• Programa de mà

    Angela Hewitt
    Variacions Goldberg

    Palau Bach

    Dimecres, 1 d'octubre de 2025 – 20 h

    Sala de Concerts

  • Amb la col·laboració de:

    • image/svg+xml
    • image/svg+xml
    • image/svg+xml
    • Logo nou Inaem

    Compromís amb el medi ambient:

    • Logo EMAS - ES-CAT-000323
    • Logo AENOR - ISO 14001
    • Logo Biosphere

    Membre de:

    • image/svg+xml
  • Programa

    Angela Hewittpiano


    Johann Sebastian Bach (1685-1750)
    Variacions Goldberg, BWV 988

    1. Aria
    2. Variatio 1 a 1 clav.
    3. Variatio 2 a 1 clav.
    4. Variatio 3 Canone all’unisono
    5. Variatio 4 a 1 clav.
    6. Variatio 5 a 1 ovvoro 2 clav.
    7. Variatio 6 Canone alla Seconda
    8. Variatio 7 a 1 ovvoro 2 clav.
    9. Variatio 8 a 2 clav.
    10. Variatio 9 Canone alla Terza a 1 clav.
    11. Variatio 10 Fughetta a 1 clav.
    12. Variatio 11 a 2 clav.
    13. Variatio 12 Canone alla Quarta
    14. Variatio 13 a 2 clav.
    15. Variatio 14 a 2 clav.
    16. Variatio 15 Canone a la Quinta in moto contrario a 1clav., Andante
    17. Variatio 16 Ouverture a 1 clav.
    18. Variatio 17 a 2 clav.
    19. Variatio 18 Canone alla Sesta a 1 clav.
    20. Variatio 19 a 1 clav.
    21. Variatio 20 a 2 clav.
    22. Variatio 21 Canone alla Settima
    23. Variatio 22 Alla breve a 1 clav.
    24. Variatio 23 a 2 clav.
    25. Variatio 24 Canone all’Ottava a 1 clav.
    26. Variatio 25 a 2 clav.
    27. Variatio 26 a 2 clav.
    28. Variatio 27 Canone alla Nona
    29. Variatio 28 a 2 clav.
    30. Variatio 29 a 1 ovvoro 2 clav.
    31. Variatio 30 Quodlibet a 1 clav.
    32. Aria

    Aquest concert té una durada de 75 minuts
    La durada del concert és aproximada.

    #piano #antiga #musicauniversal #aniversaris

  • 20250626 Palau Bach T2526 Desktop
  • Poema

    Persistència

    no feia llum
    perquè s’havien fos els ploms
    però el far   hi era

    una gavina va coronar-lo
    tota la nit creu-me:
    tota la nit

    per si tornaves

     

    Mireia Calafell
    Si una emergència (Proa Edicions, 2024)

  • Et cal saber...

    Qui en són els protagonistes? 

    Johann Sebastian Bach (Eisenach, 1685- Leipzig, 1750) 
    Compositor del Barroc, una època marcada per l’ús del baix continu –acompanyament harmònic constant– i el contrapunt –combinació d’unes quantes melodies independents que sonen bé en conjunt. Des que es va recuperar al segle XIX, Bach és un compositor canònic, fins al punt que la seva mort és considerada la fi del Barroc musical. 

    Intèrpret: Angela Hewitt (Ottawa, Canadà, 1958) 
    Una de les artistes del nostre temps que més ha tocat l’obra de J. S. Bach i de la qual és intèrpret referent. Sovint ha estat comparada amb Glenn Gould, pel seu interès en aquest compositor i per nacionalitat, tots dos canadencs.

    Quines són les claus del concert?

    En el Barroc no sempre s’especificava per a quin instrument/conjunt es componia, a causa de la varietat de llocs, estils i músics disponibles. És a dir, mentre es mantingués l’harmonia de la peça, la instrumentació estava subjecta a la disponibilitat i conveniència de cada circumstància. En aquest cas, però, Bach va pensar l’obra per a clavicèmbal amb dos teclats. Tot i així, un dels arranjaments que més s’ha popularitzat és el de piano, on destaquen la seva dinàmica i paleta de colors més amplis i la ressonància que proporciona el pedal, entre altres diferències.

    A què he de parar atenció? 

    Són variacions, però no tenen un tema en comú: el fil conductor de cada variació és la línia de baix i la progressió d’acords de l’ària principal.  

    Les variacions múltiples de 3 són cànons cada cop a més veus (segons per quin nombre es multipliqui el 3). La variació número 30 no és a 10 veus, sinó que té diverses melodies. 

