• Bach Collegium Barcelona
    — Concert de Nadal de la Fundación Salvat

    Palau Bach | Nadal al Palau

    Dijous, 14 de desembre de 2023 – 20 h

    Sala de Concerts

  • Amb el suport de:

    • Logo Fundació Salvat

    Amb la col·laboració de:

    • image/svg+xml
    • image/svg+xml
    • image/svg+xml
    • Logo nou Inaem

    Membre de:

    • image/svg+xml
  • Programa

    María Hinojosa, soprano convidada

    Guanyadors Salvat Beca Bach 2024:
    Maine Takeda, soprano
    Matthias Daehling, contratenor
    Marc García, tenor
    Charlie Baigent, baix

    Cor Bruckner Barcelona
    (Júlia Sesé, directora)
    Bach Collegium Barcelona
    (Adriana Alcaide, concertino)
    Pau Jorquera, director


    I

    Johann Sebastian Bach (1685 - 1750)
    Schwingt freudig euch empor, BWV 36

    Coro
    Choral (duetto) - Soprano i Alto
    Aria tenor
    Choral
    Aria - Baix
    Choral - Tenor
    Aria - Soprano
    Choral

     

    Antonio Vivaldi (1678 - 1741)
    In furore iustissimae irae, RV 626

    Aria - Allegro
    Recitativo
    Aria - Largo
    Allegro - Alleluia

     

    II

    Johann Sebastian Bach
    Wachet! betet! betet! wachet!, BWV 70

    Coro
    Recitativo - Baix
    Aria - Alto
    Recitativo - Tenor
    Aria - Soprano
    Choral
    Aria - Tenor
    Aria - Baix
    Choral

     

    Wolfgang Amadeus Mozart (1756 - 1791)
    Exsultate, Jubilate, K. 165

    Allegro
    Recitativo
    Larghetto
    Allegro non troppo - Alleluia

    Durada del concert: Primera part, 50 minuts | Pausa de 15 minuts | Segona part, 45 minuts

    La durada del concert és aproximada.

    #coral #antiga #jovestalents

    La Fundació Salvat, obra social i cultural del Grup Farmacèutic Salvat, té com a missió promoure i desenvolupar la investigació científica en tecnologia farmacèutica, contribuir a l'impuls de la cultura a través del mecenatge musical i artístic, i ajudar altres entitats amb decidida vocació assistencial cap a persones i col·lectius en situació de vulnerabilitat.

     

    Des de l'any 2014, concedeix anualment la SALVAT BECA BACH a 4 joves solistes oferint-los, alhora que una dotació econòmica, la possibilitat de cantar en escenaris de primer nivell del nostre país, així com en diversos festivals. Aquest any vinent, la SBB arriba a la seva desena edició, mostrant així el compromís de la Fundació Salvat amb la promoció del talent jove i el recolzament la projecció musical de noves veus solistes en l'àmbit de la música antiga.

     

    Ho fa també col·laborant amb grans auditoris com el Gran Teatre del Liceu, el Palau de la Música Catalana —dels quals forma part dels consells de mecenatge— i el Teatro Real de Madrid. Recolza també el Concert de Setmana Santa del Monestir de Santa Maria de Montserrat.

  • Poema

    SALM

    Cap enigma podria néixer
    sense l’amor.

    Com les fulles
    que diu el foc
    i planta el vent
    i ajaça el sol.

    L’ocell que fendeix el cor
    sempre s’oculta
    entre les garbes.

    Però mirar és saber estimar
    ara que tot és insabut.

     

    Laia Llobera
    Paradísia (2023)

  • 20231121 Nadal al Palau DESKTOP
  • Comentari

    L’ofici d’escriure música

    La primera obra del programa és la Cantata Schwingt freudig euch empor, BWV 36 de J. S. Bach. Va ser escrita pel compositor el 1731, durant la seva estada com a director musical de l’església de Sant Tomàs a Leipzig. Era el quart any que Bach ocupava aquest càrrec i als quaranta-sis anys ja tenia molt d’ofici per poder optimitzar el procés de composició. Aquesta Cantata, doncs, és un dels molts exemples d’aprofitament de material dels grans compositors. Prèviament havia fet servir aquesta mateixa partitura però amb una temàtica secular i, òbviament, un altre text. Així doncs, la primera versió va ser ideada el 1725 i Bach va adaptar aquesta obra per ser interpretada amb motiu de la litúrgia del primer diumenge d’Advent. Podrem escoltar àries intercalades amb corals, en lloc dels tradicionals recitatius.

    Ens traslladem una dècada abans, al 1720, per escoltar la Cantata In furore iustissimae irae, RV 626 d’A. Vivaldi. Il Prete Rosso va escriure aquesta obra religiosa en una de les seves estades a Roma. El text de la Cantata és adequat per ser interpretada en qualsevol temps del calendari litúrgic. L’estructura consta de quatre moviments per a soprano, orquestra de corda i baix continu. Les notes descendents a l’uníson, la tonalitat de Do menor o els moviments melòdics cromàtics descendents són alguns dels recursos que Vivaldi fa servir per transmetre amb música tots els efectes de la ira sobre la condició humana.

