Programa de mà
Tempus Trio
–Homenatge a Josep CercósPetit Palau Cambra
Dijous, 11 de desembre de 2025 – 19.30 h
Petit Palau


Amb la col·laboració de:
Compromís amb el medi ambient:
Membre de:
Programa
Tempus Trio:
Maria Tió, violí
Ferran Bardolet, violoncel
Ricard Rovirosa, pianoI part
Josep Cercós (1925-1989)
Mutacions (estrena mundial)Serguei Rakhmàninov (1873-1943)
Trio élégiaque núm. 1, en Sol menorII part
Juli Garreta (1875-1925)
Matinada (sardana, arranjament de Daniel Blanch)Johannes Brahms (1833-1897)
Trio amb piano núm. 2, en Do major, op. 87Allegro (moderato)
Andante con moto
Scherzo. Presto – Poco meno presto
Finale. Allegro giocosoDurada del concert:
Primera part, 45 minuts | Pausa de 15 minuts | Segona part, 40 minuts.
La durada del concert és aproximada.Concert enregistrat per Catalunya Música
#cambra #aniversaris #patrimonicatalàPoema
Fe
per deslliurar-nos d’incendis
calia fer fogueres cremar del tot el sotabosc
és per això que ho sé:aquestes flames d’ara que ens rodegen
que ens ofeguen que ens asfixien
també ens salven
Mireia Calafell
Si una emergència (Proa Edicions, 2024)Et cal saber...
Qui en són els protagonistes?
Enguany se celebra el centenari del compositor, pianista i teòric musical Josep Cercós (1925-1989), un nom clau de la renovació de la música catalana de la postguerra que va desenvolupar teories musicals a la recerca d’un llenguatge propi i innovador. Estudiant a Suïssa es va posar en contacte amb l’avantguarda europea, va establir amistat amb creadors com foren Luigi Nono i Iannis Xenakis i inicià una etapa d’experimentació intensa (ell, però, en deia “especulació”) amb una llibertat creativa radical.
Sobre els intèrprets:
La violinista Maria Tió, el violoncel·lista Ferran Bardolet i el pianista Ricard Rovirosa van fundar el Tempus Trio el 2018 i l’any següent ja guanyaven diferents competicions internacionals. A les seves actuacions sempre captiven el públic per l’estreta comunicació i complicitat que hi aconsegueixen amb les seves interpretacions.Quines són les claus del concert?
El programa presenta obres per a una formació típica del Romanticisme (segle XIX): violí, violoncel i piano. S’hi inclou una estrena absoluta de Josep Cercós, Mutacions, escrita el 1969 i que va romandre inèdita. El Tempus Trio la contextualitza amb una peça en un sol moviment del compositor rus Serguei Rakhmàninov; amb una sardana del català Juli Garreta arranjada pel pianista Daniel Blanch, i amb una obra del Romanticisme, un Trio de Johannes Brahms, el compositor que Cercós més admirava per l’escriptura i l’estil musicals.
A què he de parar atenció?
La música de cambra planteja un diàleg entre els instruments: són veus que conversen, que s’intercanvien idees musicals i que es responen mútuament. En Mutacions, Cercós ofereix al públic tot un repte; en la seva faceta com a teòric va desenvolupar el sistema intervàl·lic que, gairebé com una llei, pretén regular tots els aspectes d’una obra musical, formals i d’escriptura. Mutacions és un bon exemple d’aquesta època més especulativa i, en els gairebé vint minuts que té, cal parar atenció al seu llenguatge, al qual ens hem d’apropar sense prejudicis, i al contrast que ofereix amb la resta d’obres del programa.
Sabies que...
Josep Cercós va ser redactor de la Gran enciclopèdia catalana, una de les obres d’informació general i de divulgació cultural més importants del segle XX. També va treballar com a pianista acompanyant de classes de dansa.
Entre les composicions de Josep Cercós hi ha curiositats, com diversos ballets per a piano (fins i tot per a nens) i el cicle de cançons per a baríton Els bells camins, sobre poemes de Miquel Martí i Pol.
