Programa de mà
Orquestra Simfònica de la Ràdio Bavaresa & Rattle
—Simfonia núm. 7 de Bruckner
Palau 100
Divendres, 21 de novembre de 2025 – 20 h
Sala de Concerts


Amb el suport de:
Amb la col·laboració de:
Compromís amb el medi ambient:
Membre de:
Programa
Orquestra Simfònica de la Ràdio Bavaresa
Simon Rattle, directorI
Leoš Janáček (1854-1928)
Taras Bulba, rapsòdia per a orquestraI. La mort d’Andrei
II. La mort d’Ostap
III. Profecia i mort de Taras BulbaII
Anton Bruckner (1824-1896)
Simfonia núm. 7, en Mi major, WAB 107I. Allegro moderato
II. Adagio (molt solemne i molt lent)
III. Scherzo (molt ràpid) – Trio (lleugerament més lent)
IV. Finale (en moviment, però no gaire ràpid)Durada del concert:
Primera part, __ minuts | Pausa de 20 minuts | Segona part, __ minuts.
La durada del concert és aproximada.#simfònica #gransfigures


Poema
Pancratium maritimum
com quan en una nit de juliol
emergeix a la sorra un lliri de mar en silenci discretament
signant el miracle del bulb que floreix a la platja
amb tot aquest esforç descomunal per un dia de vida
només per viure un dia aquesta vidaaixí voldria jo una biografia
Mireia Calafell
Si una emergència (Proa Edicions, 2024)Et cal saber...
Qui en són els protagonistes?
Quines són les claus del concert?
A què he de parar atenció?
Sabies que...
Comentari
Els camins inescrutables del melòman
Permeteu-ne que us expliqui un parell d’anècdotes personals, perquè els camins per arribar a la música clàssica són ben variats. Totes dues tenen a veure amb les peces del programa d’avui i, en certa manera, espero que us ajudin a gaudir-ne. Som-hi, doncs!...
Tinc un sogre català (sí, d’aquells que van marxar a Amèrica a trobar-hi més bona sort fugint d’una Catalunya empobrida després de la Guerra Civil) que cada vegada li comentava –allà a Veneçuela– alguna cosa sobre música clàssica, sempre em deia el mateix. “El meu pare a Tàrrega, una vegada va escoltar el Cor dels Cosacs i va quedar-ne corprès...”. Aquest comentari revenia automàticament cada vegada que jo li esmentava alguna cosa relacionada amb la música clàssica: “El Cor dels Cosacs, el meu pare Joan..., una vegada a l’Ateneu de Tàrrega...”, patim, patam... Intrigat pel famós Cor dels Cosacs, al capdavall vaig conèixer-ne la importància i la llarga trajectòria que va tenir, i fins i tot esment de la presència al Palau de la Música (abans de passar per Tàrrega) i del reconeixement mundial de què va gaudir.
Però allò dels cosacs em queia lluny. Al final vaig assabentar-me que aquella ètnia guerrera, llibertària i mercenària, que feia tremolar fins i tot Napoleó, fou perseguida tant pels tsaristes com pels bolxevics, pels indrets del sud de Rússia. I una vegada, mentre feia zàping, vaig anar a parar al cèlebre calb de nom Yul Brynner fent un més dels seus papers d’aire oriental: Taras Bulba i la seva trepa de cosacs zaporoges. Aleshores ja va ser fàcil saltar a l’obra de Janáček, que posava en forma de poema simfònic la història del personatge i el seu famós llarg ble de cabells al cap. La música resumia ben clarament –en tres moviments– tres capítols de la novel·la curta (¿o potser conte llarg?) de Gógol i una part de la pel·lícula del 1962, és clar, tot i que la banda sonora fos de Franz Waxman.
Taras Bulba havia entrenat el seu fill Andrei com a bon guerrer cosac contra els polonesos que sovint humiliaven el seu poble (i suposo que tots dos també bevien “com cosacs”...). Enfrontat el jove contra els polonesos, l’amor fa de les seves: Andrei acaba enamorat d’una polonesa, i el primer moviment ens ho mostra. Melodies líriques i sentimentals amb corn anglès, oboè i violí contrasten amb la batalla que s’estava forjant. El jove enamorat s’alia amb els polonesos i el seu pare cosac no té més remei que matar-lo –en plena batalla– amb el tot el dolor que això comporta. La música hi és per representar-ho.
