Joven Orquesta Nacional de España, Fullana & Coelho
—Santcovsky, Albéniz i Stravinsky
Estiu al Palau
Dilluns, 28 de juliol de 2025 – 20 h
Sala de Concerts
Amb la col·laboració de:
Compromís amb el medi ambient:
Amb la col·laboració de:
Membre de:
Programa
Joven Orquesta Nacional de España (JONDE)*
Francisco Fullana, violí
Nuno Coelho, director*Agrupació amb finalitat pedagògica
I
Fabià Santcovsky (1989)
Concierto de los Elementos: I & II, para violín solo y gran orquesta (2023) Premio Reina Sofía de Composición Musical 2023I. La última representación del mirlo
II. Resonancia sin nombreIsaac Albéniz (1860-1909)
Orquestració de Francisco GuerreroSuite Iberia
Málaga
El Corpus Christi en Sevilla
El AlbaicínII
Igor Stravinsky (1882-1971)
La consagració de la primaveraPart I. Adoration de la Terre
Introduction
Les augures printaniers, danses des adolescentes
Jeu du rapt
Rondes printanières
Jeu des cités rivales
Cortège du sage
Le sage
Danse de la terre
Part II. Le sacrifice
Introduction
Cercles mystérieux des adolescentes
Glorification de l’élue
Évocation des ancêtres
Action rituelle des ancêtres
Danse sacrale [L’élue]Durada del concert:
Primera part, 50 minuts | Pausa de 15 minuts | Segona part, 40 minuts.
La durada del concert és aproximada.#jovestalents #músicauniversal
Poema
Parla
Com a l’alzinar,
allí on el caçador
atrapa el llapí
amb la llacera,
així l’encalç del mot
que es desdiu del silenci.
L’alenda del món,
el tímid remoreig,
la lesura de no saber-se
al costat de les coses
quan es trenca el caos
i arriba el balbuceig.Si algú no se’ns adreça,
en allò que viu i és,
com el coneixerem?Compartir pa i taula
és estimar els noms,
la conversa, el so
fugaç d’un aleteig
rere el turó feréstec.Perquè l’amor és una escolta.
I tot ressona i canta.Som perquè algú
ha parlat.
Lluís Calvo
Del llibre Talismà.
Barcelona: LaBreu Edicions, 2017.Comentari
En la seva gira estiuenca, que també la durà a Gijón, Wiesbaden i Berlín, la Joven Orquesta Nacional de España (JONDE) fa una parada al Palau de la Música Catalana, on interpretarà un programa amb fortes arrels en la natura expressades des de sensibilitats molt diferents.
Concierto de los elementos: I & II del compositor català Fabià Santcovsky va ser l’obra guardonada el 2023 amb el XLI Premi Reina Sofía de Composició Musical. Es tracta d’un concert per a violí i orquestra en dos moviments en el qual Santcovsky presenta els elements com “allò que constitueix la realitat en si mateixa”. “La última representación del mirlo” remet a la vida i la seva condició d’inestabilitat, representada per la metamorfosi del violí solista en ocell. A “Resonancia sin nombre” l’element central és el moviment. Un moviment que neix en l’arc del violí sobre les cordes, les quals fan ressonar l’instrument quasi de manera natural i insuflen energia a l’orquestra.
No calen gaires presentacions per a Iberia, el monumental homenatge a la terra d’Isaac Albéniz, del qual la JONDE ens presenta tres dels sis números que el compositor Francisco Guerrero va transcriure per a orquestra a final del segle XX. La meticulosa orquestració de Guerrero parteix de l’admiració que sentia per Albéniz i eleva el resultat del seu treball a la categoria d’obra mestra. El desenvolupament i l’adaptació dels temes d’Albéniz a la dimensió orquestral doten de nova identitat cadascuna de les línies del complex entramat polifònic original. Els tractaments dinàmics extrems, l’exquisida adaptació rítmica i la inclusió d’instruments propis del folklore espanyol donen com a resultat una obra menys concisa i concentrada que l’original, però més profunda, expressiva i acolorida.
L’any 1910, mentre treballava en la partitura de L’ocell de foc, Igor Stravinsky va entreveure en la seva imaginació l’espectacle d’un gran ritual sacre pagà: “Els vells savis, asseguts en cercle, observen la dansa de la mort d’una donzella a la qual sacrifiquen per fer propici el déu de la primavera”. Aquest és l’origen de La consagració de la primavera, una obra que ha passat a la història per l’escàndol que va originar la seva estrena a París el 1913 i per assenyalar noves possibilitats d’organització del so. L’escriptura per blocs, les harmonies acumulatives, les melodies cromàtiques, les innovacions rítmiques extremes i l’elevació del timbre a paràmetre compositiu fonamental doten la composició de Stravinsky d’una força i una originalitat que encara avui ens resulten colpidores.
Miquel Gené, musicòleg i crític musical.
Biografies
Biografies
© Michal Novak
© Michal Novak
Joven Orquesta Nacional de España
La Joven Orquesta Nacional de España (JONDE), que pertany a l’Institut Nacional de les Arts Escèniques i de la Música (INAEM, Ministeri de Cultura), va ser creada el 1983 amb la finalitat de formar al més alt nivell els músics espanyols en l’etapa prèvia a l’exercici de la professió. L’objectiu prioritari és el perfeccionament professional i artístic dels músics a través de l’estudi i la pràctica del repertori universal simfònic i de cambra, mitjançant la celebració de diverses trobades anuals. Els seus Encuentros (trobades) es duen a terme sota el mestratge de professors i directors de reconegut prestigi nacional i internacional, i culminen amb gires de concerts, la participació en projectes diversos i enregistraments que ja suposen un extens catàleg de cedés i devedés.
