• Arcadi Volodos

    —Schubert, Schumann i Liszt

    Palau Piano

    Dimecres, 28 de maig de 2025 – 20 h

    Sala de Concerts

  • Compromís amb el medi ambient:

    • Logo EMAS - ES-CAT-000323
    • Logo AENOR - ISO 14001
    • Logo Biosphere

    Amb la col·laboració de:

    • image/svg+xml
    • image/svg+xml
    • image/svg+xml
    • Logo nou Inaem

    Membre de:

    • image/svg+xml
  • Programa

    Arcadi Volodos, piano


    Els anunciem un canvi en el programa d’avui: a la primera part, enlloc de la Sonata D845 de Schubert s’interpretarà la Sonata en La major D959 del mateix autor.

    I

    Franz Schubert (1797-1828)
    Sonata en La major D959

    Allegro
    Andantino
    Scherzo. Allegro vivace - Trio: Un poco più lento
    Rondò: Allegretto - Presto

    II

    Robert Schumann (1810-1856)
    Davidsbündlertänze, op. 6 (Danses de la Confraria de David)

    1. Lebhaft (Vivace), Sol major, Florestan i Eusebius

    2. Innig (Con intimo sentimento), Si menor, Eusebius

    3. Etwas hahnbüchen (1a edició: Un poco impetuoso), Mit Humor (2a edició: Con umore), Sol major, Florestan

    4. Ungeduldig (Con impazienza), Si menor, Florestan

    5. Einfach (Semplice), Re major, Eusebius

    6. Sehr rasch und in sich hinein (1a edició: Molto vivo, con intimo fervore), Sehr rasch (2a edició: Molto vivo), Re menor, Florestan

    7. Nicht schnell mit äuβerst starker Empfindung (1a edició: Non presto profondamente espressivo), Nicht schnell (2a edició: Non presto), Sol menor, Eusebius

    8. Frisch (Con freschezza), Do menor, Florestan

    9. No tempo indication (1a edició: Tempoangabe 1/4 = 126), Lebhaft (2a edició: Vivace), Do major, Florestan

    10. Balladenmäβig sehr rasch (1a edició: Alla ballata molto vivo), (2a edició: “Sehr” i “Molto”), Re menor (acabat en major), Florestan

    11. Einfach (Semplice), Si menor-Re major, Eusebius

    12. Mit Humor (Con umore), Si menor, Mi menor i Mi major, Florestan

    13. Wild und lusting (Selvaggio e gaio), Si menor i Si major, Florestan i Sibelius

    14. Zart und singend (Dolce e cantando), Mi bemoll major, Eusebius

    15. Frisch (Con freschezza), Si bemoll major (Poco più mosso), Mi bemoll major, Florestan und Eusebius

    16. Mit gutem Humor (Con buon umore) (2a. edició: “Con umore”), Sol major (Un poco più lento), Si menor (conduce senza pause al brano successivo)

    17. Wie aus der Ferne (Come da lontano), Si major i Si menor (conté una repetició completa del núm. 2), Florestan i Eusebius

    18. Nicht schnell (Non presto), Do major, Eusebius

    Franz Liszt (1811-1886)–Arcadi Volodos (1972)
    Rapsòdia hongaresa núm. 13, en La menor, S. 244/13

     

    Durada del concert:
    Primera part, 40 minuts | Pausa de 15 minuts | Segona part, 40 minuts.
    La durada del concert és aproximada.

    #piano #gransfigures

  • 20250515 Transversal T2526 DESKTOP
  • Poema

    Remoreig

    El dia escampa benagràcies
    en regne d’ànima i cançó
    bruit sense alè,
    parla callada
    que ens frega amb veus
    que no entenem,
    que ens toca amb dits
    de llum antiga,
    que llisca i s’alça i parla i crida.

    I broda el cel quan diu l’etern.

     

    Lluís Calvo
    Del llibre L’espai profund.
    Barcelona: Edicions Proa, 2020.