Però Andrei tenia un germà, Ostap, un altre jove que acaba segrestat pels polonesos, la qual cosa genera el segon moviment. No hi ha remei: Ostap presoner, serà torturat i executat. El pare, Taras Bulba, aconsegueix d’introduir-se entre la turba polonesa que espera l’execució mentre gaudeixen d’una masurca salvatge. Impotent, Taras Bulba es dol pel seu fill amb notables crits de trombó, i llança un darrer prec en un agut de clarinet. El pare aconsegueix fugir, però l’acaben enxampant i, així, ja anem a parar al tercer moviment.
Taras Bulba –amb tots dos fills morts– estava disposat a “destruir-ho tot!” i per això la música representa les batalles, però al final el capturen (perquè s’atura a buscar els seus “amics inseparables”: la pipa i el tabac, que li havien caigut al terra...). Condemnat a morir a la foguera, des d’allà formula la seva profecia amb correlat sonor d’orgue i metalls: “No hi ha res al món que esporugueixi un cosac! Espereu una mica, perquè ben aviat arribarà el dia que sabreu el que és la religió russa ortodoxa”. Repiquen les campanes, el triomf sonor se superposa a la tortura que crema Taras. Però, com diu Gógol: “¿Pot haver-hi foc, tortura o poder que siguin capaços de domar la força cosaca?”. Vet aquí la música heroica que el txec Janáček va concebre el 1915 per mostrar la seva empatia no solament amb els cosacs i Rússia, sinó amb tots els pobles eslaus oprimits pels imperis, siguin l’austrohongarès o alemany, que al final van caure amb la Primera Guerra Mundial.
***
La meva altra anècdota és més senzilla... Era l’any 2004 i el meu fill estava immergit al món dels videojocs. Un dels quals, el popular i cèlebre Call of duty (La crida del deure), una saga bèl·lica de trets en primera persona ambientada a la Segona Guerra Mundial que continua sent tot un èxit. En pantalla hi havia una missió de soldats americans que arribaven a un campament nazi abandonat on només hi havia una vella ràdio desmanegada. D’on brollava una bella música, entre trets, sorolls i interferències: era l’“Adagio” de la Setena Simfonia de Bruckner.
Un dia, mentre jo –el pare, que signo aquestes ratlles– escoltava precisament aquesta Setena de Bruckner, de sobte va aparèixer el meu fill i va exclamar: “Això és Call of duty!”. Per descomptat, tot seguit va rebre la meva paternal lliçó d’història de la música i li vaig explicar les relacions entre la música bruckneriana i el nazisme: l’apropiació d’aquella música que en va fer el règim nazi i, sobretot, que aquest “Adagio” va ser la música que es va emetre just abans d’anunciar al poble alemany la mort de Hitler.
Vaig aprofitar per explicar-li que totes les Simfonies de Bruckner eren fàcils d’escoltar si un es fixa en el cèlebre ABC brucknerià: el primer i el quart moviments sempre tenen un primer tema A, grandiós, potent, heroic; un segon tema B, líric, cantabile, poètic, i un tercer tema C, de caràcter rítmic i dinàmic, que tanca l’exposició. Després ve el desenvolupament i la reexposició dels temes A-B-C. El segon moviment ell ja el coneixia –a través d’aquella escena nostàlgica i malenconiosa del videojoc– i el tercer era el típic “Scherzo” brucknerià, ple d’ímpetu i no exempt de rusticitat camperola.
Això que acabo d’explicar no era una casualitat: la música bruckneriana ha estat emprada en infinitat de pel·lícules, sèries, publicitat i, per descomptat, videojocs. Una revisió a IMBD o a la reconeguda pàgina www.abruckner.com en mostra una llista ben sucosa. Entre tots els segells destaca l’afany de Luchino Visconti a fer servir l’“Adagio” esmentat per musicar íntegrament el seu film Senso (1954), un drama entre un oficial austríac i una bella italiana (Aida Valli) en temps de Garibaldi. La fórmula la va repetir Visconti –amb molt més d’èxit– en la seva cèlebre Mort a Venècia, on Mahler (alumne de Bruckner) i el seu “Adagietto” de la Cinquena Simfonia van començar a formar part de la cultura popular.