Comentari
Enguany se celebra el centenari del naixement del compositor barceloní Josep Cercós. De família de músics, va estudiar amb Lamote de Grignon i Cristòfor Taltabull i més tard amb Hermann Scherchen, Iannis Xenakis o Luigi Nono. Si de jove utilitza un llenguatge romàntic de caire germànic, que després deriva cap al neoclassicisme, quan torna de Suïssa arriba carregat d’idees noves i ganes d’experimentar, tot assajant una nova estructuració sonora. Finalment, però, destrueix tota la producció d’aquesta època i comença llavors la teorització de tot un nou llenguatge que anomena “sistema intervàl·lic”, basat en acords de quatre sons on caben tots els intervals possibles. D’aquí surten un tipus d’acords que ell anomena “acords sintètics”, que inclouen totes les noves formes musicals que imagina. L’any 1965 trenca amb l’avantguarda i intenta crear el seu propi camí de creació coherent, tot rebutjant la mera perfomance i l’experimentació sonora en si mateixa. Al final de la vida ho abandona de nou i recupera un cert romanticisme.
Mutacions, de l’any 1969, i que tot just s’estrena ara, és un d’aquests tipus de forma que ell preveu. Un calidoscopi de fragments que desenvolupen un àmbit teòric i formal de les seves teories harmòniques. Glosses, cronometries, meloditzacions, especulacions sobre els quatre tipus d’acords..., música molt abstracta i dura però amb una gran coherència interna.
El Tempus Trio completa el programa amb una picada d’ullet a aquell romanticisme preuat per Cercós. Rakhmàninov és el darrer hereu de la tradició romàntica de Mendelssohn, Liszt i Rubinstein, i el seu meravellós Trio elegíac del 1902 és un clar reflex del seu temperament angoixat, introvertit i obsessionat amb la mort. El seu únic moviment encadena dotze episodis on el tema elegíac evoluciona en tempo, aspecte i context espiritual.
Juli Garreta, de qui enguany també celebrem el centenari de la mort, adopta als seus inicis el lirisme postromàntic i la influència de la música eslava, tot i estar amarat de mediterraneïtat. Malauradament tendim a relacionar-lo només amb la sardana, malgrat tenir una producció simfònica i cambrística notòria.
Tanca el concert el monumental Trio núm. 2 de Brahms, acabat el 1882 i contemporani de la Tercera Simfonia i del Quintet per a arcs. És una obra que no es toca sovint, ni tan sols en època de Brahms, però es tracta d’una partitura de gran riquesa temàtica i magistral domini de la forma, on la llibertat de la inspiració brahmsiana es mostra en tot el seu esplendor. Després d’un primer moviment de tall beethovenià trobem un “Andante” amb cinc variacions sobre un ritme hongarès. El misteriós i capriciós “Scherzo” d’inspiració nòrdica és seguit pel monumental “Allegro giocoso” final amb els seus quatre temes, que Brahms va desenvolupant i entrellaçant de manera magistral.
Nona Arola i Vera, escriptora i activista musical
Biografia
Biografia

©Sergi Panizo

©Sergi Panizo
Tempus Trio
Maria Tió, violí
Ferran Bardolet, violoncel
Ricard Rovirosa, pianoEl Tempus Trio neix de l’anhel d’explorar el gran repertori per a piano trio i, paral·lelament, cercar un diàleg contemporani per continuar desenvolupant la literatura musical d’aquesta formació. Els crítics l’han descrit com una de les formacions cambrístiques més prometedores de la seva generació; ha cultivat importants èxits en diferents concursos i certàmens internacionals, entre els quals destaquen el primer premi del Concurs Internacional de Música Grand Prize Virtuoso (Brussel·les), Medalla de Platí (primer premi) del WPTA Singapore International Music Competition, Medalla de Plata del 2nd Vienna International Competition, el premi especial del Concurs Internacional BBVA Montserrat Alavedra, el tercer premi del Rising Stars International Competition de Berlín, el primer premi ex aequo al Concurs Internacional Città di Padova i el primer premi al 2023 Petrichor International Competition (Nova York). La temporada passada va debutar al Carnegie Hall (Nova York) com a guanyador del primer premi dels Golden Classic Music Awards 2024.
