Programa de mà
Fujita, Royal Philharmonic Orchestra & Petrenko
—Simfonia núm. 2 de Sibelius
Palau 100
Dilluns, 27 d'octubre de 2025 – 20 h
Sala de Concerts
Amb el suport de:
Amb la col·laboració de:
Compromís amb el medi ambient:
Membre de:
Programa
Mao Fujita, piano
Royal Philharmonic Orchestra
Vasily Petrenko, directorI
Albert Guinovart (1962)
Sonata ‘La vida secreta’, per a piano a quatre mansI. Autoretrat antipsicològic
II. Espectre fòssil
III. El paroxisme de l’alegriaEdvard Grieg (1843-1907)
Concert per a piano, en La menor, op. 16I. Allegro molto moderato
II. Adagio
III. Allegro moderato molto e marcato – Quasi presto – Andante maestosoII
Jean Sibelius (1865-1957)
Simfonia núm. 2, en Re major, op. 43I. Allegretto
II. Tempo andante, ma rubato
III. Vivacissimo
IV. Finale. Allegro moderatoDurada del concert:
Primera part, __ minuts | Pausa de 20 minuts | Segona part, __ minuts
La durada del concert és aproximada.#simfònica #piano #músicauniversal #contemporània
Poema
Pancratium maritimum
com quan en una nit de juliol
emergeix a la sorra un lliri de mar en silenci discretament
signant el miracle del bulb que floreix a la platja
amb tot aquest esforç descomunal per un dia de vida
només per viure un dia aquesta vidaaixí voldria jo una biografia
Mireia Calafell
Si una emergència (Proa Edicions, 2024)Et cal saber...
Qui en són els protagonistes?
Quines són les claus del concert?
A què he de parar atenció?
Sabies que...
Comentari
De Cadaqués a una Finlàndia lliure
El concert d’avui té la particularitat que ens fa passar per Cadaqués per arribar als sons del nord. Vasily Petrenko va guanyar fa més de vint anys el Concurs de Direcció d’Orquestra de Cadaqués, el prestigiós guardó internacional que també havia premiat Gianandrea Noseda. I va ser al festival que tenia per seu el poble empordanès on el 2006 el director rus, amb l’Orquestra de Cadaqués, va estrenar Vida secreta, l’obra d’Albert Guinovart que enceta el programa.
Originalment, aquesta peça era una sonata per a piano a quatre mans composta per a les germanes Eulàlia i Ester Vela, el Duo Vela, que la van estrenar tres anys abans coincidint amb una commemoració daliniana. La figura de Dalí sempre ha fascinat Guinovart i en ocasió de l’efemèride li va voler retre un homenatge personal amb l’obra que avui escoltarem. De fet, més que inspirar-se en l’obra pictòrica, el compositor va voler absorbir l’esperit de l’artista reflectit en el llibre autobiogràfic del pintor La vida secreta de Salvador Dalí, publicat el 1942, en què el geni de Portlligat recollia les seves vivències, reals o fabulades.
Mentre escrivia la sonata per a piano, Guinovart ja va veure que l’obra reclamava una traducció orquestral i això és el que va fer quan es va presentar l’oportunitat d’estrenar-la al Festival de Cadaqués, un lloc ben dalinià. A la nova partitura, el compositor va incorporar colors i sonoritats adients a les dimensions d’una orquestra clàssica.
Els tres moviments en què està estructurada tant la sonata per a piano com la versió orquestral, porten títols que provenen de frases del llibre de Dalí. El primer, “Retrat antipsicològic”, presenta un tema rítmic seguit d’un altre de líric amb què contrasta. El segon, “Espectre fòssil”, té un aire misteriós amb un ostinato al principi i al final que emmarca un tema molt rítmic. Al tercer moviment, “El paroxisme de l’alegria”, presenta un tema viu seguit d’un de melangiós per acabar amb un d’exultant.
Petrenko va ser titular de l’Orquestra Simfònica d’Oslo durant set anys i convidat freqüent a dirigir-la. Això ens porta a Edvard Grieg (1843-1907), el compositor que va contribuir a crear la identitat nacional noruega amb l’adaptació de centenars de cançons del folklore del seu país.