    Tornem a una obra religiosa de Bach i ens traslladem al mateix any de l’arribada al seu càrrec a l’església de Sant Tomàs de Leipzig, el 1723. Novament l’ofici de compositor es mostra en aquesta obra amb el reaprofitament d’idees musicals prèvies. Gran part de la Cantata Wachet! betet! betet! wachet!, BWV 70 va ser escrita el 1716, en què Bach era Konzertmeister de la capella cortesana de Weimar. En aquell moment la va escriure per ser interpretada el segon diumenge d’Advent. Quan va arribar a Leipzig va pensar de reaprofitar la Cantata per a la mateixa cita litúrgica, però no va poder. A diferència de Weimar, a Leipzig no es podia interpretar cap cantata els tres diumenges següents al primer d’Advent. Així que per poder interpretar aquesta versió ampliada, Bach va buscar una altra data litúrgica que hi quadrés per temàtica, i l’estrena d’aquesta partitura es va produir el vint-i-sisè diumenge després de la festivitat de la Trinitat del 1723.

    Fem un gran salt fins al Classicisme amb el motet Exsultate, jubilate, KV 165 de W. A. Mozart. També es tracta d’una obra religiosa, escrita el 1773 durant una estada a Milà del compositor. En aquell moment estava ocupat en la producció de l’òpera Lucio Silla al Teatro Reggio Ducale. De fet, l’obra va ser ideada per a un castrat habitual de les seves òperes, Venanzio Rauzzini. Tot i que és una obra religiosa, també hi trobem influència de l’escriptura de les àries operístiques i de l’estructura de la forma concert. Dins dels instruments de corda es produeix una curiositat que dona a l’orquestra un so més ric. No només els violins estan dividits en primers i segons, també ho fan les violes. A Mozart li va resultar interessant i va aprofitar aquesta idea en altres obres, com la Simfonia concertant, KV 364.

    María José Anglés, musicòloga

  • Biografies

    María Hinojosa Montenegro, soprano

    Maria Hinojosa

    S’ha consolidat com un dels talents lírics més destacats dels darrers anys, tal com reflecteix una intensa activitat als principals festivals i sales d’Europa i Amèrica interpretant rols del repertori barroc, clàssic i contemporani.

    Va iniciar els seus estudis de cant a la seva ciutat, Sabadell, amb M. Teresa Boix, i es llicencià en cant i lied a l’ESMUC amb les màximes qualificacions i el premi d’honor pel projecte final de carrera. El 2007 va destacar a El dúo de La Africana, dirigida per Xavier Albertí, a la temporada del Teatre Lliure, per la qual va ser nominada al premi de millor actriu musical i va guanyar el premi de la crítica dels Premis Butaca del mateix any. El 2011 va ser distingida la seva participació a La carta blanca de Lluïsa Cunillé, novament com a millor actriu musical dels Butaca.

    Ha cantat en molts dels més prestigiosos teatres i sales de concerts del món, com el Musikverein i Theater an der Wien, Arena de Verona, Teatro Colón de Buenos Aires, Opera Philadelphia, Gran Teatre del Liceu, L’Auditori i Palau de la Música Catalana, Palau de la Música i Palau de les Arts de València, Salle Gaveau i Auditorium de la Maison de la Radio de París, i també al Teatro Real, Teatro de la Zarzuela i Auditorio Nacional de Madrid, Festival de Granada, i a les òperes de Lausana, Montpeller, Vichy i Frankfurt. Col·labora amb prestigiosos grups de música antiga i orquestres dirigides, entre d’altres, per David Afkham, Pablo Heras-Casado, Josep Pons, Gabriel Garrido, Giovanni Antonini, Enrico Onofri, Ottavio Dantone, Sir Neville Marriner, Francesco Corti, Stefano Montanari, Rinaldo Alessandrini, Fabio Biondi, Erich Hoebarth, Ivor Bolton, Corrado Rovaris, Francesc Prat, Paul Daniel, Pablo González, Leonardo García Alarcón i Martin Gester. En escena ha treballat amb Xavier Albertí, La Fura dels Baus, Comediants, Francisco Negrín, Robert Carsen, Kasper Holten, Lluís Pasqual, Lluïsa Cunillé, Rita Cosentino, Luis de Tavira, Juliette Deschamps i Alfred Kirchner.