Actuualment la formació és el primer trio de piano que ha finalitzat un màster a la prestigiosa Universitat Mozarteum de Salzburg, on els seus membres han estat guiats pel mestratge del professor Cibrán Sierra Vázquez, violinista del Cuarteto Quiroga. També són convidats a l’European Chamber Music Academy (ECMA) de Viena i són artistes seleccionats pel programa artístic Le Dimore del Quartetto de Milà.
La seva trajectòria professional engloba una mirada polifacètica que es materialitza en importants masterclasses i festivals arreu del món, com el Festival Musical Chairs de Canadà (McGill University) o Chamber Music Festival de Múnic, on van ser enregistrats per la Bayerischer Rundfunk (Ràdio Nacional de Baviera). Han estat artistes residents de Joventuts Musicals de Moià durant tres anys (2022-2024) i actualment són professors d'instrument individual i de música de cambra al Campus Musical del Moianès que es celebra cada estiu.
També et pot interessar...
Petit Palau Cambra
Diumenge, 01.02.26 – 12 h
Petit PalauOscil·lacions, del Neoclassicisme a l’actualitat
Guanyadors del 15è Premi BBVA de Música de Cambra Montserrat Alavedra
SenArts Wind Quintet:
Nieves Aliaño, flauta
Pau Roca, oboè
Lluís Casanova, clarinet
Clara Canimas, fagot
Carles Chordà, trompaR. Lamote de Grignon: Preludi a punta de dia (Somnis)
Ll. Benejam: Quintet en Fa
G. Ligeti: Sis Bagatel·les
M. Migó: obra estrena
A. Guinovart: obra estrena (encàrrec del Quintet SenArts)
P. Hindemith: Kleine KammermusikPreu: 18 €
Col·laboradors
Armand Basi – Ascensors Jordà – Bagués-Marsiera Joiers – Balot Restauració – Caixa Enginyers – Calaf Grup – CECOT – Colonial – Fundació Castell de Peralada – Fundació Metalquimia – Gómez-Acebo & Pombo – Helvetia Compañía Suiza S.A. de Seguros y Reaseguros – Illy – Quadis – Saba Infraestructures, S.A. – Saret de Vuyst Travel – Scasi Soluciones de Impresión S.L. – Soler Cabot – Veolia Serveis Catalunya –Benefactors d'Honor
Professor Rafael I. Barraquer Compte – Francesc Xavier Carbonell Castellón – Mariona Carulla Font – M. Dolors i Francesc – Pere Grau Vacarisas – María José Lavin Guitart – Marta Mora Raurich – Mª. del Carmen Pous Guardia – Daniela Turco – Joaquim Uriach i Torelló – Manel Vallet Garriga –Benefactors Principals
Elvira Abril – Eulàlia Alari Ballart – Pere Armadàs Bosch – Rosamaria Artigas i Costajussà – Núria Basi Moré – Zacaries Benamiar – Lluís Carulla Font – Amb. Prof. Mark Dybul i Mr. Jason Claire – Joaquim Coello Brufau – Josep Colomer Viure – Josep Daniel i Lluïsa Fornos – Isabel Esteve Cruella – Casimiro Gracia Abian – Jordi Gual i Solé – Ramón Poch Segura – Juan Eusebio Pujol Chimeno – Juan Manuel Soler Pujol –Benefactors
Maria Victoria de Alós Martín – Mahala Alzamora Figueras-Dotti – Gemma Borràs i Llorens – Jordi Capdevila i Pons – David Carrasco Chiva – Oriol Coll – Rolando Correa – Elvira Gaspar Farreras – Pablo Giménez-Salinas Framis – Maite González Rodríguez – Irene Hidalgo de Vizcarrondo – Pepita Izquierdo Giralt – Immaculada Juncosa – Joan Oller i Cuartero – Rafael Pous Andrés – Inés Pujol Agenjo – Pepe Pujol Agenjo – Toni Pujol Agenjo – Olga Reglero Bragulat – Carla Sanfeliu – Josep Ll. Sanfeliu – Marc Sanfeliu – Elina Selin – Jordi Simó Sanahuja – M. Dolors Sobrequés i Callicó – Salvador Viñas Amat –
Programa de mà
Tempus Trio
–Homenatge a Josep CercósPetit Palau Cambra
Dijous, 11 de desembre de 2025 – 19.30 h
Petit Palau

Amb la col·laboració de:
Compromís amb el medi ambient:
Membre de:
Programa
Tempus Trio:
Maria Tió, violí
Ferran Bardolet, violoncel
Ricard Rovirosa, pianoI part
Josep Cercós (1925-1989)
Mutacions (estrena mundial)Serguei Rakhmàninov (1873-1943)
Trio élégiaque núm. 1, en Sol menorII part
Juli Garreta (1875-1925)
Matinada (sardana, arranjament de Daniel Blanch)Johannes Brahms (1833-1897)
Trio amb piano núm. 2, en Do major, op. 87Allegro (moderato)
Andante con moto
Scherzo. Presto – Poco meno presto
Finale. Allegro giocosoDurada del concert:
Primera part, 45 minuts | Pausa de 15 minuts | Segona part, 40 minuts.