  • Anunci programa de mà digital - Palau Digital - Desktop 1300x1854
  • Comentari

    El piano es fa gran

    Durant la primera meitat del segle XIX, el piano domèstic comença a abandonar els salons privats per conquerir les sales de concerts. Aquesta expansió —tècnica, social i artística— es pot seguir com un relat en tres capítols, cadascun marcat per una obra que escoltarem aquesta nit.

    Franz Schubert escriu la Sonata D.959 l’any 1828, uns mesos abans de morir. L’obra segueix l’esquema de quatre moviments: un Allegro inicial gairebé simfònic; un Andantino que parteix d’una melodia serena i esclata en un episodi tempestuós; un Scherzo cristal·lí, i un Rondo final que alterna llum i dramatisme. Juntament amb la Sonata D.958 i la Sonata D.960, forma el testament pianístic d’un Schubert que s’apaga prematurament amb només trenta-un anys.

    Nou anys més tard Robert Schumann converteix el piano en novel·la. Els Davidsbündlertänze (1837) són divuit miniatures que alternen dos alter ego: Florestan, impetuós, i Eusebius, contemplatiu. És la lluita interior d’un artista que estima Clara Wieck —compositora i pianista brillant que aviat esdevindrà la seva esposa— i batalla contra un món que no l’entén. Cada dansa fa de mirall a l’anterior i dibuixa una mena de diari codificat que Schumann signa amb les inicials F. i E., perquè el lector esdevingui confident del seu secret.

    El 4 d’abril de 1845 Franz Liszt arriba a la ciutat de Barcelona i el piano és ja un fenomen de masses. El Teatre Nou i la Societat Filharmònica s’omplen fins a la bandera: sis concerts consecutius, aclamats amb aquell fervor que la premsa batejarà com a “Lisztomania”. Segons notícies locals, Liszt improvisa als concerts, fins i tot sobre tonades catalanes com El gegant del pi. De la mateixa època data la Rapsòdia hongaresa núm. 13, que Arcadi Volodos ha portat a l’extrem: una versió pròpia que hi afegeix passatges en octaves, contrapunts sorpresa, salts exigents i una paleta de colors que transforma l’instrument en tota una banda tzigane.

    El nostre recorregut pivota sobre tres anys clau: el 1828, quan Schubert s’endinsava en la Sonata D.959 i James Beaumont Neilson patentava el hot-blast que multiplicaria la producció de ferro; el 1837, mentre Schumann escrivia els Davidsbündlertänze i Samuel Morse patentava el telègraf elèctric, i el 1853, any en que Liszt publicava la Rapsòdia hongaresa núm. 13 i Elisha Otis presentava l’ascensor amb fre de seguretat a Nova York, tot inaugurant així la ciutat vertical.

    Tres dates, tres invents i tres partitures que eixamplen el piano: de  la confessió monumental de Schubert, al ball interior de Schumann i a la festa popular que Liszt —i avui Volodos— converteixen en espectacle.

    María José Anglés, musicòloga

  • anunci programa digital fes-te benefactor v4 DESKTOP
  • Biografia

    Arcadi Volodos, piano

    Arcadi Volodos

    © Marco Borggreve

    Nascut a Sant Petersburg (1972), inicià els seus estudis musicals amb classes de cant i direcció. No va començar a formar-se més seriosament com a pianista fins al 1987, al Conservatori de Sant Petersburg, abans d’ampliar coneixements més especialitzats al Conservatori de Moscou, sota el mestratge de Galina Egiazarova, i a París i Madrid.