***
En resum, per un costat la repetida cantarella del meu sogre explicant-me com el seu pare, a la Tàrrega del 1926, havia quedat impactat pels cosacs que cantaven a l’Ateneu em va permetre d’aturar-me en Gógol i Janáček, que ressonen, finalment, en aquest text. Per un altre costat, he de reconèixer que mai no se sap on pot anar a parar una diversió adolescent que –a primera vista– podria semblar indesitjable o bandejable, com ara matar nazis en un videojoc mentre de fons sona l’“Adagio” de la Setena de Bruckner... Això sí, els pares han d’haver escoltat Bruckner i estar disposats a explicar-ho tot plegat amorosament i amb devoció.
Però cap d’aquestes anècdotes té comparació amb la d’un amic –al seu moment addicte a la balada pop-rock– que va comprar un cotxe de segona mà que, curiosament, tenia encallat al reproductor de cassets una cinta amb el Quartet núm. 10, “les Arpes” de Beethoven i el Quartet núm. 6 de Bartók. No va tenir més remei que escoltar, incansablement, tots dos Quartets fins que van esdevenir d’allò més bells per a la seva orella. I avui dia és un melòman d’alta volada.
Per això ho diem sempre: els camins estètics són insondables.
Carlos Calderón, doctor en humanitats i divulgador musical
Biografies
Biografies

© Astrid Ackermann

© Astrid Ackermann
Symphonieorchester des Bayerischen Rundfunks (Orquestra Simfònica de la Ràdio Bavaresa)
La temporada 2023-24 va iniciar una nova etapa artística amb l’arribada de Sir Simon Rattle com a director titular, que n’esdevé el sisè titular en la història de l’orquestra, després de figures de gran prestigi, com Eugen Jochum, Rafael Kubelík, Sir Colin Davis, Lorin Maazel i Mariss Jansons. Reconegut per la seva obertura artística i versatilitat, Rattle aporta a la formació una visió renovada a una agrupació ja consolidada entre les millors del món.
Fundada el 1949, la BRSO ben aviat va assolir prestigi internacional gràcies a l’excel·lència en la interpretació del repertori clàssic i romàntic, juntament amb el seu ferm compromís amb la música contemporània. Des dels primers anys ha estat vinculada al cicle Musica Viva, impulsat per Karl Amadeus Hartmann, i ha gaudit de directors convidats de renom, com Leonard Bernstein, Sir Georg Solti, Carlo Maria Giulini i Wolfgang Sawallisch, que van deixar la seva empremta personal en l’orquestra.
Actualment manté col·laboracions periòdiques amb directors destacats, com Herbert Blomstedt, Franz Welser-Möst, Daniel Harding, Yannick Nézet-Séguin, Jakub Hrůša i Iván Fischer. L’orquestra sovint fa gires per Europa, l’Àsia i Amèrica que li permeten refermar la seva presència als escenaris més importants del món.
La BRSO té una discografia extensa, premiada i reconeguda amb guardons com ara els Grammy, Diapason d’Or i el Preis der deutschen Schallplattenkritik. Sota la batuta de Simon Rattle ha afegit nous enregistraments discogràfics que són referències fonamentals d’obres de Mahler i Wagner.
Un altre eix de la seva activitat és la formació de noves generacions, i així, l’Acadèmia BRSO és un dels centres formatius més reconeguts en el seu àmbit, juntament amb el compromís del Concurs Internacional de Música ARD, que fou fundat el 1952. A tot plegat cal afegir el programa educatiu BRSO und Du (BRSO i Tu), que ofereix diverses activitats adreçades a escoles i famílies.
El 2023 la BRSO va ser reconeguda com la tercera millor orquestra del món segons el rànquing internacional Bachtrack.
Biografies

© Evsmusikstiftung Ruicamilo

© Evsmusikstiftung Ruicamilo
Simon Rattle, director
Amb un carisma captivador, un marcat esperit experimental i un entusiasme encomanadís, Simon Rattle, nascut a Liverpool, ha esdevingut una de les figures més fascinants de la direcció orquestral. Va debutar el 2010 al capdavant de la BRSO i des d’aleshores hi ha forjat una intensa col·laboració artística en què les seves actuacions a Múnic són veritables esdeveniments. El vincle entre Rattle i la BRSO es va enfortir encara més el 2021 mitjançant un contracte com a director titular a partir de la temporada 2023-24.