La durada del concert és aproximada.Concert enregistrat per Catalunya Música
#cambra #aniversaris #patrimonicatalà
Poema
Fe
per deslliurar-nos d’incendis
calia fer fogueres cremar del tot el sotabosc
és per això que ho sé:aquestes flames d’ara que ens rodegen
que ens ofeguen que ens asfixien
també ens salven
Mireia Calafell
Si una emergència (Proa Edicions, 2024)
Et cal saber...
Qui en són els protagonistes?
Enguany se celebra el centenari del compositor, pianista i teòric musical Josep Cercós (1925-1989), un nom clau de la renovació de la música catalana de la postguerra que va desenvolupar teories musicals a la recerca d’un llenguatge propi i innovador. Estudiant a Suïssa es va posar en contacte amb l’avantguarda europea, va establir amistat amb creadors com foren Luigi Nono i Iannis Xenakis i inicià una etapa d’experimentació intensa (ell, però, en deia “especulació”) amb una llibertat creativa radical.
Sobre els intèrprets:
La violinista Maria Tió, el violoncel·lista Ferran Bardolet i el pianista Ricard Rovirosa van fundar el Tempus Trio el 2018 i l’any següent ja guanyaven diferents competicions internacionals. A les seves actuacions sempre captiven el públic per l’estreta comunicació i complicitat que hi aconsegueixen amb les seves interpretacions.Quines són les claus del concert?
El programa presenta obres per a una formació típica del Romanticisme (segle XIX): violí, violoncel i piano. S’hi inclou una estrena absoluta de Josep Cercós, Mutacions, escrita el 1969 i que va romandre inèdita. El Tempus Trio la contextualitza amb una peça en un sol moviment del compositor rus Serguei Rakhmàninov; amb una sardana del català Juli Garreta arranjada pel pianista Daniel Blanch, i amb una obra del Romanticisme, un Trio de Johannes Brahms, el compositor que Cercós més admirava per l’escriptura i l’estil musicals.
A què he de parar atenció?
La música de cambra planteja un diàleg entre els instruments: són veus que conversen, que s’intercanvien idees musicals i que es responen mútuament. En Mutacions, Cercós ofereix al públic tot un repte; en la seva faceta com a teòric va desenvolupar el sistema intervàl·lic que, gairebé com una llei, pretén regular tots els aspectes d’una obra musical, formals i d’escriptura. Mutacions és un bon exemple d’aquesta època més especulativa i, en els gairebé vint minuts que té, cal parar atenció al seu llenguatge, al qual ens hem d’apropar sense prejudicis, i al contrast que ofereix amb la resta d’obres del programa.
Sabies que...
Josep Cercós va ser redactor de la Gran enciclopèdia catalana, una de les obres d’informació general i de divulgació cultural més importants del segle XX. També va treballar com a pianista acompanyant de classes de dansa.
Entre les composicions de Josep Cercós hi ha curiositats, com diversos ballets per a piano (fins i tot per a nens) i el cicle de cançons per a baríton Els bells camins, sobre poemes de Miquel Martí i Pol.