    Des que va debutar a Nova York el 1996, ha actuat arreu del món en recitals i amb les orquestres i els directors més prestigiosos. Entre d’altres, ha treballat amb la Berliner Philharmoniker, Orquestra Filharmònica d’Israel, London Philharmonia Orchestra, orquestres filharmòniques de Múnic i Nova York, Royal Concertgebouw Orchestra, Sächsische Staatskapelle Dresden, Orchestre de París, Gewandhausorchester de Leipzig, Tonhalle-Orchester de Zúric i orquestres simfòniques de Boston i Chicago. Així mateix, ha col·laborat amb els directors Myung-Whun Chung, Lorin Maazel, Valery Gergiev, James Levine, Zubin Mehta, Seji Ozawa, Jukka-Pekka Saraste, Paavo Järvi, Christoph Eschenbach, Semyon Bychov i Riccardo Chailly.

    Els recitals de piano constitueixen una de les manifestacions principals de la vida artística d’Arcadi Volodos des que va començar la seva carrera. El seu repertori inclou obres destacades de Schubert, Schumann, Brahms, Beethoven, Liszt, Rakhmàninov, Skriabin, Prokófiev i Ravel, així com també peces menys interpretades de Mompou, Lecuona i Falla.

    Es convidat sovint als auditoris més prestigiosos d’Europa. L’any 2023 la seva agenda va incloure actuacions a la Philharmonie de París, Concertgebouw d’Amsterdam, Konzerthaus de Viena, Flagey Studio 4 a Brussel·les, Auditorio Nacional en Madrid, Fundação Gulbenkian de Lisboa, Konzerthuset d’Estocolm, juntament amb la participació al Festival La Roque d’Anthéron, Klavier Festival Ruhr i Festival de Salzburg.

    Des del seu recital de debut, en què va guanyar el Premi Gramophone al Carnegie Hall de Nova York, posteriorment publicat per Sony Clasical el 1999, Volodos ha enregistrat una sèrie d’àlbums que han estat aclamats per la crítica. Amb interpretacions reveladores de Sonates de Schubert i les obres per a solista de Rakhmàninov, així com actuacions en directe amb la Berliner Philharmoniker del Tercer Concert per a piano de Rakhmàninov, dirigit per James Lavine; i el Concert per a piano núm. 1 de Txaikovski, dirigit per Seiji Ozawa. L’àlbum Volodos plays Liszt, editat el 2007, va ser guardonat amb múltiples premis, mentre que el seu recital al Musikverein del 2010 es va publicar en CD i DVD, igualment aclamat internacionalment. I el seu àlbum en solitari Volodos plays Mompou (2013), dedicat a obres del compositor català Frederic Mompou, va rebre un Premi Gramophone i l’Echo Preis.

    El seu treball Volodos plays Brahms (2017), que conté tretze peces del compositor, incloent-hi els seus opus 117 i 118 i una selecció de l’opus 76, és considerat un àlbum de referència i li va valer els premis Edisson Classical 2017, Diapason d’Or i posteriorment el Premi Gramophone 2018, com a millor enregistrament instrumental de l’any. L’octubre del 2019 Sony va publicar el seu darrer enregistrament, Volodos plays Schubert, que inclou la Sonata D. 959 i els Minuettos D. 334, D. 335 i D. 600, va rebre el Premi Edisson Classical (2020) en la categoria de solo instrumental.

  • Anunci programa de mà digital - Mirades del Palau Essència Palau visites temàtiques- Desktop 1300x1854
  • També et pot interessar...

    Palau Cambra
    Dimecres, 11.06.25 – 20 h
    Sala de Concerts

    —Diada Pau Casals 2025

    Truls Mørk, violoncel
    Hårvard Gimse, piano

    R. Schumann: Drei Fantasiestücke, op. 73
    E. Grieg: Sonata per a violoncel i piano, en La menor, op. 36
    E. Chausson: Pièce, op. 39 
    C. Franck: Sonata per a violoncel i piano, en La major

     

    Preus: 22 i 35 euros

  • Mecenes d'Honor

    Mecenes Protectors

    Mecenes col·laboradors

    Mitjans Col·laboradors

    Benefactors d'Honor

    Benefactors Principals

    Benefactors

Índex