Així, el 2023 va assumir la direcció de l’orquestra, formació que admira des de jove. Fidel al seu estil, ofereix un ampli repertori: des del Barroc fins a obres modernes, en què inclou clàssics simfònics i òpera en concert. Gràcies al lema “BRSO hip”, ha impulsat la interpretació de música antiga amb instruments originals. Compromès amb la formació musical, promou projectes com l’Acadèmia BRSO o la Jove Orquestra Estatal de Baviera. Per a ell, tenen la mateixa prioritat que iniciatives innovadores com el Symphonischer Hoagascht, que el 2024 va aplegar conjunts de metall bavaresos juntament amb la BRSO.
La seva brillant carrera va començar amb la City of Birmingham Symphony Orchestra (CBSO), orquestra que entre el 1980 i el 1998 va assolir fama mundial. Del 2002 al 2008 va ser titular de la Berlinker Philharmoniker, i del 2017 al 2023, director musical de la London Symphony, amb la qual continua vinculat com a director emèrit. A més és artista principal de l’Orchestra of the Age of Enlightenment, primer director convidat de la Filharmònica Txeca i manté una estreta relació amb orquestres de primer nivell, com Wiener Philharmoniker o Staatskapelle de Berlín, a més de col·laborar amb teatres d’òpera de renom, com la Royal Opera House, Berliner Staatsoper, Met de Nueva York i Festival d’Ais de Provença. El maig del 2024 va col·laborar amb la Mahler Chamber Orchestra.
Ha estat distingit amb nombrosos guardons. Entre els discos publicats amb la BRSO, la Novena de Mahler va assolir un Diapason d’Or i un Gramophone Editori’s Choice, mentre que la Sisena Simfonia va ser premiada amb un altre Gramophone Editori’s Choice i el prestigiós premi de la crítica alemanya.
També et pot interessar...
Palau 100
Dimecres, 14.01.26 – 20 h
Sala de Concerts—Concert per a piano de Ligeti
Mahler Chamber Orchestra
Yuja Wang, piano
Fabien Gabel, directorI. Stravinsky: Suite Pulcinella
G. Ligeti: Concert per a piano i orquestra
W. A. Mozart: Música del ballet d’Idomeneo, KV 367 (selecció)
F. Chopin: Concert per a piano núm. 1, en Mi menor, op. 11Preus: de 28 a 125 euros
Col·laboradors
Armand Basi – Ascensors Jordà – Bagués-Marsiera Joiers – Balot Restauració – Caixa Enginyers – Calaf Grup – CECOT – Colonial – Fundació Castell de Peralada – Fundació Metalquimia – Gómez-Acebo & Pombo – Helvetia Compañía Suiza S.A. de Seguros y Reaseguros – Illy – Quadis – Saba Infraestructures, S.A. – Saret de Vuyst Travel – Scasi Soluciones de Impresión S.L. – Soler Cabot – Veolia Serveis Catalunya –Benefactors d'Honor
Professor Rafael I. Barraquer Compte – Mariona Carulla Font – M. Dolors i Francesc – Pere Grau Vacarisas – María José Lavin Guitart – Marta Mora Raurich – Mª. del Carmen Pous Guardia – Daniela Turco – Joaquim Uriach i Torelló – Manel Vallet Garriga –Benefactors Principals
Elvira Abril – Eulàlia Alari Ballart – Pere Armadàs Bosch – Rosamaria Artigas i Costajussà – Núria Basi Moré – Zacaries Benamiar – Francesc Xavier Carbonell Castellón – Lluís Carulla Font – Joaquim Coello Brufau – Josep Colomer Viure – Josep Daniel i Lluïsa Fornos – Isabel Esteve Cruella – Casimiro Gracia Abian – Jordi Gual i Solé – Ramón Poch Segura – Juan Eusebio Pujol Chimeno – Juan Manuel Soler Pujol –Benefactors
Maria Victoria de Alós Martín – Mahala Alzamora Figueras-Dotti – Gemma Borràs i Llorens – Jordi Capdevila i Pons – David Carrasco Chiva – Oriol Coll – Rolando Correa – Elvira Gaspar Farreras – Pablo Giménez-Salinas Framis – Maite González Rodríguez – Irene Hidalgo de Vizcarrondo – Pepita Izquierdo Giralt – Immaculada Juncosa – Joan Oller i Cuartero – Rafael Pous Andrés – Inés Pujol Agenjo – Pepe Pujol Agenjo – Toni Pujol Agenjo – Olga Reglero Bragulat – Carla Sanfeliu – Josep Ll. Sanfeliu – Marc Sanfeliu – Elina Selin – Jordi Simó Sanahuja – M. Dolors Sobrequés i Callicó – Salvador Viñas Amat –
Programa de mà
Orquestra Simfònica de la Ràdio Bavaresa & Rattle
—Simfonia núm. 7 de Bruckner
Palau 100
Divendres, 21 de novembre de 2025 – 20 h
Sala de Concerts

Amb el suport de:
Amb la col·laboració de:
Compromís amb el medi ambient:
Membre de:
Programa
Orquestra Simfònica de la Ràdio Bavaresa
Simon Rattle, directorI
Leoš Janáček (1854-1928)
Taras Bulba, rapsòdia per a orquestraI. La mort d’Andrei
II. La mort d’Ostap
III. Profecia i mort de Taras BulbaII
Anton Bruckner (1824-1896)
Simfonia núm. 7, en Mi major, WAB 107I. Allegro moderato
II. Adagio (molt solemne i molt lent)
III. Scherzo (molt ràpid) – Trio (lleugerament més lent)
IV. Finale (en moviment, però no gaire ràpid)Durada del concert:
Primera part, __ minuts | Pausa de 20 minuts | Segona part, __ minuts.
