• Joven Orquesta Nacional de España, Fullana & Coelho

    —Santcovsky, Albéniz i Stravinsky

    Estiu al Palau

    Dilluns, 28 de juliol de 2025 – 20 h

    Sala de Concerts

  • Amb la col·laboració de:

    • GREC 2025

    Compromís amb el medi ambient:

    • Logo EMAS - ES-CAT-000323
    • Logo AENOR - ISO 14001
    • Logo Biosphere

    Amb la col·laboració de:

    • image/svg+xml
    • image/svg+xml
    • image/svg+xml
    • Logo nou Inaem

    Membre de:

    • image/svg+xml
  • Programa

    Joven Orquesta Nacional de España (JONDE)* 
    Francisco Fullana, violí
    Nuno Coelho, director

    *Agrupació amb finalitat pedagògica


    I

    Fabià Santcovsky (1989)
    Concierto de los Elementos: I & II, para violín solo y gran orquesta (2023) Premio Reina Sofía de Composición Musical 2023

    I. La última representación del mirlo
    II. Resonancia sin nombre

    Isaac Albéniz (1860-1909)
    Orquestració de Francisco Guerrero

    Suite Iberia

    Málaga
    El Corpus Christi en Sevilla
    El Albaicín

     

    II

    Igor Stravinsky (1882-1971)
    La consagració de la primavera

    Part I. Adoration de la Terre
    Introduction
    Les augures printaniers, danses des adolescentes
    Jeu du rapt
    Rondes printanières
    Jeu des cités rivales
    Cortège du sage
    Le sage
    Danse de la terre

    Part II. Le sacrifice
    Introduction
    Cercles mystérieux des adolescentes
    Glorification de l’élue
    Évocation des ancêtres
    Action rituelle des ancêtres
    Danse sacrale [L’élue]
     

     

    Durada del concert:
    Primera part, 50 minuts | Pausa de 15 minuts | Segona part, 40 minuts.
    La durada del concert és aproximada.

    #jovestalents #músicauniversal

  • 20250515 Transversal T2526 DESKTOP
  • Poema

    Parla

    Com a l’alzinar,
    allí on el caçador
    atrapa el llapí
    amb la llacera,
    així l’encalç del mot
    que es desdiu del silenci.
    L’alenda del món,
    el tímid remoreig,
    la lesura de no saber-se
    al costat de les coses
    quan es trenca el caos
    i arriba el balbuceig.

    Si algú no se’ns adreça,
    en allò que viu i és,
    com el coneixerem?

    Compartir pa i taula
    és estimar els noms,
    la conversa, el so
    fugaç d’un aleteig
    rere el turó feréstec.

    Perquè l’amor és una escolta.
    I tot ressona i canta.

    Som perquè algú
    ha parlat.


    Lluís Calvo
    Del llibre Talismà.
    Barcelona: LaBreu Edicions, 2017.

  • anunci Palau Nit programes de mà DESKTOP
  • Comentari

    En la seva gira estiuenca, que també la durà a Gijón, Wiesbaden i Berlín, la Joven Orquesta Nacional de España (JONDE) fa una parada al Palau de la Música Catalana, on interpretarà un programa amb fortes arrels en la natura expressades des de sensibilitats molt diferents.

    Concierto de los elementos: I & II del compositor català Fabià Santcovsky va ser l’obra guardonada el 2023 amb el XLI Premi Reina Sofía de Composició Musical. Es tracta d’un concert per a violí i orquestra en dos moviments en el qual Santcovsky presenta els elements com “allò que constitueix la realitat en si mateixa”. “La última representación del mirlo” remet a la vida i la seva condició d’inestabilitat, representada per la metamorfosi del violí solista en ocell. A “Resonancia sin nombre” l’element central és el moviment. Un moviment que neix en l’arc del violí sobre les cordes, les quals fan ressonar l’instrument quasi de manera natural i insuflen energia a l’orquestra.

    No calen gaires presentacions per a Iberia, el monumental homenatge a la terra d’Isaac Albéniz, del qual la JONDE ens presenta tres dels sis números que el compositor Francisco Guerrero va transcriure per a orquestra a final del segle XX. La meticulosa orquestració de Guerrero parteix de l’admiració que sentia per Albéniz i eleva el resultat del seu treball a la categoria d’obra mestra. El desenvolupament i l’adaptació dels temes d’Albéniz a la dimensió orquestral doten de nova identitat cadascuna de les línies del complex entramat polifònic original. Els tractaments dinàmics extrems, l’exquisida adaptació rítmica i la inclusió d’instruments propis del folklore espanyol donen com a resultat una obra menys concisa i concentrada que l’original, però més profunda, expressiva i acolorida.

