Schaghajegh Nosrati
—Xostakóvitx, Bach, Haydn i AlkanPalau Piano
Dilluns, 19 de maig de 2025 – 20 h
Sala de Concerts
Compromís amb el medi ambient:
Amb la col·laboració de:
Membre de:
Programa
Schaghajegh Nosrati, piano
I part
Johann Sebastian Bach (1685-1750)
Obertura en estil francès, BWV 831Overture
Courante
Gavotte I – II
Passepied I – II
Sarabande
Bourrée I – II
Gigue
EchoDmitri Xostakóvitx (1906-1975)
Preludi i fuga en Si menor, op. 87 núm. 6Preludi: Allegretto
Fuga: ModeratoII part
Franz Joseph Haydn (1732-1809)
Sonata en Mi bemoll major, Hob. XVI:52Allegro
Adagio
Finale. PrestoCharles-Valentin Alkan (1813-1888)
Simfonia per a piano solAllegro moderato
Marche funèbre
Menuet
FinaleDurada del concert:
Primera part, 40 minuts | Pausa de 15 minuts | Segona part, 50 minuts.
La durada del concert és aproximada.Concert enregistrat per Catalunya Música
#òpera #gransfigures #estrenesPoema
Remoreig
El dia escampa benagràcies
en regne d’ànima i cançó
bruit sense alè,
parla callada
que ens frega amb veus
que no entenem,
que ens toca amb dits
de llum antiga,
que llisca i s’alça i parla i crida.I broda el cel quan diu l’etern.
Lluís Calvo
Del llibre L’espai profund.
Barcelona: Edicions Proa, 2020Comentari
Xostakóvitx ret homenatge a Bach commemorant el bicentenari de la mort de l’as del Barroc amb els seus 24 preludis i fugues, op. 87 per a piano (1950-1951), peces d’un immens valor històric en una època en què la música es debatia entre l’eliminació o l’evolució de la tonalitat. Sense renunciar al seu personal discurs estètic, Xostakóvitx en proposa un de renovat i sorprenent mirant de reüll el passat; és ni més ni menys que un tribut al bachià Clave ben temperat i el primer exemple d’aquest gènere a la música russa. Avui s’escoltarà el Preludi i fuga en Si menor, op. 87 núm. 6. Preludi (allegretto) i fuga (a tres veus, moderato), moviments del tot hipnotitzants.
La bellíssima i popular Obertura en estil francès, BWV 831 de Bach, atrapa des dels primers compassos per la seva majestuositat. Editada el 1735 com a segona part del Clavier-Übung, és sovint confrontada amb el Concert italià per entendre els dos gustos dominants a l’època. Tot i ser denominada Obertura, en ser aquesta la de més entitat de la composició (la durada és un terç de tota l’obra), es tracta d’una grandiosa suite d’onze moviments, dels qual ha quedat exclosa l’habitual alemanda per evitar la presència de l’arrel germànica a la partitura.
La Sonata en Mi bemoll major, Hob. XVI:52, l’última publicada per Haydn, té textures quasi orquestrals i va ser escrita el 1794 a Londres, on el músic era molt reconegut i on es va familiaritzar amb el nou fortepiano anglès, de més possibilitats sonores. Forma part de les Drei Englische Sonaten dedicades a la pianista Theresa Jansen-Bartolozzi. L’obra s’inclina cap a l’estil pianístic de Beethoven, tot i que també es diu que el geni de Bonn la va agafar com a model. Els seus tres moviments evidencien la mestria del Haydn en la forma sonata i la seva depurada tècnica.
Amb la Simfonia per a piano sol, del pianista i compositor francès Charles-Valentin Alkan, ens endinsem en ple Romanticisme. Durant molts anys oblidat, va ser considerat per Liszt o Busoni com un dels grans del piano després de Beethoven. Aquesta obra, del 1857, forma part dels Douze études dans tous les tons miners, en què Alkan cobreix les limitacions del piano amb una capacitat magistral per evocar efectes orquestrals, fet que eleva la peça a una mena d’estructura monumental. Amb tres moviments d’uns cinquanta minuts de durada i d’execució complexíssima, l’obra exigeix precisió virtuosística i resistència física: tot una experiència, escoltar-la.