La durada del concert és aproximada.#simfònica #gransfigures

Poema
Pancratium maritimum
com quan en una nit de juliol
emergeix a la sorra un lliri de mar en silenci discretament
signant el miracle del bulb que floreix a la platja
amb tot aquest esforç descomunal per un dia de vida
només per viure un dia aquesta vidaaixí voldria jo una biografia
Mireia Calafell
Si una emergència (Proa Edicions, 2024)
Et cal saber...
Qui en són els protagonistes?
Quines són les claus del concert?
A què he de parar atenció?
Sabies que...

Comentari
Els camins inescrutables del melòman
Permeteu-ne que us expliqui un parell d’anècdotes personals, perquè els camins per arribar a la música clàssica són ben variats. Totes dues tenen a veure amb les peces del programa d’avui i, en certa manera, espero que us ajudin a gaudir-ne. Som-hi, doncs!...
Tinc un sogre català (sí, d’aquells que van marxar a Amèrica a trobar-hi més bona sort fugint d’una Catalunya empobrida després de la Guerra Civil) que cada vegada li comentava –allà a Veneçuela– alguna cosa sobre música clàssica, sempre em deia el mateix. “El meu pare a Tàrrega, una vegada va escoltar el Cor dels Cosacs i va quedar-ne corprès...”. Aquest comentari revenia automàticament cada vegada que jo li esmentava alguna cosa relacionada amb la música clàssica: “El Cor dels Cosacs, el meu pare Joan..., una vegada a l’Ateneu de Tàrrega...”, patim, patam... Intrigat pel famós Cor dels Cosacs, al capdavall vaig conèixer-ne la importància i la llarga trajectòria que va tenir, i fins i tot esment de la presència al Palau de la Música (abans de passar per Tàrrega) i del reconeixement mundial de què va gaudir.
Però allò dels cosacs em queia lluny. Al final vaig assabentar-me que aquella ètnia guerrera, llibertària i mercenària, que feia tremolar fins i tot Napoleó, fou perseguida tant pels tsaristes com pels bolxevics, pels indrets del sud de Rússia. I una vegada, mentre feia zàping, vaig anar a parar al cèlebre calb de nom Yul Brynner fent un més dels seus papers d’aire oriental: Taras Bulba i la seva trepa de cosacs zaporoges. Aleshores ja va ser fàcil saltar a l’obra de Janáček, que posava en forma de poema simfònic la història del personatge i el seu famós llarg ble de cabells al cap. La música resumia ben clarament –en tres moviments– tres capítols de la novel·la curta (¿o potser conte llarg?) de Gógol i una part de la pel·lícula del 1962, és clar, tot i que la banda sonora fos de Franz Waxman.
Taras Bulba havia entrenat el seu fill Andrei com a bon guerrer cosac contra els polonesos que sovint humiliaven el seu poble (i suposo que tots dos també bevien “com cosacs”...). Enfrontat el jove contra els polonesos, l’amor fa de les seves: Andrei acaba enamorat d’una polonesa, i el primer moviment ens ho mostra. Melodies líriques i sentimentals amb corn anglès, oboè i violí contrasten amb la batalla que s’estava forjant. El jove enamorat s’alia amb els polonesos i el seu pare cosac no té més remei que matar-lo –en plena batalla– amb el tot el dolor que això comporta. La música hi és per representar-ho.