    En la seva activitat discogràfica destaca Gli amori d’Apollo e di Dafne de Cavalli, dirigida per Gabriel Garrido; De vez en cuando la vida i Peter Phillips, un inglés en la Flandes española, amb Cappella Mediterranea (i direcció de Leonardo García Alarcón); Juditha triumphans de Vivaldi, dirigida por Ottavio Dantone, i les sarsueles barroques La fontana del placer de J. Castel, Clementina de L. Boccherini i L’isola disabitata de G. Bonno, dirigides per Pablo Heras-Casado (tots tres títols per a Harmonia Mundi); el DVD de l’òpera La Salustia de Pergolesi (Arthaus Musik); tres cedés amb l’Orquesta Barroca de Sevilla, sota la direcció d’Enrico Onofri i Vanni Moretto, així com també nombrosos enregistraments per a RNE, BBC Radio, Radio France i ORF. A més, ha enregistrat obres dels compositors catalans contemporanis Joan Guinjoan, Joan Magrané, Raquel García Tomás i Agustí Charles.

    Entre els seus compromisos recents destaquen dos rols protagonistes al Teatro de la Zarzuela: la dona a l’estrena absoluta de Policías y ladrones de Tomás Marco i Lucrecia en Donde no hay violencia no hay culpa de José de Nebra; l’estrena absoluta d’Andròmeda encadenada d’Agustí Charles al Palau de la Música Catalana, amb un èxit de crítica enorme, i posteriorment a Darmstadt; l’òpera de cambra Mariana en sombras i concerts amb Cappella Mediterranea i l’Orquestra Simfònica del Vallès al Palau de la Música; la Quarta de Mahler amb l’RFG a Santiago de Compostel·la i Vigo, i l’espectacle La Caramba amb Forma Antiqva a Santander i Dubai. La seva agenda inclou el retorn al Musikverein de Viena amb Concentus Musicus, al Palau amb el Bach Collegium Barcelona, una gira per França amb el guitarrista Eduard Iniesta i, a l’escenari operístic, el rol de Zdenka d’Arabella de Strauss a l’Ópera d’Oviedo.

    El seu objectiu artístic és oferir interpretacions ajustades i fidels a qualsevol repertori i estil vocal, des del naixement de la música fins als nostres dies, tot respectant-ne sempre el compositor, el seu temps, l’estil i la tècnica.

  • Maine Takeda, soprano

    Maine Takeda

    Va néixer al Japó en una família de músics. Va completar la seva llicenciatura vocal a la Universitat de les Arts de Tòquio, sota el mestratge de Chieko Teratani. Després va obtenir un Màster d'Òpera a la mateixa universitat, finançat per la beca Tokuji-Munetsugu. Des de l’octubre del 2020 estudia a la Hochschule für Musik Karlsruhe amb Hanno Müller-Brachmann. El 2023 s’ha graduat en un Màster de Cant i en aquests moments es prepara per a l’examen de solista de veu.

    Ha intervingut com a solista de la Passió segons sant Joan de Bach, El Messies de Händel, La Creació de Haydn, Simfonia núm. 4 de Mahler, Magnificat de Rutter i Requiems de Mozart, Fauré, Rütti i Rihm. A més de peces de concert, va cantar el rol de Susanna de Le nozze di Figaro de Mozart el 2015 a Tòquio.

    És beneficiària del Yehudi Menuhin Live Music Now des del 2021. L’any 2021 va guanyar el primer premi del concurs Rainer Koch Memorial a la millor interpretació d’una obra de Wolfgang Rihm, amb Wolfgang Rihm com a president del jurat. El 2022 va ser finalista del Concurs Internacional de Cant per a Música Eclesiàstica de Greifswald. També va participar a la International Händel Academy de Karlsruhe. En els concerts finals va cantar al Badisches Staatstheater de Karlsruhe. Igualment, va cantar la Missa en Si menor de Bach com a part del Vokalensemble Rastatt a la Staatsoper d’Hamburg en el marc de la representació de ballet Dona nobis pacem de John Neumeier. El 2023 va ser guardonada amb el segon premi del concurs de cant Bella Voce.

  • Matthias Daehling, contratenor

    Matthias Daehling

    Contratenor guanyador de la Salvat Beca Bach 2024, s’ha graduat recentment amb distinció al Royal College of Music, on va estudiar amb Sally Burgess. Anteriorment va estudiar a la Hochschule für Musik und Theater d’Hamburg amb Mark Tucker. Durant els estudis va rebre diverses beques i premis.

    Entre les seves fites destacades recentment figuren enregistraments en CD de Cantates de Telemann, tant amb el Neumeyer Consort com amb el Barockwerk Hamburg, així com diverses actuacions en solitari a Alemanya i el Regne Unit.

    És un entusiasta del repertori de cançons i de l’augment del reconeixement de la veu de contratenor en aquest àmbit. Ha format part del Wigmore Hall French Song Exchange 2022-23 i ha actuat en recitals al Wigmore Hall de Londres i a la Salle Cortot de París.

    La temporada 2023-24 forma part del programa Apprentices del Monteverdi Choir. El 2021 va debutar escènicament en una nova producció d’El nas de Xostakóvitx a la Bayerische Staatsoper de Múnic, sota la batuta de Vladimir Jurowski. Tornarà a la Bayerische Staatsoper el maig del 2024 per a una nova producció de l’òpera.