Manel Cereijo, musicòleg
Biografia
Biografia
©Irène Zandel
©Irène Zandel
Schaghajegh Nosrati, piano
Schaghajegh Nosrati (Bochum, 1989) és una pianista alemanya d’origen iranià que s’ha distingit per la seva versatilitat artística i una profunda sensibilitat musical, especialment en la interpretació de l’obra de Johann Sebastian Bach. El seu talent i maduresa musical van captivar ben aviat tant el públic com la crítica, i la seva projecció internacional es va consolidar amb el guardó obtingut al Concurs Bach de Leipzig el 2014. Des d’aleshores, ha establert una fructífera relació artística amb Sir András Schiff, qui n’ha elogiat la “sorprenent claredat, puresa i maduresa” en la seva aproximació a l’univers de Bach.
Nosrati ha estat convidada a actuar en algunes de les sales més prestigioses del món, com ara la Philharmonie de Berlín, el Carnegie Hall de Nova York, el Wigmore Hall de Londres, el Palau de la Música Catalana de Barcelona, el Musikverein de Viena, la Tonhalle de Zuric, el Bozar de Brussel·les, el Festival de Lucerna, el Kennedy Center de Washington o l’Elbphilharmonie d’Hamburg, entre molts d’altres. A la temporada 2022/23 va ser artista en residència a la Beethovenhaus de Bonn, on també va actuar com a solista amb la Beethoven Orchester Bonn.
La seva trajectòria concertística inclou col·laboracions amb formacions com la Filharmònica de Bremen, l’Orquestra Simfònica de Bochum i l’orquestra del Festival Bach de Mont-real, sota la direcció de figures com Reinhard Goebel. El 2019 va debutar al Pierre Boulez Saal de Berlín substituint Radu Lupu, i hi tornà el 2022 per oferir una interpretació completa del Clavecí ben temperat, llibre 1 de Bach, obra que també enregistrà en format discogràfic per a CAvI Music.
Ha realitzat diverses gires internacionals, incloent-hi una destacada gira a la Xina i una memorable col·laboració amb Sir András Schiff i la Cappella Andrea Barca, interpretant concerts per a dos pianos de Bach a ciutats com Viena, Lucerna, Düsseldorf i Hamburg.
La seva discografia, que ja suma set enregistraments, abasta des de repertori per a piano sol fins a concerts per a piano i orquestra, amb obres de J.S. Bach, Charles Valentin Alkan i Anton Rubinstein. El seu enregistrament del Clavecí ben temperat, llibre 1 va rebre el Premi de la Crítica Discogràfica Alemanya el 2022, reconeixement que també ha obtingut el seu disc de música de cambra Morgenwind, amb el Trio Joolaee, publicat el 2025.
Apassionada també per la música de cambra i per la creació intercultural, l’any 2022 va fundar el Trio Joolaee amb Misagh Joolaee (kamancheh) i Sebastian Flaig (percussió), amb el qual ha actuat en festivals com el Rudolstadt, el Festival de Schleswig-Holstein, el Sendesaal de Bremen i el Heidelberger Frühling.
Compagina la seva activitat com a concertista amb una vocació docent destacada. Entre 2015 i 2019 va ser professora a la Universitat de Música, Teatre i Mitjans de Hannover, i des del 2020 és assistent de Sir András Schiff a la Barenboim-Said Academy de Berlín.
També et pot interessar...
