *, Jesús Villa Ordóñez *, Susanne Sonntag, Francisco Esteban Rubio, N.N.

    Trompes
    Carsten Carey Duffin *, N.N. *, Ursula Kepser, Thomas Ruh, Norbert Dausacker, François Bastian, Marlene Pschorr

    Trompetes
    Martin Angerer *, N.N. *, Wolfgang Läubin, Thomas Kiechle, Herbert Zimmermann

    Trombons
    Felix Eckert *, João Pedro Pereira de Abreu *, Uwe Schrodi, Lukas Gassner, Csaba Wagner

    Tuba
    Stefan Tischler *

    Timbals
    Raymond Curfs *, N.N. *

    Percussió
    Guido Marggrander, Christian Pilz, Jürgen Leitner

    Arpa
    Magdalena Hoffmann *

    Teclats
    Lukas Maria Kuen

    * Concertinos, Principals, Solistes

  • Anunci programes de mà digitals - Dona'ns suport (mecenatge general) DESKTOP
  • També et pot interessar...

    Palau 100 
    Dimecres, 14.01.26 – 20 h 
    Sala de Concerts 

    Concert per a piano de Ligeti 

    Mahler Chamber Orchestra 
    Yuja Wang, piano 
    Fabien Gabel, director 

    I. Stravinsky: Suite Pulcinella
    G. Ligeti: Concert per a piano i orquestra
    W. A. Mozart: Chaconne i Pas seul de música del ballet de l’òpera Idomeneo, KV 367 
    F. Chopin: Concert per a piano núm. 1, en Mi menor, op. 11

     

    Preus: de 28 a 125 euros 

  • Mecenes d'Honor

    Mecenes Protectors

    Mecenes col·laboradors

    Mitjans Col·laboradors

    Benefactors d'Honor

    Benefactors Principals

    Benefactors

Índex