    Des del 2016 estudia amb Ulla Groenewold a Hamburg. A més, ha rebut classes magistrals de Michael Chance, Daniel Taylor, Ian Partridge, Lynne Dawson i Philippe Jaroussky.

  • Marc García

    Marc García

    Inicià la seva formació musical a la ciutat on va néixer, Santa Coloma de Gramenet, a l’edat de nou anys, primer amb la guitarra clàssica i després amb el cant. Des de ben jove es va involucrar al món coral i la música antiga, cosa que el va fer decidir-se per començar els estudis de grau superior d’interpretació de música clàssica i contemporània al Conservatori Superior de Música del Liceu, amb la professora Marta Mathéu com a tutora. També és graduat per l’ESMUC en el Màster de Lied Victòria dels Àngels, i actualment està treballant amb Amand Hekkers, membre del departament vocal del Koninklijk Conservatorium de la Haia. Paral·lelament, és graduat en història per la Universitat de Barcelona.

    Recentment ha debutat al festival LIFE Victòria dintre de la categoria LIFE New Artists. Ha estat becat per la Fundació Victoria de los Ángeles i ha rebut classes magistrals de Sholto Kynoch, Simon Lepper, Stéphane Degout i Wolfram Rieger, entre altres cantants prestigiosos de lied. A més, ha actuat com a solista a les Cantates BWV 131 i BWV 108 de Johann Sebastian Bach amb el Bach Collegium Barcelona, i té una àmplia experiència pel que fa al madrigal italià, especialment de Claudio Monteverdi.

    Ha treballat amb alguns dels millors directors actuals, tant locals com internacionals, com Franco Fagioli, Cristoph Siebert, Sir Simon Rattle, Simon Halsey, Pablo Mielgo, Víctor Pablo Pérez, Lluís Vilamajó, Mireia Barrera o Pere Lluís Biosca.

  • Charlie Baigent, baix

    Charlie Baigent

    Recentment ha obtingut un màster al Royal College of Music (RCM). Gaudeix d’una agenda plena de concerts, òpera i cant, particularment com a guanyador de la Salvat Beca Bach 2024 a Barcelona aquest any.

    Ha interpretat el paper de Papageno de Die Zauberflöte i Valentin de Faust per a l’Arcadian Opera; Figaro en una adaptació contemporània de Le nozze di Figaro, de Polifemo d’Aci, Galatea e Polifemo de Händel amb la New Chamber Opera, i ha cobert Leporello de Don Giovanni amb l’Oxford Alternative Orchestra; també s’ha encarregat de diversos papers a les escenes operístiques Fête galante, Dardanus, The old maid and the thief i Martha per a l’RCM.

    Es va graduar amb el premi Provost al King’s College de Cambridge, on va ser estudiant coral mentre cursava el títol d’enginyeria. Ha interpretat nombrosos solos amb el mateix King’s College, entre d’altres per a la transmissió en directe del centenari del Festival Nine Lessons and Carols, així com amb el Concertgebouw i amb l’Òpera de Sydney. Després d’una molt breu carrera com a enginyer (que va incloure el disseny d’aïllament acústic per a la línia de ferrocarrils Elizabeth per sota del Wigmore Hall), va decidir dedicar-se plenament al cant.

    Ha interpretat els Requiems de Duruflé, Fauré i Brahms com a solista amb els exalumnes del cor de la Cambridge University Musical Society (CUMS) a la King’s Chapel. També ha interpretat solos a la Passió segons sant Joan de Bach, Renard de Stravinsky, Petite messe solennelle de Rossini i Acis and Galatea de Händel. Estudia amb Russell Smythe, ha estat aconsellat per Christopher Purves, Roderick Williams i James Gilchrist, i ha fet classes magistrals amb Emma Kirkby, Michael Chance i Laurence Cummings.

     

  • Cor Bruckner Barcelona

    Cor Bruckner Barcelona

    © Jesús G. Pastor

    El Cor Bruckner Barcelona va ser fundat per Sergi Moreno l’any 2003. El 2007 Júlia Sesé va prendre'n la direcció, primer conjuntament amb J. M. Mindan (fins 2009) i després amb J. R. Olivé (fins 2012). Des de llavors, Júlia Sesé el dirigeix en solitari. 

    El cor ha participat i obtingut diversos reconeixements en concursos com el Concurso Nacional de Corales Antonio José (Burgos, 2012), el Certamen Coral de Cocentaina (Alacant, 2014), el Certamen Coral d’Ejea de los Caballeros (Saragossa 2018) i, més recentment, el Certamen Coral de Tolosa (País Basc, 2021).

    Ha treballat amb directors com J. de la Rubia, M. Valdivieso, X. Puig, Ò. Boada, B. Allred, X. Pastrana, A. Reverté i K. Ono, i ha col·laborat amb entitats com la Jove Orquestra Nacional de Catalunya (JONC), Orquestra Simfònica del Vallès, Orquestra Barroca Catalana, Orquestra Simfònica J. Carbonell de les Terres de Lleida, Orquestra Simfònica de Barcelona i Nacional de Catalunya (OBC) i el Gran Teatre del Liceu, entre d’altres. També ha realitzat concerts a cappella en espais com l'Auditori de Barcelona i el Palau de la Música, entre d'altres equipaments culturals del país, amb èxit de públic i de crítica.