A Grieg el coneixem sobretot per dues obres: Peer Gynt, la música incidental que el dramaturg Henrik Ibsen li havia demanat per al seu drama homònim, i el Concert per a piano en La menor, op. 16 que escoltarem. Grieg va estudiar a Leipzig, ciutat on dues figures clau del Romanticisme, Felix Mendelssohn i Robert Schumann, havien exercit una gran influència musical, influència que també va atrapar Grieg. Als setze anys va assistir a la interpretació del Concert per a piano en La menor de Schumann interpretat per la seva vídua, Clara Vieck.
L’estiu del 1868, de vacances a Dinamarca, el compositor va escriure les línies generals del seu Concert, que orquestraria a l’hivern a Noruega. Aquell era un dels períodes més feliços de la seva vida. Tenia vint-i-cinc anys i acabava de néixer la seva filla. El Concert el va escriure en la mateixa tonalitat que el del seu admirat Schumann, cosa que ha fet dir a molts que s’assembla massa al de l’alemany. I si les primeres notes amb un poderós toc de timbal i l’entrada del piano ho poden fer pensar, el que ve a continuació, ple de referències a la música folklòrica noruega en marca la diferència.
Al primer moviment, després d’aquella entrada espectacular i la presentació que fa el piano d’un primer tema, destaquen les intervencions de flauta i oboè. El segon és molt líric i intimista. No hi ha metalls, excepte les dues trompes. Entren la secció de corda i després el piano, que va cap a un crescendo en què desenvolupa una melodia que acaba amb uns trinats gairebé beatífics. Un breu passatge de transició dona pas directament al primer tema de l’últim moviment amb un fort ritme basat en una dansa popular. Després d’un segon tema molt líric presentat per la flauta, retorna el ritme inicial per acabar de manera brillant. Romanticisme en estat pur, tot i que tardà.
Seguim al nord. Juntament amb la simfonia coral Kullervo i el poema simfònic Finlàndia, la Simfonia núm. 2, en Re major, op. 43, estrenada el 1902, va ser un dels grans èxits de la primera etapa compositiva de Jean Sibelius. A diferència de la Simfonia núm. 1, plena de referències txaikovskianes, en la que escoltarem les al·lusions són unes altres. Anton Bruckner havia transformat la tradició simfònica i un jove Sibelius havia anat a Viena confiant a rebre lliçons de l’austríac, cosa que no va poder ser perquè el mestre es va retirar de l’ensenyament. Tanmateix, Sibelius va poder assistir a interpretacions de Simfonies de Bruckner, a qui considerava el més gran compositor viu, segons el que escrivia a la seva promesa Aino. La influència d’aquell gran simfonista es fa notar en l’ús dels metalls i en els temps lents de la Segona Simfonia.
Al primer moviment, Sibelius sorprèn amb un devessall d’idees que generen una certa inestabilitat després d’un inici gairebé pastoral. A Berlín Sibelius havia assistit a l’estrena del poema simfònic Don Joan de Richard Strauss. L’enfrontament entre la vida i la mort el va interessar per fer-ne una partitura pròpia. No la va arribar a compondre, però sí que va recuperar la idea de la lluita per l’ànima del llibertí en el segon moviment de la Simfonia.
A més de Bruckner, al seu altar particular Sibelius tenia un altre simfonista, Beethoven, a qui el finlandès considerava el més gran de tots. La seva empremta es troba particularment al tercer moviment, considerat com un dels més beethovenians de Sibelius. Sense pausa, el quart moviment acaba amb un himne triomfal, un final grandiós que va ser interpretat com el clam per una Finlàndia lliure, llavors sotmesa a l’imperi rus, tot i que el compositor havia rebutjat aquesta interpretació. El cas és que va servir de catalitzador de manifestacions patriòtiques clandestines i, com diu Alex Ross, en la primera d’una sèrie d’obres del segle XX amb càrrega política.
Rosa Massagué, periodista
Biografies
Biografies
Mao Fujita, piano
Nascut a Tòquio, encara estudiava a l’Escola de Música de la ciutat quan va guanyar el primer premi al prestigiós Concurs Internacional de Piano Clara Haskil l’any 2017, a més del premi del públic, el Prix Modern Times i el Prix Coup de Coeur. El 2019 va guanyar la medalla de plata del Concurs Internacional Txaikovski de Moscou.