    Totes les variacions estan en Sol major, només tres estan en Sol menor. En aquestes es percep el caràcter elegant i trist. 

    Sabies que...

    Forkel, el biògraf de Bach, explica que el comte Hermann Karl von Keyserling va encarregar a Bach aquesta obra perquè el seu clavecinista, Johann Gottlieb Goldberg, la interpretés durant les seves nits d’insomni.. 

    Es veu que von Keyserling va recompensar Bach amb 500 tàlers, gairebé el sou d’un any com a Kantor a l’església de Sant Tomàs de Leipzig. Però no sabem si aquestes hipòtesis són certes, no se n’han conservat les dedicatòries. 

    El 5 de novembre de 2025 podràs sentir les Variacions Goldberg en la versió dels guitarristes Thibaut Garcia i Antoine Morinière, també dins el cicle Palau Bach.

  • anunci programa digital fes-te benefactor v4 DESKTOP
  • Comentari

    Les Variacions Goldberg de Bach han marcat de manera determinant la trajectòria artística de la pianista canadenca Angela Hewitt. L’octubre del 1974 el seu professor Jean-Paul Sévilla va creure oportú que la seva alumna, nascuda el juliol del 1958, comencés a aprendre aquesta obra monumental; el 16 de març de 1975 a la catedral Christ Church d’Ottawa, d’on el seu pare havia estat organista, les interpreta per primera vegada. Pocs mesos després, Hewitt va ser guardonada quan les va interpretar al Concurs Washington D.C. L’any 1985 arribaria la “consagració bachiana” de la pianista canadenca en guanyar el Concurs Internacional Bach de Piano de Toronto, en memòria de Glenn Gould. Només unes dades: enregistrà la integral per a teclat de Bach entre els anys 1994 i 2014, culminada per L’art de la fuga; entre els anys 2007-2008 oferí per tots els continents un gira dedicada a El clave ben temperat; entre el 2016 i el 2022 (cal descomptar els dos anys de la covid) oferí The Bach Odyssey, en què interpretà al llarg de dotze recitals celebrats a diverses ciutats del món la integral de les obres per a teclat de J. S. Bach. El novembre del 2020 va rebre la Medalla Bach del Festival de Leipzig i Hewitt interpretà les Goldberg a l’església de Sant Tomàs. Enguany la pianista d’Ottawa –que ha enregistrat en dues ocasions les Goldberg (1999 i 2015)– està celebrant la inseparable relació de cinquanta anys amb aquesta obra magna interpretant-la arreu del món.

    La celebèrrima “Ària” en Sol major serveix de punt de partida per a les trenta variacions, culminades amb el sublim “Quodlibet”, on es retroben dues melodies populars abans del retorn al motiu inicial. Un viatge on Bach arriba al punt àlgid de la seva obra per a teclat, escrita a dues, tres i quatre veus per crear un corpus d’una tremenda exigència virtuosística i conceptual. La seva riquesa ornamental i rítmica ve marcada per la tonalitat de Sol major exceptuant el bellíssim “Canonen alla Quinta” (Variatio 15) i l’ombrívol “Canone a la Settima” (Variatio 21), escrites en Sol menor.

    Aquesta obra transcendental, quarta part del Clavierübung, va ser publicada l’any 1742 i en resulta ben coneguda la suggeridora anècdota narrada pel biògraf de Bach, Johann Nikolaus Forkel –posada del tot en dubte–, que la composició va sorgir després de l’encàrrec rebut del comte Von Keyserling perquè el seu protegit (l’alumne de Bach, Johann Gottlieb Goldberg) les interpretés durant les seves nits d’insomni... Se non è vero...

    Lluís Trullén, crític musical

  • Biografia

    Angela Hewitt, piano

    HEWITT, Angela (c)James Katz

    © James Katz

    Nascuda en una família de músics, Hewitt va començar a tocar el piano amb només tres anys, va actuar en públic amb quatre i un any després ja va guanyar la seva primera beca. Es va formar amb Jean-Paul Sévilla a la Universitat d’Ottawa i el 1985 va guanyar el Concurs Internacional Bach de Toronto, que va impulsar la seva carrera.

    Ocupa una posició única entre les pianistes més destacades de panorama actual. Amb un repertori molt ampli i actuacions freqüents tant en recital i amb les principals orquestres d’Europa, Amèrica i l’Àsia, també és una reconeguda artista discogràfica, especialment admirada per les interpretacions de Bach, que l’han consolidada com una de les seves intèrprets de referència. L’any 2020 va rebre la Medalla Bach de la Ciutat de Leipzig: un gran honor que per primera vegada en els disset anys que té d’història s’atorgava a una dona.