    Ha participat en diverses ocasions com a cor pilot del curs de direcció d'estiu de la FCEC, i fou seleccionat per ser el cor pilot de la masterclass de H. Rilling en l'11è Simposi Mundial de Música Coral (Barcelona 2017).

  • Bach Collegium Barcelona

    Bach Collegium Barcelona

    Fundat l’any 2018 i dirigit per Pau Jorquera i Adriana Alcaide (concertino), és un cor i orquestra professionals especialitzats en la interpretació de la música antiga. La missió del Bach Collegium Barcelona (BCB) és promoure i difondre la música antiga, especialment de Johann Sebastian Bach, a través de projectes artístics que inclouen elements de proximitat entre la mateixa música i el públic.

    Poc després de la seva fundació, el Bach Collegium Barcelona ja ha debutat amb gran èxit a la BachFest de Leizipg (2022), festival que l’ha convidat de nou el 2024. Ha fet diversos concerts arreu del territori, com al festival Espurnes Barroques (en què va oferir el concert d’obertura el 2023) i al Festival de Música Antiga dels Pirineus (FeMAP). La temporada 2023 va tenir l’oportunitat de sortir de les nostres fronteres i actuar a Eslovènia i Alemanya.

    L’estiu del 2018 va enregistrar el seu primer disc per a cor a cappella, Bach ist meine Freude! (Edicions Anacrusa), amb motets de compositors de la família Bach, com a resultat i resum de la tasca dels anys previs amb el projecte BZM.

    Les darreres temporades ha protagonitzat la interpretació del Dixit Dominus i Messiah de G. F. Händel i les sis cantates del Weihnachts Oratorium de J. S. Bach al Palau de la Música Catalana, les Cantates BWV 182 i 106 de J. S. Bach a la basílica del Monestir de Montserrat, així com altres obres d’aquests compositors a l’Auditori Enric Granados de Lleida.

    Paral·lelament, el BCB impulsa el Mitsingen Bach Collegium, una iniciativa coral iniciada el 2011, en el marc de la qual ha interpretat més d’una cinquantena de Cantates de J. S. Bach en format participatiu. Aquesta proposta participativa i pedagògica ofereix la possibilitat que cantaires amateurs amb formació musical i experiència coral puguin col·laborar conjuntament amb músics i cantants professionals del Bach Collegium Barcelona.

    Aquesta temporada, el BCB, a més de ser l’única formació de musica antiga d’Espanya convidada a la BachFest 2024, sortint del seu repertori habitual interpretarà Ein deutsches Requiem de Johannes Brahms al Concert de Rams del Monestir de Montserrat.

  • Pau Jorquera, director

    Pau Jorquera, director

    Nascut l'any 1982, va començar els seus estudis musicals a la seva ciutat, Barcelona. Es graduà en Direcció de Cor a l’Escola Superior de Música de Catalunya, on va treballar amb Johan Duijck, Josep Vila Casañas i Mireia Barrera. Va rebre una gran part de la formació musical dels professors Ramon Porter i Johan Duijck. Paral·lelament féu també els estudis de cant, piano i composició. Igualment, és llicenciat en Magisteri en l'especialitat d'Educació Musical per la Universitat Autònoma de Barcelona. Va cursar també els estudis professionals de percussió amb Ignasi Vila.

    És el fundador i director del Bach Collegium Barcelona i cofundador del Festival Bachcelona. Especialista en la interpretació de la música antiga, és director de l'Schola Cantorum de l'Escolania de Montserrat (2023), així com sotsdirector del cor tradicional de l’Escolania de Montserrat (2014), de la qual fou també el Cap d’estudis d’ensenyaments musicals (2018-2021).

    Els darrers anys ha treballat també amb la Fundació Grup Farmacèutic Salvat com a responsable de l'àrea de projectes musicals, impulsant i produïnt la SALVAT BECA BACH, així com diversos concerts i festivals de música.

  • Formacions

    Cor Bruckner Barcelona

    Júlia Sesé, directora

    Sopranos
    Llucia Anglada Pé
    Míriam Aumatell Garriga
    Maria Brizzolis Traver
    Vanessa Castillo Blanco
    Maria Cobo de Nadal
    Irene Cuxart Sánchez
    Laura Domingo Patro
    Laura Espriu Klüpfel
    Laura Fernàndez Moll
    Yaiza Gutiérrez Bladé
    María Mercedes González Rouillé
    Mercè Tarragó Caballé
    Anna Wright

    Contralts
    Berta Armengol Freixes
    Elna Bagés Cid
    Helena Espada Sabrià
    Maria Esplugas Roca
    Ma Remei Ferrer Guasch
    Neus López Caussà
    Marina de la Maza Escobedo
    Núria Solé Mendi
    Pau Vallès Martínez