La temporada passada va continuar amb els seus impressionants debuts en recital a festivals i escenaris destacats d’Europa, Amèrica i l’Àsia. Amb orquestra va debutar amb la Philharmonia Orchestra, National Symphony Orchestra de Washintgon DC i als BBC Proms amb la Filharmònica Txeca. Altres moments destacats de la temporada van ser el retorn al Carnegie Hall en un recital en solitari i una actuació amb la Wiener Symphoniker i Petr Popelka en les celebracions per la reobertura del Theater an der Wien.
Ha debutat amb els directors Bychkov, Chailly, Eschenbach, Janowski, Nelsons, Dutoit, Bancroft, Hindoyan, Honeck, Hrůša, Vasily Petrenko, Shani, Stasevska i Yamada, i amb les orquestres Royal Concertgebouw Orchestra, Lucerne Festival, Gewandhausorchester Leipzig, Münchner Philharmoniker, Konzerthausorchester de Berlín, DSO de Berlín, Philharmonique de Radio France, Symphonieorchester des Bayerischen Rundfunks, Los Angeles Philharmonic, Wiener Symphoniker, Frankfurt Radio Symphony, Filarmonica della Scala, Sinfonica Nazionale della RAI, Israel Philharmonic, Cleveland Orchestra, Royal Philharmonic, Yomiuri Nippon Symphony Orchestra i Tokyo Metropolitan Symphony Orchestra.
Com a músic de cambra ha intervingut en importants festivals de piano i sales d’Europa i l’Àsia, en què ha actuat amb artistes com ara Renaud Capuçon, Antoine Tamestit, Kian Soltani, Zlatomir Fung, Marc Bouchkov i Makoto Ozone, entre d’altres.
És artista en exclusiva de Sony. I el seu àlbum de debut va ser la integral de les Sonates per a piano de Mozart (2022). El segon àlbum, 72 Preludis (2024), inclou els 24 Preludis de Chopin, i els de Skriabin i Yashiro.
Va començar a tocar el piano als tres anys i va guanyar el seu primer premi internacional el 2010 al World Classic de Taiwan, i ha estat guardonat en nombrosos concursos nacionals i internacionals, com el Concurs Internacional de Piano Rosario Marciano a Viena (2013), Concurs Internacional Mozart de Zhuhai per a joves músics (2015) i Concurs Internacional de Joves Artistes de Piano Gina Bachauer (2016).
Biografies
Royal Philharmonic Orchestra
La missió de la Royal Philharmonic Orchestra (RPO) és enriquir la vida a través d’experiències orquestrals marcades per una excel·lència irrenunciable i amb un atractiu inclusiu, trets que la situen a l’avantguarda de la creació musical al Regne Unit i al panorama internacional. La Royal Philharmonic, que ofereix al voltant de dos centenars de concerts cada any i gaudeix d’una audiència mundial en directe i en línia de més de seixanta milions de persones, té l’orgull d’abastar un ampli repertori que li permet arribar a un públic divers. Tot i que la integritat artística continua sent-ne primordial, l’RPO no té por de traspassar fronteres i se sent igual de còmoda enregistrant bandes sonores de videojocs, pel·lícules, programes de televisió i treballant amb estrelles de la música popular, que recorrent el món interpretant el gran repertori simfònic.
En el transcurs de la seva història, l’RPO ha atret i col·laborat amb els artistes més inspiradors i, l’agost del 2021, la formació va tenir el gust de donar la benvinguda a Vasily Petrenko com a nou director titular, un nomenament sense precedents en la història de la Royal Philharmonic Orchestra. Cal dir que les tres primeres temporades amb Petrenko al capdavant han estat lloades pel públic i per la crítica.
A més d’una agenda atapeïda d’actuacions internacionals, la Royal Philharmonic Orchestra ofereix una temporada anual de concerts al Royal Albert Hall, on la formació és orquestra associada, al Royal Festival Hall del Southbank Centre i al Cadogan Hall, on ha assolit la vigèsima temporada com a orquestra resident. D’altra banda, l’RPO fa nombroses gires per tot el Regne Unit, d’acord amb la seva missió de situar la música orquestral al cor de la societat contemporània. A través de la col·laboració amb socis creatius, l’RPO promou un compromís més aprofundit amb les comunitats per garantir-hi que la música d’orquestra en directe és accessible a un públic al màxim d’inclusiu i divers possible. Per ajudar a assolir aquest objectiu, el 1993 l’Orquestra va llançar RPO Resound, un projecte que ha crescut fins a convertir-se en el programa orquestral comunitari i educatiu més innovador i respectat del Regne Unit i internacionalment.