Però Andrei tenia un germà, Ostap, un altre jove que acaba segrestat pels polonesos, la qual cosa genera el segon moviment. No hi ha remei: Ostap presoner, serà torturat i executat. El pare, Taras Bulba, aconsegueix d’introduir-se entre la turba polonesa que espera l’execució mentre gaudeixen d’una masurca salvatge. Impotent, Taras Bulba es dol pel seu fill amb notables crits de trombó, i llança un darrer prec en un agut de clarinet. El pare aconsegueix fugir, però l’acaben enxampant i, així, ja anem a parar al tercer moviment.
Taras Bulba –amb tots dos fills morts– estava disposat a “destruir-ho tot!” i per això la música representa les batalles, però al final el capturen (perquè s’atura a buscar els seus “amics inseparables”: la pipa i el tabac, que li havien caigut al terra...). Condemnat a morir a la foguera, des d’allà formula la seva profecia amb correlat sonor d’orgue i metalls: “No hi ha res al món que esporugueixi un cosac! Espereu una mica, perquè ben aviat arribarà el dia que sabreu el que és la religió russa ortodoxa”. Repiquen les campanes, el triomf sonor se superposa a la tortura que crema Taras. Però, com diu Gógol: “¿Pot haver-hi foc, tortura o poder que siguin capaços de domar la força cosaca?”. Vet aquí la música heroica que el txec Janáček va concebre el 1915 per mostrar la seva empatia no solament amb els cosacs i Rússia, sinó amb tots els pobles eslaus oprimits pels imperis, siguin l’austrohongarès o alemany, que al final van caure amb la Primera Guerra Mundial.
***
La meva altra anècdota és més senzilla... Era l’any 2004 i el meu fill estava immergit al món dels videojocs. Un dels quals, el popular i cèlebre Call of duty (La crida del deure), una saga bèl·lica de trets en primera persona ambientada a la Segona Guerra Mundial que continua sent tot un èxit. En pantalla hi havia una missió de soldats americans que arribaven a un campament nazi abandonat on només hi havia una vella ràdio desmanegada. D’on brollava una bella música, entre trets, sorolls i interferències: era l’“Adagio” de la Setena Simfonia de Bruckner.
Un dia, mentre jo –el pare, que signo aquestes ratlles– escoltava precisament aquesta Setena de Bruckner, de sobte va aparèixer el meu fill i va exclamar: “Això és Call of duty!”. Per descomptat, tot seguit va rebre la meva paternal lliçó d’història de la música i li vaig explicar les relacions entre la música bruckneriana i el nazisme: l’apropiació d’aquella música que en va fer el règim nazi i, sobretot, que aquest “Adagio” va ser la música que es va emetre just abans d’anunciar al poble alemany la mort de Hitler.
Vaig aprofitar per explicar-li que totes les Simfonies de Bruckner eren fàcils d’escoltar si un es fixa en el cèlebre ABC brucknerià: el primer i el quart moviments sempre tenen un primer tema A, grandiós, potent, heroic; un segon tema B, líric, cantabile, poètic, i un tercer tema C, de caràcter rítmic i dinàmic, que tanca l’exposició. Després ve el desenvolupament i la reexposició dels temes A-B-C. El segon moviment ell ja el coneixia –a través d’aquella escena nostàlgica i malenconiosa del videojoc– i el tercer era el típic “Scherzo” brucknerià, ple d’ímpetu i no exempt de rusticitat camperola.
Això que acabo d’explicar no era una casualitat: la música bruckneriana ha estat emprada en infinitat de pel·lícules, sèries, publicitat i, per descomptat, videojocs. Una revisió a IMBD o a la reconeguda pàgina www.abruckner.com en mostra una llista ben sucosa. Entre tots els segells destaca l’afany de Luchino Visconti a fer servir l’“Adagio” esmentat per musicar íntegrament el seu film Senso (1954), un drama entre un oficial austríac i una bella italiana (Aida Valli) en temps de Garibaldi. La fórmula la va repetir Visconti –amb molt més d’èxit– en la seva cèlebre Mort a Venècia, on Mahler (alumne de Bruckner) i el seu “Adagietto” de la Cinquena Simfonia van començar a formar part de la cultura popular.