    Tenors
    Alejandro Aarce Juan
    Pere Barber Llorens
    Isaac Campos Mariné
    Daniel Gálvez Álvarez
    Tomàs Lledó Ponsati
    Ruben Ortiz Uroz
    Eduardo Soto Ballesteros
    Pau Tallada Crespí

    Baixos
    Alejandro Arribas Miranzo
    Xavier Garcia Cardona
    Ferran Mir Garcia
    Miguel Noguera Lovén
    Josep Rebled Corsellas
    Carlos Segurana Mompel

    Bach Collegium Barcelona

    oboès
    Katy Elkin
    Dani Ramirez

    fagot
    Carles Vallès

    trompes
    Pierre-Antoine Tremblay
    Renske Wijma

    trompeta
    Michele de Santi

    violins
    Adriana Alcaide, concertino
    Frederic Ibáñez
    Felix Ferrer
    Meritxell Tiana 
    Jaume Guri        
    Jose Manuel Navarro    

    violes
    Marta Sampere
    Arabela Fernández   

    violoncel     
    Oriol Aymat

    contrabaix
    Oriol Casadevall

    clavicèmbal i orgue
    Mireia Ruiz

  • Textos

    Johann Sebastian Bach
    Cantata BWV 36, Schwingt freudig euch empor
    "Enlaireu-vos amb joia"

    Celebració del primer Diumenge d'Advent

    Erster Teil

    1. Chor

    Schwingt freudig euch empor zu den erhabnen Sternen,
    Ihr Zungen, die ihr itzt in Zion fröhlich seid!
    Doch haltet ein! Der Schall darf sich nicht weit entfernen,
    Es naht sich selbst zu euch der Herr der Herrlichkeit.

    Primera part

    1. Cor

    Enlaireu-vos amb joia fins als estels més alts,
    vosaltres llengües, que ara esteu alegres a Sió!
    Però, conteniu-vos! Cal que el so no se’n vagi massa enllà,
    perquè se’ns acosta en persona la Glòria del Senyor.

    2. Choral (Duetto) (soprano, alto)

    Nun komm, der Heiden Heiland,
    Der Jungfrauen Kind erkannt,
    Des sich wundert alle Welt,
    Gott solch Geburt ihm bestellt.

    2. Coral (Duet) (soprano, contralt)

    Vine ara, Salvador dels gentils,
    d’una Verge veritable fill,
    el món sencer es meravella,
    que Déu volgués néixer així.

    3. Aria (tenor)

    Die Liebe zieht mit sanften Schritten
    Sein Treugeliebtes allgemach.
    Gleichwie es eine Braut entzücket,
    Wenn sie den Bräutigam erblicket,
    So folgt ein Herz auch Jesu nach.

    3. Ària (tenor)

    L’amor segueix amb suau petjada,
    sa fidel estimada a poc a poc.
    Com la núvia encativada,
    que esguarda el seu galindoi,
    també així, rere Jesús va un cor.

    4. Choral

    Zwingt die Saiten in Cythara
    Und lasst die süße Musica
    Ganz freudenreich erschallen,
    Dass ich möge mit Jesulein,
    Dem wunderschönen Bräutgam mein,
    In steter Liebe wallen!
    Singet,Springet,
    Jubilieret, triumphieret, dankt dem Herren!
    Groß ist der König der Ehren.

    4. Coral

    Polseu les cordes de cítara
    i feu que la música dolça
    soni plena d’alegria,
    perquè al Jesuset petit,
    el meu enamorat, jo voldria,
    vessar-li un amor sens fi!
    Canteu, salteu,
    alegreu-vos triomfants,
    gràcies al Senyor doneu!
    Gran és el Rei de la Glòria.

    Zweiter Teil

    5. Aria (bass)

    Willkommen, werter Schatz!
    Die Lieb und Glaube machet Platz
    Vor dich in meinem Herzen rein,
    Zieh bei mir ein!

    Segona part

    5. Ària (baix)

    Benvingut, valuós tresor!
    L’amor i la fe t’han fet lloc
    per tu, en el meu cor senzill,
    arriba i posa’t a dins!

    6. Choral (tenor)

    Der du bist dem Vater gleich,
    Führ hinaus den Sieg im Fleisch,
    Dass dein ewig Gott'sgewalt
    In uns das krank Fleisch enthalt.

    6. Coral (tenor)

    Tu, que ets com el Pare igual,
    guia’ns per vèncer la carn,
    que el teu diví etern braó,
    ens freni del luxuriós mal.

    7. Aria (soprano)

    Auch mit gedämpften, schwachen Stimmen
    Wird Gottes Majestät verehrt.
    Denn schallet nur der Geist darbei,
    So ist ihm solches ein Geschrei,
    Das er im Himmel selber hört.

    7. Ària (soprano)

    També, baix baixet i a sota veu,
    es pot lloar la majestat de Déu.
    Sols cal fer-ho en esperit;
    d’aquesta manera drecem-li un crit,
    que es pugui escoltar fins al cel.