Palau Piano
Dimecres, 28.05.25 – 20 h
Sala de ConcertsSchubert, Schumann i Liszt
Arcadi Volodos, piano
F. Schubert: Sonata en La menor, op. 42, D. 845
R. Schumann: Davidsbündlertänze, op. 6 (Danses de la confraria de David)
F. Liszt–A. Volodos: Rapsòdia hongaresa núm. 13, en La menor, S. 244/13Preus: de 25 a 45 €
Col·laboradors
Armand Basi – Ascensors Jordà – Bagués-Marsiera Joiers – Balot Restauració – Caixa Enginyers – Calaf Grup – CECOT – Colonial – Fundació Antigues Caixes Catalanes - BBVA – Fundació Castell de Peralada – Fundació Metalquimia – Gómez-Acebo & Pombo – Helvetia Compañía Suiza S.A. de Seguros y Reaseguros – Illy – Quadis – Saba Infraestructures, S.A. – Saret de Vuyst Travel – Scasi Soluciones de Impresión S.L. – Soler Cabot – Veolia Serveis Catalunya –Benefactors d'Honor
Mariona Carulla Font – M. Dolors i Francesc – Pere Grau Vacarisas – María José Lavin Guitart – Mª. del Carmen Pous Guardia – Daniela Turco – Joaquim Uriach i Torelló –Benefactors Principals
Elvira Abril – Eulàlia Alari Ballart – Pere Armadàs Bosch – Rosamaria Artigas i Costajussà – Professor Rafael I. Barraquer Compte – Francesc Xavier Carbonell Castellón – Lluís Carulla Font – Joaquim Coello Brufau – Josep Colomer Viure – Josep Daniel i Lluïsa Fornos – Isabel Esteve Cruella – Casimiro Gracia Abian – Jordi Gual i Solé – Ramón Poch Segura – Juan Eusebio Pujol Chimeno – Juan Manuel Soler Pujol – Joan Uriach Marsal – Manel Vallet Garriga –Benefactors
Maria Victoria de Alós Martín – Mahala Alzamora Figueras-Dotti – Zacaries Benamiar – Gemma Borràs i Llorens – Jordi Capdevila i Pons – David Carrasco Chiva – Oriol Coll – Rolando Correa – Elvira Gaspar Farreras – Pablo Giménez-Salinas Framis – Maite González Rodríguez – Irene Hidalgo de Vizcarrondo – Pepita Izquierdo Giralt – Immaculada Juncosa – Joan Oller i Cuartero – Rafael Pous Andrés – Inés Pujol Agenjo – Pepe Pujol Agenjo – Toni Pujol Agenjo – Carla Sanfeliu – Josep Ll. Sanfeliu – Marc Sanfeliu – Elina Selin – Jordi Simó Sanahuja – M. Dolors Sobrequés i Callicó – Salvador Viñas Amat –
Schaghajegh Nosrati
—Xostakóvitx, Bach, Haydn i AlkanPalau Piano
Dilluns, 19 de maig de 2025 – 20 h
Sala de Concerts
Compromís amb el medi ambient:
Amb la col·laboració de:
Membre de:
Programa
Schaghajegh Nosrati, piano
I part
Johann Sebastian Bach (1685-1750)
Obertura en estil francès, BWV 831Overture
Courante
Gavotte I – II
Passepied I – II
Sarabande
Bourrée I – II
Gigue
EchoDmitri Xostakóvitx (1906-1975)
Preludi i fuga en Si menor, op. 87 núm. 6Preludi: Allegretto
Fuga: ModeratoII part
Franz Joseph Haydn (1732-1809)
Sonata en Mi bemoll major, Hob. XVI:52Allegro
Adagio
Finale. PrestoCharles-Valentin Alkan (1813-1888)
Simfonia per a piano solAllegro moderato
Marche funèbre
Menuet
FinaleDurada del concert:
Primera part, 40 minuts | Pausa de 15 minuts | Segona part, 50 minuts.
La durada del concert és aproximada.Concert enregistrat per Catalunya Música
#òpera #gransfigures #estrenesPoema
Remoreig
El dia escampa benagràcies
en regne d’ànima i cançó
bruit sense alè,
parla callada
que ens frega amb veus
que no entenem,
que ens toca amb dits
de llum antiga,
que llisca i s’alça i parla i crida.I broda el cel quan diu l’etern.
Lluís Calvo
Del llibre L’espai profund.
Barcelona: Edicions Proa, 2020Comentari
Xostakóvitx ret homenatge a Bach commemorant el bicentenari de la mort de l’as del Barroc amb els seus 24 preludis i fugues, op. 87 per a piano (1950-1951), peces d’un immens valor històric en una època en què la música es debatia entre l’eliminació o l’evolució de la tonalitat. Sense renunciar al seu personal discurs estètic, Xostakóvitx en proposa un de renovat i sorprenent mirant de reüll el passat; és ni més ni menys que un tribut al bachià Clave ben temperat i el primer exemple d’aquest gènere a la música russa. Avui s’escoltarà el Preludi i fuga en Si menor, op. 87 núm. 6. Preludi (allegretto) i fuga (a tres veus, moderato), moviments del tot hipnotitzants.