Comentari
Enguany se celebra el centenari del naixement del compositor barceloní Josep Cercós. De família de músics, va estudiar amb Lamote de Grignon i Cristòfor Taltabull i més tard amb Hermann Scherchen, Iannis Xenakis o Luigi Nono. Si de jove utilitza un llenguatge romàntic de caire germànic, que després deriva cap al neoclassicisme, quan torna de Suïssa arriba carregat d’idees noves i ganes d’experimentar, tot assajant una nova estructuració sonora. Finalment, però, destrueix tota la producció d’aquesta època i comença llavors la teorització de tot un nou llenguatge que anomena “sistema intervàl·lic”, basat en acords de quatre sons on caben tots els intervals possibles. D’aquí surten un tipus d’acords que ell anomena “acords sintètics”, que inclouen totes les noves formes musicals que imagina. L’any 1965 trenca amb l’avantguarda i intenta crear el seu propi camí de creació coherent, tot rebutjant la mera perfomance i l’experimentació sonora en si mateixa. Al final de la vida ho abandona de nou i recupera un cert romanticisme.
Mutacions, de l’any 1969, i que tot just s’estrena ara, és un d’aquests tipus de forma que ell preveu. Un calidoscopi de fragments que desenvolupen un àmbit teòric i formal de les seves teories harmòniques. Glosses, cronometries, meloditzacions, especulacions sobre els quatre tipus d’acords..., música molt abstracta i dura però amb una gran coherència interna.
El Tempus Trio completa el programa amb una picada d’ullet a aquell romanticisme preuat per Cercós. Rakhmàninov és el darrer hereu de la tradició romàntica de Mendelssohn, Liszt i Rubinstein, i el seu meravellós Trio elegíac del 1902 és un clar reflex del seu temperament angoixat, introvertit i obsessionat amb la mort. El seu únic moviment encadena dotze episodis on el tema elegíac evoluciona en tempo, aspecte i context espiritual.
Juli Garreta, de qui enguany també celebrem el centenari de la mort, adopta als seus inicis el lirisme postromàntic i la influència de la música eslava, tot i estar amarat de mediterraneïtat. Malauradament tendim a relacionar-lo només amb la sardana, malgrat tenir una producció simfònica i cambrística notòria.
Tanca el concert el monumental Trio núm. 2 de Brahms, acabat el 1882 i contemporani de la Tercera Simfonia i del Quintet per a arcs. És una obra que no es toca sovint, ni tan sols en època de Brahms, però es tracta d’una partitura de gran riquesa temàtica i magistral domini de la forma, on la llibertat de la inspiració brahmsiana es mostra en tot el seu esplendor. Després d’un primer moviment de tall beethovenià trobem un “Andante” amb cinc variacions sobre un ritme hongarès. El misteriós i capriciós “Scherzo” d’inspiració nòrdica és seguit pel monumental “Allegro giocoso” final amb els seus quatre temes, que Brahms va desenvolupant i entrellaçant de manera magistral.
Nona Arola i Vera, escriptora i activista musical

Biografia
Tempus Trio

©Sergi Panizo
Maria Tió, violí
Ferran Bardolet, violoncel
Ricard Rovirosa, pianoEl Tempus Trio neix de l’anhel d’explorar el gran repertori per a piano trio i, paral·lelament, cercar un diàleg contemporani per continuar desenvolupant la literatura musical d’aquesta formació. Els crítics l’han descrit com una de les formacions cambrístiques més prometedores de la seva generació; ha cultivat importants èxits en diferents concursos i certàmens internacionals, entre els quals destaquen el primer premi del Concurs Internacional de Música Grand Prize Virtuoso (Brussel·les), Medalla de Platí (primer premi) del WPTA Singapore International Music Competition, Medalla de Plata del 2nd Vienna International Competition, el premi especial del Concurs Internacional BBVA Montserrat Alavedra, el tercer premi del Rising Stars International Competition de Berlín, el primer premi ex aequo al Concurs Internacional Città di Padova i el primer premi al 2023 Petrichor International Competition (Nova York). La temporada passada va debutar al Carnegie Hall (Nova York) com a guanyador del primer premi dels Golden Classic Music Awards 2024.