    El març del 2024 Hewitt va iniciar el seu nou gran projecte, The Mozart Odyssey, que inclou la integral dels Concerts per a piano de Mozart, amb els primers concerts al costat de Pierre Bleuse i l’Orquestra Simfònica Nacional d’Estònia. Aquest cicle segueix l’exitós Bach Odyssey (2016-2022), en què va interpretar l’obra completa per a teclat de Bach en dotze recitals presentats arreu del món. El projecte Mozart continua les temporades 2024 i 2025 amb compromisos a nou països, que inclouen actuacions amb la Brussels Philharmonic, Royal Liverpool Philharmonic, Warsaw Philharmonic, Fort Worth Symphony, National Arts Centre d’Ottawa, Toronto i Vancouver Symphony, així com també amb l’Ulster Orchestra.

    Igualment, Hewitt és molt sol·licitada com a directora-intèrpret en col·laboració amb formacions com els Cameristi della Scala, Bochumer Symphoniker, Royal Northern Sinfonia, London Mozart Players i Malaysian Philharmonic. Ha dirigit, a més, les filharmòniques de Hong Kong i Copenhaguen, Lucerne Festival Strings, orquestres de cambra de Zúric, Basilea, Suècia i Stuttgart, Camerata Salzburg, Orpheus Chamber Orchestra de Nova York, Orchestra Ensemble Kanazawa del Japó i Tonkünstler Orchestra de Viena al Musikverein.

    Durant la temporada 2024-25 manté també una intensa activitat com a solista, amb recitals a ciutats com ara Nova York, Seül, Toronto, Viena, Roma, Milà, Utrecht, Berna i Oxford, a més de les seves habituals aparicions al Wigmore Hall de Londres. La temporada inclou, a més, dues gires de retorn a Austràlia i al Japó, amb concerts a Melbourne, Sydney, Adelaide, Tòquio i Kyoto.

    La seva aclamada sèrie discogràfica amb Hyperion dels principals treballs per a teclat de Bach ha estat descrita com “una de les grans joies discogràfiques del nostre temps” («The Sunday Times»). El seu catàleg inclou també obres de Couperin, Rameau, Scarlatti, Mozart, Beethoven, Chopin, Schumann, Liszt, Fauré, Debussy, Chabrier, Ravel, Messiaen i Granados. Les seves gravacions més recents són els dos primers volums de la integral de les Sonates per a piano de Mozart, publicats el 2022 i el 2023, i amb el tercer previst per al 2025. Després de l’adquisició d’Hyperion per Universal Music Group, tota la seva discografia està disponible a les principals plataformes digitals. Entre les primeres reedicions es troba la seva celebrada versió de les Variacions Goldberg, distingida amb el Diapason d’Or i que, a més, ha estat el seu primer enregistrament editat en vinil (setembre del 2024). Habitualment present a les llistes Billboard, el seu disc Love songs va encapçalar les llistes de música clàssica al Regne Unit durant mesos. El 2015 va ser inclosa al Gramophone Hall of Fame gràcies a la seva popularitat entre els melòmans de tot el món.

    Entre molts altres reconeixements, el 2018 va rebre el Governor General’s Lifetime Achievement Award i el 2015 el títol de Companion of the Order of Canada, la més alta distinció del seu país. El 2006 va ser nomenada OBE per Sa Majestat la reina Elisabet II. És membre de la Royal Society of Canada, té set doctorats honoris causa i és Visiting Fellow del Peterhouse College (Cambridge). El 2020 va rebre la Wigmore Medal per la seva trajectòria i la seva relació de més de trenta-cinc anys amb aquesta sala londinenca.

    Tot i viure a Londres, Hewitt manté residència a Ottawa i també a Úmbria (Itàlia), on fa vint anys va fundar el Trasimeno Music Festival, un festival anual d’una setmana que atrau públic d’arreu del món.

  • Anunci programa de mà digital - Palau Digital - Desktop 1300x1854
  • També et pot interessar...

    Palau Bach
    Dimecres, 05.10.25 — 19.30 h
    Petit Palau

    Variacions Goldberg

    Thibaut Garciaguitarra
    Antoine Morinièreguitarra

    J. S. Bach: Variacions Goldberg, BWV 988 (arranjament de Thibaut Garcia)

    Preus: 20 i 30 €

  • Mecenes d'Honor

    Mecenes Protectors

    Mecenes col·laboradors

    Mitjans Col·laboradors

    Benefactors d'Honor

    Benefactors Principals

    Benefactors

Índex