En el seu recorregut de més de quaranta anys, la JONDE ha gaudit de directors convidats com ara Carlo Maria Giulini, Krzysztof Penderecki, Eliahu Inbal, Rafael Frühbeck de Burgos, Jesús López-Cobos, Pablo Heras-Casado, Juanjo Mena, Josep Pons, Cristóbal Halffter, Vasily Petrenko, Christopher Hogwood, James Conlon, Gianandrea Noseda, Fabio Biondi, Paul Goodwin, Gunther Schuller, Pablo González, Nuno Coelho, Antoni Ros Marbà, Víctor Pablo Pérez i Alberto Zedda, i ha col·laborat amb solistes reputats, com Mstislav Rostropóvitx, Elisabeth Leonskaja, Christian Zacharias, Teresa Berganza, Juan Diego Flórez, Pablo Sainz Villegas, Rafael Orozco o Asier Polo, entre molts d’altres.
La JONDE s’ha presentat en nombrosos auditoris, cicles, temporades i festivals espanyols, com el Festival Internacional de Música i Dansa de Granada, Festival Castell de Peralada, Festival Internacional de Santander, Setmana de Música Religiosa de Conca, i a l’Auditorio Nacional de Música de Madrid, Palau de la Música Catalana, Palau de la Música de València, Teatro de la Maestranza de Sevilla, Auditorio-Palacio de Congresos Príncipe Felipe d’Oviedo, Baluarte de Pamplona, Auditorio de Galícia, així com a les temporades de l’Orquesta y Coro Nacionales de España (OCNE), Orquestra Simfònica de Barcelona i Nacional de Catalunya (OBC), Orquesta Filarmónica de Gran Canaria (OFGC) i al cicle Orquestres del Món d’Ibermúsica. És igualment destacable la seva col·laboració amb el Centro Nacional de Difusión Musical (CNDM), Festival Internacional de Música d’Alacant i la temporada a l’Auditorio-Palacio de Congresos de Saragossa. Les seves gires a l’estranger l’han dut a Bèlgica, França, Alemanya, Itàlia, el Regne Unit, Àustria, Portugal, Luxemburg, Holanda, Rússia, Ucraïna, Estònia, Romania, Hongria, els Estats Units i Veneçuela, amb actuacions en sales com ara Carnegie Hall de Nova York, Royal Albert Hall de Londres, Concertgebouw d’Amsterdam, Théatre des Champs Élysées de París, Philharmonie i Konzerthaus am Gendarmenmarkt de Berlín, Filharmònica de Sant Petersburg, Radio Kulturhaus de Viena, Kongress Palaiss-Stadthalle Kassel i l’Ateneul Român de Bucarest.
Així mateix, la JONDE ha estat convidada a festivals internacionals al Regne Unit: BBC Proms, Aberdeen International Youth Festival i Chester Summer Music Festival; a Alemanya: Schleswig-Holstein Musik Festival, Rheingau Musik Festival, Festival Young Euro Classic, World Expo Hannover, Festival Kultursommer Nordhessen, Festspiele Mecklenburg-Vorpommern, Musikfestspiele Saar i Opernfestspiele Schloss Weikersheim; a Romania: Varā Magica Festival, Festival Enescu Şi Muzica Lumii, i a d’altres, com el Festival España-Venezuela (Caracas), Touquet International Music Masters (Francia), Robecco Zomerconcerten (Amsterdam) i a l’Expo Lisboa-98 (Portugal).
En la seva trajectòria la JONDE ha desenvolupat nombrosos projectes complementaris a més de la seva activitat principal, com l’Acadèmia de Música Barroca o la de Música Contemporània, la figura del Compositor Resident, l’encàrrec d’obres a joves compositors a través de la Fundació SGAE i l’Asociación Española de Orquestas Sinfónicas (AEOS), i la participació en programes d’intercanvi de músics, especialment a través de l’European Federation of National Youth Orchestras (EFNYO), MEDiterranean INcubator of Emerging Artists (MEDINEA) i el Programa Iberorquestas Juveniles.
Entre els seus col·laboradors i patrocinadors, ha rebut el suport de les fundacions BBVA, Caja Madrid, Fundación Hazen i Fundación Coca-Cola. Actualment la JONDE manté una col·laboració amb la Fundació de Música Ferrer-Salat, per difondre anualment el Premi Reina Sofía de Composició Musical i desenvolupar un important programa de beques per als joves músics de l’Orquestra.
Els seus directors artístics han estat Edmon Colomer (1983-1995), Llorenç Caballero (1995-2001) i José Luis Turina (2001-2020). Des de l’any 2020 la directora artística de la JONDE és la violinista i pedagoga espanyola Ana Comesaña.
Biografies
© Miguel Arranz
© Miguel Arranz
Francisco Fullana, violí
Guanyador de l’Avery Fischer Career Grant el 2018, el violinista mallorquí ha estat lloat com “un talent sorprenent” (G. Dudamel) i “fantàsticament impressionant” («Buffalo News»). El seu àlbum per a violí sol, Bachs’s long shadow, considerat CD del mes i amb crítica amb cinc estrelles, la «BBC Music Magazine» va apuntar: “Fullana aconsegueix la combinació de la calidesa d’Itzhak Perlman amb la serenor aristocràtica de Henryk Szeryng”.
Solista sota la batuta de llegendes de la direcció, com Sir Colin Davis i Gustavo Dudamel, la seva versatilitat com a intèrpret, amb i sense director, l’ha portat a actuar amb gran orquestres, com la City of Birmingham Symphony, Münchner Rundfunkorchester o ORTVE, fins a orquestres de cambra com ara la Saint Paul i Filadèlfia, el conjunt barroc Apollo’s Fire i el nou Metropolis Ensemble de música contemporània.