    8. Choral

    Lob sei Gott, dem Vater, g'ton,
    Lob sei Gott, sein'm eingen Sohn,
    Lob sei Gott, dem Heilgen Geist,
    Immer und in Ewigkeit!

    8. Coral

    Llaor sigui a Déu Pare donada,
    lloat sigui Déu, son únic Fill,
    lloat sigui Déu, el Sant Esperit,
    per sempre i en l’eternitat!


    Antonio Vivaldi
    In furore iustissimae irae, RV 626 
    "En la fúria de la més justa ira"

    1. Aria

    In furore iustissimae irae
    Tu divinitus facis potentem.
    Quando potes me reum punire
    Ipsum crimen te gerit clementem.

    1. Ària

    En una fúria d’ira justa
    ets divinament poderós.
    Quan em pots castigar culpable
    el mateix crim és misericordiós.

    2. Recitativo

    Miserationum Pater piissime
    Parce mihi dolenti peccatori languenti
    O Jesu dulcissime.

    2. Recitatiu

    Piadosíssim Pare misericordiós
    perdona’m, pecador cansat que pateix,
    oh, dolcíssim Jesús.

    3. Aria

    Tunc meus fletus evadet laetus
    Dum pro te meum languescit cor
    Fac me plorare
    Mi Iesu care
    Et fletus laetus fovebit cor.

    3. Ària

    Llavors el meu plor esdevindrà feliç
    mentre el meu cor plora per tu.
    Deixa’m plorar
    estimat Jesús
    i les llàgrimes de felicitat inflamaran el cor.

    4. Alleluia

    Alleluia

    4. Al·leluia

    Al·leluia


    Johann Sebastian Bach

    Cantata BWV 70, Wachet! betet! betet! wachet!
    "Vetlleu! pregueu! pregueu! vetlleu!"

    Celebració del 26è Diumenge després de la Trinitat

    Erster Teil

    1. Coro

    Wachet! betet! betet! wachet!
    Seid bereit
    Allezeit,
    Bis der Herr der Herrlichkeit
    Dieser Welt ein Ende machet.

    Primera part

    1. Cor

    Vetlleu!, pregueu!, pregueu!, vetlleu!
    Estigueu amatents
    tothora,
    fins que el Sobirà de la Glòria,
    disposi la fi d’aquest món.

    2. Recitativo (bass)

    Erschrecket, ihr verstockten Sünder!
    Ein Tag bricht an,
    Vor dem sich niemand bergen kann:
    Er eilt mit dir zum strengen Rechte,
    O! sündliches Geschlechte,
    Zum ewgen Herzeleide.
    Doch euch, erwählte Gotteskinder,
    Ist er ein Anfang wahrer Freude.
    Der Heiland holet euch, wenn alles fällt und bricht,
    Vor sein erhöhtes Angesicht;
    Drum zaget nicht!

    2. Recitatiu (baix)

    Tremoleu, pecadors obstinats!
    Puix que ja està arribant el dia
    en què ningú es podrà salvar:
    afanyeu-vos a un judici sever,
    oh!, nissaga de pecadors,
    vers l’etern desesper.
    Mes per a vosaltres, fills elegits de Déu,
    això és l’inici de la joia vera.
    Quan tot s’esbalci i trenqui, us cridarà el Salvador,
    a la seva augusta presència;
    per tant, no tingueu por!

    3. Aria (alto)

    Wenn kömmt der Tag, an dem wir ziehen
    Aus dem Ägypten dieser Welt?
    Ach! lasst uns bald aus Sodom fliehen,
    Eh uns das Feuer überfällt!
    Wacht, Seelen, auf von Sicherheit
    Und glaubt, es ist die letzte Zeit!

    3. Ària (contralt)

    Quan arribarà el dia, en què marxarem
    fora d’aquest Egipte del món?
    Ai las! Correm, fugim de pressa de Sodoma,
    abans que ens passi pel damunt el foc!
    Vigila, ànima, no siguis ingènua,
    i pensa, aquesta és l’hora darrera!

    4. Recitativo (tenor)

    Auch bei dem himmlischen Verlangen
    Hält unser Leib den Geist gefangen;
    Es legt die Welt durch ihre Tücke
    Den Frommen Netz und Stricke.
    Der Geist ist willig, doch das Fleisch ist schwach;
    Dies presst uns aus ein jammervolles Ach!

    4. Recitatiu (tenor)

    Malgrat el nostre viu afany de cel,
    el nostre cos, l’esperit captiu ens aferra;
    el món amb la seva avolesa
    posa brells i paranys als fidels.
    L’esperit és prest, però la carn és feble;
    això ens fa exhalar un llastimós, ai las!

    5. Aria (soprano)

    Laßt der Spötter Zungen schmähen,
    Es wird doch und muss geschehen,
    Dass wir Jesum werden sehen
    Auf den Wolken, in den Höhen.
    Welt und Himmel mag vergehen,
    Christi Wort muss fest bestehen.
    Laßt der Spötter Zungen schmähen;
    Es wird doch und muss geschehen!