Programa de mà
Fujita, Royal Philharmonic Orchestra & Petrenko
—Simfonia núm. 2 de Sibelius
Palau 100
Dilluns, 27 d'octubre de 2025 – 20 h
Sala de Concerts
Amb el suport de:
Amb la col·laboració de:
Compromís amb el medi ambient:
Membre de:
Programa
Mao Fujita, piano
Royal Philharmonic Orchestra
Vasily Petrenko, directorI
Albert Guinovart (1962)
Sonata ‘La vida secreta’, per a piano a quatre mansI. Autoretrat antipsicològic
II. Espectre fòssil
III. El paroxisme de l’alegriaEdvard Grieg (1843-1907)
Concert per a piano, en La menor, op. 16I. Allegro molto moderato
II. Adagio
III. Allegro moderato molto e marcato – Quasi presto – Andante maestosoII
Jean Sibelius (1865-1957)
Simfonia núm. 2, en Re major, op. 43I. Allegretto
II. Tempo andante, ma rubato
III. Vivacissimo
IV. Finale. Allegro moderatoDurada del concert:
Primera part, __ minuts | Pausa de 20 minuts | Segona part, __ minuts
La durada del concert és aproximada.#simfònica #piano #músicauniversal #contemporània
Poema
Pancratium maritimum
com quan en una nit de juliol
emergeix a la sorra un lliri de mar en silenci discretament
signant el miracle del bulb que floreix a la platja
amb tot aquest esforç descomunal per un dia de vida
només per viure un dia aquesta vidaaixí voldria jo una biografia
Mireia Calafell
Si una emergència (Proa Edicions, 2024)Et cal saber...
Qui en són els protagonistes?
Quines són les claus del concert?
A què he de parar atenció?
Sabies que...
Comentari
De Cadaqués a una Finlàndia lliure
El concert d’avui té la particularitat que ens fa passar per Cadaqués per arribar als sons del nord. Vasily Petrenko va guanyar fa més de vint anys el Concurs de Direcció d’Orquestra de Cadaqués, el prestigiós guardó internacional que també havia premiat Gianandrea Noseda. I va ser al festival que tenia per seu el poble empordanès on el 2006 el director rus, amb l’Orquestra de Cadaqués, va estrenar Vida secreta, l’obra d’Albert Guinovart que enceta el programa.
Originalment, aquesta peça era una sonata per a piano a quatre mans composta per a les germanes Eulàlia i Ester Vela, el Duo Vela, que la van estrenar tres anys abans coincidint amb una commemoració daliniana. La figura de Dalí sempre ha fascinat Guinovart i en ocasió de l’efemèride li va voler retre un homenatge personal amb l’obra que avui escoltarem. De fet, més que inspirar-se en l’obra pictòrica, el compositor va voler absorbir l’esperit de l’artista reflectit en el llibre autobiogràfic del pintor La vida secreta de Salvador Dalí, publicat el 1942, en què el geni de Portlligat recollia les seves vivències, reals o fabulades.
Mentre escrivia la sonata per a piano, Guinovart ja va veure que l’obra reclamava una traducció orquestral i això és el que va fer quan es va presentar l’oportunitat d’estrenar-la al Festival de Cadaqués, un lloc ben dalinià. A la nova partitura, el compositor va incorporar colors i sonoritats adients a les dimensions d’una orquestra clàssica.
Els tres moviments en què està estructurada tant la sonata per a piano com la versió orquestral, porten títols que provenen de frases del llibre de Dalí. El primer, “Retrat antipsicològic”, presenta un tema rítmic seguit d’un altre de líric amb què contrasta. El segon, “Espectre fòssil”, té un aire misteriós amb un ostinato al principi i al final que emmarca un tema molt rítmic. Al tercer moviment, “El paroxisme de l’alegria”, presenta un tema viu seguit d’un de melangiós per acabar amb un d’exultant.
Petrenko va ser titular de l’Orquestra Simfònica d’Oslo durant set anys i convidat freqüent a dirigir-la. Això ens porta a Edvard Grieg (1843-1907), el compositor que va contribuir a crear la identitat nacional noruega amb l’adaptació de centenars de cançons del folklore del seu país.