La temporada 2024-25 ha estat artista resident del Kimmel Center amb la Chamber Orchestra de Filadèlfia, així com amb The Orchestra of San Antonio i la Simfònica de les Illes Balears. Els seus compromisos amb la Chamber Music Society del Lincoln Center continuen amb projectes dins i fora de nova York. Fullana és un dels artistes solistes internacionals que abraça plenament el llenguatge barroc amb una interpretació historicista. Artista resident de l’ensemble Apollo’s Fire, recentment guanyador d’un Grammy, amb aquest grup ha ofert divuit concerts, ha actuat al Carnegie Hall i Severance Hall i ha enregistrat Les quatre estacions per al segell Avie Records.
Entre els seus últims compromisos destaquen els debuts amb la Florida Orchestra, simfòniques de Berkeley, Charlotte, Indianàpolis, Lodz, Pasadena, Phoenix, Rosario, Ràdio de Saarbrücken i Simón Bolívar, entre d’altres, així com el retorn amb la simfòniques d’Austin i Xalapa, Boulder Philharmonic y Sinfónica de las Américas. Els seus recitals inclouen debuts a l’Auditori de Barcelona, als festivals de Darmstadt, Dresden i Chants Festival de Beirut, a més d’una nova gira pel Japó. La seva passió de treballar am orquestres joves i universitàries a través de la Iniciativa Fortissimo va fer possible el seu debut com a solista a l’Stern Perelman Hall del Carnegie Hall amb la New York Youth Symphony, guanyadora d’un Premi Grammy.
Llicenciat pel Real Conservatorio Superior de Madrid, sota el mestratge de Manuel Guillén, es va llicenciar igualment i va fer un màster a la Juilliard School com a alumne de Donald Weilerstein i Masao Kawasaki, i l’Artist Diploma de la University of Southern California (USC), on va treballar amb la llegendària violinista Midori.
Francisco Fullana toca amb el violí ex-Kreisler Guarneri del Gesù “Mary Portman” del 1735, cedit amablement per Clement i Karen Arrison mitjançant la Stradivari Society de Chicago.
Biografies
© Andrej Grilc
© Andrej Grilc
Nuno Coelho, director
Nascut a Porto, va estudiar direcció d’orquestra a la Universitat de les Arts de Zúric amb Johannes Schlaefli i va guanyar el Premi Neeme Järvi al Festival Menuhin de Gstaad. El 2015 va ser admès al Dirigentenforum del Consell Alemany de la Música i durant dos anys va ser becari a Tanglewood i director assistent de la Nederlands Philharmonisch.
Coelho va guanyar el primer premi del Concurs Internacional de Direcció de Cadaqués el 2017 i des de llavors ha dirigit les principals orquestres d’Espanya i Portugal, així com també la Royal Liverpool Philharmonic, BBC Philharmonic, Hamburger Symphoniker, Malmö Symphony Orchestra, Gävle Symfoniorkester, Philharmonique d’Estrasburg, Residentie Orkest, Helsinki Philharmonic, Dresdner Philharmonie, Nederlands Orkest i Orchestra del Teatro Regio de Torí. Va ser becari del Programa Dudamel de la Filharmònica de Los Angeles els anys 2018 i 2019, i aquell mateix any va substituir Bernard Haitink en el seu debut amb la Symphonieorchester Bayerischen Rundfunks.
És el director titular i artístic de l’Orquesta Sinfónica del Principado de Asturias des de l’octubre del 2022. A més dels seus concerts a Oviedo, durant la temporada 2025-26 tornarà amb l’Antwerp Symphony, Beethoven Orchester Bonn, Orquesta Nacional de España, Orquestra Gulbenkian, Bilbao Orkestra Sinfonikoa, Orquestra Sinfónica do Porto Casa da Música i Uppsala Chamber Orchestra. També debutarà amb l’Adelaide Symphony, Trondheim Symfoniorkester, Västerås Sinfonietta i Britten Sinfonia al Barbican Centre de Londres.
De les darreres tres temporades cal destacar els seus compromisos amb la Minnesota Orchestra, Koninklijk Concertgebouworkest, Radio Filharmonisch Orkest, Hr-Sinfonieorchester Frankfurt, Orquestra Sinfônica de São Paulo, Tampere Philharmonic, Stavanger Symphony, BBC Scottish Symphony, Orchestre Philharmonique de Luxemburg i Orchestre Philharmonique Royal de Lieja. En l’àmbit operístic, Nuno Coelho ha dirigit produccions de La traviata, Cavalleria rusticana, Rusalka i Manon. El novembre del 2022 va dirigir la seva pròpia posada en escena de la reinterpretació de Don Giovanni de José Saramago a la Gulbenkian, després d’haver dirigit la versió semiescenificada de Così fan tutte la temporada anterior.