    5. Ària (soprano)

    Deixeu que les llengües burletes se’n riguin,
    doncs ha de passar, ha de succeir,
    que veurem Jesús arribar,
    sobre els núvols, a l’altura.
    El cel i la terra s’han d’acabar,
    mes la paraula de Déu romandrà segura.
    Deixeu que les llengües burletes se’n riguin,
    doncs ha de passar, ha de succeir.

    7. Choral

    Freu dich sehr, o meine Seele,
    Und vergiss all Not und Qual,
    Weil dich nun Christus, dein Herre,
    Ruft aus diesem Jammertal!
    Seine Freud und Herrlichkeit
    Sollt du sehn in Ewigkeit,
    Mit den Engeln jubilieren,
    In Ewigkeit triumphieren.

    7. Coral

    Exulta, oh ànima meva,
    deixa estar penes i angoixes,
    perquè ara Crist, el teu Senyor,
    et crida fora d’aquesta vall de plors!
    El seu gaudi i esplendor,
    tu veuràs per sempre més!
    I amb els àngels, saltant d’alegria,
    en l’eternitat triomfaràs.

    Zweiter Teil

    8. Aria (tenor)

    Hebt euer Haupt empor
    Und seid getrost, ihr Frommen,
    Zu eurer Seelen Flor!
    Ihr sollt in Eden grünen,
    Gott ewiglich zu dienen.

    Segona part

    8. Ària (tenor)

    Alceu amunt els vostres caps
    i consoleu-vos, fidels devots,
    la vostra ànima ja treu poncella!
    I esdevindrà una flor de l’Edèn,
    al servei de Déu per sempre.

    10. Aria (bass)

    Seligster Erquickungstag,
    Führe mich zu deinen Zimmern!
    Schalle, knalle, letzter Schlag,
    Welt und Himmel, geht zu Trümmern!
    Jesus führet mich zur Stille,
    An den Ort, da Lust die Fülle.

    10. Ària (baix)

    Dia delectable, tan benaurat,
    mena’m a les teves cambres!
    Que soni, peti, el darrer esclat,
    terra i cel, sigueu enderrocats!
    Jesús em portarà al seu repòs,
    l’indret on trobaré fruïció a vessar.

    11. Choral

    Nicht nach Welt, nach Himmel nicht
    Meine Seele wünscht und sehnet,
    Jesum wünsch ich und sein Lieht,
    Der mich hat mit Gott versöhnet,
    Der mich freiet vom Gericht,
    Meinen Jesum lass ich nicht.

    11. Coral

    No és pas el món, ni el cel tampoc,
    el que la meva ànima vol i deleja,
    jo vull Jesús i la seva claror,
    Ell m’ha conciliat amb Déu,
    Ell m’ha afranquit de ser jutjat,
    no et deixaré, Jesús meu.


    Wolfgang Amadeus Mozart

    Exsultate, jubilate, KV 165/158a
    "Exulteu, alegreu-vos"

    Exsultate, jubilate,
    o vos animae beatae,
    dulcia cantica canendo,
    cantui vestro respondendo,
    psallant aethera cum me.

    Exulteu, alegreu-vos,
    oh vosaltres, ànimes felices,
    tot cantant dolços cants,
    i que en resposta als vostres cants
    els cels cantin amb mi.

    Fulget amica dies,
    iam fugere et nubila et procellae;
    exortus est justis
    inexspectata quies.
    Undique obscura regnabat nox;
    surgite tandem laeti,
    qui timuistis adhuc,
    et iucundi aurorae fortunatae
    frondes dextera plena et lilia date.

    El dia agradable resplendeix,
    ja se n’han anat els núvols i les tempestes;
    per als justos,
    ha esclatat una calma inesperada.
    La negra nit regnava a tot arreu;
    els que fins ara heu tingut por,
    torneu-vos ben alegres
    i joiosos per l’albada fortunada;
    oferiu garlandes i lliris a mans plenes.

    Tu virginum corona,
    tu nobis pacem dona,
    tu consolare affectus,
    unde suspirat cor.

    Alleluja, alleluja.

    Tu, corona de les verges,
    dona'ns la pau,
    consola el neguit pel qual
    el nostre cor sospira.

    Al·leluia, al·leluia.

  • També et pot interessar...

    Palau 100
    Dijous, 21 de desembre de 2023 - 20 h
    Sala de Concerts

    El Messies de Händel

    Sandrine Piau, soprano
    Paul-Antoine Benos-Dijan, contratenor
    Stuart Jackson, tenor
    Alex Rosen, bajo
    Accentus
    Insula Orchestra
    Laurence Equilbey, directora

    G. F. Händel: El Messies, HWV 56

    Preus: de 20 a 90 €

  • Mecenes d'Honor

    Mecenes Protectors

    Mitjans Col·laboradors

    Amics Benefactors

    Benefactors Palau XXI

Índex