    L’any 1910, mentre treballava en la partitura de L’ocell de foc, Igor Stravinsky va entreveure en la seva imaginació l’espectacle d’un gran ritual sacre pagà: “Els vells savis, asseguts en cercle, observen la dansa de la mort d’una donzella a la qual sacrifiquen per fer propici el déu de la primavera”. Aquest és l’origen de La consagració de la primavera, una obra que ha passat a la història per l’escàndol que va originar la seva estrena a París el 1913 i per assenyalar noves possibilitats d’organització del so. L’escriptura per blocs, les harmonies acumulatives, les melodies cromàtiques, les innovacions rítmiques extremes i l’elevació del timbre a paràmetre compositiu fonamental doten la composició de Stravinsky d’una força i una originalitat que encara avui ens resulten colpidores.

    Miquel Gené, musicòleg i crític musical.

  • anunci fringe de torroella 2025 - palau de la música catalana - desktop
  • Biografies

    Joven Orquesta Nacional de España

    JONDE

    © Michal Novak

    La Joven Orquesta Nacional de España (JONDE), que pertany a l’Institut Nacional de les Arts Escèniques i de la Música (INAEM, Ministeri de Cultura), va ser creada el 1983 amb la finalitat de formar al més alt nivell els músics espanyols en l’etapa prèvia a l’exercici de la professió. L’objectiu prioritari és el perfeccionament professional i artístic dels músics a través de l’estudi i la pràctica del repertori universal simfònic i de cambra, mitjançant la celebració de diverses trobades anuals. Els seus Encuentros (trobades) es duen a terme sota el mestratge de professors i directors de reconegut prestigi nacional i internacional, i culminen amb gires de concerts, la participació en projectes diversos i enregistraments que ja suposen un extens catàleg de cedés i devedés.

    En el seu recorregut de més de quaranta anys, la JONDE ha gaudit de directors convidats com ara Carlo Maria Giulini, Krzysztof Penderecki, Eliahu Inbal, Rafael Frühbeck de Burgos, Jesús López-Cobos, Pablo Heras-Casado, Juanjo Mena, Josep Pons, Cristóbal Halffter, Vasily Petrenko, Christopher Hogwood, James Conlon, Gianandrea Noseda, Fabio Biondi, Paul Goodwin, Gunther Schuller, Pablo González, Nuno Coelho, Antoni Ros Marbà, Víctor Pablo Pérez i Alberto Zedda, i ha col·laborat amb solistes reputats, com Mstislav Rostropóvitx, Elisabeth Leonskaja, Christian Zacharias, Teresa Berganza, Juan Diego Flórez, Pablo Sainz Villegas, Rafael Orozco o Asier Polo, entre molts d’altres.

    La JONDE s’ha presentat en nombrosos auditoris, cicles, temporades i festivals espanyols, com el Festival Internacional de Música i Dansa de Granada, Festival Castell de Peralada, Festival Internacional de Santander, Setmana de Música Religiosa de Conca, i a l’Auditorio Nacional de Música de Madrid, Palau de la Música Catalana, Palau de la Música de València, Teatro de la Maestranza de Sevilla, Auditorio-Palacio de Congresos Príncipe Felipe d’Oviedo, Baluarte de Pamplona, Auditorio de Galícia, així com a les temporades de l’Orquesta y Coro Nacionales de España (OCNE), Orquestra Simfònica de Barcelona i Nacional de Catalunya (OBC), Orquesta Filarmónica de Gran Canaria (OFGC) i al cicle Orquestres del Món d’Ibermúsica. És igualment destacable la seva col·laboració amb el Centro Nacional de Difusión Musical (CNDM), Festival Internacional de Música d’Alacant i la temporada a l’Auditorio-Palacio de Congresos de Saragossa. Les seves gires a l’estranger l’han dut a Bèlgica, França, Alemanya, Itàlia, el Regne Unit, Àustria, Portugal, Luxemburg, Holanda, Rússia, Ucraïna, Estònia, Romania, Hongria, els Estats Units i Veneçuela, amb actuacions en sales com ara Carnegie Hall de Nova York, Royal Albert Hall de Londres, Concertgebouw d’Amsterdam, Théatre des Champs Élysées de París, Philharmonie i Konzerthaus am Gendarmenmarkt de Berlín, Filharmònica de Sant Petersburg, Radio Kulturhaus de Viena, Kongress Palaiss-Stadthalle Kassel i l’Ateneul Român de Bucarest.