Formació
Joven Orquesta Nacional de España
Violins I
Pablo Acebedo Aparicio
María Asensi Yagüe
Pedro Budiño Pinaque
Belén Clari Clari
Eduardo Cornago Navarrete
Rubén Fernández Manzanas
Sofía Florenciano Voicu
Jorge Lars Génova Roldán
María Hernández Vera
Vasilisa Kahn Matveeva
Joan López de Soria Homar
Emma Ortega Richarte
Manuel Pérez Morodo
Julia Benita Quiles Contera
Antonio Sánchez-Almohalla IniestaViolins II
Nazariy Annyuk
Anna Benavent Montell
Matilde Bueno Sánchez
María Cardiel Manso
Víctor Coll Sanchis
Vlad Álvaro Díaz-Regañón Vacarescu
Guillem Fernández Tomás
Iván García Jiménez
Gonzalo Jiménez Ruiz
Sofía Moya Barragán
Ignacio Navarro Harsulescu
Jesús Perogil Ostos
Anastasia Pichurina EsipovichVioles
Adela Beiro Guillas
María Corral Bellón
Jorge Gallardo Suárez
Maialen Lagos Gallastegui
Héctor Mira Ferriz
Pablo Nieto López
José Carlos Palmero Casanova
Raquel Roldán i Montserrat
Pablo Torés López
Laura Torroba Bachiller
Claudia Vidal AbadVioloncels
Beltrán Calderón Bosom
Mark Fliderman Kuligin
Fermín García Menéndez
Diego Jiménez Alonso
Íñigo Peces Eguiazábal
Daniel Pozas Martín
Jairo Rodríguez Visuerte
Isabel Schlegel
Santiago Torés LópezContrabaixos
Mario Asensio Hernández
Víctor Chávez García
Gerard Dalmau Ramírez de Arellano
Javier Echepare Portero
Lluc Osca Ribera
Inés Rodríguez Blanco
José Lorenzo Salas RaposoFlautes
Gonzalo Palau Fernández
Ricard Prió Graus
Jan Schmitz Marcó
Fernando José Segura Martínez
Marcos Villalobos OrtizOboès
Laura Carles Robres
Fidel Fernández Moraleja
Lucas Martínez Riaza
Álvaro Román Bazán
Adrián Verdugo CriadoClarinets
Juan Andrés Carmona
Pablo Díaz Díaz
José Manuel López González
María Amparo Molina Molina
José Muñoz RománFagots
Pablo Castellanos Alloza
David Garnés Poveda
José Manuel López Agarrado
Alejandro Morillo Cabezas
Javier Sanz PascualTrompes
Adriana Felip Calatrava
Pau Miquel González Aguilar
Daniel Martín Andreu
Patricio Medina Carrillo
Álvaro Padín Rosal
María Dolores Paloma Marín
Max Santos Rodríguez
Elena Silvestre AsensioTrompetes
Nacho Civera Chulbi
Alba García García
Antoni Ivars Bertomeu
Juan José Jiménez Vázquez
Francisca Sánchez GeaTrombons
Pablo Carbonell Galiana
Rubén López de la Cruz
Beatriz Fernández Alfonso (trombó baix)Tubes
Carles Blasco Carrasco
Vicente López TornerPercussió
Miguel Barberá López
Joan Carot Martínez
Adrià Fort Noguera
Magí Llatser Torres
Iván Mesas Navas
Fabio Mora FernándezArpes
Carmen Bernal López
Claudia Feng Pedrajas GarcíaCelesta
Marina F. Sánchez Viso*Director assistent
Miguel Sepúlveda*músic convidat
També et pot interessar...
Estiu al Palau
Dimecres, 06.08.25 – 20 h
Sala de Concerts—Bach-Petri, Schumann i Prokófiev
Xiaolu Zang, piano
J. S. Bach-E. Petri: Sheep may safely graze, BWV 208
R. Schumann: Humoreske, en Si bemoll major, op.20
S. Prokófiev: Sonata per a piano núm. 8, en Si bemoll major, op. 84Preu: 25 euros
Col·laboradors
Armand Basi – Ascensors Jordà – Bagués-Marsiera Joiers – Balot Restauració – Caixa Enginyers – Calaf Grup – CECOT – Colonial – Fundació Antigues Caixes Catalanes - BBVA – Fundació Castell de Peralada – Fundació Metalquimia – Gómez-Acebo & Pombo – Helvetia Compañía Suiza S.A. de Seguros y Reaseguros – Illy – Quadis – Saba Infraestructures, S.A. – Saret de Vuyst Travel – Scasi Soluciones de Impresión S.L. – Soler Cabot – Veolia Serveis Catalunya –Benefactors d'Honor
Professor Rafael I. Barraquer Compte – Mariona Carulla Font – M. Dolors i Francesc – Pere Grau Vacarisas – María José Lavin Guitart – Marta Mora Raurich – Mª. del Carmen Pous Guardia – Daniela Turco – Joaquim Uriach i Torelló – Manel Vallet Garriga –Benefactors Principals
Elvira Abril – Eulàlia Alari Ballart – Pere Armadàs Bosch – Rosamaria Artigas i Costajussà – Núria Basi Moré – Francesc Xavier Carbonell Castellón – Lluís Carulla Font – Joaquim Coello Brufau – Josep Colomer Viure – Josep Daniel i Lluïsa Fornos – Isabel Esteve Cruella – Casimiro Gracia Abian – Jordi Gual i Solé – Ramón Poch Segura – Juan Eusebio Pujol Chimeno – Juan Manuel Soler Pujol – Joan Uriach Marsal –Benefactors
Maria Victoria de Alós Martín – Mahala Alzamora Figueras-Dotti – Zacaries Benamiar – Gemma Borràs i Llorens – Jordi Capdevila i Pons – David Carrasco Chiva – Oriol Coll – Rolando Correa – Elvira Gaspar Farreras – Pablo Giménez-Salinas Framis – Maite González Rodríguez – Irene Hidalgo de Vizcarrondo – Pepita Izquierdo Giralt – Immaculada Juncosa – Joan Oller i Cuartero – Rafael Pous Andrés – Inés Pujol Agenjo – Pepe Pujol Agenjo – Toni Pujol Agenjo – Carla Sanfeliu – Josep Ll. Sanfeliu – Marc Sanfeliu – Elina Selin – Jordi Simó Sanahuja – M. Dolors Sobrequés i Callicó – Salvador Viñas Amat –
Joven Orquesta Nacional de España, Fullana & Coelho
—Santcovsky, Albéniz i Stravinsky
Estiu al Palau
Dilluns, 28 de juliol de 2025 – 20 h
Sala de Concerts
Amb la col·laboració de:
Compromís amb el medi ambient:
Amb la col·laboració de:
Membre de:
Programa
Joven Orquesta Nacional de España (JONDE)*
Francisco Fullana, violí
Nuno Coelho, director*Agrupació amb finalitat pedagògica
I
Fabià Santcovsky (1989)
Concierto de los Elementos: I & II, para violín solo y gran orquesta (2023) Premio Reina Sofía de Composición Musical 2023I. La última representación del mirlo
II. Resonancia sin nombreIsaac Albéniz (1860-1909)
Orquestració de Francisco GuerreroSuite Iberia
Málaga
El Corpus Christi en Sevilla
El AlbaicínII
Igor Stravinsky (1882-1971)
La consagració de la primaveraPart I. Adoration de la Terre
Introduction
Les augures printaniers, danses des adolescentes
Jeu du rapt
Rondes printanières
Jeu des cités rivales
Cortège du sage
Le sage
Danse de la terre
Part II. Le sacrifice
Introduction
Cercles mystérieux des adolescentes
Glorification de l’élue
Évocation des ancêtres
Action rituelle des ancêtres
Danse sacrale [L’élue]Durada del concert:
Primera part, 50 minuts | Pausa de 15 minuts | Segona part, 40 minuts.