A Grieg el coneixem sobretot per dues obres: Peer Gynt, la música incidental que el dramaturg Henrik Ibsen li havia demanat per al seu drama homònim, i el Concert per a piano en La menor, op. 16 que escoltarem. Grieg va estudiar a Leipzig, ciutat on dues figures clau del Romanticisme, Felix Mendelssohn i Robert Schumann, havien exercit una gran influència musical, influència que també va atrapar Grieg. Als setze anys va assistir a la interpretació del Concert per a piano en La menor de Schumann interpretat per la seva vídua, Clara Vieck.
L’estiu del 1868, de vacances a Dinamarca, el compositor va escriure les línies generals del seu Concert, que orquestraria a l’hivern a Noruega. Aquell era un dels períodes més feliços de la seva vida. Tenia vint-i-cinc anys i acabava de néixer la seva filla. El Concert el va escriure en la mateixa tonalitat que el del seu admirat Schumann, cosa que ha fet dir a molts que s’assembla massa al de l’alemany. I si les primeres notes amb un poderós toc de timbal i l’entrada del piano ho poden fer pensar, el que ve a continuació, ple de referències a la música folklòrica noruega en marca la diferència.
Al primer moviment, després d’aquella entrada espectacular i la presentació que fa el piano d’un primer tema, destaquen les intervencions de flauta i oboè. El segon és molt líric i intimista. No hi ha metalls, excepte les dues trompes. Entren la secció de corda i després el piano, que va cap a un crescendo en què desenvolupa una melodia que acaba amb uns trinats gairebé beatífics. Un breu passatge de transició dona pas directament al primer tema de l’últim moviment amb un fort ritme basat en una dansa popular. Després d’un segon tema molt líric presentat per la flauta, retorna el ritme inicial per acabar de manera brillant. Romanticisme en estat pur, tot i que tardà.
Seguim al nord. Juntament amb la simfonia coral Kullervo i el poema simfònic Finlàndia, la Simfonia núm. 2, en Re major, op. 43, estrenada el 1902, va ser un dels grans èxits de la primera etapa compositiva de Jean Sibelius. A diferència de la Simfonia núm. 1, plena de referències txaikovskianes, en la que escoltarem les al·lusions són unes altres. Anton Bruckner havia transformat la tradició simfònica i un jove Sibelius havia anat a Viena confiant a rebre lliçons de l’austríac, cosa que no va poder ser perquè el mestre es va retirar de l’ensenyament. Tanmateix, Sibelius va poder assistir a interpretacions de Simfonies de Bruckner, a qui considerava el més gran compositor viu, segons el que escrivia a la seva promesa Aino. La influència d’aquell gran simfonista es fa notar en l’ús dels metalls i en els temps lents de la Segona Simfonia.
Al primer moviment, Sibelius sorprèn amb un devessall d’idees que generen una certa inestabilitat després d’un inici gairebé pastoral. A Berlín Sibelius havia assistit a l’estrena del poema simfònic Don Joan de Richard Strauss. L’enfrontament entre la vida i la mort el va interessar per fer-ne una partitura pròpia. No la va arribar a compondre, però sí que va recuperar la idea de la lluita per l’ànima del llibertí en el segon moviment de la Simfonia.
A més de Bruckner, al seu altar particular Sibelius tenia un altre simfonista, Beethoven, a qui el finlandès considerava el més gran de tots. La seva empremta es troba particularment al tercer moviment, considerat com un dels més beethovenians de Sibelius. Sense pausa, el quart moviment acaba amb un himne triomfal, un final grandiós que va ser interpretat com el clam per una Finlàndia lliure, llavors sotmesa a l’imperi rus, tot i que el compositor havia rebutjat aquesta interpretació. El cas és que va servir de catalitzador de manifestacions patriòtiques clandestines i, com diu Alex Ross, en la primera d’una sèrie d’obres del segle XX amb càrrega política.
Rosa Massagué, periodista
Biografies
Mao Fujita, piano
Nascut a Tòquio, encara estudiava a l’Escola de Música de la ciutat quan va guanyar el primer premi al prestigiós Concurs Internacional de Piano Clara Haskil l’any 2017, a més del premi del públic, el Prix Modern Times i el Prix Coup de Coeur. El 2019 va guanyar la medalla de plata del Concurs Internacional Txaikovski de Moscou.