    Així mateix, la JONDE ha estat convidada a festivals internacionals al Regne Unit: BBC Proms, Aberdeen International Youth Festival i Chester Summer Music Festival; a Alemanya: Schleswig-Holstein Musik Festival, Rheingau Musik Festival, Festival Young Euro Classic, World Expo Hannover, Festival Kultursommer Nordhessen, Festspiele Mecklenburg-Vorpommern, Musikfestspiele Saar i Opernfestspiele Schloss Weikersheim; a Romania: Varā Magica Festival, Festival Enescu Şi Muzica Lumii, i a d’altres, com el Festival España-Venezuela (Caracas), Touquet International Music Masters (Francia), Robecco Zomerconcerten (Amsterdam) i a l’Expo Lisboa-98 (Portugal).

    En la seva trajectòria la JONDE ha desenvolupat nombrosos projectes complementaris a més de la seva activitat principal, com l’Acadèmia de Música Barroca o la de Música Contemporània, la figura del Compositor Resident, l’encàrrec d’obres a joves compositors a través de la Fundació SGAE i l’Asociación Española de Orquestas Sinfónicas (AEOS), i la participació en programes d’intercanvi de músics, especialment a través de l’European Federation of National Youth Orchestras (EFNYO), MEDiterranean INcubator of Emerging Artists (MEDINEA) i el Programa Iberorquestas Juveniles.

    Entre els seus col·laboradors i patrocinadors, ha rebut el suport de les fundacions BBVA, Caja Madrid, Fundación Hazen i Fundación Coca-Cola. Actualment la JONDE manté una col·laboració amb la Fundació de Música Ferrer-Salat, per difondre anualment el Premi Reina Sofía de Composició Musical i desenvolupar un important programa de beques per als joves músics de l’Orquestra.

    Els seus directors artístics han estat Edmon Colomer (1983-1995), Llorenç Caballero (1995-2001) i José Luis Turina (2001-2020). Des de l’any 2020 la directora artística de la JONDE és la violinista i pedagoga espanyola Ana Comesaña.

  • Francisco Fullana, violí

    Francisco Fullana

    © Miguel Arranz

    Guanyador de l’Avery Fischer Career Grant el 2018, el violinista mallorquí ha estat lloat com “un talent sorprenent” (G. Dudamel) i “fantàsticament impressionant” («Buffalo News»). El seu àlbum per a violí sol, Bachs’s long shadow, considerat CD del mes i amb crítica amb cinc estrelles, la «BBC Music Magazine» va apuntar: “Fullana aconsegueix la combinació de la calidesa d’Itzhak Perlman amb la serenor aristocràtica de Henryk Szeryng”.

    Solista sota la batuta de llegendes de la direcció, com Sir Colin Davis i Gustavo Dudamel, la seva versatilitat com a intèrpret, amb i sense director, l’ha portat a actuar amb gran orquestres, com la City of Birmingham Symphony, Münchner Rundfunkorchester o ORTVE, fins a orquestres de cambra com ara la Saint Paul i Filadèlfia, el conjunt barroc Apollo’s Fire i el nou Metropolis Ensemble de música contemporània.

    La temporada 2024-25 ha estat artista resident del Kimmel Center amb la Chamber Orchestra de Filadèlfia, així com amb The Orchestra of San Antonio i la Simfònica de les Illes Balears. Els seus compromisos amb la Chamber Music Society del Lincoln Center continuen amb projectes dins i fora de nova York. Fullana és un dels artistes solistes internacionals que abraça plenament el llenguatge barroc amb una interpretació historicista. Artista resident de l’ensemble Apollo’s Fire, recentment guanyador d’un Grammy, amb aquest grup ha ofert divuit concerts, ha actuat al Carnegie Hall i Severance Hall i ha enregistrat Les quatre estacions per al segell Avie Records.