Actuualment la formació és el primer trio de piano que ha finalitzat un màster a la prestigiosa Universitat Mozarteum de Salzburg, on els seus membres han estat guiats pel mestratge del professor Cibrán Sierra Vázquez, violinista del Cuarteto Quiroga. També són convidats a l’European Chamber Music Academy (ECMA) de Viena i són artistes seleccionats pel programa artístic Le Dimore del Quartetto de Milà.
La seva trajectòria professional engloba una mirada polifacètica que es materialitza en importants masterclasses i festivals arreu del món, com el Festival Musical Chairs de Canadà (McGill University) o Chamber Music Festival de Múnic, on van ser enregistrats per la Bayerischer Rundfunk (Ràdio Nacional de Baviera). Han estat artistes residents de Joventuts Musicals de Moià durant tres anys (2022-2024) i actualment són professors d'instrument individual i de música de cambra al Campus Musical del Moianès que es celebra cada estiu.
També et pot interessar...
Petit Palau Cambra
Diumenge, 01.02.26 – 12 h
Petit PalauOscil·lacions, del Neoclassicisme a l’actualitat
Guanyadors del 15è Premi BBVA de Música de Cambra Montserrat Alavedra
SenArts Wind Quintet:
Nieves Aliaño, flauta
Pau Roca, oboè
Lluís Casanova, clarinet
Clara Canimas, fagot
Carles Chordà, trompaR. Lamote de Grignon: Preludi a punta de dia (Somnis)
Ll. Benejam: Quintet en Fa
G. Ligeti: Sis Bagatel·les
M. Migó: obra estrena
A. Guinovart: obra estrena (encàrrec del Quintet SenArts)
P. Hindemith: Kleine KammermusikPreu: 18 €
Col·laboradors
Armand Basi – Ascensors Jordà – Bagués-Marsiera Joiers – Balot Restauració – Caixa Enginyers – Calaf Grup – CECOT – Colonial – Fundació Castell de Peralada – Fundació Metalquimia – Gómez-Acebo & Pombo – Helvetia Compañía Suiza S.A. de Seguros y Reaseguros – Illy – Quadis – Saba Infraestructures, S.A. – Saret de Vuyst Travel – Scasi Soluciones de Impresión S.L. – Soler Cabot – Veolia Serveis Catalunya –Benefactors d'Honor
Professor Rafael I. Barraquer Compte – Francesc Xavier Carbonell Castellón – Mariona Carulla Font – M. Dolors i Francesc – Pere Grau Vacarisas – María José Lavin Guitart – Marta Mora Raurich – Mª. del Carmen Pous Guardia – Daniela Turco – Joaquim Uriach i Torelló – Manel Vallet Garriga –Benefactors Principals
Elvira Abril – Eulàlia Alari Ballart – Pere Armadàs Bosch – Rosamaria Artigas i Costajussà – Núria Basi Moré – Zacaries Benamiar – Lluís Carulla Font – Amb. Prof. Mark Dybul i Mr. Jason Claire – Joaquim Coello Brufau – Josep Colomer Viure – Josep Daniel i Lluïsa Fornos – Isabel Esteve Cruella – Casimiro Gracia Abian – Jordi Gual i Solé – Ramón Poch Segura – Juan Eusebio Pujol Chimeno – Juan Manuel Soler Pujol –Benefactors
Maria Victoria de Alós Martín – Mahala Alzamora Figueras-Dotti – Gemma Borràs i Llorens – Jordi Capdevila i Pons – David Carrasco Chiva – Oriol Coll – Rolando Correa – Elvira Gaspar Farreras – Pablo Giménez-Salinas Framis – Maite González Rodríguez – Irene Hidalgo de Vizcarrondo – Pepita Izquierdo Giralt – Immaculada Juncosa – Joan Oller i Cuartero – Rafael Pous Andrés – Inés Pujol Agenjo – Pepe Pujol Agenjo – Toni Pujol Agenjo – Olga Reglero Bragulat – Carla Sanfeliu – Josep Ll. Sanfeliu – Marc Sanfeliu – Elina Selin – Jordi Simó Sanahuja – M. Dolors Sobrequés i Callicó – Salvador Viñas Amat –
































