La bellíssima i popular Obertura en estil francès, BWV 831 de Bach, atrapa des dels primers compassos per la seva majestuositat. Editada el 1735 com a segona part del Clavier-Übung, és sovint confrontada amb el Concert italià per entendre els dos gustos dominants a l’època. Tot i ser denominada Obertura, en ser aquesta la de més entitat de la composició (la durada és un terç de tota l’obra), es tracta d’una grandiosa suite d’onze moviments, dels qual ha quedat exclosa l’habitual alemanda per evitar la presència de l’arrel germànica a la partitura.
La Sonata en Mi bemoll major, Hob. XVI:52, l’última publicada per Haydn, té textures quasi orquestrals i va ser escrita el 1794 a Londres, on el músic era molt reconegut i on es va familiaritzar amb el nou fortepiano anglès, de més possibilitats sonores. Forma part de les Drei Englische Sonaten dedicades a la pianista Theresa Jansen-Bartolozzi. L’obra s’inclina cap a l’estil pianístic de Beethoven, tot i que també es diu que el geni de Bonn la va agafar com a model. Els seus tres moviments evidencien la mestria del Haydn en la forma sonata i la seva depurada tècnica.
Amb la Simfonia per a piano sol, del pianista i compositor francès Charles-Valentin Alkan, ens endinsem en ple Romanticisme. Durant molts anys oblidat, va ser considerat per Liszt o Busoni com un dels grans del piano després de Beethoven. Aquesta obra, del 1857, forma part dels Douze études dans tous les tons miners, en què Alkan cobreix les limitacions del piano amb una capacitat magistral per evocar efectes orquestrals, fet que eleva la peça a una mena d’estructura monumental. Amb tres moviments d’uns cinquanta minuts de durada i d’execució complexíssima, l’obra exigeix precisió virtuosística i resistència física: tot una experiència, escoltar-la.
Manel Cereijo, musicòleg
Biografia
Schaghajegh Nosrati, piano
©Irène Zandel
Schaghajegh Nosrati (Bochum, 1989) és una pianista alemanya d’origen iranià que s’ha distingit per la seva versatilitat artística i una profunda sensibilitat musical, especialment en la interpretació de l’obra de Johann Sebastian Bach. El seu talent i maduresa musical van captivar ben aviat tant el públic com la crítica, i la seva projecció internacional es va consolidar amb el guardó obtingut al Concurs Bach de Leipzig el 2014. Des d’aleshores, ha establert una fructífera relació artística amb Sir András Schiff, qui n’ha elogiat la “sorprenent claredat, puresa i maduresa” en la seva aproximació a l’univers de Bach.
Nosrati ha estat convidada a actuar en algunes de les sales més prestigioses del món, com ara la Philharmonie de Berlín, el Carnegie Hall de Nova York, el Wigmore Hall de Londres, el Palau de la Música Catalana de Barcelona, el Musikverein de Viena, la Tonhalle de Zuric, el Bozar de Brussel·les, el Festival de Lucerna, el Kennedy Center de Washington o l’Elbphilharmonie d’Hamburg, entre molts d’altres. A la temporada 2022/23 va ser artista en residència a la Beethovenhaus de Bonn, on també va actuar com a solista amb la Beethoven Orchester Bonn.
La seva trajectòria concertística inclou col·laboracions amb formacions com la Filharmònica de Bremen, l’Orquestra Simfònica de Bochum i l’orquestra del Festival Bach de Mont-real, sota la direcció de figures com Reinhard Goebel. El 2019 va debutar al Pierre Boulez Saal de Berlín substituint Radu Lupu, i hi tornà el 2022 per oferir una interpretació completa del Clavecí ben temperat, llibre 1 de Bach, obra que també enregistrà en format discogràfic per a CAvI Music.