    Entre els seus últims compromisos destaquen els debuts amb la Florida Orchestra, simfòniques de Berkeley, Charlotte, Indianàpolis, Lodz, Pasadena, Phoenix, Rosario, Ràdio de Saarbrücken i Simón Bolívar, entre d’altres, així com el retorn amb la simfòniques d’Austin i Xalapa, Boulder Philharmonic y Sinfónica de las Américas. Els seus recitals inclouen debuts a l’Auditori de Barcelona, als festivals de Darmstadt, Dresden i Chants Festival de Beirut, a més d’una nova gira pel Japó. La seva passió de treballar am orquestres joves i universitàries a través de la Iniciativa Fortissimo va fer possible el seu debut com a solista a l’Stern Perelman Hall del Carnegie Hall amb la New York Youth Symphony, guanyadora d’un Premi Grammy.

    Llicenciat pel Real Conservatorio Superior de Madrid, sota el mestratge de Manuel Guillén, es va llicenciar igualment i va fer un màster a la Juilliard School com a alumne de Donald Weilerstein i Masao Kawasaki, i l’Artist Diploma de la University of Southern California (USC), on va treballar amb la llegendària violinista Midori.

    Francisco Fullana toca amb el violí ex-Kreisler Guarneri del Gesù “Mary Portman” del 1735, cedit amablement per Clement i Karen Arrison mitjançant la Stradivari Society de Chicago.

  • Nuno Coelho, director

    Nuno Coelho

    © Andrej Grilc

    Nascut a Porto, va estudiar direcció d’orquestra a la Universitat de les Arts de Zúric amb Johannes Schlaefli i va guanyar el Premi Neeme Järvi al Festival Menuhin de Gstaad. El 2015 va ser admès al Dirigentenforum del Consell Alemany de la Música i durant dos anys va ser becari a Tanglewood i director assistent de la Nederlands Philharmonisch.

    Coelho va guanyar el primer premi del Concurs Internacional de Direcció de Cadaqués el 2017 i des de llavors ha dirigit les principals orquestres d’Espanya i Portugal, així com també la Royal Liverpool Philharmonic, BBC Philharmonic, Hamburger Symphoniker, Malmö Symphony Orchestra, Gävle Symfoniorkester, Philharmonique d’Estrasburg, Residentie Orkest, Helsinki Philharmonic, Dresdner Philharmonie, Nederlands Orkest i Orchestra del Teatro Regio de Torí. Va ser becari del Programa Dudamel de la Filharmònica de Los Angeles els anys 2018 i 2019, i aquell mateix any va substituir Bernard Haitink en el seu debut amb la Symphonieorchester Bayerischen Rundfunks.

    És el director titular i artístic de l’Orquesta Sinfónica del Principado de Asturias des de l’octubre del 2022. A més dels seus concerts a Oviedo, durant la temporada 2025-26 tornarà amb l’Antwerp Symphony, Beethoven Orchester Bonn, Orquesta Nacional de España, Orquestra Gulbenkian, Bilbao Orkestra Sinfonikoa, Orquestra Sinfónica do Porto Casa da Música i Uppsala Chamber Orchestra. També debutarà amb l’Adelaide Symphony, Trondheim Symfoniorkester, Västerås Sinfonietta i Britten Sinfonia al Barbican Centre de Londres.

    De les darreres tres temporades cal destacar els seus compromisos amb la Minnesota Orchestra, Koninklijk Concertgebouworkest, Radio Filharmonisch Orkest, Hr-Sinfonieorchester Frankfurt, Orquestra Sinfônica de São Paulo, Tampere Philharmonic, Stavanger Symphony, BBC Scottish Symphony, Orchestre Philharmonique de Luxemburg i Orchestre Philharmonique Royal de Lieja. En l’àmbit operístic, Nuno Coelho ha dirigit produccions de La traviata, Cavalleria rusticana, Rusalka i Manon. El novembre del 2022 va dirigir la seva pròpia posada en escena de la reinterpretació de Don Giovanni de José Saramago a la Gulbenkian, després d’haver dirigit la versió semiescenificada de Così fan tutte la temporada anterior.