La durada del concert és aproximada.#jovestalents #músicauniversal
Poema
Parla
Com a l’alzinar,
allí on el caçador
atrapa el llapí
amb la llacera,
així l’encalç del mot
que es desdiu del silenci.
L’alenda del món,
el tímid remoreig,
la lesura de no saber-se
al costat de les coses
quan es trenca el caos
i arriba el balbuceig.Si algú no se’ns adreça,
en allò que viu i és,
com el coneixerem?Compartir pa i taula
és estimar els noms,
la conversa, el so
fugaç d’un aleteig
rere el turó feréstec.Perquè l’amor és una escolta.
I tot ressona i canta.Som perquè algú
ha parlat.
Lluís Calvo
Del llibre Talismà.
Barcelona: LaBreu Edicions, 2017.Comentari
En la seva gira estiuenca, que també la durà a Gijón, Wiesbaden i Berlín, la Joven Orquesta Nacional de España (JONDE) fa una parada al Palau de la Música Catalana, on interpretarà un programa amb fortes arrels en la natura expressades des de sensibilitats molt diferents.
Concierto de los elementos: I & II del compositor català Fabià Santcovsky va ser l’obra guardonada el 2023 amb el XLI Premi Reina Sofía de Composició Musical. Es tracta d’un concert per a violí i orquestra en dos moviments en el qual Santcovsky presenta els elements com “allò que constitueix la realitat en si mateixa”. “La última representación del mirlo” remet a la vida i la seva condició d’inestabilitat, representada per la metamorfosi del violí solista en ocell. A “Resonancia sin nombre” l’element central és el moviment. Un moviment que neix en l’arc del violí sobre les cordes, les quals fan ressonar l’instrument quasi de manera natural i insuflen energia a l’orquestra.
No calen gaires presentacions per a Iberia, el monumental homenatge a la terra d’Isaac Albéniz, del qual la JONDE ens presenta tres dels sis números que el compositor Francisco Guerrero va transcriure per a orquestra a final del segle XX. La meticulosa orquestració de Guerrero parteix de l’admiració que sentia per Albéniz i eleva el resultat del seu treball a la categoria d’obra mestra. El desenvolupament i l’adaptació dels temes d’Albéniz a la dimensió orquestral doten de nova identitat cadascuna de les línies del complex entramat polifònic original. Els tractaments dinàmics extrems, l’exquisida adaptació rítmica i la inclusió d’instruments propis del folklore espanyol donen com a resultat una obra menys concisa i concentrada que l’original, però més profunda, expressiva i acolorida.
L’any 1910, mentre treballava en la partitura de L’ocell de foc, Igor Stravinsky va entreveure en la seva imaginació l’espectacle d’un gran ritual sacre pagà: “Els vells savis, asseguts en cercle, observen la dansa de la mort d’una donzella a la qual sacrifiquen per fer propici el déu de la primavera”. Aquest és l’origen de La consagració de la primavera, una obra que ha passat a la història per l’escàndol que va originar la seva estrena a París el 1913 i per assenyalar noves possibilitats d’organització del so. L’escriptura per blocs, les harmonies acumulatives, les melodies cromàtiques, les innovacions rítmiques extremes i l’elevació del timbre a paràmetre compositiu fonamental doten la composició de Stravinsky d’una força i una originalitat que encara avui ens resulten colpidores.
Miquel Gené, musicòleg i crític musical.
Biografies
Joven Orquesta Nacional de España
© Michal Novak
La Joven Orquesta Nacional de España (JONDE), que pertany a l’Institut Nacional de les Arts Escèniques i de la Música (INAEM, Ministeri de Cultura), va ser creada el 1983 amb la finalitat de formar al més alt nivell els músics espanyols en l’etapa prèvia a l’exercici de la professió. L’objectiu prioritari és el perfeccionament professional i artístic dels músics a través de l’estudi i la pràctica del repertori universal simfònic i de cambra, mitjançant la celebració de diverses trobades anuals. Els seus Encuentros (trobades) es duen a terme sota el mestratge de professors i directors de reconegut prestigi nacional i internacional, i culminen amb gires de concerts, la participació en projectes diversos i enregistraments que ja suposen un extens catàleg de cedés i devedés.