Ha realitzat diverses gires internacionals, incloent-hi una destacada gira a la Xina i una memorable col·laboració amb Sir András Schiff i la Cappella Andrea Barca, interpretant concerts per a dos pianos de Bach a ciutats com Viena, Lucerna, Düsseldorf i Hamburg.
La seva discografia, que ja suma set enregistraments, abasta des de repertori per a piano sol fins a concerts per a piano i orquestra, amb obres de J.S. Bach, Charles Valentin Alkan i Anton Rubinstein. El seu enregistrament del Clavecí ben temperat, llibre 1 va rebre el Premi de la Crítica Discogràfica Alemanya el 2022, reconeixement que també ha obtingut el seu disc de música de cambra Morgenwind, amb el Trio Joolaee, publicat el 2025.
Apassionada també per la música de cambra i per la creació intercultural, l’any 2022 va fundar el Trio Joolaee amb Misagh Joolaee (kamancheh) i Sebastian Flaig (percussió), amb el qual ha actuat en festivals com el Rudolstadt, el Festival de Schleswig-Holstein, el Sendesaal de Bremen i el Heidelberger Frühling.
Compagina la seva activitat com a concertista amb una vocació docent destacada. Entre 2015 i 2019 va ser professora a la Universitat de Música, Teatre i Mitjans de Hannover, i des del 2020 és assistent de Sir András Schiff a la Barenboim-Said Academy de Berlín.
També et pot interessar...
Palau Piano
Dimecres, 28.05.25 – 20 h
Sala de ConcertsSchubert, Schumann i Liszt
Arcadi Volodos, piano
F. Schubert: Sonata en La menor, op. 42, D. 845
R. Schumann: Davidsbündlertänze, op. 6 (Danses de la confraria de David)
F. Liszt–A. Volodos: Rapsòdia hongaresa núm. 13, en La menor, S. 244/13Preus: de 25 a 45 €
Col·laboradors
Armand Basi – Ascensors Jordà – Bagués-Marsiera Joiers – Balot Restauració – Caixa Enginyers – Calaf Grup – CECOT – Colonial – Fundació Antigues Caixes Catalanes - BBVA – Fundació Castell de Peralada – Fundació Metalquimia – Gómez-Acebo & Pombo – Helvetia Compañía Suiza S.A. de Seguros y Reaseguros – Illy – Quadis – Saba Infraestructures, S.A. – Saret de Vuyst Travel – Scasi Soluciones de Impresión S.L. – Soler Cabot – Veolia Serveis Catalunya –Benefactors d'Honor
Mariona Carulla Font – M. Dolors i Francesc – Pere Grau Vacarisas – María José Lavin Guitart – Mª. del Carmen Pous Guardia – Daniela Turco – Joaquim Uriach i Torelló –Benefactors Principals
Elvira Abril – Eulàlia Alari Ballart – Pere Armadàs Bosch – Rosamaria Artigas i Costajussà – Professor Rafael I. Barraquer Compte – Francesc Xavier Carbonell Castellón – Lluís Carulla Font – Joaquim Coello Brufau – Josep Colomer Viure – Josep Daniel i Lluïsa Fornos – Isabel Esteve Cruella – Casimiro Gracia Abian – Jordi Gual i Solé – Ramón Poch Segura – Juan Eusebio Pujol Chimeno – Juan Manuel Soler Pujol – Joan Uriach Marsal – Manel Vallet Garriga –Benefactors
Maria Victoria de Alós Martín – Mahala Alzamora Figueras-Dotti – Zacaries Benamiar – Gemma Borràs i Llorens – Jordi Capdevila i Pons – David Carrasco Chiva – Oriol Coll – Rolando Correa – Elvira Gaspar Farreras – Pablo Giménez-Salinas Framis – Maite González Rodríguez – Irene Hidalgo de Vizcarrondo – Pepita Izquierdo Giralt – Immaculada Juncosa – Joan Oller i Cuartero – Rafael Pous Andrés – Inés Pujol Agenjo – Pepe Pujol Agenjo – Toni Pujol Agenjo – Carla Sanfeliu – Josep Ll. Sanfeliu – Marc Sanfeliu – Elina Selin – Jordi Simó Sanahuja – M. Dolors Sobrequés i Callicó – Salvador Viñas Amat –