***
En resum, per un costat la repetida cantarella del meu sogre explicant-me com el seu pare, a la Tàrrega del 1926, havia quedat impactat pels cosacs que cantaven a l’Ateneu em va permetre d’aturar-me en Gógol i Janáček, que ressonen, finalment, en aquest text. Per un altre costat, he de reconèixer que mai no se sap on pot anar a parar una diversió adolescent que –a primera vista– podria semblar indesitjable o bandejable, com ara matar nazis en un videojoc mentre de fons sona l’“Adagio” de la Setena de Bruckner... Això sí, els pares han d’haver escoltat Bruckner i estar disposats a explicar-ho tot plegat amorosament i amb devoció.
Però cap d’aquestes anècdotes té comparació amb la d’un amic –al seu moment addicte a la balada pop-rock– que va comprar un cotxe de segona mà que, curiosament, tenia encallat al reproductor de cassets una cinta amb el Quartet núm. 10, “les Arpes” de Beethoven i el Quartet núm. 6 de Bartók. No va tenir més remei que escoltar, incansablement, tots dos Quartets fins que van esdevenir d’allò més bells per a la seva orella. I avui dia és un melòman d’alta volada.
Per això ho diem sempre: els camins estètics són insondables.
Carlos Calderón, doctor en humanitats i divulgador musical

Biografies
Symphonieorchester des Bayerischen Rundfunks (Orquestra Simfònica de la Ràdio Bavaresa)

© Astrid Ackermann
La temporada 2023-24 va iniciar una nova etapa artística amb l’arribada de Sir Simon Rattle com a director titular, que n’esdevé el sisè titular en la història de l’orquestra, després de figures de gran prestigi, com Eugen Jochum, Rafael Kubelík, Sir Colin Davis, Lorin Maazel i Mariss Jansons. Reconegut per la seva obertura artística i versatilitat, Rattle aporta a la formació una visió renovada a una agrupació ja consolidada entre les millors del món.
Fundada el 1949, la BRSO ben aviat va assolir prestigi internacional gràcies a l’excel·lència en la interpretació del repertori clàssic i romàntic, juntament amb el seu ferm compromís amb la música contemporània. Des dels primers anys ha estat vinculada al cicle Musica Viva, impulsat per Karl Amadeus Hartmann, i ha gaudit de directors convidats de renom, com Leonard Bernstein, Sir Georg Solti, Carlo Maria Giulini i Wolfgang Sawallisch, que van deixar la seva empremta personal en l’orquestra.
Actualment manté col·laboracions periòdiques amb directors destacats, com Herbert Blomstedt, Franz Welser-Möst, Daniel Harding, Yannick Nézet-Séguin, Jakub Hrůša i Iván Fischer. L’orquestra sovint fa gires per Europa, l’Àsia i Amèrica que li permeten refermar la seva presència als escenaris més importants del món.
La BRSO té una discografia extensa, premiada i reconeguda amb guardons com ara els Grammy, Diapason d’Or i el Preis der deutschen Schallplattenkritik. Sota la batuta de Simon Rattle ha afegit nous enregistraments discogràfics que són referències fonamentals d’obres de Mahler i Wagner.
Un altre eix de la seva activitat és la formació de noves generacions, i així, l’Acadèmia BRSO és un dels centres formatius més reconeguts en el seu àmbit, juntament amb el compromís del Concurs Internacional de Música ARD, que fou fundat el 1952. A tot plegat cal afegir el programa educatiu BRSO und Du (BRSO i Tu), que ofereix diverses activitats adreçades a escoles i famílies.
El 2023 la BRSO va ser reconeguda com la tercera millor orquestra del món segons el rànquing internacional Bachtrack.
Simon Rattle, director

© Evsmusikstiftung Ruicamilo
Amb un carisma captivador, un marcat esperit experimental i un entusiasme encomanadís, Simon Rattle, nascut a Liverpool, ha esdevingut una de les figures més fascinants de la direcció orquestral. Va debutar el 2010 al capdavant de la BRSO i des d’aleshores hi ha forjat una intensa col·laboració artística en què les seves actuacions a Múnic són veritables esdeveniments. El vincle entre Rattle i la BRSO es va enfortir encara més el 2021 mitjançant un contracte com a director titular a partir de la temporada 2023-24.
Així, el 2023 va assumir la direcció de l’orquestra, formació que admira des de jove. Fidel al seu estil, ofereix un ampli repertori: des del Barroc fins a obres modernes, en què inclou clàssics simfònics i òpera en concert. Gràcies al lema “BRSO hip”, ha impulsat la interpretació de música antiga amb instruments originals. Compromès amb la formació musical, promou projectes com l’Acadèmia BRSO o la Jove Orquestra Estatal de Baviera. Per a ell, tenen la mateixa prioritat que iniciatives innovadores com el Symphonischer Hoagascht, que el 2024 va aplegar conjunts de metall bavaresos juntament amb la BRSO.