En el seu recorregut de més de quaranta anys, la JONDE ha gaudit de directors convidats com ara Carlo Maria Giulini, Krzysztof Penderecki, Eliahu Inbal, Rafael Frühbeck de Burgos, Jesús López-Cobos, Pablo Heras-Casado, Juanjo Mena, Josep Pons, Cristóbal Halffter, Vasily Petrenko, Christopher Hogwood, James Conlon, Gianandrea Noseda, Fabio Biondi, Paul Goodwin, Gunther Schuller, Pablo González, Nuno Coelho, Antoni Ros Marbà, Víctor Pablo Pérez i Alberto Zedda, i ha col·laborat amb solistes reputats, com Mstislav Rostropóvitx, Elisabeth Leonskaja, Christian Zacharias, Teresa Berganza, Juan Diego Flórez, Pablo Sainz Villegas, Rafael Orozco o Asier Polo, entre molts d’altres.
La JONDE s’ha presentat en nombrosos auditoris, cicles, temporades i festivals espanyols, com el Festival Internacional de Música i Dansa de Granada, Festival Castell de Peralada, Festival Internacional de Santander, Setmana de Música Religiosa de Conca, i a l’Auditorio Nacional de Música de Madrid, Palau de la Música Catalana, Palau de la Música de València, Teatro de la Maestranza de Sevilla, Auditorio-Palacio de Congresos Príncipe Felipe d’Oviedo, Baluarte de Pamplona, Auditorio de Galícia, així com a les temporades de l’Orquesta y Coro Nacionales de España (OCNE), Orquestra Simfònica de Barcelona i Nacional de Catalunya (OBC), Orquesta Filarmónica de Gran Canaria (OFGC) i al cicle Orquestres del Món d’Ibermúsica. És igualment destacable la seva col·laboració amb el Centro Nacional de Difusión Musical (CNDM), Festival Internacional de Música d’Alacant i la temporada a l’Auditorio-Palacio de Congresos de Saragossa. Les seves gires a l’estranger l’han dut a Bèlgica, França, Alemanya, Itàlia, el Regne Unit, Àustria, Portugal, Luxemburg, Holanda, Rússia, Ucraïna, Estònia, Romania, Hongria, els Estats Units i Veneçuela, amb actuacions en sales com ara Carnegie Hall de Nova York, Royal Albert Hall de Londres, Concertgebouw d’Amsterdam, Théatre des Champs Élysées de París, Philharmonie i Konzerthaus am Gendarmenmarkt de Berlín, Filharmònica de Sant Petersburg, Radio Kulturhaus de Viena, Kongress Palaiss-Stadthalle Kassel i l’Ateneul Român de Bucarest.
Així mateix, la JONDE ha estat convidada a festivals internacionals al Regne Unit: BBC Proms, Aberdeen International Youth Festival i Chester Summer Music Festival; a Alemanya: Schleswig-Holstein Musik Festival, Rheingau Musik Festival, Festival Young Euro Classic, World Expo Hannover, Festival Kultursommer Nordhessen, Festspiele Mecklenburg-Vorpommern, Musikfestspiele Saar i Opernfestspiele Schloss Weikersheim; a Romania: Varā Magica Festival, Festival Enescu Şi Muzica Lumii, i a d’altres, com el Festival España-Venezuela (Caracas), Touquet International Music Masters (Francia), Robecco Zomerconcerten (Amsterdam) i a l’Expo Lisboa-98 (Portugal).
En la seva trajectòria la JONDE ha desenvolupat nombrosos projectes complementaris a més de la seva activitat principal, com l’Acadèmia de Música Barroca o la de Música Contemporània, la figura del Compositor Resident, l’encàrrec d’obres a joves compositors a través de la Fundació SGAE i l’Asociación Española de Orquestas Sinfónicas (AEOS), i la participació en programes d’intercanvi de músics, especialment a través de l’European Federation of National Youth Orchestras (EFNYO), MEDiterranean INcubator of Emerging Artists (MEDINEA) i el Programa Iberorquestas Juveniles.
Entre els seus col·laboradors i patrocinadors, ha rebut el suport de les fundacions BBVA, Caja Madrid, Fundación Hazen i Fundación Coca-Cola. Actualment la JONDE manté una col·laboració amb la Fundació de Música Ferrer-Salat, per difondre anualment el Premi Reina Sofía de Composició Musical i desenvolupar un important programa de beques per als joves músics de l’Orquestra.
Els seus directors artístics han estat Edmon Colomer (1983-1995), Llorenç Caballero (1995-2001) i José Luis Turina (2001-2020). Des de l’any 2020 la directora artística de la JONDE és la violinista i pedagoga espanyola Ana Comesaña.
Francisco Fullana, violí
© Miguel Arranz
Guanyador de l’Avery Fischer Career Grant el 2018, el violinista mallorquí ha estat lloat com “un talent sorprenent” (G. Dudamel) i “fantàsticament impressionant” («Buffalo News»). El seu àlbum per a violí sol, Bachs’s long shadow, considerat CD del mes i amb crítica amb cinc estrelles, la «BBC Music Magazine» va apuntar: “Fullana aconsegueix la combinació de la calidesa d’Itzhak Perlman amb la serenor aristocràtica de Henryk Szeryng”.
Solista sota la batuta de llegendes de la direcció, com Sir Colin Davis i Gustavo Dudamel, la seva versatilitat com a intèrpret, amb i sense director, l’ha portat a actuar amb gran orquestres, com la City of Birmingham Symphony, Münchner Rundfunkorchester o ORTVE, fins a orquestres de cambra com ara la Saint Paul i Filadèlfia, el conjunt barroc Apollo’s Fire i el nou Metropolis Ensemble de música contemporània.