La temporada passada va continuar amb els seus impressionants debuts en recital a festivals i escenaris destacats d’Europa, Amèrica i l’Àsia. Amb orquestra va debutar amb la Philharmonia Orchestra, National Symphony Orchestra de Washintgon DC i als BBC Proms amb la Filharmònica Txeca. Altres moments destacats de la temporada van ser el retorn al Carnegie Hall en un recital en solitari i una actuació amb la Wiener Symphoniker i Petr Popelka en les celebracions per la reobertura del Theater an der Wien.
Ha debutat amb els directors Bychkov, Chailly, Eschenbach, Janowski, Nelsons, Dutoit, Bancroft, Hindoyan, Honeck, Hrůša, Vasily Petrenko, Shani, Stasevska i Yamada, i amb les orquestres Royal Concertgebouw Orchestra, Lucerne Festival, Gewandhausorchester Leipzig, Münchner Philharmoniker, Konzerthausorchester de Berlín, DSO de Berlín, Philharmonique de Radio France, Symphonieorchester des Bayerischen Rundfunks, Los Angeles Philharmonic, Wiener Symphoniker, Frankfurt Radio Symphony, Filarmonica della Scala, Sinfonica Nazionale della RAI, Israel Philharmonic, Cleveland Orchestra, Royal Philharmonic, Yomiuri Nippon Symphony Orchestra i Tokyo Metropolitan Symphony Orchestra.
Com a músic de cambra ha intervingut en importants festivals de piano i sales d’Europa i l’Àsia, en què ha actuat amb artistes com ara Renaud Capuçon, Antoine Tamestit, Kian Soltani, Zlatomir Fung, Marc Bouchkov i Makoto Ozone, entre d’altres.
És artista en exclusiva de Sony. I el seu àlbum de debut va ser la integral de les Sonates per a piano de Mozart (2022). El segon àlbum, 72 Preludis (2024), inclou els 24 Preludis de Chopin, i els de Skriabin i Yashiro.
Va començar a tocar el piano als tres anys i va guanyar el seu primer premi internacional el 2010 al World Classic de Taiwan, i ha estat guardonat en nombrosos concursos nacionals i internacionals, com el Concurs Internacional de Piano Rosario Marciano a Viena (2013), Concurs Internacional Mozart de Zhuhai per a joves músics (2015) i Concurs Internacional de Joves Artistes de Piano Gina Bachauer (2016).
Royal Philharmonic Orchestra
La missió de la Royal Philharmonic Orchestra (RPO) és enriquir la vida a través d’experiències orquestrals marcades per una excel·lència irrenunciable i amb un atractiu inclusiu, trets que la situen a l’avantguarda de la creació musical al Regne Unit i al panorama internacional. La Royal Philharmonic, que ofereix al voltant de dos centenars de concerts cada any i gaudeix d’una audiència mundial en directe i en línia de més de seixanta milions de persones, té l’orgull d’abastar un ampli repertori que li permet arribar a un públic divers. Tot i que la integritat artística continua sent-ne primordial, l’RPO no té por de traspassar fronteres i se sent igual de còmoda enregistrant bandes sonores de videojocs, pel·lícules, programes de televisió i treballant amb estrelles de la música popular, que recorrent el món interpretant el gran repertori simfònic.
En el transcurs de la seva història, l’RPO ha atret i col·laborat amb els artistes més inspiradors i, l’agost del 2021, la formació va tenir el gust de donar la benvinguda a Vasily Petrenko com a nou director titular, un nomenament sense precedents en la història de la Royal Philharmonic Orchestra. Cal dir que les tres primeres temporades amb Petrenko al capdavant han estat lloades pel públic i per la crítica.
A més d’una agenda atapeïda d’actuacions internacionals, la Royal Philharmonic Orchestra ofereix una temporada anual de concerts al Royal Albert Hall, on la formació és orquestra associada, al Royal Festival Hall del Southbank Centre i al Cadogan Hall, on ha assolit la vigèsima temporada com a orquestra resident. D’altra banda, l’RPO fa nombroses gires per tot el Regne Unit, d’acord amb la seva missió de situar la música orquestral al cor de la societat contemporània. A través de la col·laboració amb socis creatius, l’RPO promou un compromís més aprofundit amb les comunitats per garantir-hi que la música d’orquestra en directe és accessible a un públic al màxim d’inclusiu i divers possible. Per ajudar a assolir aquest objectiu, el 1993 l’Orquestra va llançar RPO Resound, un projecte que ha crescut fins a convertir-se en el programa orquestral comunitari i educatiu més innovador i respectat del Regne Unit i internacionalment.