La seva brillant carrera va començar amb la City of Birmingham Symphony Orchestra (CBSO), orquestra que entre el 1980 i el 1998 va assolir fama mundial. Del 2002 al 2008 va ser titular de la Berlinker Philharmoniker, i del 2017 al 2023, director musical de la London Symphony, amb la qual continua vinculat com a director emèrit. A més és artista principal de l’Orchestra of the Age of Enlightenment, primer director convidat de la Filharmònica Txeca i manté una estreta relació amb orquestres de primer nivell, com Wiener Philharmoniker o Staatskapelle de Berlín, a més de col·laborar amb teatres d’òpera de renom, com la Royal Opera House, Berliner Staatsoper, Met de Nueva York i Festival d’Ais de Provença. El maig del 2024 va col·laborar amb la Mahler Chamber Orchestra.
Ha estat distingit amb nombrosos guardons. Entre els discos publicats amb la BRSO, la Novena de Mahler va assolir un Diapason d’Or i un Gramophone Editori’s Choice, mentre que la Sisena Simfonia va ser premiada amb un altre Gramophone Editori’s Choice i el prestigiós premi de la crítica alemanya.
També et pot interessar...
Palau 100
Dimecres, 14.01.26 – 20 h
Sala de Concerts—Concert per a piano de Ligeti
Mahler Chamber Orchestra
Yuja Wang, piano
Fabien Gabel, directorI. Stravinsky: Suite Pulcinella
G. Ligeti: Concert per a piano i orquestra
W. A. Mozart: Música del ballet d’Idomeneo, KV 367 (selecció)
F. Chopin: Concert per a piano núm. 1, en Mi menor, op. 11Preus: de 28 a 125 euros
Col·laboradors
Armand Basi – Ascensors Jordà – Bagués-Marsiera Joiers – Balot Restauració – Caixa Enginyers – Calaf Grup – CECOT – Colonial – Fundació Castell de Peralada – Fundació Metalquimia – Gómez-Acebo & Pombo – Helvetia Compañía Suiza S.A. de Seguros y Reaseguros – Illy – Quadis – Saba Infraestructures, S.A. – Saret de Vuyst Travel – Scasi Soluciones de Impresión S.L. – Soler Cabot – Veolia Serveis Catalunya –Benefactors d'Honor
Professor Rafael I. Barraquer Compte – Mariona Carulla Font – M. Dolors i Francesc – Pere Grau Vacarisas – María José Lavin Guitart – Marta Mora Raurich – Mª. del Carmen Pous Guardia – Daniela Turco – Joaquim Uriach i Torelló – Manel Vallet Garriga –Benefactors Principals
Elvira Abril – Eulàlia Alari Ballart – Pere Armadàs Bosch – Rosamaria Artigas i Costajussà – Núria Basi Moré – Zacaries Benamiar – Francesc Xavier Carbonell Castellón – Lluís Carulla Font – Joaquim Coello Brufau – Josep Colomer Viure – Josep Daniel i Lluïsa Fornos – Isabel Esteve Cruella – Casimiro Gracia Abian – Jordi Gual i Solé – Ramón Poch Segura – Juan Eusebio Pujol Chimeno – Juan Manuel Soler Pujol –Benefactors
Maria Victoria de Alós Martín – Mahala Alzamora Figueras-Dotti – Gemma Borràs i Llorens – Jordi Capdevila i Pons – David Carrasco Chiva – Oriol Coll – Rolando Correa – Elvira Gaspar Farreras – Pablo Giménez-Salinas Framis – Maite González Rodríguez – Irene Hidalgo de Vizcarrondo – Pepita Izquierdo Giralt – Immaculada Juncosa – Joan Oller i Cuartero – Rafael Pous Andrés – Inés Pujol Agenjo – Pepe Pujol Agenjo – Toni Pujol Agenjo – Olga Reglero Bragulat – Carla Sanfeliu – Josep Ll. Sanfeliu – Marc Sanfeliu – Elina Selin – Jordi Simó Sanahuja – M. Dolors Sobrequés i Callicó – Salvador Viñas Amat –

































