La temporada 2024-25 ha estat artista resident del Kimmel Center amb la Chamber Orchestra de Filadèlfia, així com amb The Orchestra of San Antonio i la Simfònica de les Illes Balears. Els seus compromisos amb la Chamber Music Society del Lincoln Center continuen amb projectes dins i fora de nova York. Fullana és un dels artistes solistes internacionals que abraça plenament el llenguatge barroc amb una interpretació historicista. Artista resident de l’ensemble Apollo’s Fire, recentment guanyador d’un Grammy, amb aquest grup ha ofert divuit concerts, ha actuat al Carnegie Hall i Severance Hall i ha enregistrat Les quatre estacions per al segell Avie Records.
Entre els seus últims compromisos destaquen els debuts amb la Florida Orchestra, simfòniques de Berkeley, Charlotte, Indianàpolis, Lodz, Pasadena, Phoenix, Rosario, Ràdio de Saarbrücken i Simón Bolívar, entre d’altres, així com el retorn amb la simfòniques d’Austin i Xalapa, Boulder Philharmonic y Sinfónica de las Américas. Els seus recitals inclouen debuts a l’Auditori de Barcelona, als festivals de Darmstadt, Dresden i Chants Festival de Beirut, a més d’una nova gira pel Japó. La seva passió de treballar am orquestres joves i universitàries a través de la Iniciativa Fortissimo va fer possible el seu debut com a solista a l’Stern Perelman Hall del Carnegie Hall amb la New York Youth Symphony, guanyadora d’un Premi Grammy.
Llicenciat pel Real Conservatorio Superior de Madrid, sota el mestratge de Manuel Guillén, es va llicenciar igualment i va fer un màster a la Juilliard School com a alumne de Donald Weilerstein i Masao Kawasaki, i l’Artist Diploma de la University of Southern California (USC), on va treballar amb la llegendària violinista Midori.
Francisco Fullana toca amb el violí ex-Kreisler Guarneri del Gesù “Mary Portman” del 1735, cedit amablement per Clement i Karen Arrison mitjançant la Stradivari Society de Chicago.
Nuno Coelho, director
© Andrej Grilc
Nascut a Porto, va estudiar direcció d’orquestra a la Universitat de les Arts de Zúric amb Johannes Schlaefli i va guanyar el Premi Neeme Järvi al Festival Menuhin de Gstaad. El 2015 va ser admès al Dirigentenforum del Consell Alemany de la Música i durant dos anys va ser becari a Tanglewood i director assistent de la Nederlands Philharmonisch.
Coelho va guanyar el primer premi del Concurs Internacional de Direcció de Cadaqués el 2017 i des de llavors ha dirigit les principals orquestres d’Espanya i Portugal, així com també la Royal Liverpool Philharmonic, BBC Philharmonic, Hamburger Symphoniker, Malmö Symphony Orchestra, Gävle Symfoniorkester, Philharmonique d’Estrasburg, Residentie Orkest, Helsinki Philharmonic, Dresdner Philharmonie, Nederlands Orkest i Orchestra del Teatro Regio de Torí. Va ser becari del Programa Dudamel de la Filharmònica de Los Angeles els anys 2018 i 2019, i aquell mateix any va substituir Bernard Haitink en el seu debut amb la Symphonieorchester Bayerischen Rundfunks.
És el director titular i artístic de l’Orquesta Sinfónica del Principado de Asturias des de l’octubre del 2022. A més dels seus concerts a Oviedo, durant la temporada 2025-26 tornarà amb l’Antwerp Symphony, Beethoven Orchester Bonn, Orquesta Nacional de España, Orquestra Gulbenkian, Bilbao Orkestra Sinfonikoa, Orquestra Sinfónica do Porto Casa da Música i Uppsala Chamber Orchestra. També debutarà amb l’Adelaide Symphony, Trondheim Symfoniorkester, Västerås Sinfonietta i Britten Sinfonia al Barbican Centre de Londres.
De les darreres tres temporades cal destacar els seus compromisos amb la Minnesota Orchestra, Koninklijk Concertgebouworkest, Radio Filharmonisch Orkest, Hr-Sinfonieorchester Frankfurt, Orquestra Sinfônica de São Paulo, Tampere Philharmonic, Stavanger Symphony, BBC Scottish Symphony, Orchestre Philharmonique de Luxemburg i Orchestre Philharmonique Royal de Lieja. En l’àmbit operístic, Nuno Coelho ha dirigit produccions de La traviata, Cavalleria rusticana, Rusalka i Manon. El novembre del 2022 va dirigir la seva pròpia posada en escena de la reinterpretació de Don Giovanni de José Saramago a la Gulbenkian, després d’haver dirigit la versió semiescenificada de Così fan tutte la temporada anterior.