  • Anunci programa de mà digital - Palau Digital - Desktop 1300x1854
  • Formació

    Joven Orquesta Nacional de España

    Violins I
    Pablo Acebedo Aparicio
    María Asensi Yagüe
    Pedro Budiño Pinaque
    Belén Clari Clari
    Eduardo Cornago Navarrete
    Rubén Fernández Manzanas
    Sofía Florenciano Voicu
    Jorge Lars Génova Roldán
    María Hernández Vera
    Vasilisa Kahn Matveeva
    Joan López de Soria Homar
    Emma Ortega Richarte
    Manuel Pérez Morodo
    Julia Benita Quiles Contera
    Antonio Sánchez-Almohalla Iniesta

    Violins II
    Nazariy Annyuk
    Anna Benavent Montell
    Matilde Bueno Sánchez
    María Cardiel Manso
    Víctor Coll Sanchis
    Vlad Álvaro Díaz-Regañón Vacarescu
    Guillem Fernández Tomás
    Iván García Jiménez
    Gonzalo Jiménez Ruiz
    Sofía Moya Barragán
    Ignacio Navarro Harsulescu
    Jesús Perogil Ostos
    Anastasia Pichurina Esipovich

    Violes
    Adela Beiro Guillas
    María Corral Bellón
    Jorge Gallardo Suárez
    Maialen Lagos Gallastegui
    Héctor Mira Ferriz
    Pablo Nieto López
    José Carlos Palmero Casanova
    Raquel Roldán i Montserrat
    Pablo Torés López
    Laura Torroba Bachiller
    Claudia Vidal Abad

    Violoncels  
    Beltrán Calderón Bosom
    Mark Fliderman Kuligin
    Fermín García Menéndez
    Diego Jiménez Alonso
    Íñigo Peces Eguiazábal
    Daniel Pozas Martín
    Jairo Rodríguez Visuerte
    Isabel Schlegel
    Santiago Torés López

    Contrabaixos   
    Mario Asensio Hernández
    Víctor Chávez García
    Gerard Dalmau Ramírez de Arellano
    Javier Echepare Portero
    Lluc Osca Ribera
    Inés Rodríguez Blanco
    José Lorenzo Salas Raposo

    Flautes 
    Gonzalo Palau Fernández
    Ricard Prió Graus
    Jan Schmitz Marcó
    Fernando José Segura Martínez
    Marcos Villalobos Ortiz

    Oboès  
    Laura Carles Robres
    Fidel Fernández Moraleja
    Lucas Martínez Riaza
    Álvaro Román Bazán
    Adrián Verdugo Criado

    Clarinets  
    Juan Andrés Carmona
    Pablo Díaz Díaz
    José Manuel López González
    María Amparo Molina Molina
    José Muñoz Román

    Fagots  
    Pablo Castellanos Alloza
    David Garnés Poveda
    José Manuel López Agarrado
    Alejandro Morillo Cabezas
    Javier Sanz Pascual

    Trompes  
    Adriana Felip Calatrava
    Pau Miquel González Aguilar
    Daniel Martín Andreu
    Patricio Medina Carrillo
    Álvaro Padín Rosal
    María Dolores Paloma Marín
    Max Santos Rodríguez
    Elena Silvestre Asensio

    Trompetes 
    Nacho Civera Chulbi
    Alba García García
    Antoni Ivars Bertomeu
    Juan José Jiménez Vázquez
    Francisca Sánchez Gea

    Trombons
    Pablo Carbonell Galiana
    Rubén López de la Cruz
    Beatriz Fernández Alfonso (trombó baix)

    Tubes
    Carles Blasco Carrasco
    Vicente López Torner

    Percussió
    Miguel Barberá López
    Joan Carot Martínez
    Adrià Fort Noguera
    Magí Llatser Torres
    Iván Mesas Navas
    Fabio Mora Fernández

    Arpes
    Carmen Bernal López
    Claudia Feng Pedrajas García

    Celesta
    Marina F. Sánchez Viso*

    Director assistent
    Miguel Sepúlveda

    *músic convidat

  • També et pot interessar...

    Estiu al Palau
    Dimecres, 06.08.25 – 20 h
    Sala de Concerts

    —Bach-Petri, Schumann i Prokófiev

    Xiaolu Zangpiano

    J. S. Bach-E. Petri: Sheep may safely graze, BWV 208
    R. Schumann: Humoreske, en Si bemoll major, op.20
    S. Prokófiev: Sonata per a piano núm. 8, en Si bemoll major, op. 84

     

    Preu: 25 euros

  • Mecenes d'Honor

    Mecenes Protectors

    Mecenes col·laboradors

    Mitjans Col·laboradors

    Benefactors d'Honor

    Benefactors Principals

    Benefactors

Índex