Formació
Joven Orquesta Nacional de España
Violins I
Pablo Acebedo Aparicio
María Asensi Yagüe
Pedro Budiño Pinaque
Belén Clari Clari
Eduardo Cornago Navarrete
Rubén Fernández Manzanas
Sofía Florenciano Voicu
Jorge Lars Génova Roldán
María Hernández Vera
Vasilisa Kahn Matveeva
Joan López de Soria Homar
Emma Ortega Richarte
Manuel Pérez Morodo
Julia Benita Quiles Contera
Antonio Sánchez-Almohalla IniestaViolins II
Nazariy Annyuk
Anna Benavent Montell
Matilde Bueno Sánchez
María Cardiel Manso
Víctor Coll Sanchis
Vlad Álvaro Díaz-Regañón Vacarescu
Guillem Fernández Tomás
Iván García Jiménez
Gonzalo Jiménez Ruiz
Sofía Moya Barragán
Ignacio Navarro Harsulescu
Jesús Perogil Ostos
Anastasia Pichurina EsipovichVioles
Adela Beiro Guillas
María Corral Bellón
Jorge Gallardo Suárez
Maialen Lagos Gallastegui
Héctor Mira Ferriz
Pablo Nieto López
José Carlos Palmero Casanova
Raquel Roldán i Montserrat
Pablo Torés López
Laura Torroba Bachiller
Claudia Vidal AbadVioloncels
Beltrán Calderón Bosom
Mark Fliderman Kuligin
Fermín García Menéndez
Diego Jiménez Alonso
Íñigo Peces Eguiazábal
Daniel Pozas Martín
Jairo Rodríguez Visuerte
Isabel Schlegel
Santiago Torés LópezContrabaixos
Mario Asensio Hernández
Víctor Chávez García
Gerard Dalmau Ramírez de Arellano
Javier Echepare Portero
Lluc Osca Ribera
Inés Rodríguez Blanco
José Lorenzo Salas RaposoFlautes
Gonzalo Palau Fernández
Ricard Prió Graus
Jan Schmitz Marcó
Fernando José Segura Martínez
Marcos Villalobos OrtizOboès
Laura Carles Robres
Fidel Fernández Moraleja
Lucas Martínez Riaza
Álvaro Román Bazán
Adrián Verdugo CriadoClarinets
Juan Andrés Carmona
Pablo Díaz Díaz
José Manuel López González
María Amparo Molina Molina
José Muñoz RománFagots
Pablo Castellanos Alloza
David Garnés Poveda
José Manuel López Agarrado
Alejandro Morillo Cabezas
Javier Sanz PascualTrompes
Adriana Felip Calatrava
Pau Miquel González Aguilar
Daniel Martín Andreu
Patricio Medina Carrillo
Álvaro Padín Rosal
María Dolores Paloma Marín
Max Santos Rodríguez
Elena Silvestre AsensioTrompetes
Nacho Civera Chulbi
Alba García García
Antoni Ivars Bertomeu
Juan José Jiménez Vázquez
Francisca Sánchez GeaTrombons
Pablo Carbonell Galiana
Rubén López de la Cruz
Beatriz Fernández Alfonso (trombó baix)Tubes
Carles Blasco Carrasco
Vicente López TornerPercussió
Miguel Barberá López
Joan Carot Martínez
Adrià Fort Noguera
Magí Llatser Torres
Iván Mesas Navas
Fabio Mora FernándezArpes
Carmen Bernal López
Claudia Feng Pedrajas GarcíaCelesta
Marina F. Sánchez Viso*Director assistent
Miguel Sepúlveda*músic convidat
També et pot interessar...
Estiu al Palau
Dimecres, 06.08.25 – 20 h
Sala de Concerts—Bach-Petri, Schumann i Prokófiev
Xiaolu Zang, piano
J. S. Bach-E. Petri: Sheep may safely graze, BWV 208
R. Schumann: Humoreske, en Si bemoll major, op.20
S. Prokófiev: Sonata per a piano núm. 8, en Si bemoll major, op. 84Preu: 25 euros
Col·laboradors
Armand Basi – Ascensors Jordà – Bagués-Marsiera Joiers – Balot Restauració – Caixa Enginyers – Calaf Grup – CECOT – Colonial – Fundació Antigues Caixes Catalanes - BBVA – Fundació Castell de Peralada – Fundació Metalquimia – Gómez-Acebo & Pombo – Helvetia Compañía Suiza S.A. de Seguros y Reaseguros – Illy – Quadis – Saba Infraestructures, S.A. – Saret de Vuyst Travel – Scasi Soluciones de Impresión S.L. – Soler Cabot – Veolia Serveis Catalunya –Benefactors d'Honor
Professor Rafael I. Barraquer Compte – Mariona Carulla Font – M. Dolors i Francesc – Pere Grau Vacarisas – María José Lavin Guitart – Marta Mora Raurich – Mª. del Carmen Pous Guardia – Daniela Turco – Joaquim Uriach i Torelló – Manel Vallet Garriga –Benefactors Principals
Elvira Abril – Eulàlia Alari Ballart – Pere Armadàs Bosch – Rosamaria Artigas i Costajussà – Núria Basi Moré – Francesc Xavier Carbonell Castellón – Lluís Carulla Font – Joaquim Coello Brufau – Josep Colomer Viure – Josep Daniel i Lluïsa Fornos – Isabel Esteve Cruella – Casimiro Gracia Abian – Jordi Gual i Solé – Ramón Poch Segura – Juan Eusebio Pujol Chimeno – Juan Manuel Soler Pujol – Joan Uriach Marsal –Benefactors
Maria Victoria de Alós Martín – Mahala Alzamora Figueras-Dotti – Zacaries Benamiar – Gemma Borràs i Llorens – Jordi Capdevila i Pons – David Carrasco Chiva – Oriol Coll – Rolando Correa – Elvira Gaspar Farreras – Pablo Giménez-Salinas Framis – Maite González Rodríguez – Irene Hidalgo de Vizcarrondo – Pepita Izquierdo Giralt – Immaculada Juncosa – Joan Oller i Cuartero – Rafael Pous Andrés – Inés Pujol Agenjo – Pepe Pujol Agenjo – Toni Pujol Agenjo – Carla Sanfeliu – Josep Ll. Sanfeliu – Marc Sanfeliu – Elina Selin – Jordi Simó Sanahuja – M. Dolors Sobrequés i Callicó – Salvador Viñas Amat –